Gå til innhold

Bli glad i grønnsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, voksen og dårlig på å spise grønnsaker..

Gjennom oppveksten ble vi servert enten vassne grønnsaker, eller frosne av typen amerikansk blanding. Og selv om jeg flyttet hjemmefra for over 10 år siden, har jeg ikke klart å finne måter på å lage grønnsaker skikkelig nam.

Hvordan får man grønnsaker til å smake godt? Hvordan få mer grønnsaker inn i hverdagen?

Har skjønt at å dampe fremfor koking er bedre, men det er det eneste jeg har klart å lære på egenhånd. 

Anonymkode: 29f31...830

Skrevet

Internett et fullt av digge oppskrifter. Google eller ChatGPT er din venn.

Anonymkode: 53aa7...98e

Skrevet

Jeg liker å steke i panne eller bake i ovnen med salt og smør på.

Anonymkode: ca6c6...225

Skrevet

Stekt i panne eller ovn, kan hjelpe veldig. Gjerne med rikelig med smør/olje, salt og pepper. Jeg tror også dette bevarer vitaminer og mineraler bedre enn ved koking, da mye kan bli borte i kokevannet. Sjekk ut wok-oppskrifter.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jada, voksen og dårlig på å spise grønnsaker..

Gjennom oppveksten ble vi servert enten vassne grønnsaker, eller frosne av typen amerikansk blanding. Og selv om jeg flyttet hjemmefra for over 10 år siden, har jeg ikke klart å finne måter på å lage grønnsaker skikkelig nam.

Hvordan får man grønnsaker til å smake godt? Hvordan få mer grønnsaker inn i hverdagen?

Har skjønt at å dampe fremfor koking er bedre, men det er det eneste jeg har klart å lære på egenhånd. 

Damping er bedre enn koking? 

Tja. Av to dårlige måter å tilbringe mat på så er det jo det.

Men la meg spørre deg om dette, ts: dersom du kjøper deg en bit laks. Eller en pakke pølser. Eller et par kyllingbryst - koker eller damper du dem? Eller er det kanskje slik at du åpner pakken, krydrer godt, varmer opp ovnen, grillen eller stekepannen, slenger i noe olje eller smør, venter på at det begynner å frese for så å slenge på et godt krydret stykke kjøtt? Og etter at det er en fin stekeskorpe på utsiden så heller du kanskje på en pakke saus, hermetiske tomater, fløte eller kraft?

Der har du oppskriften på grønnsaker, ts. Folk liker ikke kjøtt fordi det er så innmari smakfult. De liker kjøtt fordi vi tar oss bryet med å tilberede det ordentlig. Så neste gang du tilbereder aubergine, squash, sopp eller poteter? Tenk «hvordan ville jeg tilberedt dette om det var en kotelett?» 

Anonymkode: a58ca...b35

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Godt å knaske rå gulrotstenger til middagen, evt raspe gulrot+syrlig eple+evt litt hodekål. Maiskorn kan spises rett fra boksen. Maiskolber kan saltes+få en liten klatt smør, rulles inn i alufolie og varmes i stekeovn. Løk, sopp, squash, paprika kan freses på stekepanna. 

Skrevet

To måter å gi grønnsaker mye smak: 

• Stek i ovnen med olivenolje, salt og pepper, og hell over en glaze av noe søtt og syrlig tilslutt. Jeg liker feks paprika i store biter stekt ved 220 g til den er svart i kantene og helt myk, og så helle over en miks av akasiehonning og granateplesirup, og røre rundt til paprikaen blir glasert og sursøt. Spis med hummus, granateplefrø og pistasjnøtter, eller til stekt halloumi, eller til kylling og polenta.
  • Gulrotpletter med feta. Bytt ut litt av hvetemelet med kikertmel, så blir de enda bedre. Server med en grønn salat med avokado. Eller i et burgerbrød eller pitabrød med salat, tomat og skivet rødløk og korianderdressingen i oppskriften.

Du kan tilberede alle slags rotgrønnsaker som det første forslaget, og bytte ut granateplesirup med feks balsamico eller eplesidereddik, og honning med lønnesirup.

Du kan bytte gulrot med squash i det andre forslaget. Eller med rå rødbete.

Anonymkode: e0ded...40f

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg ville begynt med pure. Kan gjøres mild som feks blomkål eller erter (kok en pose frosne erter, ha i en liten neve hakket mynte, en skvett matfløte og kjør glatt med stavmikser), eller skarpere smak som feks jordskokk. 

du kan blande inn gulrøtter i kjøttsausen, eller linser.

eller tenk tekstur, stek dem sprø i panne, ha over honning, chili og soyasaus.

begynn med noe annet du liker, feks biff. Så kan du Google tilbehør og prøve deg på ett av dem. Vi har alltid ovnsbakt løk, jordskokk eller blomkål pure, steker sopp i panna etter biffen, og wokede aspargesbønner med hvitløk til. Fordi jeg liker tilbehør vel så mye som kjøtt😉

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke rart du synes grønnsaker er vondt hvis du koker eller damper dem. Det er vel omtrent ingen som faktisk LIKER det. Kutt grønnsakene i passelige biter, krydre godt og stek i godt smør. Da smaker det deilig, får tilfredstillende tyggemotstand og hever alle måltider. For meg er særlig grønnkål og brokkoli favoritter. Steker det godt med masse krydder og litt smør i panna og serverer til det meste av middagsretter. Ovnsbakt er også nydelig. 

Anonymkode: 2322e...b3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke rart du synes grønnsaker er vondt hvis du koker eller damper dem. Det er vel omtrent ingen som faktisk LIKER det. Kutt grønnsakene i passelige biter, krydre godt og stek i godt smør. Da smaker det deilig, får tilfredstillende tyggemotstand og hever alle måltider. For meg er særlig grønnkål og brokkoli favoritter. Steker det godt med masse krydder og litt smør i panna og serverer til det meste av middagsretter. Ovnsbakt er også nydelig. 

Anonymkode: 2322e...b3e

Joda, jeg elsker dampede grønnsaker.

Det kommer an på hvilken sammenheng de skal brukes i, og hvor friske de er. Dampede norske asparges i sesong med litt kaldpresset olivenolje og havsalt på er helt fantastisk til en bit kjøtt eller fisk. Dampede neper om forsommeren er det samme. Reddiker liker jeg også godt dampet, feks med brunet smør, sitron og fisk. For ikke å snakke om rosenkål, som alle vil steke i hjel nå for tiden, men som etter min mening blir søte og aller best når de akkurat gjennomdampes.

Jeg legger grønnsakene jeg skal dampe på rist, ringler litt god olivenolje over og drysser havsalt på, og damper under lokk til de er akkurat passe myke - viktig å ikke ta dem for langt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig for meg å relatere siden jeg elsker grønnsaker i alle former og fasonger:P Men beste råd er å ikke overkoke grønnsakene, noe både mine kjære besteforeldre og min mor gjorde. Mat skal ha litt tyggemotstand:P Så hold deg unna sånne frossenblandinger om du ikke er så glad i grønnsaker, de er gjerne litt dvask synes jeg.

Hva med å lage maiskrem? Eller mos grønnsaker inn i saus til enchiladas, pizza, lasagne osv. Lag suppe(sånn fra grunnen) som gulrotsuppe, tomatsuppe, løksuppe osv. Fin måte å få i seg grønt på:) Spis mye salater om du synes det er ålreit. Hva med kremet brokkolisalat? Som et alternativ til potetsalat.

Hva med wok? Wokblandinger på pose er ikke så verst, ha det, biffstrimler, nudler, soya- og østerssaus i ei panne og rot rundt. Kjempedigg! Andre sånne woksauser kanskje kan hjelpe på litt som kamuflasje muligens.

Hva med wraps med salat, kylling, paprika, løk osv? Igjen, dressinger kan hjelpe på.

Er grønnsaker i gryteretter ok? Type lapskaus? For det er jo også en mulighet. Bakt i ovnen med litt ost?

Anonymkode: afa77...b44

Skrevet

Smørdampet brokkoli er godt... Mye er godt når du har det i ovnen. Bakt gresskar i ovnen (butternut) er kjempegodt, du kutter det i terninger, har på litt olje og salt og baker det i ovnen til de er gylne. Noe annet som er kjempegodt, er å legge cherrytomater i en ildfast form, ha på litt olivenolje, salt, pepper, oregano, hvitløk og litt brunt sukker. sett det i ovnen før du går på jobb, Du varmer den opp til 200 grader, skrur den så av og lar tomatene stå i ovnen helt til du kommer hjem. Da koker du litt fullkornpasta som du serverer med tomatene og litt parmesan.

Anonymkode: 2ff14...d29

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Smørdampet brokkoli er godt... Mye er godt når du har det i ovnen. Bakt gresskar i ovnen (butternut) er kjempegodt, du kutter det i terninger, har på litt olje og salt og baker det i ovnen til de er gylne. Noe annet som er kjempegodt, er å legge cherrytomater i en ildfast form, ha på litt olivenolje, salt, pepper, oregano, hvitløk og litt brunt sukker. sett det i ovnen før du går på jobb, Du varmer den opp til 200 grader, skrur den så av og lar tomatene stå i ovnen helt til du kommer hjem. Da koker du litt fullkornpasta som du serverer med tomatene og litt parmesan.

Anonymkode: 2ff14...d29

Støtter tomattipset! :tommelopp:

Jeg deler opp større tomater i mindre biter, og gjør ellers tilsvarende, men i 3-4 timer på 125 g. Eksempel på oppskrift her: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/semi-dried-tomatoes

Disse er helt geniale smaksbomber, og kan brukes på utrolig mange måter: Som de er som tilbehør til biff, i salater av bønner, linser eller byggryn, i sauser og supper i stedet for tomatpuré, i puré sammen med nykokte rødbeter, smør og en skje crème fraiche... De blir mye mer intense i smaken enn friske tomater, men mykere og mindre sure enn soltørkede tomater.

Skrevet

Som nevnt over, suppe!

Hvis du har tid kan du bake grønnsakene i ovnen før du koker dem, da får de enda mer smak.
Blomkål og brokkoli er kjempegodt, ha i løk og hvitløk, og gjerne rømme eller crème fraîche hvis du vil ha suppen mer kremete (eller bløtlagte og finmalte cashewnøtter). 

Tomat-, gulrot-, og paprikasuppe er kjempepopulært hos oss. Du kan fint ha i litt røde linser, da øker du proteininnholdet.

Gleder meg til høst og suppetid 😃

Anonymkode: 59f44...3b2

Skrevet

Prøv selskapserter! 

De er søte og friske🥰

Jeg bruker det ved siden av de fleste rettene jeg lager. Kokes et par minutter bare. Så skyller jeg de i kaldt vann. Eller har de direkte i gryteretter.

Anonymkode: f69b6...371

Skrevet

Elsker halvkokt brokkoli og gulerøtter. Da er de varme og crispy. Hiv de oppi varm kjele med vann. La de trekke til de er bittelitt myke på utsiden. 

Evnt lag deg wok. Stek hjertesalat, løk, aprika, sjampinjong om du liker det, minimais evnt det du liker. Ha i biffstrimler eller kyllingbiter og en av wok posene til black dragon. Server med ris eller nudler. Superdigg. Obs ikke stek de mer enn at de fortsatt er litt sprø. 

Anonymkode: 0cf61...f75

Skrevet

Å bake grønnsaker i ovnen eller steke dem i panne gir mye bedre smak. Gulrot og pastinakk kan man gjerne ringle litt honning over når de bakes i ovnen. Hjertesalat og kinakål er mye bedre stekt i panne eller grillet enn i salat. Blomkålbuketter blandet med olje og karri og bakt i ovnen elsker barna mine. Aspargesbønner stekt i hvitløkssmør. Fløtegratinerte rotgrønnsaker (potet, gulrot, pastinakk, sellerirot, løk og hvitløk). Mange grønnsaker egner seg supergodt til mos (blomkål, sellerirot, gulrot, mais). Rå grønnsaksstaver med en enkel dip er også fint tilbehør eller snacks. 

Skrevet

Skaff deg en airfryer! Grønnsaker i den blir som chips! så syyykt godt! og sunt! Masse oppskrifter på nettet og tiktok.

Anonymkode: 4952d...f97

Skrevet

Ts her.

Tusen takk for mange gode tips! Jeg har som sagt lite erfaring med grønnsaker og jeg er ikke en mat person (kunne gjerne ha droppet hele opplegget med å spise om det hadde vært mulig), så vanskelig å i det hele tatt komme på noe å lage..

