AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Hva så dere etter? Hadde dere skrevet noen punkter på forhånd? Evt. hvilke kategorier hadde dere som dere så etter? Har ei jente som skal utredes for ADHD og har fått dato for en skoleobservasjon. Er bare nysgjerrig på hvordan det gjennomføres og hva det ses etter. Anonymkode: 01b1d...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva så dere etter? Hadde dere skrevet noen punkter på forhånd? Evt. hvilke kategorier hadde dere som dere så etter? Har ei jente som skal utredes for ADHD og har fått dato for en skoleobservasjon. Er bare nysgjerrig på hvordan det gjennomføres og hva det ses etter. Anonymkode: 01b1d...8aa Har ikke skrevet noe, de har egne lister og ting de ser etter. De observerer stille og rolig bak i klassen uten at de andre får.vitr hvem og hvorfor de er der. Her så bup ting lærerne ikke så. Anonymkode: 875d4...abc
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har ikke skrevet noe, de har egne lister og ting de ser etter. De observerer stille og rolig bak i klassen uten at de andre får.vitr hvem og hvorfor de er der. Her så bup ting lærerne ikke så. Anonymkode: 875d4...abc Hvem har ikke skrevet noe? Det er jo det jeg lurer på; hva bup ser etter, hva som står på deres lister. Skrev ikke bup noe? Anonymkode: 01b1d...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 Ble gjennomført ved at utreder i BUP satt bak i klasserommet og observerte timen. Om vedkommende satt med lister eller punkter foran seg under observasjonen aner jeg ikke, men vi foresatte fikk en muntlig tilbakemelding litt etterpå, samt at en kortere versjon ble med i den skriftlige vurderingen. Her ble det lagt vekt på observasjon av barnet når lærer gikk gjennom ting og ga beskjeder, hvor lang tid barnet brukte på å komme i gang med oppgaver, barnets strategier når det ikke fikk til noe. Helhetlig var det barnets oppmerksomhet som var tema. Anonymkode: fadac...d00 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Får barnet vite at «imorgen» kommer det en person som skal følge med på deg i skolehverdagen din? Eller skal ikke barnet vite noen ting for at det skal bli mest mulig naturlig? Anonymkode: 01b1d...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 Barnet fikk ikke vite noe. Akkurat hva de så etter vet jeg ikke, men sikkert på hvordan de fungerer i klassen, hvordan de konsentrerer seg , samarbeider, og hvordan de er sosialt. Anonymkode: 5ca72...72d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 Klassen blir ofte fortalt at «Kristin» skal være her i dag for å se hvordan vi har det. «Kristin» reiser rundt på forskjellige skoler og ser på hvordan barn har det på de forskjellige skolene. Personen sitter bak i klasserommet og observerer (kan også være med ut i friminuttet) Der ser de om eleven tar beskjeder, om den mestrer oppgavene de skal gjøre, hvilke strategier barnet bruker i forskjellige situasjoner, hvem han/hun henvender seg til, om eleven kan sitte rolig på plassen, fikler med ting, ser ut av vinduet, om eleven blir lett distrahert, samhandling med andre elever osv. Personen leter ikke etter «feil», men ser også på hva eleven mestrer godt, hva han/hun får til. Anonymkode: da910...786 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva så dere etter? Hadde dere skrevet noen punkter på forhånd? Evt. hvilke kategorier hadde dere som dere så etter? Har ei jente som skal utredes for ADHD og har fått dato for en skoleobservasjon. Er bare nysgjerrig på hvordan det gjennomføres og hva det ses etter. Anonymkode: 01b1d...8aa Det varierer sikkert. Men her ble en til en undervusning og observasjon i klasse rommet Anonymkode: f53dc...6bb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 Det er 15-20 år siden jeg gikk på bsrne og ungdomsskolen. Men jeg husker det av og til satt en bakerst i klasserommet. Husker det ble fortalt at det var studenter som observerte, som skulle vurdere undervisning, observere og lære (jobbet på andre skoler), assistent som skulle ha opplæring. Godt mulig det var BUP/andre instanser. Vet det var noen i klassen som fikk mer oppfølging, assistent, og sannsynligvis hadde noen diagnoser. Anonymkode: 28a8c...f69
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 Jeg, mor, gjorde ingenting i forkant. Bup kom på skolen og observerte min datter i noen timer. Ingen i klassen visste at det var min datter vedkommende var der for. Etter Bup hadde vært der hadde vi en kort samtale med de på telefonen og så ble vi innkalt til møte. Min datter har adhd ++ Anonymkode: 07e87...79e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg, mor, gjorde ingenting i forkant. Bup kom på skolen og observerte min datter i noen timer. Ingen i klassen visste at det var min datter vedkommende var der for. Etter Bup hadde vært der hadde vi en kort samtale med de på telefonen og så ble vi innkalt til møte. Min datter har adhd ++ Anonymkode: 07e87...79e Hva de så etter? Sosial kompetanse. Fysisk og motorisk uro ect. De har egne skjemaer de følger som et ledd i utredningen. I samarbeid med lærer, Ppt og hjemmet. De ser på hvordan barnet fungere i klassen, med venner, faglig, i overganger ect. Anonymkode: 07e87...79e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå