Jippijei Skrevet 14. august 2023 #1 Del Skrevet 14. august 2023 (endret) Jeg er langsynt (+5,5) og har hele livet brukt briller og linser. De siste årene har jeg i økende grad blitt plaget av linsebruk, spesielt i sommerhalvåret pga. pollen. Jeg liker å være aktiv, og briller er til hinder under løping/fjelltur, ellers går det for så vidt fint. Føler meg finere uten. Dere som har gjort dette, hvilke forventninger hadde dere, og ble det vellykket? Livredd for at jeg i verste fall skal bli blind, eller se enda dårligere.. Endret 14. august 2023 av Jippijei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Del Skrevet 14. august 2023 Jeg har gjort det og er fortsatt fornøyd 6 år etter. Forventet å se like bra som da jeg brukte briller. Ikke mer, ikke mindre. Vær oppmerksom på halos. Du må til oppfølging for å sjekke trykket i øynene en gang i året i flere år etter operasjonen. Selve operasjonen var rask og smertefri. Tok toget hjem alene et par timer etter operasjonen uten problemer. På jobb dagen etter. Hvis du ser dårligere så får du gratis korreksjon. Komplikasjoner kan skje som med alle operasjoner. Selv fjerning av mandler innebærer en risiko. Men det er uhyre sjelden. Anonymkode: 497a5...dc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #3 Del Skrevet 23. august 2023 Har -9 og -9,5 er 26 år og har time i morgen til linseimplantat, gruer meg en del ifht komplikasjoner og slikt, men det går nok fint. Fikk beskjed på konsultasjonen at det å bli blind var en tanke jeg bare kunne legge fra meg da det ikke kommer til å skje. Anonymkode: 1ee9a...74b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippijei Skrevet 23. august 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 23. august 2023 Det har jeg også lest meg til, så det går nok helt fint! Masse lykke til i morgen. Hadde vært fint å høre erfaringene dine når du har kommet deg igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #5 Del Skrevet 23. august 2023 Jeg er fornøyd 5 år etter, men har hatt to korrigeringer etter det første byttet. Som en over her sier; det er halos som er mest plagsomt. Jeg angret litt etter at jeg fikk se de svære ringene rundt enhver lyskilde. Å kjøre i tunnell var et mareritt. Det var sånn en god stund, men så gikk det gradvis over. Nå er de bare små og de plager meg ikke lengre. Jeg har begynt å se litt dårligere i lyset nå, men optikeren sa at det er normalt med alderen og har ikke noe med linsebyttet å gjøre, så de hjelper meg ikke noe mer med noenting på Memira. Jeg har ikke vært inne til kontroll hvert år, selv om jeg trodde det var noe man ble innkalt til. Jeg bestilte en time nå i sommer, men følte meg nesten dum da jeg var der for operasjonen var over, alt var greit og at jeg ser dårlig i mørket nå er noe jeg bare må regne med. Men, det er veldig deilig å slippe briller. Anonymkode: 0fece...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippijei Skrevet 23. august 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 23. august 2023 Takk for deling av erfaring. Ja, så det med mørkesyn er mest aldersrelatert? Hvor gammel er du nå, om jeg får spørre? Blir ganske skeptisk, for optikeren min sier at linsebytteoperasjon er for de som absolutt ikke vil bruke briller og ikke stiller så store krav til synet. Spørs om jeg klarer å bestemme meg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #7 Del Skrevet 23. august 2023 Jeg har fått satt inn linse på det ene øyet, men det var på Ullevål da.. Og de tok ut linsen jeg hadde pga den var defekt (linselukasjon, medfødt). Jeg ser ikke halos og ser veldig bra på det øyet etter operasjonen. Må bruke lesebriller da for ser kun bra på avstand. Men det er kanskje ikke samme operasjon som linseimplantat? Anonymkode: 72841...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nixnick Skrevet 24. august 2023 #8 Del Skrevet 24. august 2023 Er nærsynt og opererte da jeg var 40 år. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Gruet meg før operasjonen, men det var verken vondt eller ekkelt. Uklart syn første dagen, men deretter har det vært bra. Litt haloer de første månedene, men ikke veldig plagsomt, og helt vanlig. Anbefaler alle som har råd til det å gjøre det! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Del Skrevet 24. august 2023 Må man ligge med sånn øyelokksperre? Skulle ønske jeg turte det, men får panikk bare ved tanken. Takler ikke ting med øynene.. Kunne man gjort det i narkose hadde jeg gjort det. Anonymkode: 3c013...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippijei Skrevet 24. august 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 24. august 2023 Ja, øyet er åpent, men en kan få beroligende så vidt jeg har forstått. Har time til forundersøkelse om ca. en måned, så spent på om jeg tør gjøre det☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippijei Skrevet 24. august 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 24. august 2023 Nixnick skrev (1 time siden): Er nærsynt og opererte da jeg var 40 år. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Gruet meg før operasjonen, men det var verken vondt eller ekkelt. Uklart syn første dagen, men deretter har det vært bra. Litt haloer de første månedene, men ikke veldig plagsomt, og helt vanlig. Anbefaler alle som har råd til det å gjøre det! Takk for tilbakemelding, hjelper å høre om folk som er fornøyd. Alle har vel litt halo rundt lyskilder i mørket (eks lyktestolper), men forstår det som dette er litt på den ekstreme siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Del Skrevet 24. august 2023 Tok trifokalt linsebytte hos Memira for 3½ år siden, og er veldig fornøyd. Fikk en "beroligende" shot, som de anbefalte sånn at man ligger mest mulig avslappa under inngrepet. Øynene blir jo bedøvde, og det er absolutt ingen smerter innvolvert. Selve inngrepet var gjort på 12-13 minutter. Jeg fikk gid informasjon både førpg under inngrepet. Det eneste man føler i øyet er temperatur, og de sa ifra om dette,.og at det ville føles kjølig når øyet blir skyllet underveis. Fikk også vite at man ville se forskjellige farver som flytter på seg når de gjør selve byttet- ingenting ubehagelig, bare merkelig. Som optiker som hadde gjennogått linseskifte selv uttrykte det "det var som å bli henta av ailiens å så satt tilbake igjen 😄. Ca 20 min etter at ingrepet var over, sneik jeg meg til å svare på en sms 🙈. Hadde da fått et eget hvilerom med dempa belysning, behagelig musikk + kaffe. Personlig kunne jeg ønsket enda bedre informasjon om hvordan jeg raskest mulig skulle gjenoppbygd tårefilmen å dermed unngått at øynene begynte å klø en periode. Løsninga var jo enkel- bare å bruke anbefalte øyendråper på apotek eller hos optiker mår de jeg hadde fått på Memira var oppbrukt. Lykke til 😊 Anonymkode: 3ed59...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippijei Skrevet 24. august 2023 Forfatter #13 Del Skrevet 24. august 2023 Herlig! Er så kjekt å høre om så mange positive erfaringer. Eneste jeg tenker på er at jeg er 35 år, uavhengig øyelege mente jeg kanskje burde vente 10 år mtp. at synet endrer seg en del. For min del er det jo ICL som er mest aktuelt pr nå, og da er jo sannsynligheten for at jeg må begynne med lesebriller innen 10 år ganske stor. Kanskje vente til jeg kan ta trifokalt linsebytte som deg eventuelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippijei Skrevet 25. august 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 21.15): Har -9 og -9,5 er 26 år og har time i morgen til linseimplantat, gruer meg en del ifht komplikasjoner og slikt, men det går nok fint. Fikk beskjed på konsultasjonen at det å bli blind var en tanke jeg bare kunne legge fra meg da det ikke kommer til å skje. Anonymkode: 1ee9a...74b Hvordan gikk det med deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippijei Skrevet 3. september 2023 Forfatter #15 Del Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 21.15): Har -9 og -9,5 er 26 år og har time i morgen til linseimplantat, gruer meg en del ifht komplikasjoner og slikt, men det går nok fint. Fikk beskjed på konsultasjonen at det å bli blind var en tanke jeg bare kunne legge fra meg da det ikke kommer til å skje. Anonymkode: 1ee9a...74b Dytter, hvordan gikk det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå