Nixnick Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Mange av dem er 18 år nå, mens andre fyller innen de neste månedene. Antar de fleste fortsatt bor hjemme enten de går studiespesialisering eller er lærlinger. Hvilke regler har dere for disse? Må de være inne til bestemte tider i ferie/helg/hverdager? Gir de beskjed om hvor de skal eller hvor de befinner seg hvis de er ute sent? Hvilket forhold har dere ift alkohol når de selv fyller 18 sent på året? Synes det er vanskelig å vite hvor grensene skal gå; på den ene siden nærmer ungdommen seg myndig alder, men samtidig bor vi jo i samme hus, så jeg synes det er vanskelig å bare la han styre alt selv også. Vil gjerne vite hvor han er og når han kommer hjem i helgene, men klarer ikke å sitte våken så lenge, og synes ikke jeg kan be ham være hjemme kl 24 heller. Litt sosete og distré type også, så stoler ikke på at han klarer å ta ansvar for livet uten min innblanding. 🙈 Jeg bør nok ta meg sammen og senke skuldrene, men hadde vært fint å høre fra andre i samme situasjon, eller kanskje få noen beroligende ord fra dere som har vært gjennom denne grusomme tenåringsfasen. Blir det bedre?😅
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 Vi har ingen inneregler lenger for vår 18 åring. Han svarer hvis jeg spør hvor han er og det er det. Anonymkode: cf791...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 Hun bestemmer selv om hun overnatter noe sted og hva hun skal gjøre, når hun legger seg o l. Men er hun i huset, må hun vise hensyn, som alle oss andre her, og får f eks ikke romstere rundt natterstid og forstyrre andre som sover. Hun må selvfølgelig bidra med sin del av husarbeid. Ønsker hun å bli hentet noe sted, blir det når det passer meg, hvis det ikke er noe som slutter til et spesielt tidspunkt. Eks; jeg gidder ikke å holde meg våken til kl 03 for å kjøre taxi, så vil hun bli henter, blir det når det passer meg, f eks kl 01. Alkohol legger jeg meg ikke borti, men jeg har verken opplevd henne full eller brisen og vet at det går uker, om ikke måneder, mellom hver gang drikker noe. Hun er ikke noe partyløve som flyr på fest, det er i tilfelle vennegjengen som samles hjemme hos en av dem. Anonymkode: c3d68...92a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 Hun flytta ut når hun var 15,5 år pga vgs. Var engstelig for hvordan det kom til å gå, men har gått veldig fint Ingen regler når hun er hjemme i helger / ferier da hun styrer det selv. Er en rolig og stille ungdom. Anonymkode: 971c4...cc3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 Her er hun 16, men snakket mye om hva jeg forventer og hva hun tenker om når hun blir 18. Vi begge er enige om at «innetid» osv er noe hun styrer selv, hun er tross alt myndig og voksen. Alkohol har hun ikke begynt med enda, men når hun er 18 så er jo dette noe hun får ta ansvar for selv, og jeg tenker min rolle blir jo å oppmuntre til varsomhet og alltid ringe hjem om det skulle være noe. Hun er også født sent på året, så tenker ikke jeg skiller på et par måneder før og etter 18, går mer på modenhet her hos meg. Hun kan nok tenkes er mer moden enn mange andre som fylte 18 før henne. Altså, når hun er 18 så er hun voksen og skal få leve deretter. Jeg flyttet hjemmefra og til annen by på skole når jeg var 18,5år, og levde selvstendig siden. Tenker det skal være rom for det, også om de velger å bo hjemme. Hun skal derimot ta hensyn til oss andre når hun kommer hjem sent, som hun må nå også, samt bidra mer hjemme og ta mer ansvar for seg og sitt. Anonymkode: 956e0...bf4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 Mine tenåringer flyttet ut for å gå på skole da de var 16 - 17, så den overgangen rundt 18 årsalderen har vi egentlig ikke opplevd 😅 Anonymkode: 96f0a...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 Jeg vil ikke ligge våken og bekymre meg, har derfor alltid avtale om henting. Hun forstår det. Heldigvis lite festing enda. Anonymkode: 9dace...c17 1
