Gå til innhold

Jeg trenger en gladhistorie om periodisk faste fra et ekte frokostmenneske

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å prøve ut periodisk faste, 18:8. Starter så smått med 17:9, for å venne meg til det. Planlegger å spise mellom 10 og 18. Jeg er på dag 2 nå, og sliter helt vanvittig med å ikke spise kl 7-8 som jeg pleier. Er både sulten og kvalm, og gretten på ungene. Har alltid elsket frokost og vært sulten om morgenen. Finnes sikkert flere av meg! Spørsmålet er, går det seg til?? Eller vil det være en evig kamp mot kvalme og sult? 

(Ps; målet er å gå ned de siste kiloene. Gikk ned mye i fjor høst på lavkalori, men så forsvant motivasjonen og fremgangen. Jeg er en person som gjerne kan spise 7 ganger i døgnet hvis jeg har mulighet, derfor ville jeg prøve noe annet denne gangen). 

Anonymkode: c7e05...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en mild periodisk faste for tiden. Jeg synes det er enklest å ha spisefri på kvelden og natta, og spise "i arbeidstid". Jeg spiser frokost kl 0800, lunsj kl 1130 og middag ca kl 1600. (Rett etter jobb).  Da har jeg 16:8 fasting, men den passer med mitt liv og med jobb/jobbmøter/lunsjer etc. Dersom jeg noen ganger blir bedt bort på middag dropper jeg frokost neste dag, men det synes jeg er vanskeligere enn ikke å spise på kvelden. Jeg har gått ned noen kilo på denne måten, men ikke minst er jeg veldig mye bedre i mage og kropp

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Fint å høre at noen heller spiser tidlig, hører nesten bare om de som spiser sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faster mellom 20 og 10/12.

Bare jeg stopper å spise kl. 20 så bestemmer jeg meg for å enten å spise 10 ekler 12. 

Gått ned 6 kg på 2 uker så ddt fungerer hvertfall for meg 😊

Anonymkode: 3c161...388

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også frokost, lunch og middag, og det har fungert fint for meg - ofte ble kveldsmåltidet veldig usunt, så for meg var det veldig fint å droppe det. 

Anonymkode: 63471...20d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke droppe frokost, så spiser ikke etter kl 16.

Anonymkode: f79d7...e27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

(Ps; målet er å gå ned de siste kiloene. Gikk ned mye i fjor høst på lavkalori, men så forsvant motivasjonen og fremgangen. Jeg er en person som gjerne kan spise 7 ganger i døgnet hvis jeg har mulighet, derfor ville jeg prøve noe annet denne gangen). 

Hvis du faktisk er sulten (og ikke bare har lyst på noe godt) syv ganger i døgnet, tenker jeg at du kanskje spiser litt feil? Det er mange, meg selv inkludert, som blir fort sulten igjen hvis vi spiser salater, brød, lettprodukter, frukt eller snacks. Mens koteletter, egg, fisk, fett- og/eller proteinrike meieriprodukter som ost og gresk yoghurt etc holder deg mett i lang tid.

Anonymkode: ae337...308

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du faktisk er sulten (og ikke bare har lyst på noe godt) syv ganger i døgnet, tenker jeg at du kanskje spiser litt feil? Det er mange, meg selv inkludert, som blir fort sulten igjen hvis vi spiser salater, brød, lettprodukter, frukt eller snacks. Mens koteletter, egg, fisk, fett- og/eller proteinrike meieriprodukter som ost og gresk yoghurt etc holder deg mett i lang tid.

Anonymkode: ae337...308

Eller man er en emosjonell spiser som meg, jeg kan spise konstant gjennom hele døgnet. Ikke fulle måltider, men snackse på alt mulig. Jeg spiser sunt, det kan være alt fra havregrøt til en gulrot til et egg til en smoothie, til bær, osv osv. Spiser ikke feil mat, men spiser fordi jeg må temme følelsene.

Anonymkode: 7c39e...5c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig glad i frokost før, ble supersur og fikk vondt i magen hvis jeg ikke spiste. Så kuttet jeg ut karbohydrater, og begynte å spise mer protein og fett, og da ga den oksehungeren seg. Nå blir jeg sulten 2-3 ganger i døgnet.

Anonymkode: 7deed...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er både sulten og kvalm, og gretten på ungene. Har alltid elsket frokost og vært sulten om morgenen. Finnes sikkert flere av meg! Spørsmålet er, går det seg til?? Eller vil det være en evig kamp mot kvalme og sult? 

Hvor ofte spiser du normalt karbohydrater? 

(Jeg tror det er dér problemet ligger, for du beskriver symptomene på sukker/karbohydrat-avhengighet). 

Anonymkode: ccd2b...6bc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener starter med 15/9 og så går til 16/8?

Døgnet har bare 24 timer så 18/8 og 17/9 går ikke opp.

Jeg er frokostmenneske. Men etter et par dager var jeg i ny rytme. Fungerer greit her. Bare husk at du også må ha en viss kontroll på kalorier. Så du ikke spiser for mye. Npr alt kommer til alt så er det kalorier inn kontra brukt som trller.

Anonymkode: 344ab...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bare spise frokost, lunsj og middag da? Her hopper jeg over kveldsmat og det fungerer fint for meg. Husk at vann, sort kaffe og enkel te kan drikkes uten å bryte fasten.

Anonymkode: 83b75...cae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg var veldig glad i frokost før, ble supersur og fikk vondt i magen hvis jeg ikke spiste. Så kuttet jeg ut karbohydrater, og begynte å spise mer protein og fett, og da ga den oksehungeren seg. Nå blir jeg sulten 2-3 ganger i døgnet.

Anonymkode: 7deed...0b6

Jeg tester ut i samråd med ernæringsfysiolog om jeg er intolerant mot enkelte matvarer med karbohydrater. Har kuttet ut brød/hvitt mel og holder meg til 2 frukt om dagen. Hun forberedte meg på at jeg kom til å kjenne det ettersom kroppen må venne seg til overgangen. Men jeg får feberfrysninger og føler meg syk. Har gått 5 dager. Hvordan var overgangen for deg? :) 

Anonymkode: 7e34a...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min var notorisk frokostmenneske men ville gjerne gjøre det samme som deg. Det tok vel 2-4 uker med kvalme, hodepine og lignende. Så ga det seg og nå fungerer det fint at første måltid er kl 11.

Anonymkode: 40c9b...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes det å spise frokost, lunsj og middag som faste? 😳

Da har jeg fastet hele livet.

Har aldri spist kveldsmat.

Som voksen spiser jeg stort sett kun middag.

Anonymkode: 8063f...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg veldig fort til, de første dagene er verst. Men kroppen blir fort vant. Så hvis du vil ha det slik holder du ut litt til. Men man kan ha spisevinduet sitt akkurat når man vil. Du faster jo 16:8 nå, er det som er vanlig, har du tenkt å gå til 17:7 mener du? For min del blir fasten ofte lenger enn planlagt. Jeg spiser nok oftest bare 2 måltider og det blir stort sett 18:6. 
(Altså at man spiser i 6-8 timer og faster i 16-18 timer pr døgn.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var skikkelig frokostmenneske før, men nå går jeg gjerne til 12, 13, 14 før jeg spiser første måltid. Jeg drikker et par kopper kaffe med litt melk før det. Kan hende det er juks, men det holder meg mett :) 

Anonymkode: 3f373...8f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var skikkelig frokostmenneske før, men nå går jeg gjerne til 12, 13, 14 før jeg spiser første måltid. Jeg drikker et par kopper kaffe med litt melk før det. Kan hende det er juks, men det holder meg mett :) 

Her og! Kaffe uten melk smaker hoggorm, så det er klin umulig. Null stress å ha første måltid i 12-13 tiden og siste rundt 20-21. 

Anonymkode: 3e640...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 19.59):

Sånn er det for meg også. Begynner på jobb 7.30. Så blir litt kaffe med fløte før lunch kl 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 8.37):

Jeg har bestemt meg for å prøve ut periodisk faste, 18:8. Starter så smått med 17:9, for å venne meg til det. Planlegger å spise mellom 10 og 18. Jeg er på dag 2 nå, og sliter helt vanvittig med å ikke spise kl 7-8 som jeg pleier. Er både sulten og kvalm, og gretten på ungene. Har alltid elsket frokost og vært sulten om morgenen. Finnes sikkert flere av meg! Spørsmålet er, går det seg til?? Eller vil det være en evig kamp mot kvalme og sult? 

Hvorfor heller ikke sette 8-16 eller 7-15 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...