Gå til innhold

Ikke sulten på fasting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på fasting, første dag 16-8, hadde tenkt det dag nr 2 og 3 ,men da vart det 20-4.. når jeg får «lov» å spise igjen er ikke jeg sulten.. Bør jeg tvinge i meg mat? Bør jeg ta 16-8 eller 20-4 Hadde problemer me å sove i natt, mulig av forlite mat inntak? 

Anonymkode: 5bd81...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor faster du? Vil du gå ned i vekt (hvor mye/hva er utgangspunktet ditt) eller er det andre årsaker? Dette har litt å si for rådene jeg vil gi deg.

Anonymkode: 759d3...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske normal ja, er du overvektig? Kroppen tærer på egne lagre og klarer seg fint i fastemodus. Men pass på å drikke, og gjerne litt salt drikke, som buljong f.eks. 

Anonymkode: ef1e5...386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ned mellom 10-15 kg ja. Så målet er vektnedgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganske normal ja, er du overvektig? Kroppen tærer på egne lagre og klarer seg fint i fastemodus. Men pass på å drikke, og gjerne litt salt drikke, som buljong f.eks. 

Anonymkode: ef1e5...386

Buljong har kalorier, så da bryter man fastingen... 

Anonymkode: d516c...ae5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor faster du? Vil du gå ned i vekt (hvor mye/hva er utgangspunktet ditt) eller er det andre årsaker? Dette har litt å si for rådene jeg vil gi deg.

Anonymkode: 759d3...be6

79 kg nå, vil ned til pluss minus 64/65 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ned 4 kg som egentlig sitter bom fast. Prøver meg p 16-8. Drikker kaffe med melk i om morgenen. Vil dette ødelegge fasten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (7 timer siden):

Jeg skal ned 4 kg som egentlig sitter bom fast. Prøver meg p 16-8. Drikker kaffe med melk i om morgenen. Vil dette ødelegge fasten? 

Ja, melken bryter fasten. Det du kan drikke er vann, kaffi og te :)

Anonymkode: acb17...2eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (7 timer siden):

Ja, hvis du har melk i kaffen så bryter du fasten. Kan du lære deg å drikke svart kaffe? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Buljong har kalorier, så da bryter man fastingen... 

Anonymkode: d516c...ae5

Men det betyr jo ingenting når TS ikke har lyst på mat i spisevinduet. Da er det bedre som den du svarer sier å fokusere på å få i seg nok væske, og drikke buljong eller annet lettfordøyelig salt mat. 

Å tvinge i deg mat skal du selvfølgelig ikke. Men du er bare på dag 2, du trenger ikke å problematisere det. Det vil gå seg til. Dersom du fremdeles ikke har matlyst etter en uke så bør du revurdere opplegget. 

Men du skal ikke tvinge i deg mat på 2. dagen av en periodisk faste hvor målet er vektnedgang fordi det er rart å ikke være sulten en dag. 

Anonymkode: bd298...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt en mindre rigid tilnærming. Om du ikke er sulten, så ikke tving i deg mat. 

Det er mange som kjenner mindre sult når de faster. For meg er det nettopp derfor jeg gjør det. 

Når man spiser, trigges kroppen til å begynne å utskille sult-hormoner igjen kort tid etter. Når man ikke spiser, trigges ikke dette. Og mange kan da gå i mange, mange timer uten å kjenne nevneverdig sult. 

Jeg er sånn at jeg fint kan gå et døgn uten mat. Men har jeg først spist noe, er jeg sulten som en ulv igjen ofte bare en time etter, selv om jeg var stappmett etter måltidet. 

Anonymkode: 41154...940

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd å slite med å sove pga lite inntak. Jeg spiser mye proteiner, en del fett og lite karbo ca Kl. 11-15-19. Hender seg jeg ikke spiser Kl 19 pga større måltid 11/12 og ca 16-17. Hender jeg er mer sulten da, men viktigst er å spise nok protein for min del for å holde meg mett.

Anonymkode: 870a5...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter og med å sovne, og våkner flere ganger om natten…

vil det gå over?? 
fortsatt ikke noe særlig sulten så blir 20-4. så matmessig er dette supert!!! Mistet all lyst på søtt!! Sjokkis junki som jeg er/var!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sliter og med å sovne, og våkner flere ganger om natten…

vil det gå over?? 
fortsatt ikke noe særlig sulten så blir 20-4. så matmessig er dette supert!!! Mistet all lyst på søtt!! Sjokkis junki som jeg er/var!!

Når jeg sliter med å sovne så lager jeg meg en saltshot. Blander litt himalayasalt i farris og drikker. Og tar magnesium. Når en går ned på matinntaket og ned på karbohydrater så kan det lett oppstå elektrolytt ubalanse. Salt og magnesium hjelper på dette.

Anonymkode: 5578b...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når jeg sliter med å sovne så lager jeg meg en saltshot. Blander litt himalayasalt i farris og drikker. Og tar magnesium. Når en går ned på matinntaket og ned på karbohydrater så kan det lett oppstå elektrolytt ubalanse. Salt og magnesium hjelper på dette.

Anonymkode: 5578b...970

Takk for svar! Gikk bedre i natt, men spiste litt mer mat i går, dvs barna baket med venner, så da måtte jeg smake, ikke for jeg ikke klarte å motstå, men ja. Så mulig litt mer karbohydrat/sukker var greia. Magnesium tenker jeg å begynne å ta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser altfor lite mat i en periode, kommer kroppen din til å tro at det er matmangel, sånn at den på et tidspunkt vil skru opp sultfølelsen din når den får signaler på at det finnes nok mat igjen. Det går selvfølgelig bra å ikke spise så mye på noen dager, men i lengden tror jeg det er lurt å spise en viss mengde mat, sånn at kroppen din ikke opplever dette som en krisesituasjon. 

Anonymkode: f2335...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke stress over dårlig matlyst, det er jo bare positivt. Det kommer garantert dager der du er mer fysen og spiser mer enn planlagt også. (Det har jo allerede skjedd, med barnas bakst). Apetitten varierer med syklus også. Uken etter mensen trenger jeg omtrent ikke mat, mens uken før mensen må jeg ha smågodt hver eneste dag.

Anonymkode: 917e4...768

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 7.49):

Hvis du spiser altfor lite mat i en periode, kommer kroppen din til å tro at det er matmangel, sånn at den på et tidspunkt vil skru opp sultfølelsen din når den får signaler på at det finnes nok mat igjen. Det går selvfølgelig bra å ikke spise så mye på noen dager, men i lengden tror jeg det er lurt å spise en viss mengde mat, sånn at kroppen din ikke opplever dette som en krisesituasjon. 

Anonymkode: f2335...aed

Dette prinsippet gjelder bare når man spiser mat med karbohydrater. Så fort man holder seg til mat med fett og proteiner og lavglykemiske karbohydrater via grønnsaker går ikke kroppen i sparemodus. Den endrer i stedet hormonbalansen og begynner å forbrenne fett i stedet. Dette er grunnet lavt behov for insulin som er selve fettlagringshormonet. Sultfølelsen forsvinner da fordi kroppen får tilgang til å forbrenne fett og får det den trenger av energi. 

Anonymkode: 9f2c5...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette prinsippet gjelder bare når man spiser mat med karbohydrater. Så fort man holder seg til mat med fett og proteiner og lavglykemiske karbohydrater via grønnsaker går ikke kroppen i sparemodus. Den endrer i stedet hormonbalansen og begynner å forbrenne fett i stedet. Dette er grunnet lavt behov for insulin som er selve fettlagringshormonet. Sultfølelsen forsvinner da fordi kroppen får tilgang til å forbrenne fett og får det den trenger av energi. 

Anonymkode: 9f2c5...018

Jeg spiser på denne måten, men har da virkelig dager med mye sultfølelse likevel. Blir også fysen på godteri og bakst, selv om jeg bruker viljestyrken og lar være. Det er fint om det ble slik for deg, men ikke gi falske forhåpninger om at man blir kvitt sultfølelse på denne måten.

Anonymkode: 917e4...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...