Gå til innhold

Må barnet spille fotball for å være med i gjengen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må barnet sparke fotball for å være med i gjengen? Finnes det andre aktiviteter som kan måle seg? For min gutt er ingen fotballgutt. Men han vil gjerne være med gutta i klassen som spiller fotball, fordi han liker dem og vil gjerne være med dem. De skal begynne i andre klasse nå. Problemet er at fotballgutta representerer 90% av gutta i klassen, og de er veldig opptatt med treff som handler om fotball og cup. De vil ikke annet enn å sparke fotball på fritiden og i friminutt heller. I dag sa gutten min at han lurte på om han skulle begynne med fotball, sånn at han kunne bli en del av gjengen i klassen. Jeg kjenner jeg blir så lei meg på vegne av gutten min som faller på utsiden. Han leker mye med de to andre guttene i klassen som heller ikke spiller fotball, men han ønsker flere å spille på på skolen. (Han er en sosial gutt uten utfordringer med masse venner i gata.) Det har blitt en sånn fotballklasse. 

Tips mottas med takk.

Anonymkode: 0b887...a79

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke prøve å spille fotball? Hvis han ser at det virkelig ikke er noe for ham, så slutter han bare, ingenting er tapt.

Jeg har en fotballgutt som lever og ånder for fotball. Ser at det er så lettvint å møte de andre fotballgutta på banen, de får en historikk sammen med kamper og cuper. Når han møter andre som ikke spiller fotball, blir det mye gaming og stillesitting. Han er 11 år nå, og forbi den alderen der de var ute og hoppa på trampoline og lekte i gata. Så jeg tenker at fotball er en fin hobby selv om "motivasjonen" her ikke er helt heldig, men han taper ingenting på å prøve.

Anonymkode: 1e2cd...872

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det finnes andre idretter, og andre hobbyer, hvor man kan få venner. Men jeg skjønner hvis han vil henge med klassekameratene.

• Liker 1
Skrevet

Kommer vel helt an på hvilken gjeng han ønsker å henge med? Om han vil henge med de som elsker fotball, må han jo også belage seg på å spille fotball. 

Men det finnes jo andre hobbyer og interesser. 

Anonymkode: 5b172...184

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Men kan han ikke få prøve seg på fotballen da? Kanskje han liker det. 

Anonymkode: 05ca8...f67

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Må barnet sparke fotball for å være med i gjengen? Finnes det andre aktiviteter som kan måle seg? For min gutt er ingen fotballgutt. Men han vil gjerne være med gutta i klassen som spiller fotball, fordi han liker dem og vil gjerne være med dem. De skal begynne i andre klasse nå. Problemet er at fotballgutta representerer 90% av gutta i klassen, og de er veldig opptatt med treff som handler om fotball og cup. De vil ikke annet enn å sparke fotball på fritiden og i friminutt heller. I dag sa gutten min at han lurte på om han skulle begynne med fotball, sånn at han kunne bli en del av gjengen i klassen. Jeg kjenner jeg blir så lei meg på vegne av gutten min som faller på utsiden. Han leker mye med de to andre guttene i klassen som heller ikke spiller fotball, men han ønsker flere å spille på på skolen. (Han er en sosial gutt uten utfordringer med masse venner i gata.) Det har blitt en sånn fotballklasse. 

Tips mottas med takk.

Hvor gamle er barna? Det er vel først og fremst tidlig barneskole at fotball er noe «alle» driver med? Kanskje han klarer å holde ut fram til flere faller fra?

Anonymkode: 9fb5e...014

• Liker 1
Skrevet

Prøv noe annet, kanskje flere kan bli interessert? Jeg som forelder ser at det er litt tullete det der at «alle æ begynner på fotball. Ikke synes jeg det faglige tilbudet er verdt all tiden/kostnaden heller. Her er det heldigvis mye å velge i, alt fra turn og svømming til sesongbaserte ting som langrenn og sykling. Korps har slått an mest her. 

Anonymkode: 1ecde...6ba

• Liker 2
Skrevet

Ja! Gutter må være med på fotballen på barneskolen. De som ikke er det er raringene. Beklager, men det er de harde fakta.

Anonymkode: f5444...d74

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Gutter må være med på fotballen på barneskolen. De som ikke er det er raringene. Beklager, men det er de harde fakta.

Synd, men sant👆🏻

Anonymkode: 5fb4d...44d

• Liker 3
Skrevet

En faller dessverre fort av, om man ikke er en av fotballgutta. Dette endrer seg mot slutten av barneskolen/ungdomsskolen. Men inntil da, er dette en sannhet. Mulig han må se mot jentene, når de ikke er eldre, kan det være han får innpass der. 

Husk at det handler ikke om å være god, men å delta. 

Anonymkode: ee256...026

• Liker 3
Skrevet

Ville prøvd å få han til å like fotball. Gå på lokallagsfotball, få han til å heie på et lag. La han prøve seg på fotball. Sønnen min er 10 og de som ikke spiller fotball faller litt utenfor. Mye gaming og spredte hobbyer som korps, osv. 

Anonymkode: aa9c8...e55

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synd, men sant👆🏻

Anonymkode: 5fb4d...44d

Sant😅 her velger de litt sære korps eller orientering 

Anonymkode: aa9c8...e55

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Off, tror dessverre dette stemmer TS.. Husker en gutt jeg kjenner ble ikke invitert i ganske mange bursdager, fordi de hadde fotballbursdag, og inviterte bare guttene i klassen som gikk på samme lag feks...

Etter noen år er det flere som faller av og begynner med andre ting (heldigvis)

Anonymkode: 55e30...fff

Skrevet

Min gutt spiller ikke fotball. Det har ikke vært noe problem. Han er like mye del av gjengen, både i klassen og på tvers av klassene. Både han og fotballgutta inviterer til annen lek enn fotball. 

Anonymkode: c301e...166

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og, han trenger jo ikke være god, bare ha drakten;)

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for ærlige og gode svar! Settes pris på. Skal forsøke å motivere til fotball for fellesskapets skyld, så får vi se hvilken retning det går:) 

• Liker 1
Skrevet

det er vanskelig, det der. Min gutt er den eneste i klassen som ikke går på fotball. VI prøvde, da han gikk i 1. eller 2. klasse, men det  var en veldig dårlig opplevelse, der vi fikk sementert våre fordommer mot fotballfolk en gang for alle dessverre. 

Så han har funnet andre interesser, og andre venner. Han går fint sammen med de andre i klassen, og han har vært sammen med dem i friminuttene nesten helt frem til nå (sjette klasse), men nå henger han mer med de andre vennene sine.

Kommer han til å stå utenfor når ungdomstida kommer? Det vet vi ikke ennå. 

Anonymkode: 6edd2...a62

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

forsåvidt sant, men de som har styrke til  å stå utenfor har gode forutsetninger til å bli mye kulere og mer interessante mennesker som ungdommer og voksne. Det er også sant.

Anonymkode: 6edd2...a62

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Fotball er en møkkaidrett.

Sånn for å si det rett ut.

Fatter ikke at dem har samvittighet til å beslaglegge så mye tid i små gutters liv, og ikke selv ser hvor vannvittig ødeleggende fotballen er for mange gutters klassemiljø, hvordan gutter blir holdt utenfor - og hvordan mange gutter rett ut føler seg tvunget til å bli med på fotball for å ikke falle utenfor sosialt.

For jeg kan love deg at det er de færreste guttene som egentlig synes fotball er så innmari gøy, at de har lyst til å bruke to dager i uka, ‘frivillige’ ekstratreninger og flere helger på det.

Hjelp ham heller til å finne sin egen gjeng, prøv ut andre aktiviteter - det finnes faktisk mye annet enn fotball å velge i.

Vår dreiv på med karate og street dance f.eks.

Han vokste også på det sosialt, og lærte å bevege seg i miljøer der han i utgangspunktet ikke kjente noen, men de møttes og ble venner over en felles interesse. Å tørre uten tryggheten i ha med seg en venn har han hatt enorm nytte av videre i livet.

De som bare går på fotball fordi alle andre gjør det, de går glipp av mye.

Vi ønsket heller å støtte vår gutt i å finne sin egen vei, kjenne på hva han har lyst til og lære ham alt fra han var liten at en må satse litt og tørre ta en sjanse for å oppnå det en vil. 

Anonymkode: f993b...ed2

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Vi har litt samme utfordring, men vår gutt går på fotball selv om interessen ikke er særlig stor. Men de er 6 gutter i klassen og alle går på fotball! Så han må liksom være med på det for å være med i gjengen. 

Anonymkode: 27d9f...86d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...