LilleMy1989 Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 Ingen. Hun er 18 men har vel ikke hatt særlig regler (annet enn normal høflighet) siden hun var 16... 1 1
flusa Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 Gutten vår er 17 å er halvt. Han får lov å gjøre det meste,han gir alltid frivillig beskjed hvor han skal/er,når han kommer hjem,hvem han er med osv.(dette er faktisk noe han har tatt initiativ til selv,han setter pris på at han har så frie tøyler,og ønsker at vi skal vite hvor han er-i tilfelle det skulle skje noe.) Har ikke faste innetider,han kommer oftest før vi har lagt oss. Vi synes dette funker veldig greit:)
asterix Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 Man gir jo gradvis økt frihet og ansvar for eget liv opp gjennom hele oppveksten, så når mine har nærmet seg 18 har de alle vært fullt i stand til å ta vare på seg selv. Så også med han som blir 18 i høst. Ingen regler, men han oppfører seg som en ansvarlig voksen likevel på samme måte som meg og samboeren. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 Nixnick skrev (14 timer siden): Mange av dem er 18 år nå, mens andre fyller innen de neste månedene. Antar de fleste fortsatt bor hjemme enten de går studiespesialisering eller er lærlinger. Hvilke regler har dere for disse? Må de være inne til bestemte tider i ferie/helg/hverdager? Gir de beskjed om hvor de skal eller hvor de befinner seg hvis de er ute sent? Hvilket forhold har dere ift alkohol når de selv fyller 18 sent på året? Synes det er vanskelig å vite hvor grensene skal gå; på den ene siden nærmer ungdommen seg myndig alder, men samtidig bor vi jo i samme hus, så jeg synes det er vanskelig å bare la han styre alt selv også. Vil gjerne vite hvor han er og når han kommer hjem i helgene, men klarer ikke å sitte våken så lenge, og synes ikke jeg kan be ham være hjemme kl 24 heller. Litt sosete og distré type også, så stoler ikke på at han klarer å ta ansvar for livet uten min innblanding. 🙈 Jeg bør nok ta meg sammen og senke skuldrene, men hadde vært fint å høre fra andre i samme situasjon, eller kanskje få noen beroligende ord fra dere som har vært gjennom denne grusomme tenåringsfasen. Blir det bedre?😅 Hvorfor må du ha kontroll på helg om vedkommende klarer seg selv i ukedagene? Alle mine har komt og gått som dem vil fra dem er 16 år og er gamle nok til å bo på hybel. Anonymkode: c38cc...104 2 1
Nixnick Skrevet 15. august 2023 Forfatter #12 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvorfor må du ha kontroll på helg om vedkommende klarer seg selv i ukedagene? Alle mine har komt og gått som dem vil fra dem er 16 år og er gamle nok til å bo på hybel. Anonymkode: c38cc...104 I ukedagene skal han tidlig opp på skole, så da reker de sjelden ute til langt på natt. I helgene er det flere folk ute på byen, kanskje alkohol involvert = ting kan gå galt. Derfor har jeg og mange andre lyst å vite når/om de kommer seg trygt hjem. Hadde han bodd på hybel hadde det vært annerledes, for da må man jo bare stole på at de klarer seg. Skulle dog ønske at jeg bekymret meg mindre!
Gjest takinova Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Kommer helt an på personligheten og historikken til ungdommen.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 Min 18-åring har ikke innetider, men må gi beskjed om han ikke kommer hjem om natten. Vi vil også ha beskjed dersom han ikke kommer hjem til middag. Ellers ingen regler bortsett fra vanlig høflighet og hjelpsomhet. Anonymkode: 176ad...a2a
MiominMio Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Ingen innetider, men har gitt beskjed om at det er veldig fint om vi vet litt hvor de på på kvelds/nattestid om det skulle bli aktuelt med henting. Ikke noe problem her for ungdommene.
