AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Har et nydelig barn, men jeg er så latterlig lei. I skrivende stund har jeg gulp på begge bukseben, blå ringer under øynene, hår som er flokete og ustelt. Jeg er på 3. uke i samme sengetøy. Vasken fra i går ligger i maskinen og stinker fordi jeg ikke har fått tid til å henge den opp. Barnet viser seg å være født med en kronisk lidelse, så må til terapi ofte. I dag ødela det dagsoving. Babyen har lært seg at hen får reaksjon ved å hyle. Å skifte bleie er en kamp, å ta på klær er en kamp, soving er hyl og skrik. Jeg blir svimmel av dette og direkte uvel av å løpe rundt som en slave. Alt jeg ønsker meg er pause. Jeg eksker barnet, men synes rett og slett det er utmattende å være mor slik samfunnet er lagt opp. Jeg misliker å måtte gå fra møbler med søl fordi det er på tide med søvn, noe som ikke kan vente, lei halvgjorte ting, rot, søl og det at jeg selv forfaller mer og mer. Jeg er ganske irritert på min mor som ikke stiller opp en eneste gang og som avfeier meg når jeg er helt på felgen sliten. 6 måneder har passert og foreldrene mine har vært på besøk 1 gang! De gidder ikke en gang å ringe. Selv pakket vi bilen full for dagsbesøk for at de skulle bli kjent i barseltiden. Selvopptatte og bitre som ikke har innsett hvor mye hjelp de selv fikk og kun duger til å rakke ned på oss. Tid har tid, for begge er pensjonister og spreke. Da min far ble operert reiste vi på besøk med vafler og kaffe. Penger har de nok av også. Snart spør de nok om de kan komme hit i julen. Jeg ber de aldri om noe som helst, men når de vet hvordan det står til her, er det rart å ikke stille opp. De har vist en stygg side av seg selv etter at de ble pensjonister. De skal ha særbehandling, men hva med en nybakt mor som ikke en gang kom seg ut av huset. Heldigvis er den tid forbi. Nå klager min mor over hvordan vi gjør ting og legger seg opp i ting som er bagateller. (Feks. merke på ulleklærne vi bruker) Jeg er bare sliten og hadde aldri sett for meg å se så stygg ut. Har gått ned all vekt og vel så det. I dag brant maten min seg fordi babyen bråvåknet og lagde kvelningslyd for gøy. Anonymkode: c49ba...37c 1 18
Kinder Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 Dere kan ha rettigheter på avlastning via kommunen. Ta kontakt med helsetjenesten og søk! Ville også sjekket om kommunen har barnekoordinator (det er blitt lovpålagt, men ikke alle har fått det på plass). De kan hjelpe deg med å finne ut av hvilke tjenester du/barnet ditt har rett på og koordinere tjenestene. Lykke til😊
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 Kinder skrev (1 minutt siden): Dere kan ha rettigheter på avlastning via kommunen. Ta kontakt med helsetjenesten og søk! Ville også sjekket om kommunen har barnekoordinator (det er blitt lovpålagt, men ikke alle har fått det på plass). De kan hjelpe deg med å finne ut av hvilke tjenester du/barnet ditt har rett på og koordinere tjenestene. Lykke til😊 Hvorfor skulle de det? Hvis alle som ikke får avlastning de første 6 mnd av besteforeldre skulle fått det hadde det blitt dyrt. Ts hvor er barnefar? Er hans og ikke dine foreldres oppgave å avlaste. Vi fikk barn under corona og besteforeldre hadde ikke lov å komme på besøk. Ja det var tungt men du må legge ambisjoner om hus og slikt til side og akseptere full unntakstilstand. Og snart kan det hende det blir bedre med søvn Anonymkode: d5b0f...f2d 8 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 Antakelig er ditt forhold til dine foreldre ganske ødelagt for en god stund fremover. Ville fortalt dem rett ut hvor skuffet du er og hvor selvsentrerte de er. Man skal ikke regne med at alle skal stå på pinne for en når man får barn, men å for eksempel rakke ned på en nybakt mor for noe så tåpelig som merke på ullklær, det er lavmål. Synes de fortjener en vekker. Og si nei til julebesøk, jeg kan love at det blir en lettelse! Hilsen en som stod i omtrent lik situasjon. Anonymkode: 35000...aaa 6 5 2
Kinder Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skulle de det? Hvis alle som ikke får avlastning de første 6 mnd av besteforeldre skulle fått det hadde det blitt dyrt. Ts hvor er barnefar? Er hans og ikke dine foreldres oppgave å avlaste. Vi fikk barn under corona og besteforeldre hadde ikke lov å komme på besøk. Ja det var tungt men du må legge ambisjoner om hus og slikt til side og akseptere full unntakstilstand. Og snart kan det hende det blir bedre med søvn Anonymkode: d5b0f...f2d Fordi barnet har en kronisk lidelse. Derfor har ts og barnet sannsynligvis mer rettigheter enn foreldre med friske barn, som vil si at de kan ha rettigheter på avlastning. 19 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Antakelig er ditt forhold til dine foreldre ganske ødelagt for en god stund fremover. Ville fortalt dem rett ut hvor skuffet du er og hvor selvsentrerte de er. Man skal ikke regne med at alle skal stå på pinne for en når man får barn, men å for eksempel rakke ned på en nybakt mor for noe så tåpelig som merke på ullklær, det er lavmål. Synes de fortjener en vekker. Og si nei til julebesøk, jeg kan love at det blir en lettelse! Hilsen en som stod i omtrent lik situasjon. Anonymkode: 35000...aaa Takk. Da forstår du. Mine foreldre kommer ikke en gang når vi er på sykehus. Gjennomgikk en rekke spontanaborter også, men fikk beskjed om å slutte å sippe. Sa jeg ble såret, men da var jeg "generasjon krenk" Det startet nok der, og forholdet har ikke blitt bedre. TS Anonymkode: c49ba...37c 1 13
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #7 Skrevet 14. august 2023 Kinder skrev (45 minutter siden): Fordi barnet har en kronisk lidelse. Derfor har ts og barnet sannsynligvis mer rettigheter enn foreldre med friske barn, som vil si at de kan ha rettigheter på avlastning. Det står ikke hva det er. Er ikke gitt det gir noe som helst annet enn kanskje hjelpestønad. Jeg har et barn med kronisk lidelse. Vi får hjelpestønad. Det er det Anonymkode: d5b0f...f2d 1 1
Kinder Skrevet 14. august 2023 #8 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det står ikke hva det er. Er ikke gitt det gir noe som helst annet enn kanskje hjelpestønad. Jeg har et barn med kronisk lidelse. Vi får hjelpestønad. Det er det Anonymkode: d5b0f...f2d KG i et nøtteskall, altså. Alt må inn med teskje til enkelte. Det er jo derfor jeg heller ikke skrevet at det er garantert at de får avlastning🤦♀️ Jeg har også et barn med kronisk sykdom, men har ikke behov for avlastning. Men nå kan det tenkes at ts både har behov og har rettigheter. Det er en jungel der ute med ulik type hjelp, og derfor er det greit å få tips om hva som finnes. Jeg visste for eksempel ikke om muligheten for pleiepenger før barnet mitt ble ganske gammel, og det er en rettighet jeg har som jeg benytter meg av når barnet har hatt vanskeligere perioder. Det jeg skrev er altså et tips til ts, som hun kan sjekke ut, i og med at hun nok aldri får endret foreldrene sine. 9 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #9 Skrevet 14. august 2023 Kinder skrev (1 minutt siden): KG i et nøtteskall, altså. Alt må inn med teskje til enkelte. Det er jo derfor jeg heller ikke skrevet at det er garantert at de får avlastning🤦♀️ Jeg har også et barn med kronisk sykdom, men har ikke behov for avlastning. Men nå kan det tenkes at ts både har behov og har rettigheter. Det er en jungel der ute med ulik type hjelp, og derfor er det greit å få tips om hva som finnes. Jeg visste for eksempel ikke om muligheten for pleiepenger før barnet mitt ble ganske gammel, og det er en rettighet jeg har som jeg benytter meg av når barnet har hatt vanskeligere perioder. Det jeg skrev er altså et tips til ts, som hun kan sjekke ut, i og med at hun nok aldri får endret foreldrene sine. Jeg spør igjen hvor er far? For det er ikke vanlig å få masse avlastning sv besteforeldre. Spesielt ikke de første månedene. At de ikke kommer på besøk er jo trist. Men besteforeldre på besøk er jo ikke nødvendigvis avlastning. Her sitter de litt på gulvet og leker og så drikker de litt kaffe. Det høres mer ut som ts har hatt litt for store forventninger til hvordan livet er med baby i hus. Ja det er sinnsykt slitsomt, husarbeidet må vike, klesvasken kan bli glemt, en må gjerne gå og gå og gå tur med vogn for at ungen skal sove og den sover gjerne ikke sammenhengende om natten før den er 3. det er total unntakstilstand for mange mange. Og sånn er det bare. Anonymkode: d5b0f...f2d 6 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #10 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spør igjen hvor er far? For det er ikke vanlig å få masse avlastning sv besteforeldre. Spesielt ikke de første månedene. At de ikke kommer på besøk er jo trist. Men besteforeldre på besøk er jo ikke nødvendigvis avlastning. Her sitter de litt på gulvet og leker og så drikker de litt kaffe. Det høres mer ut som ts har hatt litt for store forventninger til hvordan livet er med baby i hus. Ja det er sinnsykt slitsomt, husarbeidet må vike, klesvasken kan bli glemt, en må gjerne gå og gå og gå tur med vogn for at ungen skal sove og den sover gjerne ikke sammenhengende om natten før den er 3. det er total unntakstilstand for mange mange. Og sånn er det bare. Anonymkode: d5b0f...f2d Det er vanlig å få hjelp og avlastning, jo. Anonymkode: 7d193...354 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #11 Skrevet 14. august 2023 Jeg leser bare «jeg, jeg, jeg» og «mine foreldre». Hvor er far i bildet? Anonymkode: d6dd4...d48 6 4
Kinder Skrevet 14. august 2023 #12 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg spør igjen hvor er far? For det er ikke vanlig å få masse avlastning sv besteforeldre. Spesielt ikke de første månedene. At de ikke kommer på besøk er jo trist. Men besteforeldre på besøk er jo ikke nødvendigvis avlastning. Her sitter de litt på gulvet og leker og så drikker de litt kaffe. Det høres mer ut som ts har hatt litt for store forventninger til hvordan livet er med baby i hus. Ja det er sinnsykt slitsomt, husarbeidet må vike, klesvasken kan bli glemt, en må gjerne gå og gå og gå tur med vogn for at ungen skal sove og den sover gjerne ikke sammenhengende om natten før den er 3. det er total unntakstilstand for mange mange. Og sånn er det bare. Anonymkode: d5b0f...f2d Kanskje det er en grunn til at ts ikke nevner far? Dessuten kan det tenkes at far (om han er inne i bildet) er minst like sliten? Her er det en mor som åpenbart er helt på felgen, og folk her inne som jatter i vei om hvor far er og hvor slitsomt det er å ha en baby. Uten å vite noe som helst som ts sin hverdag, annet enn det lille hun beskriver i hovedinnlegget. Og av det lille hun skriver der, er det åpenbart at hun er ekstremt sliten og har et stort behov for hjelp. Alle vet at det ofte er slitsomt for mange foreldre å ha en baby, men det høres jo ut som at ts har et barn med ekstra behov (mtp. at hun skriver at barnet må ofte i terapi). Det virker som folk her inne er livredd (eventuelt misunnelig) for at andre foreldre skal få hjelp til barna sine, som de selv ikke har fått. For det skal ikke bare være sånn at foreldre sliter seg fullstendig ut, nei. Da klarer man ikke å være en god forelder, også blir det en dårlig spiral der den dårlige samvittigheten gjør at man blir enda mer sliten og får enda mer dårlig søvn. Det er ikke sunt for noen foreldre, og kan ende med at man går på en real smell. Og jo, det er vanlig at besteforeldre hjelper til. Særlig når en forelder er så utslitt som ts er, og man har mulighet. 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #13 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er vanlig å få hjelp og avlastning, jo. Anonymkode: 7d193...354 Nei det er ikke SÅ vanlig. Veldig mange har besteforeldre i full jobb. Mange besteforeldre kvir seg på å ta på seg ansvaret når barna er veldig små. Og generelt skal jo ikke så små babyer overlates til andre så veldig mange timer. men kanskje ts dere bør vurdere vaskehjelp? Eller høre om dine foreldre kunne kommet og hjulpet med vasking etc? Anonymkode: d5b0f...f2d 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #14 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har et nydelig barn, men jeg er så latterlig lei. I skrivende stund har jeg gulp på begge bukseben, blå ringer under øynene, hår som er flokete og ustelt. Jeg er på 3. uke i samme sengetøy. Vasken fra i går ligger i maskinen og stinker fordi jeg ikke har fått tid til å henge den opp. Barnet viser seg å være født med en kronisk lidelse, så må til terapi ofte. I dag ødela det dagsoving. Babyen har lært seg at hen får reaksjon ved å hyle. Å skifte bleie er en kamp, å ta på klær er en kamp, soving er hyl og skrik. Jeg blir svimmel av dette og direkte uvel av å løpe rundt som en slave. Alt jeg ønsker meg er pause. Jeg eksker barnet, men synes rett og slett det er utmattende å være mor slik samfunnet er lagt opp. Jeg misliker å måtte gå fra møbler med søl fordi det er på tide med søvn, noe som ikke kan vente, lei halvgjorte ting, rot, søl og det at jeg selv forfaller mer og mer. Jeg er ganske irritert på min mor som ikke stiller opp en eneste gang og som avfeier meg når jeg er helt på felgen sliten. 6 måneder har passert og foreldrene mine har vært på besøk 1 gang! De gidder ikke en gang å ringe. Selv pakket vi bilen full for dagsbesøk for at de skulle bli kjent i barseltiden. Selvopptatte og bitre som ikke har innsett hvor mye hjelp de selv fikk og kun duger til å rakke ned på oss. Tid har tid, for begge er pensjonister og spreke. Da min far ble operert reiste vi på besøk med vafler og kaffe. Penger har de nok av også. Snart spør de nok om de kan komme hit i julen. Jeg ber de aldri om noe som helst, men når de vet hvordan det står til her, er det rart å ikke stille opp. De har vist en stygg side av seg selv etter at de ble pensjonister. De skal ha særbehandling, men hva med en nybakt mor som ikke en gang kom seg ut av huset. Heldigvis er den tid forbi. Nå klager min mor over hvordan vi gjør ting og legger seg opp i ting som er bagateller. (Feks. merke på ulleklærne vi bruker) Jeg er bare sliten og hadde aldri sett for meg å se så stygg ut. Har gått ned all vekt og vel så det. I dag brant maten min seg fordi babyen bråvåknet og lagde kvelningslyd for gøy. Anonymkode: c49ba...37c Utdyp? Anonymkode: 36fae...762 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #15 Skrevet 14. august 2023 Har du ingen far til ungen? Men du nevner flere aborter, så en eller annen må jo ha vært delaktig flere ganger.....? Anonymkode: 8bbc3...649 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #16 Skrevet 14. august 2023 Kinder skrev (40 minutter siden): Kanskje det er en grunn til at ts ikke nevner far? Dessuten kan det tenkes at far (om han er inne i bildet) er minst like sliten? Her er det en mor som åpenbart er helt på felgen, og folk her inne som jatter i vei om hvor far er og hvor slitsomt det er å ha en baby. Uten å vite noe som helst som ts sin hverdag, annet enn det lille hun beskriver i hovedinnlegget. Og av det lille hun skriver der, er det åpenbart at hun er ekstremt sliten og har et stort behov for hjelp. Alle vet at det ofte er slitsomt for mange foreldre å ha en baby, men det høres jo ut som at ts har et barn med ekstra behov (mtp. at hun skriver at barnet må ofte i terapi). Det virker som folk her inne er livredd (eventuelt misunnelig) for at andre foreldre skal få hjelp til barna sine, som de selv ikke har fått. For det skal ikke bare være sånn at foreldre sliter seg fullstendig ut, nei. Da klarer man ikke å være en god forelder, også blir det en dårlig spiral der den dårlige samvittigheten gjør at man blir enda mer sliten og får enda mer dårlig søvn. Det er ikke sunt for noen foreldre, og kan ende med at man går på en real smell. Og jo, det er vanlig at besteforeldre hjelper til. Særlig når en forelder er så utslitt som ts er, og man har mulighet. Det er gang på gang jeg leser om slitne mødre her inne hvor de stiller null krav til fedrene. Mor skal vaske klær. Mor skal ditt. Mor skal datt. Så det er helt legitimt å spørre hvor er far og hva gjør han. Mange ganger er far «litt sliten», mens mor er på felgen. Anonymkode: d6dd4...d48 8 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #17 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er gang på gang jeg leser om slitne mødre her inne hvor de stiller null krav til fedrene. Mor skal vaske klær. Mor skal ditt. Mor skal datt. Så det er helt legitimt å spørre hvor er far og hva gjør han. Mange ganger er far «litt sliten», mens mor er på felgen. Anonymkode: d6dd4...d48 Ja. Og to voksne på ett barn burde gå helt ok. Slitsomt ja. Men far burde kunne avlaste mor enten med husarbeid eller nattevåk. En bør kunne sove på skift om morgenen eller ta hver sin natt. Det er ikke mindre slitsomt å være hjemme med baby enn på jobb. Så begge må ta i et tak. Anonymkode: d5b0f...f2d 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #18 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skulle de det? Hvis alle som ikke får avlastning de første 6 mnd av besteforeldre skulle fått det hadde det blitt dyrt. Ts hvor er barnefar? Er hans og ikke dine foreldres oppgave å avlaste. Vi fikk barn under corona og besteforeldre hadde ikke lov å komme på besøk. Ja det var tungt men du må legge ambisjoner om hus og slikt til side og akseptere full unntakstilstand. Og snart kan det hende det blir bedre med søvn Anonymkode: d5b0f...f2d Nå står det jo at barnet har en kronisk lidelse da. Anonymkode: 0a2e6...c22 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #19 Skrevet 14. august 2023 Kinder skrev (2 timer siden): KG i et nøtteskall, altså. Alt må inn med teskje til enkelte. Det er jo derfor jeg heller ikke skrevet at det er garantert at de får avlastning🤦♀️ Jeg har også et barn med kronisk sykdom, men har ikke behov for avlastning. Men nå kan det tenkes at ts både har behov og har rettigheter. Det er en jungel der ute med ulik type hjelp, og derfor er det greit å få tips om hva som finnes. Jeg visste for eksempel ikke om muligheten for pleiepenger før barnet mitt ble ganske gammel, og det er en rettighet jeg har som jeg benytter meg av når barnet har hatt vanskeligere perioder. Det jeg skrev er altså et tips til ts, som hun kan sjekke ut, i og med at hun nok aldri får endret foreldrene sine. Stå på ! Helt krise svar du får😩 Fantastisk at du nevner disse tilbudene til ts. Anonymkode: 11b67...967 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #20 Skrevet 14. august 2023 Om far er i bilde bør han i det minste hjelpe litt til så du får skiftet på senga og gjort det mest nødvendige husarbeidet, ellers kan han også gjøre det. Har du spurt om noen annen familie eller venner kunne hjulpet et par timer med og ta barnet så du kan gjøre disse tingene som er nødvendig? Gå en tur og trille eller bare hjelpe til og holde ungen og du har armene fri. Ta deg en dusj. Sjekk om dem har home start der du bor, dem kan også hjelpe til. ❤️❤️❤️ Anonymkode: 0a2e6...c22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå