AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Jeg likte å ha en motivasjonstråd gjennom sommeren! Starter derfor en tilsvarende høsttråd for deg som skal ha fokus på å holde vekten. Litt om meg: gikk ned fra 71 til 64 fra påske til 1.8. Ønsker å stabilisere vekten mellom 63 og 65 kg. For meg har det funket å kutte noen måltider innimellom, heller enn å spise mindre til hvert måltid. Spiser ellers alt, men mindre av det som er usunt. Er innmari glad i mat, men var aldri hatt noe trøblete forhold til spising. Har en tendens til å bli litt struts etter mye utskeielser. Da veier jeg meg ikke...og så har vi det gående til buksene strammer.🙄 For meg er det derfor viktig å gå på vekten hver uke. Hilsen TS (kvinne, 50 år, aktiv🙂) Anonymkode: a4c19...b40 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 Jeg er med! Syntes det var fint å ha en tråd i sommer, og er gjerne med videre. Oppdaget rett før sommeren at et skjørt jeg ikke hadde brukt på lenge strammet litt over rumpa. Da jeg gikk på vekta, viste den 4 kg opp. Hva status er akkurat nå vet jeg ikke, siden jeg ikke har vekt hjemme, men noe har jeg nok tatt av gjennom sommeren. Har hatt lang lærerferie, og hatt fokus på gode vaner. En av mine feller er at når livet blir hektisk og jeg er sliten, er det lett å ty til enkle løsninger. Jeg har også lett for å tenke alt eller ingenting, og sofaen er definitivt mer forlokkende enn aktivitet når jeg kommer hjem. Jeg vet at mitt beste virkemiddel er god planlegging, så det er første steg. Det er også hjelpsomt å ansvarliggjøres gjennom en tråd som dette. Målet er at jeg skal stabilisere vekta der klærne passer, så 60-65 kg er målet. Anonymkode: e307e...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 Bra! Jeg syntes det er veldig inspirerende å høre andres strategier. Ikke alle treffer meg, men noen blir små mantra jeg kan si til meg selv når det dukket opp for mange fristelser 😀 Ts Anonymkode: a4c19...b40
Chomsky89 Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Da jeg gikk på vekta, viste den 4 kg opp. Hva status er akkurat nå vet jeg ikke, siden jeg ikke har vekt hjemme, men noe har jeg nok tatt av gjennom sommeren. Må også bruke samme vekt og samme tidspunkt for at det skal være vits å veie seg. En som får 80kg i displayet på Vekt A på morgenen, kan få 87 kg i displayet på Vekt B om kvelden. Fordi man veier minst på morgenen før første måltid og forskjellige baderomsvekter sjeldent viser den samme vekten. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Forrige helg og kommende helg innebærer middag på restaurant, middag hos venner og dermed også vin, litt snacks osv. Det vil si at ukedagene nå mellom helgene må ha kaloriunderskudd for at ikke resultatet skal bli vektøkning. For meg er det viktig å tenke så kortsiktig akkurat nå, ellers går jeg i samme fella som før der jeg sakte, men sikkert øker i vekt. Har erfart hvordan kroppen fungerer i forhold til sult /mat nå: etter en helg med mye forskjellig så trenger jeg å spise sunt og nok på mandagen. Tirsdag, onsdag og torsdag kan jeg gå litt ned på kalorier og en av dagene kan jeg la middag være dagens første måltid. Dette er ingen sultekur, men heller en plan der jeg ser uken under ett heller enn å tenke kaloriinntak pr dag. Anonymkode: a4c19...b40 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 20 hours ago, Chomsky89 said: Må også bruke samme vekt og samme tidspunkt for at det skal være vits å veie seg. En som får 80kg i displayet på Vekt A på morgenen, kan få 87 kg i displayet på Vekt B om kvelden. Fordi man veier minst på morgenen før første måltid og forskjellige baderomsvekter sjeldent viser den samme vekten. Kommer litt an på hensikten med veiing. Her var hovedpoenget å få en følelse med hvor stor økningen var. Veier meg for øvrig på samme vekt (hos mine foreldre), og har selvfølgelig tid på dagen med i beregningene. På en kvinnekropp svinger også vekten naturlig gjennom måneden, det er også derfor jeg oppgir et intervall som mål - det er min naturlige svingning der jeg føler meg komfortabel. Badevekt hjemme er uansett ikke aktuelt, da har jeg lett for å bli for opphengt i det tallet. Anonymkode: e307e...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Skrevet 20. august 2023 Startet på jobb nå i uka som gikk, og har hatt en mer travel oppstart enn det som er ideelt, så jeg har jobbet 8 timer ut over oppsatt arbeidstid. Sånne stressdager gjør det vanskeligere å ta de gode valgene, men jeg synes jeg har klart meg ganske brukbart. Det ble en dag med takeout etter en lang arbeidsdag, og så hadde jeg to kvelder med sjokolade og vin den ene av dem. Jeg prøver egentlig å holde meg til en sånn dag i uka. Uansett, det jeg er fornøyd med: jeg spiser godt med fett og protein til lunsj. Det gjør at jeg unngår å krasje totalt om det skulle bli litt for lenge mellom måltidene. Her om dagen gikk det 8 timer fra lunsj til middag fordi jeg fikk litt lang arbeidsdag, uten at det var et stort problem. Jeg har også motstått godteskåla som står på kontoret på jobb. Det jeg må bli flinkere på, er å planlegge middag, sånn at jeg ikke trenger å vurdere det på vei hjem. Jeg skal også bli flinkere til å lage opp store porsjoner, sånn at jeg har rester til travle dager. Anonymkode: e307e...5c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Skrevet 20. august 2023 Jeg er med! Vil ligge på 67-69 kg og h et kosthold der utskeielser er unntaket heller enn hovedregelen. Jeg har det bedre da. Har prøvd cheatdays, lørdagskos, å spise litt søtt ofte men med måte, osv. Men for meg baller det på seg. Plutselig snakker vi 200 grams sjokoladeplater hver dag og "skal slutte imorgen så idag går jeg all out"-tankegang. Mens når jeg stort sett spiser ting som er bra for kroppen har jeg ikke det samme behovet for søtt. Da er det ikke noe savn å droppe den sjokoladen eller det kakestykket. Kroppen min ser bedre ut også. Flatere mage, vekten stabiliserer seg på et lavere nivå, jeg føler meg raskere, sterkere og lettere. Har bedre selvtillit og mer energi! Det er bare det å huske alle disse fordelene når man er sliten og sulten etter en lang dag, og sjokolade frister mer enn knekkebrød til kvelds😂😂 Men jeg er forsåvidt i en god flow nå, så det er bare å fortsette. Sammen med dere🥳 Anonymkode: d5c7d...c6f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Skrevet 20. august 2023 Jeg ble "syk" da jeg begynte på jobb igjen etter ferien; dvs kraftig forkjølet med halsbetennelse og nå bihulebetennelse. Føler jeg har småspist konstant for å ikke klø i halsen og hoste meg fordervet. Har hatt null energi og knapt løftet en finger. Må komme meg tilbake til den gode rytmen jeg var i. Og må på vekten! Fy søren, så lett det er å ramle utpå altså. TS. Anonymkode: a4c19...b40
Twilight_Sparkle Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 Fint med en tråd, jeg slenger meg med! Prøver selv å finne tilbake til noe slags balanse etter to barn. Har vært med i veietrådene tidligere også, men nå som jeg har kommet ned på ca før-gravid-vekt så vil jeg egentlig skifte fokus på andre ting enn bare tallet på vekten. (Vil gjerne gå ned noen til, det er ikke det, men vil heller fokusere på å komme inn i bra vaner med tanke på aktivitet nå. Dessuten har mini på 15 måneder en periode der hun sover dårlig, og vet av erfaring at vektnedgang i perioder med dårlig søvn blir et prosjekt i motbakke.) Så! målet mitt for høsten er å ikke gå opp i vekt (veier ca 73-74 nå), og å finne måter å få mer aktivitet i hverdagen igjen. Jeg har ikke klart å finne en måte å trene aktivt siden barn, og jeg savner å f.eks gå på yoga. Og så vil jeg jobbe aktivt med å legge til gode matvaner i hverdagen (fortsette mye av det jeg gjorde i vår, som å alltid ha knaskegrønnsaker i kjøleskapet, nok protein, kutte småspising på kvelden, osv.). Og legge meg tidlig nok 😴 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #11 Skrevet 23. august 2023 Jeg har klart meg bra så langt denne uka, forbereder frokost og matpakke på kvelden, og spiser gode, næringsrike måltider. Samtidig kjenner jeg på at jeg er så sliten, at jeg har mest lyst til å synke sammen på sofaen og trykke i meg sjokolade. Førstnevnte gjør jeg, sistnevnte har jeg klart å unngå. Middagen blir litt utpå kvelden, og aktivitet blir det dårlig med. Nå kjenner jeg også at halsen begynner å bli sår. Håper at alt dette bare er forbigående, og at jeg får hentet meg mer inn etterhvert. Vet jo at et godt kosthold gir overskudd, og at utskeielser har lett for å balle på seg. Anonymkode: e307e...5c1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #12 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har klart meg bra så langt denne uka, forbereder frokost og matpakke på kvelden, og spiser gode, næringsrike måltider. Samtidig kjenner jeg på at jeg er så sliten, at jeg har mest lyst til å synke sammen på sofaen og trykke i meg sjokolade. Førstnevnte gjør jeg, sistnevnte har jeg klart å unngå. Middagen blir litt utpå kvelden, og aktivitet blir det dårlig med. Nå kjenner jeg også at halsen begynner å bli sår. Håper at alt dette bare er forbigående, og at jeg får hentet meg mer inn etterhvert. Vet jo at et godt kosthold gir overskudd, og at utskeielser har lett for å balle på seg. Anonymkode: e307e...5c1 Det er lov å bli syk💚 Prøv å tenke at du skal være snill med deg selv og pleie kroppen med god og nok næringsrik mat. Lag god te, kjøp en god suppe, pledd og teslys på kveldene😊 Spis heller litt mer mat enn det som er planen, så er ikke sjokolade-cravingen så sterk. Anonymkode: b6b82...f76
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #13 Skrevet 23. august 2023 Ehm.. det er jo ikke tallet på vekten som betyr noe, men fettprosenten. Jeg går stødig opp i vekt, men blir fittere. Fordi jeg bytter ut fett med muskler. Når det gjelder både fettreduksjon og bygging av muskler, trene, bygge bedre kropp etc. så er det nesten ingenting som er mindre vanskelig. Det er tilnærmet umulig å ikke lykkes så lenge man bare gjør en innsats. Som regel er det bare vilje og gjennomføringsevne som står i veien. Selv om en høylytt minoritet med manglende vilje og gjennomføringsevne roper og skriker om stoffskifte, gener, medisiner, og andre ting som gjør det «umulig» å endre seg. Anonymkode: 3b4d2...967
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #14 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ehm.. det er jo ikke tallet på vekten som betyr noe, men fettprosenten. Jeg går stødig opp i vekt, men blir fittere. Fordi jeg bytter ut fett med muskler. Når det gjelder både fettreduksjon og bygging av muskler, trene, bygge bedre kropp etc. så er det nesten ingenting som er mindre vanskelig. Det er tilnærmet umulig å ikke lykkes så lenge man bare gjør en innsats. Som regel er det bare vilje og gjennomføringsevne som står i veien. Selv om en høylytt minoritet med manglende vilje og gjennomføringsevne roper og skriker om stoffskifte, gener, medisiner, og andre ting som gjør det «umulig» å endre seg. Anonymkode: 3b4d2...967 Det er jo nettopp vilje og gjennomføringsevne som er vanskelig å holde oppe. Hvis det hadde vært lett å bli slankere og strammere så hadde jo selv den høylytte minoriteten klart å gå ned i vekt. --- Jeg gikk ned nærmere 15 kg for noen år siden og holdt vekta i ca to år, men nå har det sneket seg på noen kilo igjen. Hele 4-5 kg. Disse skal bort, men ikke kjapt ved hjelp av diett. De skal bort som de gikk bort sist; saaaaaakte ved hjelp av små endringer i kostholdet. Anonymkode: 9a095...9ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #15 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ehm.. det er jo ikke tallet på vekten som betyr noe, men fettprosenten. Jeg går stødig opp i vekt, men blir fittere. Fordi jeg bytter ut fett med muskler. Når det gjelder både fettreduksjon og bygging av muskler, trene, bygge bedre kropp etc. så er det nesten ingenting som er mindre vanskelig. Det er tilnærmet umulig å ikke lykkes så lenge man bare gjør en innsats. Som regel er det bare vilje og gjennomføringsevne som står i veien. Selv om en høylytt minoritet med manglende vilje og gjennomføringsevne roper og skriker om stoffskifte, gener, medisiner, og andre ting som gjør det «umulig» å endre seg. Anonymkode: 3b4d2...967 Åja. Nei jeg har ikke lyst på større muskler jeg. Syns egentlig muskuløs kropp ikke er så pent på kvinner. Trener en del kardio og litt funksjonell styrke for helsa da. For meg er vekten viktigst. Krever ikke så mye av meg å holde vekta nede (krever mye mindre enn det du driver med hvertfall), men det er fint å ha tråder som dette for å minne meg på å droppe smågodt når jeg får lyst på det. Til en annen gang, husk at folk er forskjellig. Og den dagen det evt skjer noe i ditt liv så du ikke kan trene like mye (sykdom, psykisk sykdom, alder, skade osv), så har du jo ikke lært deg hvordan du skal holde en normalt slank kropp med kosthold. Du kommer til å ese ut😛 Anonymkode: b6b82...f76
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Det er lov å bli syk💚 Prøv å tenke at du skal være snill med deg selv og pleie kroppen med god og nok næringsrik mat. Lag god te, kjøp en god suppe, pledd og teslys på kveldene😊 Spis heller litt mer mat enn det som er planen, så er ikke sjokolade-cravingen så sterk. Anonymkode: b6b82...f76 Jeg spiser godt og er god og mett. Jeg bare er sliten, og da frister det gjerne å finne trøst i sjokolade. Heldigvis bor jeg alene og kan helt fint ta en lur på sofaen når jeg kommer hjem, så håper jeg at nok hvile gjør jobben - det ville passe meg veldig dårlig å bli ordentlig syk nå, helt i oppstarten av et skoleår. Anonymkode: e307e...5c1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #17 Skrevet 25. august 2023 Denne uken har jeg klart å hanke inn gode vaner igjen. Har også vært på vekten! Var sikker på at den ville vise endel opp, men den var helt stabil. Jeg kjenner litt på følelsen rundt det og innser at jeg er slik skrudd sammen at om den hadde vist mye i pluss hadde jeg potensielt mistet motet, og latt være å veie meg. Noen må ikke ha fokus på vekt, men for meg er det viktig. Fortsetter videre med lunsj, middag og et lite kveldsmåltid ved behov. Helgene er utfordrende, men jeg har blitt bedre enn før. Ts🙂 Anonymkode: a4c19...b40 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 Jeg har hatt en planlagt utskeielseshelg, for det har vært matfestival i området her. Har ganske enkelt spist akkurat det jeg hadde lyst på, uten å tenke på sunnhet og kalorier. Det var deilig! I dag er jeg tilbake til gode vaner igjen, og det er også deilig. Jeg er fortsatt forkjølet, så passer på å ta godt vare på meg selv og få nok hvile. Jeg har også bakt knekkebrød, så har jeg noe enkel mat som kan stå på jobb. Anonymkode: e307e...5c1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #19 Skrevet 30. august 2023 Det ser ut som jeg har kommet over kneika, både med tanke på cravings og med tanke på forkjølelsen. Denne uka har jeg laget dobbelt opp av et par middager, slik at har noe å ty til på travle og uinspirerte dager. Noterer meg fortsatt at jeg må få orden i middagsplanleggingen, jeg er litt uinspirert der for tiden. Anonymkode: e307e...5c1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 Har stått i et flere uker langt platå, tror jeg... Det har vært ekstremt umotiverende.... Men nå har det plutselig sluppet et par kilo denne uka uten at jeg har gjort noe annerledes. Det hjalp på motivasjonen, må innrømme det. Det er vel som jeg har lest, men ikke helt følt selv, at så lenge du vet at du gjør det riktige, så "stå i det" og "trust the prosess".... Håper det har snudd nå, har ihvertfall ikke hatt nedgang av den typen siden før ferien! Anonymkode: 4eb58...bca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå