Gå til innhold

Skjev neseskillevegg, puster mindre og mindre fritt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skjev neseskillevegg. Det har aldri vært et tema før jeg var til undersøkelse av hals og svelg - pga pusteproblemer når ligger på siden. Altså, det går ikke an å puste om jeg ligger på siden. Men det er en annen sak.

Men nå har det blitt bare verre og verre. Jeg puster mindre og mindre fritt gjennom nesen, selv om jeg ligger på rygg eller mage. Om nettene kjennes det ut som om jeg blir kvalt. Om dagene anstrenger jeg meg for å puste gjennom nesen. (Jeg røyker ikke og er ikke overvektig)

Hva gjør jeg med dette? (Har en fastlege som bare ler og vifter vekk alt fra astma til mislykkede operasjoner med betennelse i, til så er ingen vits i å oppsøke fastlege med det første) 

Anonymkode: 16ac7...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går til fastlegen og ber om en henvisning til ØNH og gir deg ikke før du får det. På ØNH kan de vurdere om du trenger en operasjon.

Skrevet
La Luna skrev (16 minutter siden):

Du går til fastlegen og ber om en henvisning til ØNH og gir deg ikke før du får det. På ØNH kan de vurdere om du trenger en operasjon.

Det kommer han aldri til å ta på alvor. Vet allerede svaret han vil gi; neeh, det er heeelt normalt det! Ta Paracet om det blir verre! 🙄 

Kan man ikke ringe ØNH selv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer han aldri til å ta på alvor. Vet allerede svaret han vil gi; neeh, det er heeelt normalt det! Ta Paracet om det blir verre! 🙄 

Kan man ikke ringe ØNH selv?

Du gir deg ikke før han sender henvisningen. Eventuelt bytter du fastlege, eller bestiller time hos en annen fastlege på samme legekontor.

• Nyttig 1
Skrevet

Neseskilleveggen har absolutt ingenting å si. Det er det indre som teller. Har du prøvd å skylle med nesehorn? Med mindre du har hatt en alvorlig traume mot nesen så oppstårbikke blokkering helt av seg selv. Med mindre du har pirket på deg en polypp.

Anonymkode: 26212...a34

Skrevet
La Luna skrev (6 minutter siden):

Du gir deg ikke før han sender henvisningen. Eventuelt bytter du fastlege, eller bestiller time hos en annen fastlege på samme legekontor.

Kan ikke bytte da det er ingen ledige. Kan dog gå privat, som koster flesk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke bytte da det er ingen ledige. Kan dog gå privat, som koster flesk.

Da har du valget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neseskilleveggen har absolutt ingenting å si. Det er det indre som teller. Har du prøvd å skylle med nesehorn? Med mindre du har hatt en alvorlig traume mot nesen så oppstårbikke blokkering helt av seg selv. Med mindre du har pirket på deg en polypp.

Anonymkode: 26212...a34

Den blokkerer. Har ingen polypp, har ikke pirket. Nesen ble slått kraftig som barn. Men ikke i det siste. Er som om detnhar vokst seg verre. 

Skrevet
La Luna skrev (Akkurat nå):

Da har du valget.

Jo. Men siden de på sykehuset nevnte neseskilleveggen, kan jeg kontakte de direkte angående det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo. Men siden de på sykehuset nevnte neseskilleveggen, kan jeg kontakte de direkte angående det? 

Nei!

Du må via lege sier vi, hør da.

Anonymkode: de776...08a

Skrevet (endret)

Her hadde jeg kostet på meg en time hos spesialist på Volvat. jeg vet ikke alle har råd, og jeg er enig med alle som mener det skulle vært unødvendig. Men helsevesenet vi betaler skatt for i dyre dommer er der veldig ofte ikke når man trenger det, dessverre. Man må ta vare på seg selv.

Endret av Bovina sancta
  • Liker 2
Skrevet

Min datter fikk operasjon av skjev neseskillevegg da hun var 18. Snorket så mye at ingen ville ligge i samme rom som henne på klasseturer. Hun hadde hatt to brudd i den som vistes v/undersøkelse av ØNH-lege - gikk litt heftig for seg i huset her innimellom (fall + en minigolfkølle i nesa som barn, vi banket henne ikke altså!) Hun ble et nytt menneske etter operasjonen! Opplagt, sov bedre, blid, frisk!

Fastlege må henvise, evt kan du kontakte ØNH privat for undersøkelse. 

Anonymkode: 33933...370

Skrevet

Fastlege henviste meg. Har også skjev nesevegg etter ulykke. Jeg snorket høyt!! Testet ut olje og spesial nesespray og det har faktisk blitt bedre så jeg trenger ikke operasjon. Skal til samme spesialisten 1 gang i året som oppfølging. 
Du kan selvfølgelig koste på deg en ØNH privat så slipper du kø. 

Anonymkode: 13ae7...479

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...