Gå til innhold

Bli glad i grønnsaker

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jada, voksen og dårlig på å spise grønnsaker..

Gjennom oppveksten ble vi servert enten vassne grønnsaker, eller frosne av typen amerikansk blanding. Og selv om jeg flyttet hjemmefra for over 10 år siden, har jeg ikke klart å finne måter på å lage grønnsaker skikkelig nam.

Hvordan får man grønnsaker til å smake godt? Hvordan få mer grønnsaker inn i hverdagen?

Har skjønt at å dampe fremfor koking er bedre, men det er det eneste jeg har klart å lære på egenhånd. 

Anonymkode: 29f31...830

Du kan bruke litt akasiehonning på imenst du damper/koker de, i starten, slik at du blir vant til konsistensen 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha litt gode krydder på

Skrevet

Jeg lurer på hvilke grønnsaker du tenker på. Grønnsaker er jo så forskjellige!

Blomkål: ovnsbakt med spisskummen og tahinisaus, i supper som chunky linsesuppe fra Et kjøkken i Istanbul 

Brokkoli: Ovnsbakt eller stekt sammen med chili og hvitløk. I wok sammen med f.eks. rødløk og paprika, og med en saus av sweet chilisaus, tamari, riseddik og litt grønnsaksbuljong

Gulrøtter: stekt eller ovnsbakt med spisskummen, i supper som f.eks den ovenfor, raspet og stekt sammen med tomater og redusert til en deilig saus

Aubergine: grillet i skiver, ovnsbakt i ratatouille eller med za'atar.

Squash: i lasagne, som squashkaker med dill, feta og koriander (hel, malt- ikke blader), grillet,i ratatouille 

Mais: ferske kolber med urtesmør, i mexikanske gryter

Rosenkål: del i to og stek i stekepanna, med f.eks hvitløk og chili eller bare smør og sesam

For å nevne noen eksempler ...

Anonymkode: 8e9e8...aea

Skrevet (endret)

Jeg ville startet med å finne ut hva du liker og hva du ikke liker.

Hvis du ikke er så glad i søtsmak, kan det hende at stekt paprika, stekt løk, kokt gulrot, erter og mais ikke er noe du setter pris på. Da vil du ha større glede av å spise disse rå, eller å bare la være å spise dem.

Noen er ikke så glad i bitterhet, og synes kanskje at brokkoli, oliven, rosenkål og det grønne på purre er krevende. 

Noen liker ikke noe som smaker kålete, så da er ikke kål, blomkål, brokkoli, rosenkål osv det beste.

Noen liker kokte og stekte ting, andre foretrekker rå grønnsaker.

Jeg ville forsøkt meg fram, og funnet litt ut av hva du tror du foretrekker. Så kan du forsøke ulike utgaver av det, f.eks ulike typer tomater og retter med tomat/tomatsaus.

Det aller enkleste er kanskje å lage ulike supper, der er det lett å hive oppi mange ulike typer grønnsaker som du kanskje ikke liker så godt hver for seg men som forsvinner litt i helheten når du blender med en stavmikser. Da kan du krydre med en smak du liker.

Hvis jeg ikke likte grønnsaker ville jeg spist slike ting som currysuppe med kylling, gulrotsuppe med spisskummen, tacosuppe o.l 

Endret av Elle Melle
Skrevet

En fin måte å spise grønnsaker på,er å ha det i kjøttsaus til feks pasta. Jeg river gulerot og squash,og har ellers i løk,hvitløk,vårløk,paprika osv sammen med hermetiske tomater. Det blir veldig god og litt sunnere kjøttsaus.

Ellers er det godt å steke grønnsaker, gjerne med litt honning og sitron på. 

Gratinerte grønnsaker med ost er også godt. 

Anonymkode: 85a0a...b18

Skrevet

Du kan jo spise suppe i stedet? Lag selv og frys ned i porsjoner. Du kan spise de eller drikke fra en kopp om det er "enklere". Da får du i deg mye grønnsaker på et måltid. Prøv tomatsuppe, blomkålsuppe (her kan du blande i litt brokkoli også), aspargessuppe, grønnsaksuppe (kan mose), gulrotsuppe. 

Ellers kan du prøve å blande i middag/måltider du liker. Litt spinat i smoothie og omelett. Små biter av sopp eller raspet gulrot og squasj i bolognese. Amerikansk blanding i potetstappe. Lag mos av potet iblandet annen grønnsak som brokkoli, blomkål, gulrot, sellerirot, søtpotet (etterhvert blander du i mer grønnsaker til du kanskje liker ren grønnsaksmos). Grove vafler med raspet gulrot. Det kan du også bruke i brøddeigen. 

Ellers prøv rå grønnsaker. Agurk og gulrot er kanskje lettest. Så tomat og paprika. Prøv noen biter hver dag

Anonymkode: accd5...81a

• Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

_popcorn_, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...