Gå til innhold

I intervjuprosess - fortelle jobben eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en midlertidig ansettelse som nylig ble forlenget, og da var det ganske klart at det ikke kom til å bli forlenget etter det. Men hei hvor det går, plutselig har jeg fått tilbud om forlengelse... Og de vil helst ha svar innen 1 uke. Dog er jeg i en intervjuprosess, som jo tar litt tid, i hvert fall 2 uker til, og det er jo ikke sikkert at jeg får jobben en gang.

Hva er mest ryddig her?

Tenker kanskje å takke ja, men informere leder om prosessen jeg er i. Forhåpentligvis vil det være forståelse da de fleste jo helst vil ha en fast stilling (og det min nåværende arbeidsgiver kan tilby meg er bare deltidsarbeid).

Anonymkode: 24971...918

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har du faktisk bedre kort enn arbeidsgiver. Så jeg hadde fortalt at du har en annen jobb som er aktuell.

Arbeidsgiver vil sikkert beholde deg i stedet for å lære opp en annen, så de kan vente.

Du kan også presse opp lønna slik 

Anonymkode: d5012...606

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her har du faktisk bedre kort enn arbeidsgiver. Så jeg hadde fortalt at du har en annen jobb som er aktuell.

Arbeidsgiver vil sikkert beholde deg i stedet for å lære opp en annen, så de kan vente.

Du kan også presse opp lønna slik 

Anonymkode: d5012...606

Er kommunalt, så lite forhandlingsrom dessverre

Anonymkode: 24971...918

Skrevet

Takk ja til forlengelsen uten å informere arbeidsgiver om at du er i en annen prosess. Det er flere grunner til dette:
1. Alle arbeidsgivere som tilbyr midlertidige engasjement bør være forberedt på at arbeidstakeren ser seg om etter noe annet.
2. Det er ingen ting som er avklart i den andre jobben. Så lenge du ikke er garantert noe, tenker jeg at det arbeidsgiver ikke vet har h*n ikke vondt av.
3. Det høres kanskje teit ut med tanke på pkt 1, men så lenge arbeidsgiver vet at du har søkt andre steder, så KAN arbeidsgiveren få inntrykk av at du er mer motivert for å jobbe hos noen andre. Det teller sjelden positivt. 

Anonymkode: 207c2...e42

• Liker 4
Skrevet

Absolutt ikke, så lenge du bare har midlertidig ansettelse bør arbeidsgiver gå ut fra at du leter etter noe annet. Faren med å fortelle om den andre prosessen er at du ikke får den andre jobben og arbeidsgiver tenker at du jobber hos dem fordi du ikke får noe annet.

Du skylder ikke en arbeidsgiver som bare gir deg midlertidig ansettelse informasjon om andre søkeprosesser. Egentlig ikke hvis du er fast ansatt heller.

Anonymkode: edd32...41b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...