AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Eller går du i pluss? Jeg skal ha som mål å spare 7000 av lønna hver mnd til neste sommer...syns det er inspirerende og litt gøy å skru ned forbruket, for så å spare til en ferie. Har lav inntekt, så ikke så mye å rutte med. Men har så jeg klarer meg Hva motiverer deg? Anonymkode: 00bd4...f2f 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller går du i pluss? Jeg skal ha som mål å spare 7000 av lønna hver mnd til neste sommer...syns det er inspirerende og litt gøy å skru ned forbruket, for så å spare til en ferie. Har lav inntekt, så ikke så mye å rutte med. Men har så jeg klarer meg Hva motiverer deg? Anonymkode: 00bd4...f2f Jeg sparer rundt 6-7000 jeg og i litt forskjellige sparemål. Jeg har heller ikke så høy lønn. Jeg syns det er deilig å se kontoene vokse. I verste fall har jeg penger, hvis noe uforutsett skjer. Ellers har jeg et mål med alle mine sparekontoer og fond. Det er min motivasjon. At jeg har et mål😊 Anonymkode: c1177...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 Her har alle kronene som kommer inn på konto ila en mnd et spesielt formål. Har "budsjett" hver mnd og alle pengene blir plassert på kontoer med ulike formål (mat, forbruk, ferie, regning, sparing - fortrinnsvis i fond). Alt som er igjen på forbruk eller mat når neste lønn kommer går enten med i smørja til den mnd hvis det er snakk om lite, eller satt på feriekonto eller sparing dersom det er en mer betydelig sum. Så tja, går ikke i minus mtp at vi alltid har penger på konto men har budsjett å følge og alle pengene blir plassert rundt. Vi er to voksne og 3 barn. Anonymkode: 427e0...44e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eller går du i pluss? Jeg skal ha som mål å spare 7000 av lønna hver mnd til neste sommer...syns det er inspirerende og litt gøy å skru ned forbruket, for så å spare til en ferie. Har lav inntekt, så ikke så mye å rutte med. Men har så jeg klarer meg Hva motiverer deg? Anonymkode: 00bd4...f2f Jeg skal betale ned 100k gjeld det neste året, har utbetalt 30k i mnd med alle stønader og er alenemor. Så vet jeg at vi klarer oss når overgangsstønad blir borte neste år. Har derfor slutta med snus, lager kaffe og lunsj hjemme, spiser ikke takeaway, klipper håret mitt selv, kjøper kun klær om de er ødelagt, kjøper brukt, bytta til billigere bolig og billigere bil. Anonymkode: 0af5a...068 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 Det varierer litt da men som regel greier jeg å spare litt til buffer hver mnd. Takket være at jeg har kontoer til sparing for store faste regninger så har jeg mye bedre styring. Anonymkode: f8ecc...dc0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 Har alltid brukt opp lønna uavhengig av hva jeg har tjent. Nå tjener jeg godt men det er alltid noe gøy å bruke penger på og så lenge huslån og faste regninger er betalt så er det jo heller ikke noe problem. Anonymkode: d844a...353 2 1 1
Schmuhu Skrevet 14. august 2023 #7 Skrevet 14. august 2023 Svaret er nei for min del. Det er generelt lite smart å makse ut budsjettet. Jeg skjønner dog at noen ikke nødvendigvis har et valg. Jeg synes det også vanskelig å sammenligne absolutte tall. Folk har forskjellige lønn og budsjett. Min spareprosent ligger på litt over 60% for tiden. Dette inkluderer både kortsiktig sparing, langsiktig fond sparing og sparing via avdrag (uten rente) i bolig. Schmuhhu 1
Million Skrevet 14. august 2023 #8 Skrevet 14. august 2023 Nei, jeg bruker ikke opp alt. Det står noen tusenlapper igjen hver måned kvelden før neste gang inntekten kommer inn, og dette fører jeg da over på sparekonto. Noen ganger tar jeg penger fra sparekontoen og nedbetaler en ekstra sum på boliglånet. Det er det, samt f.eks veterinærutgifter i blant (måtte ut med 9000 kr til veterinær forrige uke) og ting som dukker opp som jeg må ha, som jeg bruker sparepengene til. For eksempel måtte jeg ha en ny varmeovn (sånn oljefylt på hjul) for noen uker siden, og da var det penger på konto til å kjøpe det. Å spare noe hver måned gjør jeg alltid. Det som motiverer meg er trygghetsfølelsen jeg får, når jeg vet at jeg alltid har penger til det hvis noe uventet skjer eller en større utgift dukker opp. Kjøleskapet gikk i stykker for noen måneder siden, for eksempel, og da kunne jeg bare dra og kjøpe et nytt og ta 9000-10 000 kr til det fra sparekonto. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #9 Skrevet 14. august 2023 Bruker opp alt, MEN har noen automatiske trekk hver mnd. 500 kr går til jentetur-sparing, 500 går til storbyferie med mannen-sparing, 1000 går til fondssparing, 500 går til buffer-mot-restskatt-sparing. Tidligere har jeg alltid hatt et par tusen til overs, men nå som alt er blitt så dyrt går det i null hver mnd. Anonymkode: a7019...1c8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #10 Skrevet 14. august 2023 Nei, jeg sparer minst 2400 kroner hver måned, men vanligvis blir det noen tusenlapper mer enn det. Har rom for å spare mer enn jeg gjør, men velger kos fremfor mer sparing. Anonymkode: 258f7...72d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #12 Skrevet 14. august 2023 Jeg har et budsjett hvor alt overskudd går til ekstra nedbetaling på boliglån. Så, ja jeg bruker opp alt Anonymkode: 562bd...18e
Ænema Skrevet 14. august 2023 #13 Skrevet 14. august 2023 Nei kun når jeg har tannlegetimer. Er ufør og klarer å spare hver måned om det ikke er noe viktig jeg må betale. Har en buffer også men den brukes ikke. 2
Laraa Skrevet 14. august 2023 #14 Skrevet 14. august 2023 I perioder,ja. Det siste året har det vært huskjøp+ nye møbler og ferie. Så da har det gått ca i null..nå som møbler er på plass og alle gebyrer og avgifter i forbindelse med huskjøp er lagt bak oss, regner jeg med å igjen kunne legge av endel
c_buk Skrevet 14. august 2023 #15 Skrevet 14. august 2023 Nei, uavhengig av inntekt jeg har aldri lagt opp til utgifter som er like høye som inntektene mine.
Nowayback Skrevet 14. august 2023 #16 Skrevet 14. august 2023 Nei, jeg sparer 10-12 tusen hver måned.
anon01 Skrevet 14. august 2023 #18 Skrevet 14. august 2023 Jeg går i pluss. Fordi mine utgifter er mindre enn hva jeg får betalt.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #19 Skrevet 14. august 2023 Nei, går i pluss. Vi sparer i aksjer og fond så fort vi får lønn, og alt som er til overs går på høyrentekonto rett før ny lønning kommer. Anonymkode: e30b5...6ea
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #20 Skrevet 14. august 2023 Går alltid i pluss, sparer minst 5000 pr måned av mine penger, mannen tjener mer og sparer derfor noe mer. Anonymkode: f72f3...239
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå