Gå til innhold

-Kjerring og gubbe er ikke negative ord.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er opp til til den som blir kalt kjerring/gubbe.

Jeg vet hvis faren min hadde kalt mamma for "kjerringa", så hadde det blitt sofaen for han. Pappa bryr seg ikke hva han blir kalt, men ingen ville kalt han gubbe uansett😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ord kan være alt fra skjellsord til kjælenavn, det kommer helt an på kontekst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke satt pris på å bli omtalt som kjerringa. 

Anonymkode: 65c23...743

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerring kan brukes som synonym på kone, nøytralt og om alle aldre.

Anonymkode: a7b77...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kone er mye styggere en kjerring. Kjerring har i det minste en viss sjarm over seg

Anonymkode: 31bc0...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjærring" er vel være en litt "rask" variant av "kjæring", altså noen man har kjær, som i kjæreste. Jeg tenker at å bli kalt kjærring kan tolkes som noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på dialekten du har, ikke hva du tenker. Mange steder er kjerring = kone  og gubbe = ektemann. Der jeg bor presenterer kvinner seg som "kjerringa til per" hvis de treffer en ukjent som kjenner mannen deres, f.eks. Og det betyr da kona til per. Ingen sier ordet kone, det er regnet som bymål og fins ikke i dialekten. 

Anonymkode: 9b4c2...13c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer bare an på hvor man bor. Her er "kjerring" og "gubbe" utelukkende negativt og blir aldr brukt om ektefeller.

Anonymkode: 20c7b...d95

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (Akkurat nå):

"Kjærring" er vel være en litt "rask" variant av "kjæring", altså noen man har kjær, som i kjæreste. Jeg tenker at å bli kalt kjærring kan tolkes som noe positivt.

Nei da. Det er en feminin versjon av det norrøne ordet kerling, som kommer fra kerl, det vi i dag kaller kar. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (5 minutter siden):

Nei, det er beslektet med kar (og kall)

Anonymkode: a7b77...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det kommer helt an på måten man bruker det på, og ikke minst dialekten man snakker.

Jeg kan bruke det i blant som "nøytral" beskrivelse ("kjerringa te Lars"), men synes egentlig det er ganske harry :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (5 timer siden):

Det er nødvendig vis ikke negativt. Men det er fryktelig harry.

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på måten man bruker det på, og ikke minst dialekten man snakker.

Jeg kan bruke det i blant som "nøytral" beskrivelse ("kjerringa te Lars"), men synes egentlig det er ganske harry :P 

Vennligst la være å kategorisere dialekten til folk for harry... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo. Det er mange som bruker de ordene som har samme dialekt som mange andre som ikke bruker de. Og det er de harry som bruker kjøringa og gubben.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kategoriserer ikke hele dialekten som harry (da kategoriserer jeg i så fall min egen som harry også), men ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Jo. Det er mange som bruker de ordene som har samme dialekt som mange andre som ikke bruker de. Og det er de harry som bruker kjøringa og gubben.

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Jeg kategoriserer ikke hele dialekten som harry (da kategoriserer jeg i så fall min egen som harry også), men ordene.

Igjen, da bor dere et sted der det ikke er en naturlig del av dialekten. Her sier alle kjerring og gubbe, uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo som med så mye annet om kontekst. Ordet gubbe er ikke vanlig i min dialekt, men kjæring som det heter her er veldig vanlig. Ingen her som reagerer om noen omtaler dama si som kjæringa.

Anonymkode: 44db3...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (9 minutter siden):

Åja, så du sitter på definisjonsmakten over hva som er harry og ikke? Jeg mener ikke det er harry, det er faktisk ekstremt vanlig.

Anonymkode: 44db3...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...