Gå til innhold

Til dere som har kuttet ned på karbohydrater :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg prøver å kutte ned på karbohydrater. Har kuttet ut brød/hvitt mel og sukker. Spiser frukt, men begrenser inntaket. Ble forberedt av ernæringsfysiolog at jeg kom til å merke overgangen og at enkelte kan kjenne noen symptomer.  Jeg føler meg syk - nesten litt sånn influensa-symptomer. Hvor lenge vil det vare? Jeg har aldri hatt et veldig usunt kosthold, så trodde kanskje ikke jeg skulle merke det så godt, men jo da 😆

Anonymkode: 5ee0d...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble også syk da jeg kuttet ut den "hvite" maten, det innebar i samme slengen i grunn mye prosessert mat. Hodepine, svimmel, sliten, og veldig irritabel. Hvor lenge det varte? Husker ikke, noen uker kanskje. 

Anonymkode: 6985f...57e

Skrevet

Det er så lenge siden nå at jeg husker ikke hvor lenge det varte for meg. 😅 Men var nok bare en uke eller max to. Og jeg husker at etter ganske nøyaktig en måned, så fikk jeg plutselig masse energi og hadde plutselig god tilgang på fett som energikilde. Jeg husker at jeg gikk opp to etasjer på jobb og det var plutselig mye lettere enn før. Så jeg gikk ned fire etasjer og så sprang opp fire etasjer og det var lett som en plett. Helt fantastisk. Før keto så pustet jeg tungt etter å ha gått opp to etasjer.

Det kalles forresten keto flu på engelsk, og Diet Doctor har skrevet om det her:

https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/flu-side-effects

Anonymkode: fa96a...b8d

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er så lenge siden nå at jeg husker ikke hvor lenge det varte for meg. 😅 Men var nok bare en uke eller max to. Og jeg husker at etter ganske nøyaktig en måned, så fikk jeg plutselig masse energi og hadde plutselig god tilgang på fett som energikilde. Jeg husker at jeg gikk opp to etasjer på jobb og det var plutselig mye lettere enn før. Så jeg gikk ned fire etasjer og så sprang opp fire etasjer og det var lett som en plett. Helt fantastisk. Før keto så pustet jeg tungt etter å ha gått opp to etasjer.

Det kalles forresten keto flu på engelsk, og Diet Doctor har skrevet om det her:

Så gøy, håper det vil føles sånn for meg og. Kan man oppleve symptomer på keto flu uten å gå på keto? Altså ved å ha kuttet kuttet ut brød/korn/brødmat og sukker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vil du forresten fortelle litt mer om hva du spiser? Synes denne overgangen er litt vanskelig, mye jeg må sette meg inn i 😅. Sliter spesielt med frokost og lunsj.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vil du forresten fortelle litt mer om hva du spiser? Synes denne overgangen er litt vanskelig, mye jeg må sette meg inn i 😅. Sliter spesielt med frokost og lunsj.

Det beste er å fri seg fra tanken om at man spise frokost, lunsj, kvelds osv. Du spiser når du er sulten, og etter hvert vil du merke at du ikke har behov for å spise mange ganger til dagen. 

Selv spiser jeg rester fra middag til lunsj, middag, og eventuelt en omelett med skinke, speilegg og bacon el.l til kvelds dersom jeg er sulten. 

I helgene blir som regel lunsjen egg og bacon hvis jeg vil ha noe, men du kan også lage f.eks pannekaker, lavkarbobrød/rundstykker eller andre ting hvis du foretrekker det. 

Ellers anbefaler jeg å Google for å finne oppskrifter. På www.omhelse.no og fettogforstand.no finner du masse gode oppskrifter. I tillegg kan du låne kokebøker på biblioteket. 

• Nyttig 5
Skrevet

Har aldri kuttet i karbohydrater, men har økt inntaket.

Anonymkode: 568fa...fc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 15.36):

Så gøy, håper det vil føles sånn for meg og. Kan man oppleve symptomer på keto flu uten å gå på keto? Altså ved å ha kuttet kuttet ut brød/korn/brødmat og sukker?

Det spørs hvor mye karbohydrater du spiser, hvor insulinresistent du er og hvor mye du trener. Et friskt menneske kommer i ketose med lett trening ved ca 50 gram per dag. Insulinresistente mennesker må ned i nesten null. Da jeg startet, så var jeg veldig insulinresistent og måtte under 20 gram.

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 15.41):

Glem reglene om hva du spise når. "Middagsrett" til frokost? Hvorfor ikke? En god, mettende salat med masse godt fett (animalsk) og høykvalitetsprotein til middag? Hvorfor ikke? Egg og bacon til middag? Hvorfor ikke?

Jeg bor alene og lager alltid minst to porsjoner av middagen slik at jeg har rester. Gjerne 10 porsjoner og eventuelt fryser ned hvis jeg ikke klarer å spise opp før det blir dårlig.

Jeg anbefaler deg å ha middagsrester liggende. Så har du noe kjapt du kan spise hvis du har dårlig tid, så du ikke tar noen dumme valg du angrer på senere.

En av mine favoritter er omelett laget i enten muffinsformer eller i en stor ildfast form i ovnen. I en ildfast form bruker jeg 20 egg, masse ost, en god slump fløte, masse kjøtt og rester av grønnsaker jeg har liggende. + Krydder. 

Kok opp masse egg, skrell dem og legg dem i en lukket beholder i kjøleskapet.

Jeg kjøper baconsvor fra Europris fordi det er stekt i godt fett (svinefett) i motsetning til de aller fleste andre som er stekt i rapsolje/solsikkeolje. Så har jeg sunt snacks tilgjengelig når andre knasker i seg godteri. Grønnsaker med hjemmelaget rømmedip er også en mulighet. Styr unna krydderblandinger. De inneholder masse sukker. Det er uansett latterlig enkelt å blande sine egne.

• Nyttig 4
Skrevet

jeg har kuttet kraftig ned på karbohydrater til middag, og har faktisk gått ned i vekt =D spiser det fortsatt til frokost (ordentlige frø-knekkebrød, ikke wasa.) og til lunsj. men til middag, så langt det lar seg gjøre ( med mindre noen serverer meg det, middagsselskap etc.) så har jeg grønnsaker tilberedt i ulike varianter, og fisk eller noe vegetar. Hender jeg har noe, som i dag hvor jeg laget en aubergine-gryte, hadde jeg litt cous cous ved siden av, og fullkorn. Håper ikke jeg finner en kjæreste som må ha kjøtt og poteter og pizza til middag, for da må vi lage hver vår 😅 blir sett på som litt sær av andre, men jeg ville og vil ned i vekt- og det har begynt. Så å kutte ut helt trenger man ikke, viktig å få i seg fiber og grove produkter.Men hvit ris og pasta eller potet hver dag er noe min kropp aldri hadde tålt uten å gå opp mange kilo ihvertfall.. 

Skrevet

Tusen takk for svar, det var mange gode tips :) Foreløpig er jeg sulten rundt frokosttider og derfor spiser jeg, men kanskje det vil gå seg til etter hvert. Hadde vært deilig å kunne slippe og tenke på frokost, hehe. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...