AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Skal kjøpe bolig og har 1.2K i egenkapital, men lav inntekt (fast). Fikk bare 800tusen i finansieringsbevis fra S-banken. Hva om jeg har en medlåntaker? Hva vil det si i praksis? Jeg trenger par hundre tusen mer i lån. ts Anonymkode: e80e4...d4b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 At hen stiller sikkerhet til at du kan få det lånet. Feks hvis du ikke kan betjene lånet så går det utover hen. Anonymkode: 839d7...92a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At hen stiller sikkerhet til at du kan få det lånet. Feks hvis du ikke kan betjene lånet så går det utover hen. Anonymkode: 839d7...92a Kan hen være medlåntaker på en mindre sum, to hundre tusen? ts Anonymkode: e80e4...d4b
Anonym2212 Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At hen stiller sikkerhet til at du kan få det lånet. Feks hvis du ikke kan betjene lånet så går det utover hen. Anonymkode: 839d7...92a Nei, det er kausjonist. En medlåntaker er tar opp lån sammen med hovedlåntaker, og man er sammen ansvarlig for at hele lånet tilbakebetales. En medlåntaker har større ansvar enn kausjonist. 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 Medlånetaker- man tar opp lån sammen og er ansvarlige sammen. Kausjonist- man stiller med sikkerhet for en gitt sum i et gitt lån. Anonymkode: 6ed49...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Skal kjøpe bolig og har 1.2K i egenkapital, men lav inntekt (fast). Fikk bare 800tusen i finansieringsbevis fra S-banken. Hva om jeg har en medlåntaker? Hva vil det si i praksis? Jeg trenger par hundre tusen mer i lån. 1 200 i egenkapital? Medlåntaker er fint for deg, men dumt for den som er det hvis du ikke lenger kan eller vil betale. Anonymkode: b92d8...9cc
TBergh Skrevet 14. august 2023 #7 Skrevet 14. august 2023 (endret) Hei. Medlåntaker betyr at du er solidarisk ansvarlig for lånet, etter prinsipper «en for alle og alle for en.» Dette betyr at du er ansvarlig for at hele lånet betales på lik linje med hovedlåntaker, til lånet er fullt ut innfridd. Du er med andre ord en solidarisk skyldner Du kan under visse omstendigheter være medlåntaker for en lavere sum enn hele hovedlånet, men det er heller tvilsomt om kreditor vil akseptere det. Hvis hovedlåntaker ikke betaler i hht. avtale. Hvis hovedlåntaker ikke betaler slik avtalen lyder, vil du kunne tre inn i den opprinnelige kreditors sted med de samme rettigheter og plikter som den opprinnelige kreditor har. Dette vil medføre at du vil kunne gå til namsmannen å få utleggstrekk i hovedlåntakers inntekter. Dette vil imidlertid bli en prosess som vil ta noe tid. Sikkerhet som solidarisk skyldner Imidlertid vil jeg ikke anbefale deg å stille som medlåntaker, uten at du får pant i den eiendommen hovedlåntaker skal kjøpe, eller står oppført som medeier i grunnboken, eller annen tilfredsstillende sikkerhet. Forsikring. Du skal kreve at hovedlåntaker tegner uføreforsikring og livsforsikring før du undertegner noe som helst. Du vil da være sikret mot å sitte å betjene hele lånet alene hvis noe skulle inntreffe med hovedlåntaker i fremtiden. Dine fremtidige lånemuligheter Husk at å stille som medlåntaker vil påvirke din egen mulighet for lån på et senere tidspunkt. Det er pr d.d. en begrensning på 5 – fem ganger din brutto inntekt du kan låne. Stiller du som medlåntaker vil din del av dette låne påvirke din 5 ganger. Eks. Du har en brutto årsinntekt på kr 700 000 – syvhundretusen 5 x 700 000,00 = 3 500 000,00. – tre millioner femhundretusen Hvis du er medlåntaker på et lån, stort kr 1 000 000,00 en million vil din fremtidige lånemulighet bli maksimalt kr 2 500 000,00 to millioner femhundretusen. Dette under forutsetning at alle andre forhold ved låneopptak for ditt vedkommende er i orden. Les lånepapirene/dokumentene For Guds skyld les lånepapirene nøye, før du undertegner noe. Alt for mange undertegner lånepapirer/dokumentene uten å lese dem, og får sjokk når det inntreffer Håper jeg har forklart meg på en slik måte at du skjønner min forklaring. Med vennlig hilsen TBergh Endret 14. august 2023 av TBergh 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå