Forvirret23 Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 (endret) Jeg har de siste årene begynt med utredning for noe som skulle blitt gjort når jeg var barn/ung. Er nå i 40 årene og har nå fått vite at jeg har bipolar 2 og adhd. Jeg har i alle år kaldt meg lat, håpløs med rutiner og udugelig "husmor". Jeg har dager der jeg skal gjøre mye, som å vaske/brette tøy, rydde skuffer skap, lage middag, hente unger osv. Og jeg får så vidt hentet unger, jeg sitter på sofaen og er nesten paralysert. Jeg kan bruke en hel dag på å få tatt meg selv i nakken å sette i gang. De dagene snakker jeg "stygt" om meg selv, og spør meg selv hva er galt med meg? Hvorfor får jeg ikke til alt det alle andre mestrer, så har jeg mine oppturer og da får jeg til alt, da er jeg så gira at jeg klarer alt jeg ønsker. Så når jeg "lander" igjen banker jeg meg selv opp. Slik har jeg vært siden jeg var barn! Legene sier at det er biologiske prosesser i hjernen som gjør at ting blir vanskelig og at jeg er ikke lat pga dette og at dette må jeg slutte med. Ingen av de sier hvordan jeg skal klare det når jeg har vært slik helt fra jeg var barn av?! Så noen som vet hvordan man klarer å stoppe og snakke seg selv ned slik? Endret 14. august 2023 av Forvirret23 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Du må bryte med automatiske tanker du har hatt i veldig mange år. Det er mulig, men det krever øvelse. Repetisjon. Du må prøve å se og fange tanken når den kommer (ikke lett, for den er rask), så undersøke den, se på situasjonen du er i, minne deg selv på at denne tanken er uriktig. Du har fått ny informasjon om deg selv. Du er ikke lat, du har en tilstand du ikke kan noe for. Vis deg selv vennlighet. Finn en setning du kan si som uttrykker dette. Kanskje vil du stryke deg selv på armen? Gi deg selv litt trøst og unnskyldning for at du har vært slem mot deg selv for noe du ikke kunne hjelpe for. Anonymkode: 76f9a...bcb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Høres ut som kognitiv terapi kunne ha vært noe for deg. Du kan øve deg på å være fornøyd med litt. Adhd din er en god hjelper til å være selvkritisk. Så medisiner en periode kan være nyttig. Lytt på podcasten adhd norge på spotify. Den var en øyeåpner for min del. Sil t der som passer for deg, fordi adhd er forskjellig hos alle. Men det er litt her og der som er viktig å ta med seg. Man har lett for være helt slått av eller 150% slått på. Også er det ikke uvanlig å bli mer nøye enn du treger å være. Men dette kan øves på. Du må bare finne ut hvordan. Det wom er viktig er å gi ting tid. Og ikke tenke at du feilet når du ikke får det til. Også trenger du ikke å fokusere på at dine metoder er normalt, du må finne noe som vare fungerer. Jeg har 4 utvalgte steder jeg har roteplasser. Istedenfor å rote ned hele huset når jeg ikke fungerer, så har jeg disse 4 plassene. Da er det ikke overveldene å rydde de når jeg klarer å rydde. I tikegg har jeg begynt å kjøpe blanke esker, og skriver på innholdet. Navningen er viktig om boksen er tom. Da er det lettere å finne og rydde. Her kan jeg også slenge ting oppi, uten å måtte legge sammen og brette ting som tar tid og energi. Feks jeg ble gal av å brette pledd mange ganger om dagen. De lå overalt og ga intrykk av et rotete hjem. Kjøpte verdens største kurv, og bare hiver de oppi ubrettet. Det fungerte mye bedre for meg. Dette var bare litt eksempel på hva som er smått men god hverdags hjelp. Anonymkode: 5c455...f33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå