Ella1 Skrevet 15. august 2023 #121 Del Skrevet 15. august 2023 Det er mye utestengning blant jenter i dagens samfunn, veldig mye mer enn før pga. sosiale medier. Å være utestengt i dag er på en måte verre pga. sosiale medier der man døgnet rundt kan se hva man går «glipp av». Når man da får innpass i et miljø enten det er et miljø basert på religion, rus eller kriminalitet, så er det lett å la seg rive med uansett konsekvenser. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 15. august 2023 #122 Del Skrevet 15. august 2023 Jeg tror skolen har sviktet, eller svikter. Jeg har større tro på dårlig skole, enn dårlige foreldre. Eller jeg tenker en kombinasjon. Man er som forelder og barn, prisgitt skolen. Har erfaring med ulike unger og ulike skoler, og barnehager for den saks skyld. Det beveger seg mye rart der ute, mye rart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 16. august 2023 #123 Del Skrevet 16. august 2023 Equinox skrev (På 15.8.2023 den 2.04): Jeg tenker at man kanskje skulle begynne å tenke på å innføre et "prikke-system" for yngre lovbrytere som man tar med seg inn i voksenlivet. Kan du ikke straffes på¨grunn av lav alder får du mye hardere straffereaksjoner dersom du blir dømt for noe når du er gammel nok. Dvs oppfører man seg fremdeles som en kriminell amøbe når man er gammel nok så får man som fortjent. Det hjelper vel lite med tanke på at det aller meste av slike systemer her i landet er begrenset til 5 år. F.eks hvis du mister lappen "på livstid" slik som Northug så kan du få lappen igjen etter 5 år. Eller hvis du har en rekke voldsdommer på rullebladet så trenger du bare å holde deg unna politi og rettsvesen i 5 år så kan du få innvilget våpensøknader, ol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 16. august 2023 #124 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) Drizzt skrev (8 timer siden): Hvis de rømmer hjemmefra, så må det bli enda hardere konsekvenser selvfølgelig. Hva menes det med å rømme hjemmefra? På dagtid er de på skolen. Er de ikke på skolen, så er det alvorlige konsekvenser. Så kommer de hjem kl.X rett etter skolen. Er de forsinket, da er det alvorlige konsekvenser. Her er det snakk om unge voksne som aldri har opplevd alvorlige konsekvenser, så det er aldri for sent å starte oppdragelsen, men man må ta av silkehanskene og mene alvor. Alternativet er at vi får en generasjon voksne kvinner som skal etterhvert stifte familie, få barn (noe de er totalt uegnet å ha ansvaret for) og gå i arbeidslivet (som kan også slå veldig feil ut hvis de jobber med mennesker). Jeg ser på videoen at jentene ser ''norske'' ut, så her er det nok snakk om ressurssvake familier og/eller foreldre som har sviktet grovt i oppdragelsen. Man må ikke undervurdere SoMe påvirkningen, spesielt fra svulsten TikTok som må bannlyses fra alle mobiltelefonen i Norge. Enkelte av jentene har oppegående, ressurssterke foreldre. Dette handler ikke om foreldre som ikke har drevet grensesetting med påfølgende konsekvenser. Ta av silkehanskene? Skal du fysisk hindre barna? Det er ifølge norsk lov ikke tillatt. Har barnet rømt og du vil fysisk hente de hjem? Det er heller ikke tillatt. Hvilke alvorlige konsekvenser vil du sette inn hvis de ikke holder reglene som er satt? Nei, det er ingenting du kan gjøre, som ikke bryter med norsk lov. Jentene anmelder egne foreldre til barnevern og politi. De hjelper hverandre med historiene. Å ta fra telefonen hjelper ikke, da er det umulig å få tak på de og få de hjem når de havner i skremmende situasjoner. Jentene gjemmer seg hos andre voksne (menn) som mer enn gjerne "hjelper" de. Dette er snakk om barn på grensen til ung ungdom. De vet forskjellen på rett og galt, men den knallharde justisen de kjører innad, er langt verre enn den vi ser i norske fengsler. Du evner ikke se det som foregår. Og det er ikke rart, da du må leve veldig beskyttet. Du har heller ikke sett dette med egne øyne. Via politi, barnevernstjenesten og foreldre. På tide å få opp øynene og engasjere deg, før du er så bastant i dine meninger! Endret 16. august 2023 av Troyamin Staveleifer. Alt for tidlig oppe til å være på KG... 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 16. august 2023 #125 Del Skrevet 16. august 2023 De trenger jo ikke bekymre seg for noen som helst konsekvenser, klart det blir anarki. De flyr rundt med nyeste iphone, airpods, svindyre klær, lommeboka full av mamma og pappas penger. De får alt, trenger bare peke, for de er jo prinsesser. Ta fra de telefonen, si at unger som utøver vold får ikke konfirmasjon og konfirmasjonspenger, har ikke gjort seg fortjent til bunad. Så får de se til å klippe gress og vaske hus i helger og etter skole, ikke lov å renne rundt med andre voldsutøvere. Skulle vært ungdomsfengsel, ja. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyacinth Skrevet 16. august 2023 #126 Del Skrevet 16. august 2023 Herlighet så fryktelig. Hvis dette var mitt barn hadde hun blitt fratatt sosiale medier og telefon, blitt kjørt og hentet på skolen til evig tid eller til hun var stor nok til å forstå hva hun hadde gjort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 16. august 2023 #127 Del Skrevet 16. august 2023 miniomelett skrev (43 minutter siden): De trenger jo ikke bekymre seg for noen som helst konsekvenser, klart det blir anarki. De flyr rundt med nyeste iphone, airpods, svindyre klær, lommeboka full av mamma og pappas penger. De får alt, trenger bare peke, for de er jo prinsesser. Ta fra de telefonen, si at unger som utøver vold får ikke konfirmasjon og konfirmasjonspenger, har ikke gjort seg fortjent til bunad. Så får de se til å klippe gress og vaske hus i helger og etter skole, ikke lov å renne rundt med andre voldsutøvere. Skulle vært ungdomsfengsel, ja. Ja, det beviser at du ikke vet hva som egentlig foregår... Hyacinth skrev (31 minutter siden): Herlighet så fryktelig. Hvis dette var mitt barn hadde hun blitt fratatt sosiale medier og telefon, blitt kjørt og hentet på skolen til evig tid eller til hun var stor nok til å forstå hva hun hadde gjort. Og hva om ditt barn ikke gjør som du sier? Når du tar fra henne telefonen og du ikke vet hvor din 13 år gamle datter overnatter? Er det hos venninner eller en mann på over 40 år? Og hva må hun gjøre for å sove over? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 16. august 2023 #128 Del Skrevet 16. august 2023 Troyamin skrev (1 minutt siden): Ja, det beviser at du ikke vet hva som egentlig foregår... Og hva om ditt barn ikke gjør som du sier? Når du tar fra henne telefonen og du ikke vet hvor din 13 år gamle datter overnatter? Er det hos venninner eller en mann på over 40 år? Og hva må hun gjøre for å sove over? Hva tenker du jeg ikke forstår? At fri flyt av tiktok med følgende hjerneråte er bra, eller? I verste fall kan de få en "dumtelefon" som bare kan ringe og sende SMS. Ikke kamera, ikke mobildata til surfing osv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 16. august 2023 #129 Del Skrevet 16. august 2023 miniomelett skrev (Akkurat nå): Hva tenker du jeg ikke forstår? At fri flyt av tiktok med følgende hjerneråte er bra, eller? I verste fall kan de få en "dumtelefon" som bare kan ringe og sende SMS. Ikke kamera, ikke mobildata til surfing osv. Det er ikke slik at disse barna har det slik: "De flyr rundt med nyeste iphone, airpods, svindyre klær, lommeboka full av mamma og pappas penger. De får alt, trenger bare peke, for de er jo prinsesser" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SitronTre Skrevet 16. august 2023 #130 Del Skrevet 16. august 2023 Hvor vanskelig kan det være å fotfølge disse jentene eller ha konsekvenser for dem? Å ta inn mobil, penger, skjermtid, følge dem til og fra skolen, innetid, osv osv osv. Jeg har et barn på samme alder og her har vi regler, hun får ikke ha sosiale medier, det er ikke fritt bruk av mobilen/internet tilgang. At de rømmee hjemmefra er helt noe annet da og hvis det er et rus/gjeng belastende miljø, kan tenke det er andre regler. Så fortvilende. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 16. august 2023 #131 Del Skrevet 16. august 2023 Troyamin skrev (1 time siden): Enkelte av jentene har oppegående, ressurssterke foreldre. Dette handler ikke om foreldre som ikke har drevet grensesetting med påfølgende konsekvenser. Ta av silkehanskene? Skal du fysisk hindre barna? Det er ifølge norsk lov ikke tillatt. Har barnet rømt og du vil fysisk hente de hjem? Det er heller ikke tillatt. Hvilke alvorlige konsekvenser vil du sette inn hvis de ikke holder reglene som er satt? Nei, det er ingenting du kan gjøre, som ikke bryter med norsk lov. Jentene anmelder egne foreldre til barnevern og politi. De hjelper hverandre med historiene. Å ta fra telefonen hjelper ikke, da er det umulig å få tak på de og få de hjem når de havner i skremmende situasjoner. Jentene gjemmer seg hos andre voksne (menn) som mer enn gjerne "hjelper" de. Dette er snakk om barn på grensen til ung ungdom. De vet forskjellen på rett og galt, men den knallharde justisen de kjører innad, er langt verre enn den vi ser i norske fengsler. Du evner ikke se det som foregår. Og det er ikke rart, da du må leve veldig beskyttet. Du har heller ikke sett dette med egne øyne. Via politi, barnevernstjenesten og foreldre. På tide å få opp øynene og engasjere deg, før du er så bastant i dine meninger! Jentene anmelder foreldrene til barnevernet? Fantastisk! Da er det bare å flytte dem permanent hjemmefra på lukket institusjon uten mobil, skjerm og mulighet å møte giftige venninner. De får gå på skole MED assistent fra institusjonen som følger dem tett og passer på at de ikke gjør noe de ikke får lov til og at de kommer rett tilbake til institusjonen etter skolen. Så får de bruke resten av dagen på lekser, rydde og vaske i bygningen, vaske sine egne klær for hånd, lage sin egen mat fra bunn, rydde og vaske på kjøkkenet, vaske badene, kanskje hagearbeid og stelle planter, hekk og drivhus med grønnsaker. Uten tv, skjerm eller annen underholdning. Så kan de lese bøker da, på gamle måten i papirutgaver. Det er ikke snakk om barn, det er snakk om ungdom som vet hva de driver med og vet at de kan gjøre som de vil fordi det ikke blir uønskede konsekvenser for dem. Det er veldig mye som kan gjøres for å snu utviklingen og hvis ''norsk lov'' er til hinder, da må loven endres. Jentene har bare godt av å få et nytt syn på livet og eget ansvar. Det siste avsnittet ditt er bare så latterlig dumt at det fortjener ikke kommentar en gang. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 16. august 2023 #132 Del Skrevet 16. august 2023 Det er to typer institusjoner for ungdom, omsorg og atdferd. Det er heilt klart strengere på atferd. La barnevernet overta omsorgen for jentene og plasser dei på atferd langt vekke. På kvar sin plass sjølvsagt. Masse flinke miljøterapeuter der ute. Får jentene gode relasjoner kan dei få snudd mykje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 16. august 2023 #133 Del Skrevet 16. august 2023 Drizzt skrev (Akkurat nå): Jentene anmelder foreldrene til barnevernet? Fantastisk! Da er det bare å flytte dem permanent hjemmefra på lukket institusjon uten mobil, skjerm og mulighet å møte giftige venninner. De får gå på skole MED assistent fra institusjonen som følger dem tett og passer på at de ikke gjør noe de ikke får lov til og at de kommer rett tilbake til institusjonen etter skolen. Så får de bruke resten av dagen på lekser, rydde og vaske i bygningen, vaske sine egne klær for hånd, lage sin egen mat fra bunn, rydde og vaske på kjøkkenet, vaske badene, kanskje hagearbeid og stelle planter, hekk og drivhus med grønnsaker. Uten tv, skjerm eller annen underholdning. Så kan de lese bøker da, på gamle måten i papirutgaver. Det er ikke snakk om barn, det er snakk om ungdom som vet hva de driver med og vet at de kan gjøre som de vil fordi det ikke blir uønskede konsekvenser for dem. Det er veldig mye som kan gjøres for å snu utviklingen og hvis ''norsk lov'' er til hinder, da må loven endres. Jentene har bare godt av å få et nytt syn på livet og eget ansvar. Det siste avsnittet ditt er bare så latterlig dumt at det fortjener ikke kommentar en gang. Du får jobbe med en lovendring da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 16. august 2023 #134 Del Skrevet 16. august 2023 Drizzt skrev (3 minutter siden): Jentene anmelder foreldrene til barnevernet? Fantastisk! Da er det bare å flytte dem permanent hjemmefra på lukket institusjon uten mobil, skjerm og mulighet å møte