kraftwerk Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Jeg ler. Og jeg gråter innvendig med tanken om at Høyre kommer tilbake i regjering. Takk for meg https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GMgoXl/anne-lindboe-beklager-delte-oslo-hoeyre-innlegg-om-at-for-mange-ufaglaerte-i-eldreomsorgen-ikke-kan-noen-ting 9
Example Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 Utover at det er politisk ukorrekt å si, hadde det ikke vært et problem om så var tilfelle? 5
Gjest Tycho Urke Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 Hun burde sagt ufaglærte kan mindre enn faglærte.
Vera Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 Nå har jeg aldri i mitt liv stemt Høyre - men det hun sier, er ikke feil..dessverre. Dog finnes det også faglærte som utfører jobben sin ræva i helsesektoren. Men de er nok ikke like mange som de ufaglærte. Spørsmålet er; Hva vil Høyre gjøre? De er jo kjent for å bygge ned helsesektoren..blir dette løsningen også her? Kutte enda mer ned i Eldreomsorgen? Kutte bort de ufaglærte? 4 5
Equinox Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 Hun skrev jo "for mange ufaglærte" , dvs hun sa ikke "alle ufaglærte", men det skal nok for all del tolkes slik. Herregud for et patetisk samfunn vi lever i, folk tåler ingenting lenger. Det at noen sikkert har veldig dårlig språk kan vel godt stemme, dvs hun skrev igjen "noen" ikke "alle". Det sier seg selv at det kan være farlig i helsevesenet dersom man har dårlig språk. 8 4
Gjest Peanut Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 «Ordførerkandidaten forteller at teksten som ble delt var fra et TV 2- intervju med Bjørg Månum Andersson (77), som var kommunaldirektør og øverste sjef for helse- og omsorgstjenestene i Oslo i 21 år. – Det er for mange ufaglærte som ikke kan noen ting. Og noen har også veldig dårlig språk. Det må man gjøre noe med, for det kan være farlig, sier Månum Andersson i TV 2-saken. Oslo Høyre skrev akkurat det samme i sin Instagram-story, og lenket til saken». Så fordi det er Høyre som skrev det så er det så mye verre? Kanskje greit å lese den artikkelen her og: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/var-oslos-helsetopp-i-21-ar-na-kritiserer-hun-kommunen/15956772/
Gjest Inkognitoher Skrevet 14. august 2023 #7 Skrevet 14. august 2023 Uten de ufaglærte, så klarer man ikke bemanne opp sykehjemmene. Det går rett og slett ikke rundt. Mange ufaglærte er også flinke, men lurt å legge til rette slik at disse kan ta utdanning å bli faglærte mens de jobber. Mange faglærte har også dårlig språk, dessverre.
kraftwerk Skrevet 14. august 2023 Forfatter #8 Skrevet 14. august 2023 Vera skrev (1 time siden): Nå har jeg aldri i mitt liv stemt Høyre - men det hun sier, er ikke feil..dessverre. Dog finnes det også faglærte som utfører jobben sin ræva i helsesektoren. Men de er nok ikke like mange som de ufaglærte. Spørsmålet er; Hva vil Høyre gjøre? De er jo kjent for å bygge ned helsesektoren..blir dette løsningen også her? Kutte enda mer ned i Eldreomsorgen? Kutte bort de ufaglærte? Løsningen for Høyre er å gå til en offensiv retorikk i mediene mot venstresiden, uten å komme med konkrete løsninger selv 😏. 3
kraftwerk Skrevet 14. august 2023 Forfatter #9 Skrevet 14. august 2023 (endret) Peanut skrev (1 time siden): «Ordførerkandidaten forteller at teksten som ble delt var fra et TV 2- intervju med Bjørg Månum Andersson (77), som var kommunaldirektør og øverste sjef for helse- og omsorgstjenestene i Oslo i 21 år. – Det er for mange ufaglærte som ikke kan noen ting. Og noen har også veldig dårlig språk. Det må man gjøre noe med, for det kan være farlig, sier Månum Andersson i TV 2-saken. Oslo Høyre skrev akkurat det samme i sin Instagram-story, og lenket til saken». Så fordi det er Høyre som skrev det så er det så mye verre? Kanskje greit å lese den artikkelen her og: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/var-oslos-helsetopp-i-21-ar-na-kritiserer-hun-kommunen/15956772/ Det sto i artikkelen med en gang den kom ut, at det var Høyres kommunikasjonavdeling som la ut dette på hennes IG. Sto ingenting om hvem sitt opprinnelige sitat dette var ☺️. Tenker det er irrelevant hvem som sa det først, hun prøver å bli ordfører midt i en nasjonal helsekrise. Endret 14. august 2023 av kraftwerk 2
Drizzt Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 Jeg skjønner ikke hvorfor det reageres så sterkt på formuleringen. Det er jo sant det soms tår der. Manglende språk kan føre til farlige situasjoner. Vi så alle reportasjene fra hjemmesykepleien i Oslo under de rødgrønne. Dessuten så er ordene tatt ut av kontekst. De ble sagt i forbindelse med Høyres ønske om å øke andelen faglærte og minske andelen ufaglærte, øke kompetanse, at de får fagbrev, utdanning, språkopplæring, osv. Så er det ikke Lindboe som har sagt det, men en eller annen tidligere kommunedirektør hvis jeg husker riktig. 2 3
Jdjdkdudjbs Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 Hvorfor er det feil å kalle en spade for en spade? Du kan sminke den så mye du vil og male på blomster og dekorere med gull, men det er fortsatt en spade. Det som står i sitatet er tøft, men sant. Det er jo et problem at mange ufaglærte ikke har kompetanse og ikke snakker norsk - det virker som de omtrent er tvunget i jobb av NAV. Det var iaf det inntrykket jeg fikk i NRKs dokumentarer om eldrepleien i Oslo, og også min egen erfaring fra samme bransje for snart mange år siden. Det har nok ikke blitt bedre. At AP og co sminker på sannheten gjør ikke situasjonen bedre. Jeg synes det er befriende at noen faktisk anerkjenner problemer - da er det også enklere å snakke løsning. 3
Topsi Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 Dette er sagt av en tidligere helsebyråd som har fått oppleve helsetjenestene på kroppen. Jeg synes vi burde lytte 2 3
Gjest Elooon Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Hun har jo helt rett. Dessverre ble enkelte folk krenket som vanlig og hun måtte beklage seg, noe som ikke var nødvendig i det hele tatt for det er helt rett det hun sa selv om det ikke burde være det i så viktige jobber. Noen mennesker tåler ikke å høre sannheten. Hun vet nok hva hun snakker om så det er virkelig noe det norske folk burde ta til seg. Eldreomsorgen/helsetjenestene fortjener det.
