Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega der jeg jobber som nå er begynt å bli en grunn til at jeg ikke har lyst til å komme tilbake på jobb etter sommeren. Det er lang historie men jeg skal forøke å holde dette kort. Jeg kan begynne med at mannen har i flere år kalt min kollega for Kopi Katt fordi hun kjøper klær og annet dagen etter at jeg er kommet på jobb med disse på. Feks kjøpte hun en topp fra samme merke, kun en annen farge. Og sko i samme merke og farge. Kort sagt har hun kopiert klær, hår, sminke you name it. Hun har gjort alt dette.

I flere år har jeg og min mann fulgt Leve Enkelt filosofien, og levd ganske enkelt. Allikevel har det samlet seg opp endel saker vi ikke har fått ut fingeren og gjort noe med, noe min kollega fikk vite. Hun fikk vite i fjor sommer at nå var garasjen blitt full av ting og møbler vi skulle ha kvittet oss med, men ikke fått gjort pga sykdom i familien.

En stund etter at jeg hadde sagt dette i forbifarten på jobb, så bestemte jeg og mannen at nå var det på tide å få gjort noe med dette. Vi fortalte ingen andre noe, heller ikke min kollega, og la ting ut på Finn til salg og gi bort. I løpet av høsten kvittet vi oss med ganske mye ting, og rundt advent ble dette et tema på jobb med kollegaen min og hun ville se bilder og det fikk hun. Noen uker ut i januar kunne hun fortelle at nå var hun og i gang med full utrensking av huset sitt og hadde kastet, gitt bort og solgt på Finn. Jeg tenkte at det var flott for henne og skrøt av hvor fint det var blitt når hun viste meg bilder av sitt ryddige soverom og bad. 

Når påsken kom var det på tide at jeg og mannen malte garasjen og loftet. Når kollegaen fikk vite dette ville hun se det også, og bare dager senere når jeg ikke var tilstede, hadde hun sagt at vi hadde satt igang kun fordi vi hadde blitt inspirert og påvirket av det hun hadde gjort hjemme hos seg selv. Dette var jo ikke sant og vi hadde hele tiden hatt ideen og planene, vi hadde bare ikke hatt anledning pga sykdom.

En uke senere er hun plutselig i området og inviterer seg selv på kaffe og ber om å få se hva vi har gjort. Og før sommeren hadde hun på jobben plutselig snakket om å male sitt eget loft og hele stua. 

Jeg kan ikke gjøre noe uten at hun skal kopiere og fremstille seg bedre enn meg. Det ble så ille før sommeren at hun plutselig begynte å overta mine nærmeste kollegaer og snakke med de om ting jeg vet hun aldri har hatt interesse for. Og jeg har også sett at hun forsøker å fremstille det jeg sier som om det var noe helt annet enn hva det egentlig var. Feks sa jeg engang at kaffen smakte litt uvant men at jeg ikke var tenkt å klage, for den var gratis. Og fniste litt. Når to andre kollegaer kom inn, hevde hun stemmen kraftig og sa: Nei nå må du ikke klage på den kaffen, den er god nok! Du klager på alt!  Dette skjer bare foran andre mennesker. Da skal hun plutselig si noe ala dette og hun skal plutselig gjøre og si andre ting som er min greie, min personlighet.

Jeg fikk vite av en annen kollega at hun er tilbake på jobb, og i dag hadde hun strenet bort til en god kollega av meg som er interessert i den samme hobbyen som meg, og forlangt at han viste henne hobbyen hennes for nå hadde hun vist han hennes. Han sa aldri til henne at han var interessert i å få se hobbyen hennes, og ble tatt helt på senga av oppførselen og etterpå ringte meg og spurte hva som foregikk og hvorfor hun holdt på slik med å kopiere alt jeg gjør og er interessert i.

Jeg og mannen er blitt enige at hun skal ikke vite noe som helst fra vårt private liv, enten det er rydding, mat, eller annet og hun er ikke velkommen hit mer. Kollegaen min vil gå til sjefen og klage, og det har jeg også lyst til å gjøre. Hun ødelegger jobbryktet, arbeidsmiljøet og omdømmet mitt. Ting er virkelig gått for langt.

Hva gjør jeg med dette? 

Anonymkode: 56ca6...5c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du gjør? Du sitter rolig i båten og ser på mens hun driter seg ut ved å gå til sjefen for å klage på at hun ikke får vite personlige ting om deg. Ikke si noe til sjefen før han/hun eventuelt spør deg, da gir du din versjon av saken.

Anonymkode: a536c...01d

• Liker 19
Skrevet

Du virker faktisk ikke helt frisk. Du tåler ikke at kollegaen din selger ting på finn eller maler et rom i huset ditt fordi du har gjort det selv...?

Gode gud, godt du ikke har værre problemer enn dette...

Anonymkode: 9f302...d6b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du virker faktisk ikke helt frisk. Du tåler ikke at kollegaen din selger ting på finn eller maler et rom i huset ditt fordi du har gjort det selv...?

Ja, du trakk virkelig ut essensen i hovedinnlegget.

Jeg er enig i at det kan lønne seg å sitte stille i båten her dersom hun planlegger å gå til ledelsen for å klage. Vet du hva det er hun vil klage på?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en kollega der jeg jobber som nå er begynt å bli en grunn til at jeg ikke har lyst til å komme tilbake på jobb etter sommeren. Det er lang historie men jeg skal forøke å holde dette kort. Jeg kan begynne med at mannen har i flere år kalt min kollega for Kopi Katt fordi hun kjøper klær og annet dagen etter at jeg er kommet på jobb med disse på. Feks kjøpte hun en topp fra samme merke, kun en annen farge. Og sko i samme merke og farge. Kort sagt har hun kopiert klær, hår, sminke you name it. Hun har gjort alt dette.

I flere år har jeg og min mann fulgt Leve Enkelt filosofien, og levd ganske enkelt. Allikevel har det samlet seg opp endel saker vi ikke har fått ut fingeren og gjort noe med, noe min kollega fikk vite. Hun fikk vite i fjor sommer at nå var garasjen blitt full av ting og møbler vi skulle ha kvittet oss med, men ikke fått gjort pga sykdom i familien.

En stund etter at jeg hadde sagt dette i forbifarten på jobb, så bestemte jeg og mannen at nå var det på tide å få gjort noe med dette. Vi fortalte ingen andre noe, heller ikke min kollega, og la ting ut på Finn til salg og gi bort. I løpet av høsten kvittet vi oss med ganske mye ting, og rundt advent ble dette et tema på jobb med kollegaen min og hun ville se bilder og det fikk hun. Noen uker ut i januar kunne hun fortelle at nå var hun og i gang med full utrensking av huset sitt og hadde kastet, gitt bort og solgt på Finn. Jeg tenkte at det var flott for henne og skrøt av hvor fint det var blitt når hun viste meg bilder av sitt ryddige soverom og bad. 

Når påsken kom var det på tide at jeg og mannen malte garasjen og loftet. Når kollegaen fikk vite dette ville hun se det også, og bare dager senere når jeg ikke var tilstede, hadde hun sagt at vi hadde satt igang kun fordi vi hadde blitt inspirert og påvirket av det hun hadde gjort hjemme hos seg selv. Dette var jo ikke sant og vi hadde hele tiden hatt ideen og planene, vi hadde bare ikke hatt anledning pga sykdom.

En uke senere er hun plutselig i området og inviterer seg selv på kaffe og ber om å få se hva vi har gjort. Og før sommeren hadde hun på jobben plutselig snakket om å male sitt eget loft og hele stua. 

Jeg kan ikke gjøre noe uten at hun skal kopiere og fremstille seg bedre enn meg. Det ble så ille før sommeren at hun plutselig begynte å overta mine nærmeste kollegaer og snakke med de om ting jeg vet hun aldri har hatt interesse for. Og jeg har også sett at hun forsøker å fremstille det jeg sier som om det var noe helt annet enn hva det egentlig var. Feks sa jeg engang at kaffen smakte litt uvant men at jeg ikke var tenkt å klage, for den var gratis. Og fniste litt. Når to andre kollegaer kom inn, hevde hun stemmen kraftig og sa: Nei nå må du ikke klage på den kaffen, den er god nok! Du klager på alt!  Dette skjer bare foran andre mennesker. Da skal hun plutselig si noe ala dette og hun skal plutselig gjøre og si andre ting som er min greie, min personlighet.

Jeg fikk vite av en annen kollega at hun er tilbake på jobb, og i dag hadde hun strenet bort til en god kollega av meg som er interessert i den samme hobbyen som meg, og forlangt at han viste henne hobbyen hennes for nå hadde hun vist han hennes. Han sa aldri til henne at han var interessert i å få se hobbyen hennes, og ble tatt helt på senga av oppførselen og etterpå ringte meg og spurte hva som foregikk og hvorfor hun holdt på slik med å kopiere alt jeg gjør og er interessert i.

Jeg og mannen er blitt enige at hun skal ikke vite noe som helst fra vårt private liv, enten det er rydding, mat, eller annet og hun er ikke velkommen hit mer. Kollegaen min vil gå til sjefen og klage, og det har jeg også lyst til å gjøre. Hun ødelegger jobbryktet, arbeidsmiljøet og omdømmet mitt. Ting er virkelig gått for langt.

Hva gjør jeg med dette? 

Anonymkode: 56ca6...5c9

Si at dere har bestemt dere for å bli amish nå, og bytte ut bilen med hest, Internett med hekling osv og se hva hun gjør. :popcorn:

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er heldig som har kollegaer som ser hva som foregår og varsler deg 💕

Anonymkode: 55751...888

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du virker ikke helt frisk som ikke skjønner dette er slitsomt.

• Liker 4
Skrevet

Si du skal selge huset ditt og bo i campingvogn eller noe slikt. 

Sner virkelig ikke hva jeg ville gjort annet enn det du alt gjør. Ikke snakke med henne om privatlivet ditt. 
Og la henne gå til sjefen. 

Anonymkode: 1eaff...07c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje hun er litt sånn Julius? Og at du er litt paranoid? De fleste har en sånn periode i ungdomstiden, men for henne har kanskje alle kreftene gått med til å "overleve", og dette er hennes måte å "overleve" på, fordi hun tror hun skal det, slik at hun ikke har rukket å føle på hvordan andre føler på det, i tillegg til et lite sosialt handikap, det å se seg selv fra utsiden mangler? Kan være så enkelt som det? Hun har ikke hatt et eget rom til å finne ut hva hun vil og liker, finne sin egen kreativitet, så det er hennes mestringsstrategi? 

Men nå er det vitterlig slutt med hobbypsykolog-tiden her!

Vær litt raus!

Skrevet

Si du er gravid🍿

• Liker 4
Skrevet

Det blir først et permanent trekk hvis vedkommende ønsker å fortrenge deg, da ville jeg styrt unna for resten av livet. Men er det en velmenende "Dette kan jo alle gjøre", er det ikke ondt! Det er forskjellen. 

Men nå er min hobby-psykologkarriere over!

Skrevet
Hoia skrev (45 minutter siden):

Det blir først et permanent trekk hvis vedkommende ønsker å fortrenge deg, da ville jeg styrt unna for resten av livet. Men er det en velmenende "Dette kan jo alle gjøre", er det ikke ondt! Det er forskjellen. 

Men nå er min hobby-psykologkarriere over!

Skulle nesten tro at du var kollegaen til Ts ;)

Anonymkode: e1cfe...56d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si du er gravid🍿

Med trillinger.

Anonymkode: ac103...1af

• Liker 1
Skrevet

Ts, jeg opplevde ei som var omtrent klin lik, men det var ei venninne av meg hun kopierte alt etter, og jeg som fikk gjennomgå med den etterhvert nesten surrealistiske oppførselen hennes. Viste seg at hun - som hadde påstått at hun var heterofil - var forelsket i min venninne. Jeg forstod det veldig tidlig, andre forstod det også, men min venninne blånektet og hun og den gale dama fikk med andre til å baksnakke meg. Flere år etterpå stod hun frem som lesbisk. Og hun gale - kaller henne det, for hun er ikke rett navlet på en flekk! - fortsetter å forsøke å sabottere for både meg og andre som er nære meg. Stjålet fra meg har hun også.

Som en annen nevnte, Ts, du er veldig heldig som har kollegaer som ser dette. Jeg hadde pratet med den mest oppegående av disse kollegaene, og bedt denne følge ekstra med, passe på at den ikke snakker om deg når hun andre er i nærheten osv.

Jeg tipper at hun enten er forelsket i deg eller din mann, Ts, for slik hun holder på er det mer enn bare at hun beundrer deg! Ikke bli overrasket om hun går helt andre veier for å ødelegge for deg og mannen når du ikke lenger deler noe med henne på jobb og hun ikke lenger får informasjon om deg.

Anonymkode: e1cfe...56d

• Liker 3
Skrevet

Hva vil hun gå til sjefen med? At du ikke deler private ting?

Motelvibes skrev (2 timer siden):

Si at dere har bestemt dere for å bli amish nå, og bytte ut bilen med hest, Internett med hekling osv og se hva hun gjør. :popcorn:

Ja, jeg tenkte også at ts, og evt mannen, skulle finne på noe helt sjukt, og sett hvor langt de kan dra det🤷‍♀️😅

Anonymkode: b6280...a0c

• Liker 2
Skrevet

Fortell mer ts. Hun der er ikke bra. 

Anonymkode: 4ec7d...239

Gjest Refreng
Skrevet

Hun har åpenbart hemmende personlighetsfortyrrelse som gjør at hun har behov for å drive med dette. Om hun kopierer deg kan det være at en del av henne faktisk ser opp til deg og er veldig sjalu. Hun har behov for å være like bra eller bedre enn deg, men hun føler ikke at hun er det. Hun føler seg mindreverdig. Hun har da et konstant jag for å føle seg bedre, for hun går konstant rundt og føler seg dårlig om seg selv og eget liv.

Er du sikker på at hun ødelegger omdømme ditt? Det virker som om din ene kollega ihvertfall merker at noe er annerledes og rart. Jeg tror ikke han er den eneste som merker det. Selv om ingen sier noe, så betyr det ikke at de merker at hun er rar.

Skrevet

Min første tanke -Hvorfor i all verden deler folk så mye om privatlivet sitt på jobb?

Jada, vi er tillitsfulle normen og har en ide om at kollegialt og koselig er det samme som at vi er alle bestevenner. Men kollegaer er egentlig bare fremmede samlet på en plass for å gjøre en jobb, og dette er et godt eksempel på at å skille jobb og privatliv ikke er så dumt.

Men når det er sagt, flott at du har gode kollegaer som sier ifra og ikke minst ser hva som foregår. At kollegaen din og du skal gå til sjefen forstår jeg ikke, dette er jo ikke leders problem at hun «kopierer» deg på fritiden. -om hun baksnakker deg, kanskje, men ikke alt dette andre. Her må du slutte å overdele om ditt liv, og så kan du bare sitte helt stille i båten mens hun ødelegger for seg selv. Ikke vær venn på sosiale medier, og vær hyggelig og profesjonell på jobb (så ingen kan ta deg på noe).

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også brukt dette for det det er verd, og lurt henne ordentlig. 

Dersom det ikke skaper andre problemer, si at du er gravid (men tidlig, så kan du "miste" etterhvert).

Si at dere skal selge huset og leter etter en liten leilighet i *en spesifikk bydel*.

Si at dere er i en prosess for å bli fosterforeldre.

Hvis dere sier noe lignende, og hun tar etter, så kan dere (når hun er låst i situasjonen) avfeie det med at det ikke ble noe av likevel. 🤷‍♀️ Så sitter hun der da, og hatt tatt en livsendrende avgjørelse.

Anonymkode: 0d99e...206

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville også brukt dette for det det er verd, og lurt henne ordentlig. 

Dersom det ikke skaper andre problemer, si at du er gravid (men tidlig, så kan du "miste" etterhvert).

Si at dere skal selge huset og leter etter en liten leilighet i *en spesifikk bydel*.

Si at dere er i en prosess for å bli fosterforeldre.

Hvis dere sier noe lignende, og hun tar etter, så kan dere (når hun er låst i situasjonen) avfeie det med at det ikke ble noe av likevel. 🤷‍♀️ Så sitter hun der da, og hatt tatt en livsendrende avgjørelse.

Anonymkode: 0d99e...206

Kansje finne på noe som ikke involverer barn siden denne dama ikke er helt god. 

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...