Misanthropis Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 Har ingen regler annet enn forventet «folkeskikk» av mangel på bedre ord. Hva skal man si… kanskje at man hjelper til med husarbeid når jeg spør, kan f. Eks være kan du ta tørketeommelen etterpå for jeg vil legge meg nå? og er en del av det vanlige hverdagsrenholdet, og seg selv selvfølgelig, mtp matlaging holde rommet i orden, rydde i bilen etter seg.. holder avtaler vi lager og sier fra hvor man er og når man kommer hjem, og sier fra om det kommer besøk. Men ingenting av dette er «regler» annet enn forventninger som går begge veier.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 Nixnick skrev (15 timer siden): Mange av dem er 18 år nå, mens andre fyller innen de neste månedene. Antar de fleste fortsatt bor hjemme enten de går studiespesialisering eller er lærlinger. Hvilke regler har dere for disse? Må de være inne til bestemte tider i ferie/helg/hverdager? Gir de beskjed om hvor de skal eller hvor de befinner seg hvis de er ute sent? Hvilket forhold har dere ift alkohol når de selv fyller 18 sent på året? Synes det er vanskelig å vite hvor grensene skal gå; på den ene siden nærmer ungdommen seg myndig alder, men samtidig bor vi jo i samme hus, så jeg synes det er vanskelig å bare la han styre alt selv også. Vil gjerne vite hvor han er og når han kommer hjem i helgene, men klarer ikke å sitte våken så lenge, og synes ikke jeg kan be ham være hjemme kl 24 heller. Litt sosete og distré type også, så stoler ikke på at han klarer å ta ansvar for livet uten min innblanding. 🙈 Jeg bør nok ta meg sammen og senke skuldrene, men hadde vært fint å høre fra andre i samme situasjon, eller kanskje få noen beroligende ord fra dere som har vært gjennom denne grusomme tenåringsfasen. Blir det bedre?😅 Det er akkurat derfor du må slippe tøylene helt opp, nå mens han fremdeles bor hjemme. Du må stole på at han selv tar ansvar for livet sitt. OG for eventuelle konsekvenser for handlingene. Anonymkode: d05ba...e80 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #18 Skrevet 15. august 2023 Han sier hvor han skal og evt. når han kommer hjem. Det gjør alle andre i familien også. Sender en melding dersom planene endrer seg. Han er selv ansvarlig for å få nok søvn og komme seg opp om morgenen. Får ingen alkohol før han fyller atten, men jeg driver ingen kontroll. Han vet vi ikke aksepterer alkohol hos mindreårige. Anonymkode: 8521b...44d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #19 Skrevet 15. august 2023 Min fyller straks 18, en rolig gutt. Han har gått på en idrett med flest voksne og dermed sen treningstid, jeg starter tidlig på jobb og legger meg tidlig, dermed har han i flere år allerede styrt selv med å legge seg og gjøre seg klar om morgenen. Han smaker på øl med en kompis på hytta men jeg kjøper ikke til ham. Fest er visst kjedelig, å drikke er ikke spennende nok i seg selv, han gamer heller med kompiser. Jeg skulle ønske det var litt med driv i han, men jeg tror at sommerjobben ga han litt av et pekepinn hva han ønsker fremover. Anonymkode: 6f05b...fef
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #20 Skrevet 28. august 2023 Da jeg var 18 år så hadde jeg bodd på hybel i 1 år. Da styrte jeg dagene mine som jeg selv ville. Det var ingen som kontrollerte når jeg var hjemme på hybelen Jeg synes man skal få helt frie tøyler fra året man fyller 16 år. Da er det nemlig mange som må flytte på hybel. Anonymkode: d0fe9...fe0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå