AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Kjør debatt, dere som mener at de som har barn i barnehage fra de er 1 år mishandler barna sine. https://forskning.no/barn-psykologi-utdanning/finske-forskere-oppdaget-mer-stresshormon-hos-barn-som-ble-passet-pa-hjemme-enn-i-barnehage/2235389 Anonymkode: 3808d...366 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 Har du lest artikkelen du selv linker til...? Det står spesifikt at norke barn er annerledes enn finske barn. Norske barn er MER stresset i bhg. De har høyere kortisol om ettermiddagen enn om morgenen, stikk i strik med hva man skal ha. Det står også at norske barnehager gjerne er dårligere enn finske. Denne studien er gjort på FINSKE barn, og da på finske forhold, med finske barnehager og finske hjemmeværende foreldre. Anonymkode: fd9ec...fc6 10 3 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 Litt for mange usikere momenter her. Vanskelig å finne en norsk kontrollgruppe, flere av mødrene i hjemmegruppa hadde mindre utdanning og depresjonssymptomer, finske barnehager er visst bedre... Tror ikke vi kan konkludere med noe basert på dette. Anonymkode: 11584...3a6 4
Flintis Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 Er dette noe en kan måle pr. dag? Slik ar en kan måle på det samme barnet når det er hjemme og i barnehagen kanskje før start og i ferier og helger og ved oppstart og etter en tid? 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 Jeg lurer også på om du har lest artikkelen for den er definitivt ikke så svarthvitt som du ser ut til å tro. Det står til og med at norske barnehagebarn har et unormalt stressmønster og høyt kortisolnivå på ettermiddagen. Til sist er det ganske vesentlig å påpeke at hvorvidt noe er bra eller dårlig for deg handler om veldig mye mer enn stresshormoner. Jeg er for øvrig overbevist om at i Norge ønsker vi ikke egentlig å forske på hvordan det er for de minste i barnehage, vi ønsker å stikke hodet i jorden som strutser og bare late som alt er bra. For hva hadde konsekvensene blitt hvis forskning viste at barn, eller i alle fall de minste barna, absolutt ikke burde være i barnehage? Jo, de som kunne hadde tatt ubetalt permisjon og blitt hjemme noen år ekstra. Det hadde vært fantastisk for barna, men veldig dårlig for norsk økonomi og sysselsetting og også for likestilling (fordi det i større grad hadde vært kvinner som tok permisjon) og politikere er dessverre mer opptatt av penger enn barnas ve og vel. Anonymkode: c0be0...7ab 4 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjør debatt, dere som mener at de som har barn i barnehage fra de er 1 år mishandler barna sine. https://forskning.no/barn-psykologi-utdanning/finske-forskere-oppdaget-mer-stresshormon-hos-barn-som-ble-passet-pa-hjemme-enn-i-barnehage/2235389 Anonymkode: 3808d...366 Men… du har jo ikke lest artikkelen 🙄 Anonymkode: d0e15...748 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #7 Skrevet 14. august 2023 Har hatt barn i både norsk og svensk kommunal bsrnehage og norsk barnehage nådde ikke de to barnehagene i to ulike svenske byer opp til knærne engang. Eneste «bedre» i norsk barnehage var at det ikke var noen 15 timers krav om man var hjemme i permisjon med nr 2. (noe som lett kunne omgås ved å melde seg opp som nettstudent og få 30 timer i uka) Svensk barnehage hadde bedre plass ute og inne, flere pedagogiske ansatte, bedre opplegg/struktur, mer tid ute, bedre informasjon, bedre mat. Mine barn kom fra svensk barnehage med god plass i gangen, flere store rom og flere små -alt med glassdører/vinduer så det gikk an å skjerme barna og alle måtte ikke være på samme sted. Varm frokost (grøt) og varm lunsj hver dag. Hadde alle norske barnehager vært som de to barnehagene til mine barn i Sverige hadde stressnivået ikke vært så høyt, for mine ble kjempestresset av å komme til den