giftige venninner. De får gå på skole MED assistent fra institusjonen som følger dem tett og passer på at de ikke gjør noe de ikke får lov til og at de kommer rett tilbake til institusjonen etter skolen. Så får de bruke resten av dagen på lekser, rydde og vaske i bygningen, vaske sine egne klær for hånd, lage sin egen mat fra bunn, rydde og vaske på kjøkkenet, vaske badene, kanskje hagearbeid og stelle planter, hekk og drivhus med grønnsaker. Uten tv, skjerm eller annen underholdning. Så kan de lese bøker da, på gamle måten i papirutgaver. Det er ikke snakk om barn, det er snakk om ungdom som vet hva de driver med og vet at de kan gjøre som de vil fordi det ikke blir uønskede konsekvenser for dem. Det er veldig mye som kan gjøres for å snu utviklingen og hvis ''norsk lov'' er til hinder, da må loven endres. Jentene har bare godt av å få et nytt syn på livet og eget ansvar. Det siste avsnittet ditt er bare så latterlig dumt at det fortjener ikke kommentar en gang. Enig med dette. Hadde jeg hatt et barn som truet med å "sende BV på meg" som forelder, hadde jeg jo rett og slett bare måtte svelge kamelen og innse at jeg har feilet - og selvsagt latt truslene bli virkeliggjort. Ja, ring BV og la de hente deg? Bikkjer har jo vitterlig mer oppdragelse enn noen av disse ungdommene. La de bli modne på en "anstalt" (men det må være trygge rammer osv, ikke sånn som lager verre kriminelle ala Bastøy). 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 16. august 2023 #135 Del Skrevet 16. august 2023 Troyamin skrev (4 minutter siden): Du får jobbe med en lovendring da. Jeg tror loven finnes, men brukes ikke. Institusjonene finnes allerede og at jentene anmelder egne foreldre er akkurat det som trengs. Hvis de ikke gjør det må foreldrene anmelde egne døtre og sende dem av gårde til institusjonene. Siden foreldrene har foreldreansvar, kan foreldrene bestemme dette uten at jentene kan motsette seg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 16. august 2023 #136 Del Skrevet 16. august 2023 Men eit problem til då, ap vil jo avskaffe private institusjoner så det er jo mangel på plasser og🥲 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 16. august 2023 #137 Del Skrevet 16. august 2023 miniomelett skrev (2 minutter siden): Enig med dette. Hadde jeg hatt et barn som truet med å "sende BV på meg" som forelder, hadde jeg jo rett og slett bare måtte svelge kamelen og innse at jeg har feilet - og selvsagt latt truslene bli virkeliggjort. Ja, ring BV og la de hente deg? Bikkjer har jo vitterlig mer oppdragelse enn noen av disse ungdommene. La de bli modne på en "anstalt" (men det må være trygge rammer osv, ikke sånn som lager verre kriminelle ala Bastøy). A ala Bastøy finnes ikke i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 16. august 2023 #138 Del Skrevet 16. august 2023 Pilleville skrev (1 minutt siden): Men eit problem til då, ap vil jo avskaffe private institusjoner så det er jo mangel på plasser og🥲 Det er ikke et problem. Ikke stem Ap, SV og Rødt som alle er mot private institusjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 16. august 2023 #139 Del Skrevet 16. august 2023 https://www.nrk.no/sorlandet/fortvilet-far-roper-varsko-om-vold_-__det-ender-opp-med-et-dodsfall-til-slutt-1.16510004?fbclid=IwAR38IrZZY-kVR1T27tM3l4fI3P02d7FFGWXxH4KXIXwJkzfSp2iXERn81zU Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 16. august 2023 #140 Del Skrevet 16. august 2023 Hedda-78 skrev (5 minutter siden): https://www.nrk.no/sorlandet/fortvilet-far-roper-varsko-om-vold_-__det-ender-opp-med-et-dodsfall-til-slutt-1.16510004?fbclid=IwAR38IrZZY-kVR1T27tM3l4fI3P02d7FFGWXxH4KXIXwJkzfSp2iXERn81zU Fem måneder med å fly etter henne på natterstid og 9 besøksforbud 😬😬😬😬 Tror jeg hadde kontakta BV etter en måned, jeg. Et halvt skoleår hvor jentungen kan denge fritt på andre helt til noen får et spark i hodet og dør. Jeg forstår at de er "godjentene" til disse foreldrene, og at de vil helst bare snakke de ut av dette selv, men det har jo tydeligvis ingen effekt. Men som foreldrer må man jo bare få på seg buksa og finne en anstalt av noe slag? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå