Gå til innhold

Sår på leppen som ikke vil gro! Hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

noen som har vært borti lignende? Jeg har hatt sår på leppen (ikke kanten, men selve leppen) siden februar i år, og det har aldri grodd helt. Først var det kjøttsår (som jeg tenkte var et forkjølelsessår), men det forsvant aldri… jeg fikk skorpe etter skorpe, og med uvanen jeg har dro jeg av dette hudlaget med tennene når det ble «løst nok». Jeg skjerpet meg etter hvert og gikk inn for å la det være… kjøpte dyre salver osv. kjøttsåret grodde, slik at det vokste ny hud, men huden er hoven, i et begrenset område, og det vokser enda skorpe på denne. Noen ganger kan jeg blø når den tas av, men alt for ofte faller den av selv. Skorpen kommer etter 2 dager, faller av som regel på 3 - 4 dagen, så kommer ny skorpe og samme regla.

Tok herpes prøve, men denne var negativ. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Har bare er kronisk hovent merke på overleppa som er sårt og stikker ut 🥴

Anonymkode: 2855d...7e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sa legen noe om hva det kunne være? 

Når jeg får sår på leppene eller munnviken så hjelper det å ta jerntilskudd, prøvd det? 

Anonymkode: 7d28d...421

Skrevet

Hudlege?

Få tatt noen flere prøver av det kanskje. 

Anonymkode: 674b8...33e

Skrevet

Hudkreft på leppene viser seg nesten alltid som et sår som ikke vil hele. Jeg synes du skal få det sjekket. 

Anonymkode: 4a1cd...577

• Nyttig 3
Skrevet

Det må du sjekke hos legen. Tegn på celleforandring og forstadiet til kreft med sår som ikke gror. 

Anonymkode: c9989...9c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sa legen noe om hva det kunne være? 

Når jeg får sår på leppene eller munnviken så hjelper det å ta jerntilskudd, prøvd det? 

Anonymkode: 7d28d...421

Nei, legen foreslo herpes selv og derav prøven.. etter det fikk jeg bare melding i Helse-Norge om at den var negativ. Ba om henvisning til hudlege, men ikke fått svar enda.. tenkte å ringe inn imårra og høre. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hudlege?

Få tatt noen flere prøver av det kanskje. 

Anonymkode: 674b8...33e

Jaa. Spurte legen min om henvisning. Venter på svar…

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hudkreft på leppene viser seg nesten alltid som et sår som ikke vil hele. Jeg synes du skal få det sjekket. 

Anonymkode: 4a1cd...577

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det må du sjekke hos legen. Tegn på celleforandring og forstadiet til kreft med sår som ikke gror. 

Anonymkode: c9989...9c6

Dette har jeg aldri tenkt på før…. Nå er jeg livredd 🥴🥴🥴… herregud.. Hvis jeg har kreft i leppa så mister jeg det fullstendig.. det er jo helt krise hvis tilfellet

ts

Skrevet

Det kan også være en hudsopp. Ikke krisemaksimer før du har vært hos legen og fått tatt prøver og slikt. ❤️

Skrevet
Minya skrev (27 minutter siden):

Det kan også være en hudsopp. Ikke krisemaksimer før du har vært hos legen og fått tatt prøver og slikt. ❤️

Jeg er dessverre dårlig på sånt… nattesøvnen kommer til å bli prega, ja 🥴 men skal gjøre mitt beste 🤞

ts

Skrevet

Sår som ikke heles kan faktisk være så enkelt som et signal om mangel på et eller annet mineral eller vitamin. 

Hvis cellene i huden (keratinocyttene) ikke finner nok sink, magnesium, jern, A- C- eller D-vitamin, får de problemer med å formere seg fort nok til å gro ny hud. 

Samme mangler hemmer også utviklingen av immunceller (lymfocytter), som trengs for å rense såret for mikrober og frakte unna ødelagte hudceller.

Problemet med celler er at de er omgitt av en membran av fett. Cellemembraner er normalt bygget opp av mye omega-3. Det spiser vi stadig mindre av. Omega-6, derimot, som finnes i rikelige mengder i plantefett, det dunger vi innpå.

Hvis vi har spiser for lite omega-3, vil cellene som en nødløsning bruke omega-6 for å bygge membranene sine. Det er litt dumt, for omega-6 gjør at cellemembraner blir som plastikk. Da slipper ikke mineraler og vitaminer inn i cellene.

Du kan ha rikelig med vitaminer og mineraler i blodet, men med for lite omega-3 og for mye omega-6, vil mindre av det overføres ut av blodet og inn i cellene fordi cellemembranene blir ugjennomtrengelige.

Høyt vitaminnivå i blodet kan være et tegn på at cellene ikke får til å bruke vitaminene og mangel på omega-3 er årsaken.

• Nyttig 1
Skrevet
Lonehill skrev (27 minutter siden):

Sår som ikke heles kan faktisk være så enkelt som et signal om mangel på et eller annet mineral eller vitamin. 

Hvis cellene i huden (keratinocyttene) ikke finner nok sink, magnesium, jern, A- C- eller D-vitamin, får de problemer med å formere seg fort nok til å gro ny hud. 

Samme mangler hemmer også utviklingen av immunceller (lymfocytter), som trengs for å rense såret for mikrober og frakte unna ødelagte hudceller.

Problemet med celler er at de er omgitt av en membran av fett. Cellemembraner er normalt bygget opp av mye omega-3. Det spiser vi stadig mindre av. Omega-6, derimot, som finnes i rikelige mengder i plantefett, det dunger vi innpå.

Hvis vi har spiser for lite omega-3, vil cellene som en nødløsning bruke omega-6 for å bygge membranene sine. Det er litt dumt, for omega-6 gjør at cellemembraner blir som plastikk. Da slipper ikke mineraler og vitaminer inn i cellene.

Du kan ha rikelig med vitaminer og mineraler i blodet, men med for lite omega-3 og for mye omega-6, vil mindre av det overføres ut av blodet og inn i cellene fordi cellemembranene blir ugjennomtrengelige.

Høyt vitaminnivå i blodet kan være et tegn på at cellene ikke får til å bruke vitaminene og mangel på omega-3 er årsaken.

Så når jeg i litt over et halvt år har kuttet ut fisk og kjøtt, men nå spiser bønner så kan det faktisk hende at systemet mitt sliter av den grunn? 🙁 spiser bønner, agurk, paprika, salat, brød, knekkebrød, havregryn, melk, ost, servelat, leverpostei, men lager også egne rundstykker av sesamfrø, gresskarfrø, solsikkefrø og linfrø… av og til spiser jeg litt kjøtt på restaurant, men det er kanskje 2-3 ganger i mnd. Tar C-vitamin tilskudd, men det er det… Prosjektet var å spise mye mindre fett og mer proteiner, samt kutte på økonomiske utgifter på tallerken… 

Omega 3 mangel er kanskje ikke så usannsynlig? 🥴

ts. 

Skrevet

Hadde noe lignende som du beskriver, men viste seg å være herpes. Ta kontakt med legen din :) 

Anonymkode: 75b6f...b0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så når jeg i litt over et halvt år har kuttet ut fisk og kjøtt, men nå spiser bønner så kan det faktisk hende at systemet mitt sliter av den grunn? 🙁 spiser bønner, agurk, paprika, salat, brød, knekkebrød, havregryn, melk, ost, servelat, leverpostei, men lager også egne rundstykker av sesamfrø, gresskarfrø, solsikkefrø og linfrø… av og til spiser jeg litt kjøtt på restaurant, men det er kanskje 2-3 ganger i mnd. Tar C-vitamin tilskudd, men det er det… Prosjektet var å spise mye mindre fett og mer proteiner, samt kutte på økonomiske utgifter på tallerken… 

Omega 3 mangel er kanskje ikke så usannsynlig? 🥴

ts. 

Høyt inntak av omega-6 skaper mangel på omega-3. Hvis du reduserer inntaket av plantefett (det meste kommer i ferdigmat, margarin og snacks), øker det nivået av omega-3 i forhold til omega-6 uten at du trenger å kjøpe omega-3-tilskudd.

Bytt ut margarin med meierismør, så er du et langt skritt på vei (smøret til brødskiva oppbevarer jeg i brødboksen). Smørforbruket mitt gikk ned da jeg bytta til meierismør og jeg tok av 10 kilo på et halvt år, uten å slanke meg. 

Hvis du bytter ut bordsalt med havsalt, øker det inntaket av mineraler voldsomt uten å kjøpe mineraltilskudd.

22% av havsaltet er andre mineraler enn du finner i bordsalt. 16% er magnesiumsalt og 4% av er kalsiumsalt. Resten er spormineraler som kroppen også er avhengig av. Havsalt er mineraltilskudd i seg selv. 

Havsalt er også billigere enn bordsalt. Jeg kjøpte en 25kilos sekk med havsalt på Felleskjøpet til 180,- kroner og ei saltkvern på IKEA, og kverner alt saltet mitt sjøl.

Det er ikke dumt å spe på maten med vitaminer og mineraler hvis kostholdet er ensidig. Det går til og med an å blande det i maten. En knust tablett med sinktilskudd i sausen gjør ikke noe med smaken, men det øker næringsinnholdet i sausen dramatisk. 

Mikrobølgeovnen er uansett en mineraltyv. Hvis du har forsøkt å putte metall i mikrobølgeovnen, gnistrer det. Mineralene i maten gnistrer ikke så du ser det i mikrobølgeovnen, men flere blir ødelagt. Hvis du vil bevare næringsinnholdet i maten du lager, er det lurt å ikke varme maten i mikrobølgeovnen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...