kommunale bgh i kommunen vi flyttet til som ble ansett som best. Eneste «bedre» bgh i kommunen var en privat friluftsbarnehage. De fikk aldri noe sted å trekke seg litt tilbake, alltid 20 barn i nærheten, noe de ikke var vant til. Men de hadde det bedre enn hjemme, for begrenset hvor mye spennende jeg alene klarer å finne på med ungene. Alt funket bedre om jeg også hadde noen å omhås med sammen med barna. I sverige gikk jeg 2 dager i uka til åpen barnehage sammen med barselgruppen fra de var bittesmå- det ble sosialt både for oss voksne og barna. Dette frem til barnehagestart som 15 måneder gammel. Med yngste hadde jeg ikke tilgang til det samme. Det finnes åpen barnehage her, men ikke i nærheten så mange som benytter den. I Sverige var vi der og spiste lunsj, betalte bare noen kroner for brød, pålegg og drikke som du forsynte deg av og ryddet etter deg selv. Anonymkode: 001a1...95e 3 4
Kelsier Skrevet 14. august 2023 #8 Skrevet 14. august 2023 Jeg kan ikke fatte hvorfor vi ikke kan innføre sekstimers arbeidsdag for småbarnsforeldre med barn under 2 år. Sånn som det er i dag, så får man uansett ammefri to timer per dag frem til barnet fyller to år etter Hovedtariffavtalen. Amming er viktig, og jeg er klar over at man bare får fri den tiden man faktisk benytter til amming, men alle småbarnsforeldre burde få samme mulighet til å ta kortere dager med de aller minste barna. Det er faktisk stor forskjell på stressnivå for barna ved totalt 30 mot totalt 40 timer i barnehagen hver uke. Her er en artikkel som sammenfatter en rekke ulike kilder, fra ulike land. 4 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #9 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjør debatt, dere som mener at de som har barn i barnehage fra de er 1 år mishandler barna sine. https://forskning.no/barn-psykologi-utdanning/finske-forskere-oppdaget-mer-stresshormon-hos-barn-som-ble-passet-pa-hjemme-enn-i-barnehage/2235389 Anonymkode: 3808d...366 Haha, stod omvendt for litt tilbake. Men ja no når alle foreldre er mer opptatt av tlf enn av barna når de har de hjemme så er det ikke rart. Men er du en tilstedeværende forelder som finner på ting med barnet ditt og treffer andre osv er det ikke noe problem. Mye mer stress hos de små barna spm gjerne skulle vært med mor og far enn halve døgnet i bhg! Anonymkode: 0b55c...22a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #10 Skrevet 14. august 2023 Det det står i artikkelen er at norske barnehager er dårligere enn finske og at finske foreldre har mulighet til å gå hjemme lengre - og at de som går hjemme er mer velfungerende å ikke deprimerte. Og likevel har barna det mindre stressende i bhg. I Norge har man ikke målt barna som går hjemme, men vi kan jo anta at stressnivået er høyere siden mødrene i større grad er deprimerte. Men man kan ikke konkludere at ettåringer er mer stresset i barnehage enn hjemme, for det er aldri målt i Norge. Det er endelig målt i Finland og der var det faktisk omvendt. Det er poenget med artikkelen. Så dere som slår om dere med forskning om at barnehage er mye verre enn å være hjemme - det kan dere faktisk ikke si. For det er ikke målt. Anonymkode: 3808d...366 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #11 Skrevet 14. august 2023 Det er vel med mye slikt at man ikke bare kan skille mellom barnehage og ikke barnehage, men at kvaliteten på barnehagen også spiller inn. Derfor får man slike sprikende resultater. I Norge har vi nok mye å lære fra barnehagetilbudet i nabolandene, både Finland og Sverige. I tillegg høres det ut som foreldre i Finland har et mer ekte valg om de vil sende ettåringene i barnehage eller ikke. Det kan jo tenkes det blant annet fører til at de som har mer usikre barn som lettere blir stressa holder dem hjemme lenger. Anonymkode: 9e4f3...370 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #12 Skrevet 14. august 2023 Hvordan er de finske barnehagene annerledes enn de norske? Hva er det som gjør de bedre? Anonymkode: 2adbc...f4f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #13 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjør debatt, dere som mener at de som har barn i barnehage fra de er 1 år mishandler barna sine. https://forskning.no/barn-psykologi-utdanning/finske-forskere-oppdaget-mer-stresshormon-hos-barn-som-ble-passet-pa-hjemme-enn-i-barnehage/2235389 Anonymkode: 3808d...366 Herregud, leser du bare overskrifter og gjør deg opp meninger? Ikke rart verden går til helvete. Anonymkode: 34b68...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #14 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan er de finske barnehagene annerledes enn de norske? Hva er det som gjør de bedre? Anonymkode: 2adbc...f4f Du får gjøre litt research da vet du Anonymkode: 34b68...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #15 Skrevet 14. august 2023 Kelsier skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke fatte hvorfor vi ikke kan innføre sekstimers arbeidsdag for småbarnsforeldre med barn under 2 år. Sånn som det er i dag, så får man uansett ammefri to timer per dag frem til barnet fyller to år etter Hovedtariffavtalen. Amming er viktig, og jeg er klar over at man bare får fri den tiden man faktisk benytter til amming, men alle småbarnsforeldre burde få samme mulighet til å ta kortere dager med de aller minste barna. Det er faktisk stor forskjell på stressnivå for barna ved totalt 30 mot totalt 40 timer i barnehagen hver uke. Her er en artikkel som sammenfatter en rekke ulike kilder, fra ulike land. Sekstimers arbeidsdag burde vel alle hatt. Er ikke bare småbarnsforeldre som kunne trengt mer fri. Det hadde også åpnet opp for mange flere stillinger i forskjellige yrker, som hadde gjort det lettere å få jobb i eks butikk og resturantbransjen. Anonymkode: 3ac58...fb0 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #16 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du får gjøre litt research da vet du Anonymkode: 34b68...8f5 Stått opp med feil bein i dag du eller. Anonymkode: 2adbc...f4f
Kelsier Skrevet 14. august 2023 #17 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sekstimers arbeidsdag burde vel alle hatt. Er ikke bare småbarnsforeldre som kunne trengt mer fri. Det hadde også åpnet opp for mange flere stillinger i forskjellige yrker, som hadde gjort det lettere å få jobb i eks butikk og resturantbransjen. Anonymkode: 3ac58...fb0 Ja, det er jeg enig i. Men det er en mye lengre vei å gå. For ammende mødre i en jobb som omfattes av hovedtariffavtalen er dette imidlertid allerede en realitet, og det er en ganske stor gruppe. Å utvide dette til å gjelde alle småbarnsforeldre er en betraktelig enklere prosess enn å skulle innføre sekstimersdager for alle. I min jobb får jeg 1 time betalt ammefri frem til barnet er to år, men siden barnet mitt ikke ammer lenger, selv om jeg skulle ønske at vi fikk fortsatt lenger enn vi gjorde, så er ikke dette noe jeg kan benytte meg av. Hadde jeg fått den timen, eller to timer som mange andre får, så hadde det gått direkte til kortere barnehagedag for mine barn. Det føles som en ganske ugrei forskjellsbehandling, all den tid fortsatt amming ikke var et alternativ jeg hadde. 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #18 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har hatt barn i både norsk og svensk kommunal bsrnehage og norsk barnehage nådde ikke de to barnehagene i to ulike svenske byer opp til knærne engang. Eneste «bedre» i norsk barnehage var at det ikke var noen 15 timers krav om man var hjemme i permisjon med nr 2. (noe som lett kunne omgås ved å melde seg opp som nettstudent og få 30 timer i uka) Svensk barnehage hadde bedre plass ute og inne, flere pedagogiske ansatte, bedre opplegg/struktur, mer tid ute, bedre informasjon, bedre mat. Mine barn kom fra svensk barnehage med god plass i gangen, flere store rom og flere små -alt med glassdører/vinduer så det gikk an å skjerme barna og alle måtte ikke være på samme sted. Varm frokost (grøt) og varm lunsj hver dag. Hadde alle norske barnehager vært som de to barnehagene til mine barn i Sverige hadde stressnivået ikke vært så høyt, for mine ble kjempestresset av å komme til den kommunale bgh i kommunen vi flyttet til som ble ansett som best. Eneste «bedre» bgh i kommunen var en privat friluftsbarnehage. De fikk aldri noe sted å trekke seg litt tilbake, alltid 20 barn i nærheten, noe de ikke var vant til. Men de hadde det bedre enn hjemme, for begrenset hvor mye spennende jeg alene klarer å finne på med ungene. Alt funket bedre om jeg også hadde noen å omhås med sammen med barna. I sverige gikk jeg 2 dager i uka til åpen barnehage sammen med barselgruppen fra de var bittesmå- det ble sosialt både for oss voksne og barna. Dette frem til barnehagestart som 15 måneder gammel. Med yngste hadde jeg ikke tilgang til det samme. Det finnes åpen barnehage her, men ikke i nærheten så mange som benytter den. I Sverige var vi der og spiste lunsj, betalte bare noen kroner for brød, pålegg og drikke som du forsynte deg av og ryddet etter deg selv. Anonymkode: 001a1...95e Jeg har hatt barn i en kommunal stor barnehage. Min første gikk i en 2 avd barnehage, hun startet ved 2 år. Pga en diagnose fikk hun egen Assisten på fulltid, så hun hadde det ganske fint. Vi flyttet etter hun var ferdig der og neste skulle starte opp i bhg. Det var en kommunal barnehage 4 avd og oppplevde det som kaotisk og stort. Så når min 3 skulle starte valgte vi en liten barnehagen. Veldig fin barnehage, alle barna kjenner alle ansatte. Er det sykdom og vikarer må inn, så kan dem fordele litt rundt på ansatte så barna alltid har en fast om en vikar må inn. I den kommunale kunne man til tider oppleve at det kun var vikarer enkelte tider. Og ingen rokkeringer på kjente ansatte. Alle mine har startet ved 2 års alder. Anonymkode: 57c86...c2c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #19 Skrevet 14. august 2023 Spesielt at det står i artiklen at det er umulig å teste dette i Norge fordi ALLE ettåringer er i barnehage... det stemmer jo overhode ikke, de fleste får jo ikke plass før august så det er en masse barn født i januar-mai som blir ett år en stund før barnehagestart. De kunne vært kontrollgruppe. Jeg har selv en som starter når hun er 18 måneder og jeg kjenner flere andre som starter på samme alder, pga når på året de er født. De har alle vært hjemme med far eller mor i 6 måneder fra de ble ett år til de starter i barnehagen nå i august. Anonymkode: d0f49...568 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #20 Skrevet 14. august 2023 Kelsier skrev (1 time siden): Ja, det er jeg enig i. Men det er en mye lengre vei å gå. For ammende mødre i en jobb som omfattes av hovedtariffavtalen er dette imidlertid allerede en realitet, og det er en ganske stor gruppe. Å utvide dette til å gjelde alle småbarnsforeldre er en betraktelig enklere prosess enn å skulle innføre sekstimersdager for alle. I min jobb får jeg 1 time betalt ammefri frem til barnet er to år, men siden barnet mitt ikke ammer lenger, selv om jeg skulle ønske at vi fikk fortsatt lenger enn vi gjorde, så er ikke dette noe jeg kan benytte meg av. Hadde jeg fått den timen, eller to timer som mange andre får, så hadde det gått direkte til kortere barnehagedag for mine barn. Det føles som en ganske ugrei forskjellsbehandling, all den tid fortsatt amming ikke var et alternativ jeg hadde. Vel, alt er relativt i livet. Jeg fikk ikke til amming i det hele tatt og fikk ikke noen goder av det. Anonymkode: cb9f4...a01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå