Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min jobb inngår det i tariffavtalen at vi har rett på 1dag lønnet velferdspermisjon til å følge barn 1 skoledag i 1klasse. 

Jeg har da en førsteklassing som begynner neste uke, og søkte da velferdspermisjon. Ser nå at isteden for å få innvilget dette, så har de satt meg opp på en senere vakt. Kan de gjøre dette? Ja, jeg får jo blitt med å levere, men får da ikke hentet barnet, og hørt hvordan første skoledag har vært. 

Anonymkode: 1e97e...281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du jo ikke fått permisjon. Du bør konfrontere leder med hvorfor du ikke får permisjon iht tariff. Det er jo et gode de prøver å ta fra deg. 

Skrevet

Høres ikke ok ut. De kan vel heller ikke bare gi deg ny vakt på så kort varsel? Bare si at du kan ikke ta kveldsvakt den dagen og at du ønsker fri i henhold til tariffavtalen.

Anonymkode: 85954...989

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Høres ikke ok ut. De kan vel heller ikke bare gi deg ny vakt på så kort varsel? Bare si at du kan ikke ta kveldsvakt den dagen og at du ønsker fri i henhold til tariffavtalen.

Anonymkode: 85954...989

De bytter ofte rundt på vaktene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min jobb inngår det i tariffavtalen at vi har rett på 1dag lønnet velferdspermisjon til å følge barn 1 skoledag i 1klasse. 

Jeg har da en førsteklassing som begynner neste uke, og søkte da velferdspermisjon. Ser nå at isteden for å få innvilget dette, så har de satt meg opp på en senere vakt. Kan de gjøre dette? Ja, jeg får jo blitt med å levere, men får da ikke hentet barnet, og hørt hvordan første skoledag har vært. 

Var du satt opp på en tidlig vakt før du søkte eller ble vakten satt opp sent etterpå? 

Anonymkode: c594c...1d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Var du satt opp på en tidlig vakt før du søkte eller ble vakten satt opp sent etterpå? 

Var hele tiden en tidligvakt. Sendte så søknad forrige uke om velferdsperm, og ser nå at den er endret til senvakt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Var hele tiden en tidligvakt. Sendte så søknad forrige uke om velferdsperm, og ser nå at den er endret til senvakt. 

Det er jo ikke greit da - da har de jo i realiteten avslått søknaden din for velferdspermisjon - noe du har krav på å få iht tariffavtalen. Hadde gitt de beskjed om det og spurte hvorfor vakten ble endret, svt tstt det via verneombud eller tillitsvalgt om de gjør seg vanskelig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke greit da - da har de jo i realiteten avslått søknaden din for velferdspermisjon - noe du har krav på å få iht tariffavtalen. Hadde gitt de beskjed om det og spurte hvorfor vakten ble endret, svt tstt det via verneombud eller tillitsvalgt om de gjør seg vanskelig.

Jeg går ikke inn på om det er rett eller galt. Men det er en annen tråd nå som handler om er fortvilet sykepleier som klager over all beordringen. Jeg vet ikke hva slags yrke ts har, men det er ofte vanskelig å dekke opp vakter. Om ts står på krava og krever fri hele dagen, er det godt mulig leder må beordre en av de andre til overtid.

Skrevet
Brunello skrev (51 minutter siden):

Jeg går ikke inn på om det er rett eller galt. Men det er en annen tråd nå som handler om er fortvilet sykepleier som klager over all beordringen. Jeg vet ikke hva slags yrke ts har, men det er ofte vanskelig å dekke opp vakter. Om ts står på krava og krever fri hele dagen, er det godt mulig leder må beordre en av de andre til overtid.

Ja da må de gjøre det da. Velferdspermisjon er en rettighet man har og da skal man jammen kunne ta den ut også. 

Anonymkode: d9f78...4af

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja da må de gjøre det da. Velferdspermisjon er en rettighet man har og da skal man jammen kunne ta den ut også. 

Anonymkode: d9f78...4af

Det er en rett for at foreldre skal ha mulighet til å være med på første skoledag. Det får man om arbeidsgiver tilrettelegger også. Jeg synes det er en akseptabel løsning med hensyn til kollegene.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Det er en rett for at foreldre skal ha mulighet til å være med på første skoledag. Det får man om arbeidsgiver tilrettelegger også. Jeg synes det er en akseptabel løsning med hensyn til kollegene.

Det er vel ikke noe gunstig for kollegene at permisjoner etter et gitt reglement blir lurt unna?

" Åja, du har ventet i 6 måneder på den timen i spesialisthelsetjenesten ja. Og det er så langt unna at du må være borte hele torsdagen, ja men da bare setter vi deg opp på litt lørdagsjobbing istedenfor vi". 

Ser ikke gunstigheten i dette jeg. 

Anonymkode: a26b1...6bc

Skrevet

Vaktplan skal være klar to uker før, og endringer skal drøftes.

Anonymkode: a2ad4...da1

Skrevet

Hadde du fri førskoledagen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ikke noe gunstig for kollegene at permisjoner etter et gitt reglement blir lurt unna?

" Åja, du har ventet i 6 måneder på den timen i spesialisthelsetjenesten ja. Og det er så langt unna at du må være borte hele torsdagen, ja men da bare setter vi deg opp på litt lørdagsjobbing istedenfor vi". 

Ser ikke gunstigheten i dette jeg. 

Anonymkode: a26b1...6bc

Dersom dette er alternativet, er det hensiktsmessig: «Beklager Trine, men ferien din må inndras. Du pålegges vakt torsdag kveld. Du skjønner, Monas datter begynner på skolen da, så Mona må ha fri.

Skrevet
Snuppiluppi84 skrev (21 minutter siden):

Hadde du fri førskoledagen? 

Nei? 

Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Dersom dette er alternativet, er det hensiktsmessig: «Beklager Trine, men ferien din må inndras. Du pålegges vakt torsdag kveld. Du skjønner, Monas datter begynner på skolen da, så Mona må ha fri.

Det er vel ikke arbeidstakers ansvar å sørge for at arbeidsgiver har nok personell. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei? 

Heter ofte at en har rett på fri en dag i forbindelse med skolestart og at en da kan velge enten førskoledag eller første skoledag. 

Men da er det ikke derfor. Er jo mange som feirer dagen litt med å gå ut og spise o.l. så ville tatt det opp.

• Liker 1
Skrevet

Du må gi beskjed om at du har søkt om velferdspermisjon denne arbeidsdagen, og at det viktigste selvsagt er å følge barnet på første skoledag. Men at det å kunne tilbringe resten av dagen sammen, at familien går på cafe sammen for å markere osv også er noe dere har planlagt på permisjonsdagen. 

Blir du beordret på ettermiddagsjobb så blir du det, men jeg synes du kan si fra at du hadde forventet fri hele dagen og forventet at de snakket direkte med deg hvis vakten settes opp på så kort varsel.

Anonymkode: a792a...93f

Skrevet

Det høres ikke ok ut. Samtidig så synes jeg det er ganske ugreit av TS å legge inn den søknaden om fri så sent som forrige uke...jeg mener, TS har jo visst når skolen starter kjempelenge, og kunne søkt om den fridagen før vaktplanen i det hele tatt ble lagt. 

Anonymkode: ed993...54b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det høres ikke ok ut. Samtidig så synes jeg det er ganske ugreit av TS å legge inn den søknaden om fri så sent som forrige uke...jeg mener, TS har jo visst når skolen starter kjempelenge, og kunne søkt om den fridagen før vaktplanen i det hele tatt ble lagt. 

Anonymkode: ed993...54b

Søker vi fri må vi gjøre det minst én uke før. Så er godt innafor der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...