Gå til innhold

Hvordan sjekke om sko passer nå og fremover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er vanskelig å vite om en sko passer, er for stor eller for liten til barna. Synes ikke nødvendigvis det er så god hjelp å få i skobutikker heller..

De ser jo ut til å ville selge. Sier det er bedre med akkurat passe sko nå enn for stor. Men da må det jo straks kjøpes nytt igjen... Ikke bra med akkurat passe i dag, blir jo fort små da.

En ting er at det skal være en viss lengde fra tær til enden av sålefronten. Men man må tenke på bredden av foten (mine har litt brede føtter). Sålen er gjerne lang nok, men hvordan er det om føttene både til høyre og venstre går over sålen? En butikkansatt sa at skoen er bredere enn sålen, så det går fint. Men altså.. Synes det er vanskelig å vite om det allikevel blir for trangt. Høy vrist har barna også.

Råd?

Anonymkode: fa2b5...b24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg selv har tær som er formet etter for trange sko fra da jeg var ung.. Redd for at det skal skje mine barn, men ser allerede at 3 åringens tær ser formet ut.

Tar gjerne imot tips om skikkelig brede gode sko, med plass til høy vrist! Både overgangssko og vintersko +"vinterstøvel"

Skrevet

Tegn et avriss av foten og klipp ut. 

Når dere er i butikken for å prøve sko, ta ut innesålen og legg avrisset oppå, da ser du om det passer.

Anonymkode: 947ca...1ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tegn et avriss av foten og klipp ut. 

Når dere er i butikken for å prøve sko, ta ut innesålen og legg avrisset oppå, da ser du om det passer.

Anonymkode: 947ca...1ac

Det skal jeg gjøre! For om avrisset går over sålen på sidene, så passer ikke skoen ikke sant? Spiller ingen rolle om "skoen er bredere enn sålen"

Skrevet

Merket Ponni på Eurosko har såler man tar ut med en skala på som viser om skoen er for lang eller kort eller passe. Vet ikke med bredden 

Anonymkode: c9e90...8f6

Skrevet

"Akkurat passe" vil si 1-1,5cm fra tærne og frem til kanten på sålen. Såkalt vokserom. Kjøper du større sko enn det er det ikke bedre enn at barnet går med for små sko.

Skoen ER litt større enn sålen, spesielt i bredden i enkelte modeller, men om foten er for bred vil du kjenne at det presser veldig ut på sidene på skoen. Anbefaler at du tar med den som skal ha foten. Et omriss er kun veiledende.

Hilsen skobutikkansatt.

Anonymkode: 9fe62...5de

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes 1,5 cm "vokserom" virker så utrolig mye, spesielt for de minste må jo det være innmari ubehagelig å ha såpass for store sko? Jeg ville ikke ønsket å gå i såpass for store sko selv, det er jo mye lettere å snuble da. Kjøper heller som passer og så bytter oftere...

Anonymkode: a6db1...e60

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Om barnet er 3 år + så ta det med i butikken og la det prøve forskjellige sko. Min sa klart i fra allerede i den alderen hva som ikke var behagelig å ha på seg.

Anonymkode: 5c720...732

Skrevet

Når mine var små, så kjøpte jeg sko som passet akkurat, for at de skulle sitte mer stødig på foten. Ikke for store. Nå som de er 5 og 8, kan det gjerne være litt å gå på. Det er sant at skoen er bredere enn sålen. Jeg har god erfaring med merket Ponny til litt brede føtter. Prøv skoen på, og kjenn litt på sidene om foten virker å bule. La barnet gå litt rundt i butikken og observer om gangen virker naturlig, og spør om skoen klemmer noe sted eller er god å gå med. 

Anonymkode: b1777...304

Skrevet

1,5cm i vokserom er ofte for stort for de aller minste, glemte å legge til det i stad. 

Optimalt ligger det på ca en cm, både små og store barn😊 Litt ulike preferanser blandt de eldre barna..

Mål fot på såle. Prøv fot på sko. La barnet gå med skoen. Kipper det? Hvordan går barnet? Kan barnet si noe om hvordan det kjennes? La butikkansatte kjenne, hvordan foten ligger i skoen?

Hvor gammelt er barnet? Okaki har fine modeller som har høyere vrist og bredere såle enn andre sko. Ponny til de minste.

Hilsen skobutikkansatt 

Anonymkode: 9fe62...5de

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...