Men jeg skal prøve meg litt frem.

Skrevet

Mitt tips er å lage retter hvor grønnsakene er hovedrollen og ikke noe man bare slenger på tallerken fordi man «må». Legger ved noen av mine go to middager.

Blomkålvinger (Dobbel porsjon)

1 blomkål
2,5 dl  havremelk ( vann kan brukes) 
2,5 dl hvetemel 
1,5 ts hvitløkspulver 
1 ts løkpulver 
2 ts paprikapulver 
Salt og pepper 
2 ss chilisaus (kan sløyfes ) 
2 dl barbequesaus

Forvarm stekeovnen til 220 grader. Kle et stekebrett med bakepapir.

Skjær blomkålen  i buketter.Rør sammen melk, mel, hvitløkspulver, løkpulver, paprikapulver, salt, pepper og chilisaus i en bolle. Ha i blomkålbukettene og vend de sammen med røren slik at alle blir godt dekket. Plasser de deretter utover stekebrettet.

Ha i ovnen og bak i 15 minutter. Ha ut brettet og hell bbq-sausen over, snu litt på blomkålbukettene slik at alt blir jevnt dekket. Bak videre i 5-10 minutter til.

Spises med en valgfri dip.

Ovnsbakte grønnsaker med linser (dobbel porsjon)

1 stk pastinakk 
2 stk beter, mellomstore(velg gjerne forskjellig type beter) 
2 stk gulrot 
1 stk rødløk, mellomstore 
1 fedd hvitløk 
1 kvast timian, fyldige 
1/4 stk sitron, 
0.5 ss sirup ,  
1.5 ss olivenolje 
salt 

1 boks linser   
Couscous eller bulgur

Skrell og skjær rotfruktene i jevne biter og kløfter. Legg dem utover i en stor ildfast form. 

Tilsett knust hvitløk, timian og olivenolje. Press over sitronsaft og drypp over honning. Krydre godt med salt og pepper. 

Bak rotfruktene ved 200 grader til de er helt møre, cirka 40-45 minutter. Vend litt på grønnsakene underveis. Skylte linser blandes inn når det er 5 min igjen.

Couscous/bulgur kokes mens grønnsakene er i ovnen.

Gulrot og ingefærsuppe(4 porsjoner)
1/2 medium stor løk
1/2 rød chili
2 ss fersk ingefær
5-6 store gulrøtter
2 ss raps eller olivenolje
5 dl vann
2 dl kokosmelk
1/2 ts eddik
salt

Skrell gulrøttene og løken. Hakk løken og skjær gulrøttene i skiver. Finhakk chili og ingefær.

Varm oljen i en kjele og stek løken på middels varme til den er blank, den skal ikke få farge. Det tar ca. 5 minutter. Tilsett gulrøttene og rør godt rundt i 10 minutter. Ha i ingefær og chili. Hell over vann og kok opp.

La det hele småkoke i ca. 15 minutter til gulrøttene er møre. Tilsett kokosmelken og kok i ytterligere 5 minutter. Mos suppen med en stavmikser til den blir helt fløyelsmyk. Smak til med eddik og salt.

Jeg blander inn linser i suppen og spiser med godt brød.

Blomkålgryte (2 porsjoner)
1,5 stk gul løk 
1 stk paprika
2 fedd hvitløk  
2 stk poteter 
1 stk søtpotet,liten (evt 1/2)
1 liten pose sukkererter 
1/4 stk chili 
1 bokser hakkede tomater 
1 boks kikerter
Valgfri mengde oliven 
salt og pepper 
Olje 
1/2 blomkålhode

Løk, paprika, hvitløk,poteter,søtpotet og sukkererter kuttes i skiver og fres løk, paprika, hvitløk,sukkererter og chili i olivenolje i en stor stekepanne.

Tilsett tomat,søtpotet og poteter, skru ned til middels varme.Putre under lokk i ca 15- 20 min til potetene er ferdige.

Tilsett oliven,kikerter og smak til med salt og pepper.

Stek små blomkålbuketter raskt i stekepannen og ha det over gryta.

Anonymkode: 0c496...95f

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...