Gå til innhold

Anafylaksi og tiden etter, tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har hatt anafylaksi. Sterk allergisk reaksjon. Tok en medisin jeg ikke tålte og ble hentet av ambulanse, fikk masse sprøyter og medisiner. 

I etterkant av dette, reagerer jeg på alt jeg spiser og føler meg syk og dårlig. Jeg skal til tannlegen snart og lurer på hva jeg kan si? Timen er sårt trengt, men jeg reagerer på alt jeg putter i munnen og er redd for en ny runde. Kan jeg kreve at de ikke bruker kjemikalier osv? 

Hvor lenge etter anafylaksi føler man seg dårlig? Er tett I pusten av og på hele dagen.

Anonymkode: 0d435...824

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble det ikke sjekket hva det er du faktisk reagerer på? 

Dette må du selvfølgelig ta opp med helsepersonell og ikke kg. Det er viktig å ikke utsette deg for noe som kan utløse nytt sjokk og det er viktig at tannlegen får korrekt beskjed om hva du reagerer på. 

Er du usikker så book om tannlegetimen.

Anonymkode: 90d72...d52

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ble det ikke sjekket hva det er du faktisk reagerer på? 

Dette må du selvfølgelig ta opp med helsepersonell og ikke kg. Det er viktig å ikke utsette deg for noe som kan utløse nytt sjokk og det er viktig at tannlegen får korrekt beskjed om hva du reagerer på. 

Er du usikker så book om tannlegetimen.

De har prøvd å finne ut av det i SJU år. Det er vilkårlig. Det er ikke allergi.

Skrevet

Du må nok søke hjelp utenfor Norge, avanserte ting er ikke ting du får hjelp med i Norge. Vi har en helsevensen med lav kompetanse på mange områder dessverre.

Reagerer du på å spise kjøtt?

Anonymkode: 91b6f...63d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må nok søke hjelp utenfor Norge, avanserte ting er ikke ting du får hjelp med i Norge. Vi har en helsevensen med lav kompetanse på mange områder dessverre.

Reagerer du på å spise kjøtt?

Anonymkode: 91b6f...63d

Jeg vet. Men jeg kan ikke dra utenlands pga sykdommen 😂 nei, reagerer på det meste annet

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De har prøvd å finne ut av det i SJU år. Det er vilkårlig. Det er ikke allergi.

Hæ? Du havnet i allergisk sjokk som ikke er utløst av allergi? 

Hvordan er det mulig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er det mulig?

Hvis man leser litt om det, forstår man at det er fullt mulig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan er det mulig?

Forresten heter det anafylaksi. Det har ikke nødvendigvis noe med allergier å gjøre, men med histaminet og mastceller å gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forresten heter det anafylaksi. Det har ikke nødvendigvis noe med allergier å gjøre, men med histaminet og mastceller å gjøre.

Og da må man vel ha en trigger? 

Anonymkode: a4b18...cda

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis man leser litt om det, forstår man at det er fullt mulig.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda jeg er någen lunde greit informert da jeg selv har hatt anfall flere ganger og er utsyrt med pen. Men jeg ble sendt til utredning og utredet rimelig kjapt etter første hendelse så ikke vært noe problem for min del.

Skrevet

Og da må man vel ha en trigger? 

Anonymkode: a4b18...cda

Ja, men hva triggeren er kan faktisk variere. Du kan tåle ris helt fint den ene uken, men neste uke får du anafylaksi av det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Joda jeg er någen lunde greit informert da jeg selv har hatt anfall flere ganger og er utsyrt med pen. Men jeg ble sendt til utredning og utredet rimelig kjapt etter første hendelse så ikke vært noe problem for min del.

Det er jo sånn for de fleste, at de har én eller noen få allergier som utløser det.

Men det er ikke sånn for alle. Ikke for meg.

Det jeg reagerte på nå, slår ikke ut på tester. Har aldri reagert på det før. Og ikke sikkert jeg reagerer hvis jeg skulle prøvd på nytt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 23.29):

Hei, har hatt anafylaksi. Sterk allergisk reaksjon. Tok en medisin jeg ikke tålte og ble hentet av ambulanse, fikk masse sprøyter og medisiner. 

I etterkant av dette, reagerer jeg på alt jeg spiser og føler meg syk og dårlig. Jeg skal til tannlegen snart og lurer på hva jeg kan si? Timen er sårt trengt, men jeg reagerer på alt jeg putter i munnen og er redd for en ny runde. Kan jeg kreve at de ikke bruker kjemikalier osv? 

Hvor lenge etter anafylaksi føler man seg dårlig? Er tett I pusten av og på 

Hvor lang tid er dette siden? Har du fått noen videre oppfølging/diagnose av fastlege? 

Jeg ville ringt tannlegenkontoret og hørt med de. De har jo anafylaksiberedskap på alle tannlegekontor, men hvis du har uspesifikk allergi med stor fare for anafylaksi så kan det hende at de vil ha deg inn på regionalt kompetansesenter istedet. 

En vanlig tannlegesjekk trenger jo ikke innebære kjemikalier. Det er vel i tilfelle pensling med fluor og det kan du si ifra om at du ikke vet om du tåler. Hør med de du. 

Anonymkode: 5b897...d49

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo sånn for de fleste, at de har én eller noen få allergier som utløser det.

Men det er ikke sånn for alle. Ikke for meg.

Det jeg reagerte på nå, slår ikke ut på tester. Har aldri reagert på det før. Og ikke sikkert jeg reagerer hvis jeg skulle prøvd på nytt.

Nja for meg er det rundt 10-15 ting som kan utløse det, så veldig smalt er det ikke akkurat. 

Mulig jeg forsto deg feil i hi hvor du sier du reagerte/ fikk det av at du tok en medisin du ikke tålte. Tolket det som en overfølsomhet for noe medisinen inneholdt :)

For å svare litt mere på det du spørr om i hi ang hvor lenge man føler seg dårlig osv, absolutt ingen fasit. Du kjenner kroppen din best og hvis du har holdt på med dette i sju år så kan du jo se tilbake til tidligere hendelser.

Kroppen min takler både selve anfallet og behandling "greit", har hatt det hele livet og er rimelig vandt med det og alt det medfører samt vet jo ikke noe annet. Tilbake på jobb dagen etter, trener og lever som normalt osv. Du derimot kan ha en helt annerledes opplevelse, så baser deg på dine egen erfaringer rundt tidligere hendelser så har du en god pekepinne. 

Den som har kommentert over her har gitt godt råd ang tannlegen. 

Utover det ville jeg pushet for bedre oppfølging og utredning hvis det er sånn at du i dag går rundt å er "redd" for å leve et dagligliv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor lang tid er dette siden? Har du fått noen videre oppfølging/diagnose av fastlege? 

Jeg ville ringt tannlegenkontoret og hørt med de. De har jo anafylaksiberedskap på alle tannlegekontor, men hvis du har uspesifikk allergi med stor fare for anafylaksi så kan det hende at de vil ha deg inn på regionalt kompetansesenter istedet. 

En vanlig tannlegesjekk trenger jo ikke innebære kjemikalier. Det er vel i tilfelle pensling med fluor og det kan du si ifra om at du ikke vet om du tåler. Hør med de du. 

Anonymkode: 5b897...d49

Har hatt samtale med dem, de skulle ta hensyn :) ingen kjemikalier osv. Jeg tåler ikke tannkrem så ga beskjed om det. De vet det jo "egentlig", men er flere år siden jeg var der (pga dette her faktisk) og det er på høy tid nå, men så måtte jeg seff bli dårlig rett før timen. Typisk? Men virka som de skulle ta hensyn.

Men noen ganger har jeg gått derfra uggen og svimmel etterpå, med reaksjon på "noe". Så jeg måtte vel passe på dem underveis også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nja for meg er det rundt 10-15 ting som kan utløse det, så veldig smalt er det ikke akkurat. 

Mulig jeg forsto deg feil i hi hvor du sier du reagerte/ fikk det av at du tok en medisin du ikke tålte. Tolket det som en overfølsomhet for noe medisinen inneholdt :)

For å svare litt mere på det du spørr om i hi ang hvor lenge man føler seg dårlig osv, absolutt ingen fasit. Du kjenner kroppen din best og hvis du har holdt på med dette i sju år så kan du jo se tilbake til tidligere hendelser.

Kroppen min takler både selve anfallet og behandling "greit", har hatt det hele livet og er rimelig vandt med det og alt det medfører samt vet jo ikke noe annet. Tilbake på jobb dagen etter, trener og lever som normalt osv. Du derimot kan ha en helt annerledes opplevelse, så baser deg på dine egen erfaringer rundt tidligere hendelser så har du en god pekepinne. 

Den som har kommentert over her har gitt godt råd ang tannlegen. 

Utover det ville jeg pushet for bedre oppfølging og utredning hvis det er sånn at du i dag går rundt å er "redd" for å leve et dagligliv.

Det kan være overfølsomhet. Eller det kan være at kroppen sitt beger var fullt. Ingen vet. Ingen tester viser noe.

Jeg er ikke i arbeid pga dette. Jeg kan jo ikke spise lunsj med andre :P jeg spiser heller ikke frokost. Så ja, det går utover livet mitt - men nei, jeg kan ikke utredes mer for har vært innom alle sykehusene i nærheten og de klør seg bare i hodet :P

Ambulansen (legen) som kom lurte på utredning. Jeg sa ja.. vel.. har vært innom ahus, riksen, Ullevål, privat, hudlege osv. Ingen kan hjelpe. 

Vet ikke om flere sykehus egentlig som kan ta det mer på alvor. 

Så jeg håper bare tannpleieren tar de hensynene jeg krever. Så ikke jeg blir dårlig igjen.

Skrevet

Har hatt samtale med dem, de skulle ta hensyn :) ingen kjemikalier osv. Jeg tåler ikke tannkrem så ga beskjed om det. De vet det jo "egentlig", men er flere år siden jeg var der (pga dette her faktisk) og det er på høy tid nå, men så måtte jeg seff bli dårlig rett før timen. Typisk? Men virka som de skulle ta hensyn.

Men noen ganger har jeg gått derfra uggen og svimmel etterpå, med reaksjon på "noe". Så jeg måtte vel passe på dem underveis også 

Uggen og svimmel kan jo være litt påkjenningen det er å være stresset og redd for at du skal oppleve reaksjoner også.

Anonymkode: 563f1...c5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uggen og svimmel kan jo være litt påkjenningen det er å være stresset og redd for at du skal oppleve reaksjoner også.

Ikke med min kropp.........

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke med min kropp.........

Jo, med alles kropp. Du blir ikke immun for stress og angst fordi du har allergi. :) Hadde jo vært kjekt hvis det var sånn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, med alles kropp. Du blir ikke immun for stress og angst fordi du har allergi. :) Hadde jo vært kjekt hvis det var sånn.

Det var voldsomt så bastant du var, du tror liksom at du kjenner min kropp bedre enn meg. NEI, jeg var ikke redd for tannlegen😂 nei; det var ikke grunnen til at jeg ble syk etterpå. Jeg klarer fint å skille det å være stresset/ha angst fra reaksjoner. Jeg blir ikke tett i pusten av angst heller. Og sliter generelt ikke med angst, heldigvis! ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...