Gå til innhold

Nei,hunder er ikke smartere enn katter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den eneste grunnen til at folk mener at hunder er smartere er fordi de lytter til mennesker,logrer når eieren eller nære av eieren er i nærheten. At de kan dresseres av mennesker. Det er på grunn av menneskers egoisme at de tror hunder er smartere. Katter er ikke så dumme. De kommer til deg når de vil det selv, til og med de mest kjærlige kattene kan drite i deg og se dumt på deg om de ikke vil ha oppmerksomhet akkurat da når du lokker på dem. De lystrer egentlig ikke,de bare kommer til deg om de vil eller tror at du har noe mat når du lokker på dem. De bygger sitt eget toalett og vil være i fred, og graver det ned etter seg. Hunder spiser sin egen bæsj om de ikke læres opp til at de ikke skal gjøre det. Katter klarer å kombinere det med å være både rovdyr og kjæledyr. Det klarer ikke engang mennesker, sånn egentlig. Katter er rå!

Anonymkode: 65e09...cf8

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som tror at hunder er smartere enn katter altså? Det er jo innlysende at katter er smartere. (Og jeg har begge deler.) 

Anonymkode: 6c3c8...01b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det noen som tror at hunder er smartere enn katter altså? Det er jo innlysende at katter er smartere. (Og jeg har begge deler.) 

Anonymkode: 6c3c8...01b

Ja , det er en ganske kjent sak at mennesker tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de er spesielt smarte. Begge to gjør alt for den rette godbiten. 

Hunden er vel hakket smartere da den vet hva den skal gjøre for å få mest mulig goder selv. En katt derimot kan ignorere det som er best for seg selv, følger mer medfødt instinkt enn smarthet.

Anonymkode: 919e7...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hunden er vel hakket smartere da den vet hva den skal gjøre for å få mest mulig goder selv. En katt derimot kan ignorere det som er best for seg selv, følger mer medfødt instinkt enn smarthet.

Det er tullprat. En hund gjør bare det et menneske har lært den til for å få godbiten. En katt gidder ikke det.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er ikke den smarteste og det er bra. Jo smartere hunden er jo mer krevende er det å gi den en hverdag som er meningsfylt og utfordrende nok.

Anonymkode: a175f...c89

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er tullprat. En hund gjør bare det et menneske har lært den til for å få godbiten. En katt gidder ikke det.

Det er ikke tullprat nei. 

Hvis du tror katter ikke gjør triks for godbiter har du ikke mye kunnskap om katter. Min gatemix kan triks og gjør de så fort jeg ber om det og godbiten synes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større dyr har ofte større hjerner enn de som er mindre, men de er ikke alltid mer intelligente. Forskerne ser i stedet på hvor stor hjernen er i forhold til kroppen – såkalt EQ – som er direkte forbundet med intelligens. Her vinner hunden en knepen seier med EQ på 1,2, mens katten ligger på om lag 1,0.

Anonymkode: 7fb7e...0b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er som regel stein stokke dumme. En av de mindre imponerende skapningene her i verden.

Anonymkode: af155...2fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som er smartest av katt og hund er uavklart: https://www.thewildest.com/pet-behavior/are-cats-smarter-than-dogs

Jeg har hatt begge og nå har jeg bare en hund. Katter er helt klart mer selvstendige. De klarer å vaske seg selv, regulere matinntaket selv. benytte kattedoen når de har behov for det, og er generelt selvdrevne. Å ha katt er chill. Men hunder er flinkere til å lære nye skills. Eller om de er flinkere eller bare at det ligger i deres natur å please eier vet jeg ikke. Men de er lettere å "forme" som man vil. Man kan oppdra en vanskelig hund, en vanskelig katt er umulig å oppdra. 

Akkurat nå gir hunden min mest glede ❤️ fordi jeg liker å være aktiv, og hun er en konstant følgesvenn på tur. Får mer kjærlighet av henne, men hun er mer jobb. Når jeg blir eldre og latere så skal jeg ha katt igjen. 

Anonymkode: 59248...d9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke vanlig å bruke katter verken som toll, blodspor, redningskatter, på jakt, eller som blindekatter. De er fullstendig udugelig iforhold til hunder.

"Hundens liv som et sosialt dyr har latt den utvikle en større hjerne, mens kattens tilværelse som ensom jeger har gitt den en mindre hjerne"😉

"Vi har visst lenge at hjernestørrelse er koblet til dyrs størrelse, men disse studiene tyder på at det er andre ting som virker inn. Hos kattedyr har hjernen ikke påviselig blitt større, mens den er blitt mye større hos mennesker, aper, hvaler og til en viss grad hundedyr, sier han.

– Smartere med større hjerne

511 arter er undersøkt, og Amundsen håper forskere nå samler inn mer materiale. Problemet er at fossiler fra de fleste artene ikke er funnet ennå.

– Det store spørsmålet er selvfølgelig: Betyr større hjerne at man er smartere?

– I store trekk ja, men en god hjerne er ikke bare en stor hjerne, men det må være en hjerne som har rett struktur og funksjon også, sier han.

Hunder er ifølge studien smartere enn katter"

https://www.nrk.no/viten/_-hunder-er-smartere-enn-katter-1.7395651

https://www.nettavisen.no/nyheter/hunden-din-er-smartere-enn-barna-dine/s/12-95-2764164

Anonymkode: 0bc12...b51

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger i at et dyr er intelligent da? Hvis man tenker at intelligens er måten de kan samhandle med mennesker på, så er hunden overlegen katten. Tenk på alle servicehundene. Førerhunder, søkshunder som finner alt fra savnede folk til narkotika og store pengesummer. Hunder som kan varsle om epilepsianfall og politihunder osv. 

Katter er selvstendige dyr, styrt mest av instinkt. 

Anonymkode: d8285...75d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

HEST ER BEST

Anonymkode: 25629...9ab

best på maten
Sånn midt imellom osten og salaten…

Anonymkode: 6abd7...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hunder som kan varsle om epilepsianfall

Det gjør faktisk katter også. 

Anonymkode: 6abd7...57a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden min mister iallefall hodet mye fortere enn absolutt alle katter vi møter, og jeg er ikke i tvil om hvem som hadde overlevd lengst i naturen.

Men det er helt klart at årene med evolusjon har tvunget hunden til å lære en ny form for kommunikasjon og samhandling , og en hel haug med regler for oppførsel i ulike miljøer og situasjoner. Klart de er smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det gjør den ikke nødvenddigvis.

Hund er flokkdyr og gjør det sjefen gjør. Nå finner jeg ikke videoen jeg tenker på, men en fyr legger én godbit på en side og en skål full av godbiter på den andre. Så sitter han og lager mye oppstyr rundt den ene, enslige godbiten og krafser rundt den, da velger hunden å gå for den. Imens katten ser dumt på mennesket som sitter og lager sånn oppstyr rundt den ene godbiten og går til skålen med mange godbiter. 

Så hundens flokkinstinkt gir den ikke nødvendigvis mest godbiter i alle tilfeller. Og katten tenker nok mer på seg selv enn hunden - på godt og vondt. De er mer selvstendige og også mer egoistiske sånn sett.

Anonymkode: 62099...2f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvem som er smartest av katt og hund er uavklart: https://www.thewildest.com/pet-behavior/are-cats-smarter-than-dogs

Jeg har hatt begge og nå har jeg bare en hund. Katter er helt klart mer selvstendige. De klarer å vaske seg selv, regulere matinntaket selv. benytte kattedoen når de har behov for det, og er generelt selvdrevne. Å ha katt er chill. Men hunder er flinkere til å lære nye skills. Eller om de er flinkere eller bare at det ligger i deres natur å please eier vet jeg ikke. Men de er lettere å "forme" som man vil. Man kan oppdra en vanskelig hund, en vanskelig katt er umulig å oppdra. 

Akkurat nå gir hunden min mest glede ❤️ fordi jeg liker å være aktiv, og hun er en konstant følgesvenn på tur. Får mer kjærlighet av henne, men hun er mer jobb. Når jeg blir eldre og latere så skal jeg ha katt igjen. 

Anonymkode: 59248...d9b

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er ikke vanlig å bruke katter verken som toll, blodspor, redningskatter, på jakt, eller som blindekatter. De er fullstendig udugelig iforhold til hunder.

"Hundens liv som et sosialt dyr har latt den utvikle en større hjerne, mens kattens tilværelse som ensom jeger har gitt den en mindre hjerne"😉

"Vi har visst lenge at hjernestørrelse er koblet til dyrs størrelse, men disse studiene tyder på at det er andre ting som virker inn. Hos kattedyr har hjernen ikke påviselig blitt større, mens den er blitt mye større hos mennesker, aper, hvaler og til en viss grad hundedyr, sier han.

– Smartere med større hjerne

511 arter er undersøkt, og Amundsen håper forskere nå samler inn mer materiale. Problemet er at fossiler fra de fleste artene ikke er funnet ennå.

– Det store spørsmålet er selvfølgelig: Betyr større hjerne at man er smartere?

– I store trekk ja, men en god hjerne er ikke bare en stor hjerne, men det må være en hjerne som har rett struktur og funksjon også, sier han.

Hunder er ifølge studien smartere enn katter"

https://www.nrk.no/viten/_-hunder-er-smartere-enn-katter-1.7395651

https://www.nettavisen.no/nyheter/hunden-din-er-smartere-enn-barna-dine/s/12-95-2764164

Anonymkode: 0bc12...b51

Dere bekrefter bare det jeg skriver. Hunder lystrer pga. menneskers egoisme. Katter gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...