The Kavorka Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 Peanut skrev (15 timer siden): «Ordførerkandidaten forteller at teksten som ble delt var fra et TV 2- intervju med Bjørg Månum Andersson (77), som var kommunaldirektør og øverste sjef for helse- og omsorgstjenestene i Oslo i 21 år. – Det er for mange ufaglærte som ikke kan noen ting. Og noen har også veldig dårlig språk. Det må man gjøre noe med, for det kan være farlig, sier Månum Andersson i TV 2-saken. Oslo Høyre skrev akkurat det samme i sin Instagram-story, og lenket til saken». Så fordi det er Høyre som skrev det så er det så mye verre? Kanskje greit å lese den artikkelen her og: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/var-oslos-helsetopp-i-21-ar-na-kritiserer-hun-kommunen/15956772/ Om det er et sitat, bør de jo klare å skrive det som et sitat i IG-posten.. Hadde de klart å skrive det som et sitat, hadde det nok ikke blitt noe snakk om det i det hele tatt. 1
Majer Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 (endret) Hvem vil hun skal vaske, lage mat, aktivisere og ta ut søppel på sykehjemmet om ikke de ufaglærte? Sykepleiere? Nok et eksempel på at Høyre ikke forstår hvordan yrkesgrupper har det. Under høyre gikk søkertallene på lærerutdanning ned og det fortsetter å synke. Nå dette. Hva mener høyre egentlig? De har aldri konkrete alternativer. Også litt ironisk at Norges største parti en gang i tiden var motstandere av demokratiet, men det er en annen sak. Endret 15. august 2023 av Majer 2 2
Gjest Inkognitoher Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 Topsi skrev (1 time siden): Dette er sagt av en tidligere helsebyråd som har fått oppleve helsetjenestene på kroppen. Jeg synes vi burde lytte Mange politikere har dessverre liten erfaring fra det ordinære arbeidslivet. Det er gjerne når de selv trenger hjelp at de forstår mer. Vi mangler arbeidskraft i helsesektoren. Det er politikernes oppgave at flere utdannes og at de som trenger det, tilbys språkkurs. Så skivebom av Høyre dette
Gjest GP950mAh Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 Majer skrev (35 minutter siden): Også litt ironisk at Norges største parti en gang i tiden var motstandere av demokratiet, men det er en annen sak. AP er fortsatt landets største parti, de ønsket å avvikle demokratiet og støttet revolusjon. Høyre har alltid støttet demokrati, men av ulike årsaker var det mer forsiktige med å utvide stemmeretten, men stemte for allmenn stemmerett for kvinner og for utvidelsene av stemmeretten for menn.
*blueberry* Skrevet 15. august 2023 #18 Skrevet 15. august 2023 Inkognitoher skrev (19 timer siden): Uten de ufaglærte, så klarer man ikke bemanne opp sykehjemmene. Det går rett og slett ikke rundt. Mange ufaglærte er også flinke, men lurt å legge til rette slik at disse kan ta utdanning å bli faglærte mens de jobber. Mange faglærte har også dårlig språk, dessverre. Dette kan jeg skrive under på, innen hele helsesektoren. Forstår ikke halvparten av de som jobber å apoteket og har hatt flere legespesialister med halvveis norsk (øst-europeere, tyske osv). Det er tydelig ikke nok etnisk norske som ønsker disse stillingene.
Gjest Inkognitoher Skrevet 15. august 2023 #19 Skrevet 15. august 2023 *blueberry* skrev (10 timer siden): Dette kan jeg skrive under på, innen hele helsesektoren. Forstår ikke halvparten av de som jobber å apoteket og har hatt flere legespesialister med halvveis norsk (øst-europeere, tyske osv). Det er tydelig ikke nok etnisk norske som ønsker disse stillingene. Veldig pussig at det er så mange utlendinger på apotekene våre. Apotekteknikerne har dårlig lønn, men ikke farmasøytene, så hvorfor er det ikke flere etnisk norske farmasøyter om ikke annet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå