Gå til innhold

Han har blitt treningsnarkoman og klager på meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er stolt av mannen min som sykler en mil daglig og trener ved å sykle/jobbe flere mil inntil 3 ganger i uka. Han er svært strukturert med sterk vilje og selvdisiplin. Jeg skryter ofte av ham, men noen ganger må jeg også be ham roe det ned litt og hvile seg innimellom også. Jeg lever også sunt og har en sunn kropp. Jeg er derimot ikke særlig sprek på treningsfronten. Er så utslitt med to barnehagebarn og turnusjobbing. Har ikke overskudd og kjører til og fra jobb selv om det bare er ca 4 km. Har jo litt dårlig samvittighet for dette, men jeg hatet virkelig å trene, og tenker livet er for kort til å gjøre noe man hater. Sååå mange ekstra leveår får man ikke av trening. Dessuten er jeg aktiv i hverdagen med barna og vi har et 3 etasjers hus hvor vi må løpe opp og ned mellom etasjene hele dagen. Det er egentlig mer enn nok trening for meg🙃

Frem til nå har mannen akseptert dette. Men jo mer han trener og viser selvdisiplin, jo mer henger han seg opp i min manglende aktivitet. Og det begynner å bli slitsomt. For han virker rett og slett sur p meg fordi jeg ikke er mer aktiv. Føles nesten som vi vokser fra hverandre pga dette. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å gi etter fra presset hans. Har nesten mistenkt at han er i en form for midtlivskrise.

Er det andre som har erfart at mannen plutselig har skiftet livsstil i løpet  av et langt samliv? Går det over?

Og hva ville dere gjort eller sagt til mannen i dette tilfelle?

Anonymkode: 7d068...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ble vi begge opptatt av å være aktive, og trene regelmessig da samboer ble 40 (jeg er to år yngre). Det var et løfte vi ga  til oss selv da 40-årskrisen kom. Heretter skal vi trene regelmessig hver uke hele livet. Men han har helt klart vært mer ivrig enn meg. Driver på med flere løp i året, logger treningen, og (syns jeg) noen ganger manisk opptatt av det. For meg er trening først og fremst en helsegevinst, ikke noe jeg gidder konkurrere med. For meg er trening kun for å ha energi til livet, og ha det bra med psyken. Syns jeg har et mer balansert syn på det enn han, da. 

Dersom han ikke hadde stilt opp med barna, og gjort sin del av husarbeid og vedlikehold så hadde jeg satt foten ned. Men det gjør han heldigvis. Og han maser ikke på meg heller. 

Jeg hadde ikke godtatt en som maste på meg slik du opplever. Men ja, det kan være at gapet blir for stort mellom veldig aktiv hvor trening blir en så viktig del av livet og helt inaktiv hvor man ikke trener i det hele tatt. 

Det er svært viktig for han, men ikke viktig for deg i det hele tatt. Da kan det fort bli skurr. 

Anonymkode: b8bf9...dc5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 0.23):

Og hva ville dere gjort eller sagt til mannen i dette tilfelle?

Anonymkode: 7d068...744

At han som er så sprek og flink, kan ta ALT av vasking (inkl vindusvask) og støvsuging heretter 😅

Anonymkode: 4fd40...eed

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel litt mer motsatt, jeg, kvinnen trener regelmessig og det er min terapi. Han gjør ikke det og det er helt greit. Men midjen blir også større og større, hvilket påvirker sexlysten, og det påvirker helsen. Så joda, skulle nok ønske han var opptatt av å investere litt i fremtiden, har jo planer om å dele alderdommen med han forhåpentligvis. Men ville ikke mast på han om det, det er hans valg. Men vi trente begge to når vi møttes, så ikke slik at det kommer som et sjokk at det er en hobby jeg liker. 

Anonymkode: 2ee1b...4de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske mannen min trente mer, rett og slett fordi jeg ønsker å ha en lang og god alderdom med ham. Å ikke trene kan forkorte livet med mange år, og ikke minst forverre livskvaliteten. Å legge et grunnlag når man er ung, er viktig. 

Så ja, jeg skjønner mannen din om du er helt inaktiv. Å gå i trapper i huset er bedre enn ingenting, men altså, å gå de 4 km til jobb et par dager  uken, hadde vært enda bedre. 

Anonymkode: f2a1f...fa1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er sunn, stiller opp for familien og heier på han, så kan ikke jeg se hva han klager på. Det er viktigere ting i livet enn å sykle. Ikke minst det å være raus med partneren din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...