Gå til innhold

Hva kan jeg jobbe med hvis jeg ikke vil være lærer lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet lektor. Jeg har mastergrad i engelsk, over 60 studiepoeng i historie og 45 studiepoeng i nordisk. Utenom læreryrket har jeg bare jobbet for Posten.  

Hvordan kan jeg bruke utdannelsen min i en annen jobb? 

Anonymkode: 00974...7ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saksbehandler feks på skolekontor, staten osv.

Anonymkode: 9ea11...a9c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Start egen virksomhet hvis du har en interesse som kan bli et levebrød. 

Ellers er arbeid i nav, bibliotek, tilrettelegging av VTA aktuelt.

Anonymkode: 74e97...e4a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at en med utdannelse som lærer  kan jobbe i en HR avdeling. 

Utifra fagfeltet ditt, så kanskje noe innenfor forlagsbransjen, bibliotek.

Anonymkode: 7a9ed...7d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Start egen virksomhet hvis du har en interesse som kan bli et levebrød. 

Ellers er arbeid i nav, bibliotek, tilrettelegging av VTA aktuelt.

Jeg kan drive med oversetting hvis det er et behov for det. Jeg liker også veldig godt å skrive (bøker, artikler osv.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at en med utdannelse som lærer  kan jobbe i en HR avdeling. 

Utifra fagfeltet ditt, så kanskje noe innenfor forlagsbransjen, bibliotek.

Anonymkode: 7a9ed...7d6

Forlag virker spennende. 

Skrevet

Du har perfekt kompetanse til å jobbe med opplæring/besøk på museum, men det er nok ikke like godt betalt 

Anonymkode: 7eb00...6f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kan drive med oversetting hvis det er et behov for det. Jeg liker også veldig godt å skrive (bøker, artikler osv.)

Du trenger translatøreksamen hvis du skal jobbe med oversetting. Ingen big deal, men greit å være klar over. Uten den kan du ikke oversette f.eks. offentlige dokumenter.

Hvis du vil gå den veien, kan du jo spe på med tekstskriving og språkvask for bedrifter. Eller sjekke med noen lokale markedsføringsbyrå om de har behov for en tekstforfatter, hvis du ikke vil starte opp egen virksomhet. 

Jeg var lærer, men jobber nå for meg selv. Livskvaliteten har gått rett til værs! 

Lykke til 🙂

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i administrasjonen på et universitet, synes det er en veldig fin og variert jobb. ☺️

Anonymkode: 086fe...d21

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger translatøreksamen hvis du skal jobbe med oversetting. Ingen big deal, men greit å være klar over. Uten den kan du ikke oversette f.eks. offentlige dokumenter.

Hvis du vil gå den veien, kan du jo spe på med tekstskriving og språkvask for bedrifter. Eller sjekke med noen lokale markedsføringsbyrå om de har behov for en tekstforfatter, hvis du ikke vil starte opp egen virksomhet. 

Jeg var lærer, men jobber nå for meg selv. Livskvaliteten har gått rett til værs! 

Lykke til 🙂

Hva gjør du? :) 

Jeg er også lærer og lei lei lei. Vil ha frihet, fleksibilitet, god lønn🥹

Anonymkode: 6d83a...436

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til 🙂

Takk! Jeg skal lese meg opp på dette. Jeg er veldig flink i engelsk og jeg kan godt tenke meg å ha en jobb som krever at jeg bruker disse ferdighetene. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du bor ruralt kan det også være gode muligheter for å jobbe som journalist i en lokalavis. Kjenner mange lærere som har gjort det. Ikke overalt det står journalister i kø akkurat.

Anonymkode: b4f86...f06

Skrevet

De som har sluttet hos oss jobber som:

-Miljøterapauter i Bufetat (institusjoner)

-PPT

-Sekretær/saksbehandler i politiet

-Rektor

-Klinisk pedagog i BUP

-Sekretær og pedagog på kjøreskole

-Bofellesskap/sykehjem for eldre

-Varaordfører

-Driver av hundepensjonat

Anonymkode: 39363...a1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De som har sluttet hos oss jobber som:

-Miljøterapauter i Bufetat (institusjoner)

-PPT

-Sekretær/saksbehandler i politiet

-Rektor

-Klinisk pedagog i BUP

-Sekretær og pedagog på kjøreskole

-Bofellesskap/sykehjem for eldre

-Varaordfører

-Driver av hundepensjonat

Nord Norge der altså 😂

Anonymkode: 57da3...40e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nord Norge der altså 😂

Jupp! :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jupp! :)

Svært lett gjennkjennbart.

Skrevet

Jobber på bibliotek, også undervisningsrettet. Beste valget jeg har gjort for meg selv og for familien/barna mine er å forlate skolen. Aldri mer tilbake 😣

Anonymkode: 119e7...235

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke ts, men tenker på å gjøre noe annet jeg også. Dr det noen her som kan si hvilken utdanning som er den mest effektive å supplere med for å få en jobb med ok lønn? Typ etter-/videreutdanning som lett gir en jobb og hvor jeg slipper å hå ned veldig mye i lønn…? 

Anonymkode: 4d026...543

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ts, men tenker på å gjøre noe annet jeg også. Dr det noen her som kan si hvilken utdanning som er den mest effektive å supplere med for å få en jobb med ok lønn? Typ etter-/videreutdanning som lett gir en jobb og hvor jeg slipper å hå ned veldig mye i lønn…? 

Har du forsøkt å finne annen jobb da? Er vanskelig å anbefale noe uten å vite hvilken retning du vil ta. Det er jo stor forskjell på om du vil jobbe i en rusbolig eller barnevernsinstitusjon, eller bli saksbehandler i stat eller kommune. Trenger ikke nødvendigvis videreutdanning med det første. 

Anonymkode: 0d848...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Definer det å slippe å gå ned veldig mye i lønn, for lærere tjener ganske godt.

Anonymkode: 4a374...ff5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...