Gå til innhold

Obligatorisk påmelding til visning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i startfasen av å se på bolig. Ikke noe som haster, derfor kan det godt være at jeg velger bort å gå på en visning fordi om den er lagt til i kalenderen. 

Nå ser jeg at noen meglere skriver at påmelding er obligatorisk. Før corona var det fritt frem å gå. Annonserte boligsalg og visning er jo tross alt offentlig og allment tilgjengelig,og ikke noe som det tradisjonelt har vært knyttet påmeldingsregler til.

Så er det noen hjemmel for slike krav fra megler? Slik jeg ser det, kan faktisk selger tape potensielle interessenter på denne praksisen. Folk som meg, som tross alt kunne finne på å like en bolig så godt at jeg legger inn et bud,vegrer meg for å binde meg til noe. Så jeg står over den boligen. Og skulle jeg se et visningsskilt,er jeg usikker på om det er lov å bare stikke innom. For tenk om man må melde seg på? Har flere ganger opplevd at istedenfor "velkommen", blir jeg møtt med "har du meldt deg på visning?". Da føler jeg meg litt annenrangs, noe jeg faktisk ikke gidder. Så da går jeg igjen.

Så til dere meglere: kan det tenkes at dere bør dempe denne påmeldingen litt? Mulig det gjør arbeidsdagen deres mer behagelig, men for selger innebærer det er mulig tap.

Anonymkode: 560df...113

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker påmelding er gull for selger, som slipper å vaske for ørtende gang uten at noen møter opp. 

Anonymkode: a51ce...ff9

• Liker 10
Skrevet

Spørsmålet om hvorvidt du er påmeldt er vel for å sikre kontaktinfo

Anonymkode: d5c60...548

• Liker 2
Skrevet

Det er selvsagt ikke obligatorisk som i at de avviser deg i døra om du ikke er påmeldt, det ville jo vært veldig dumt gjort når man skal selge noe.

Jeg melder meg sjelden på, gjorde det under korona men ikke etter. Men jeg bestiller jo salgsoppgave om jeg er veldig interessert, så da får de jo kontaktinfo uansett.

Det er bare praktisk for dem å vite hvem alle interessentene er, de sjekker jo gjerne opp hvilke boliger de sitter på og den slags, da jeg solgte visste megleren omtrent lønna og hele livssituasjonen til de han så som de mest aktuelle kjøperne.

Anonymkode: d4512...02c

Skrevet

Jeg er veldig enig i det du skriver her ts. Vi står selv i en salgsprosess og der har vi hatt runder hvor folk melder seg på og ikke dukker opp og omvendt uansett. Så den påmeldingen er vel grei å ha men ikke å belage seg på. 

I nabolaget selges også en annen bolig, og der så vi megler gå 20 min før visningen var over. Ti minutter etter så kom det et par på døra vår som ville ha gått på nettopp den visningen som sto oppført.

Anonymkode: 9a7f0...cf7

• Liker 1
Skrevet

Fra boligkjøpers perspektiv: Før covid har jeg opplevd å "snu i døra" på visning, fordi det er uaktuelt å legge inn bud på noe man ikke føler man har fått sett ordentlig. Og man får ikke sett ting ordentlig når man går i kø på visning. 

Nå med påmelding opplever jeg at megler "sprer" folk utover - og eventuelt utvider tiden for visning når mange melder seg på. Man kommer i puljer og får både mye mer rom for å se det man vil se, og får mulighet til å stille spørsmål. Som boligkjøper har jeg følt meg mye tryggere på at jeg vet hva jeg kjøper. 

Hvis du kvier deg for å melde deg på, så er det jo ikke noe i veien for å bare dukke opp, eller ringe megleren rett før (når du er sikker)

Anonymkode: 0fd19...e08

• Liker 5
Skrevet

Jeg er veldig glad for at det er påmelding. 
Det er så mye lettere å få sett en bolig nå, enn hva det var før covid. 
Jeg setter pris på at det er rom nok i boligen til at jeg får sett meg rundt, og at megler faktisk har tid til å snakke med meg. 
Før covid så snudde jeg ofte, for det var alt for mye folk på visningene. 

Men om jeg tilfeldigvis skulle komme over ett visningsskilt og bli nysgjerrig, så henter jeg opp annonsen før jeg i det hele tatt vurderer gå inn. Jeg gidder ikke gå inn for å se på en bolig som ikke er i min prisklasse, eller som av en eller annen annen grunn er svært lite aktuell. Og da ser jeg jo også øyeblikkelig om det er påmelding eller ikke... 
Folk som bare dropper innom, uten å ha sett annonsen eller vite prisklasse, det er jo vanligvis folk som bare er nysgjerrige og sjeldent faktisk er interessert i boligen. 

Anonymkode: 0b7e3...a82

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er i startfasen av å se på bolig. Ikke noe som haster, derfor kan det godt være at jeg velger bort å gå på en visning fordi om den er lagt til i kalenderen. 

Nå ser jeg at noen meglere skriver at påmelding er obligatorisk. Før corona var det fritt frem å gå. Annonserte boligsalg og visning er jo tross alt offentlig og allment tilgjengelig,og ikke noe som det tradisjonelt har vært knyttet påmeldingsregler til.

Så er det noen hjemmel for slike krav fra megler? Slik jeg ser det, kan faktisk selger tape potensielle interessenter på denne praksisen. Folk som meg, som tross alt kunne finne på å like en bolig så godt at jeg legger inn et bud,vegrer meg for å binde meg til noe. Så jeg står over den boligen. Og skulle jeg se et visningsskilt,er jeg usikker på om det er lov å bare stikke innom. For tenk om man må melde seg på? Har flere ganger opplevd at istedenfor "velkommen", blir jeg møtt med "har du meldt deg på visning?". Da føler jeg meg litt annenrangs, noe jeg faktisk ikke gidder. Så da går jeg igjen.

Så til dere meglere: kan det tenkes at dere bør dempe denne påmeldingen litt? Mulig det gjør arbeidsdagen deres mer behagelig, men for selger innebærer det er mulig tap.

Påmelding er en stor uting  og gjør at hver person går på færre visninger. Potensielle kjøpere blir tapt. De prøver å være lure og kapre boligkjøpere men det virker mot sin hensikt. 

Drop in gir følelse av uforpliktendehet, og den følelsen gir økt lyst. Obligatorisk gir ukomfortabel følelse. Følelse er alfa og omega når man skal velge fremtidig bolig. Hjelper ikke å diske opp med hundre levende lys for å skape stemning når stemningen blir ødelagt av obligatorisk oppmøte. Den som har meldt seg på men ombestemmer seg må da komme men lyst kommer vedkommende ikke til å ha. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Folk som meg, som tross alt kunne finne på å like en bolig så godt at jeg legger inn et bud,vegrer meg for å binde meg til noe. Så jeg står over den boligen. Og skulle jeg se et visningsskilt,er jeg usikker på om det er lov å bare stikke innom. For tenk om man må melde seg på? Har flere ganger opplevd at istedenfor "velkommen", blir jeg møtt med "har du meldt deg på visning?". Da føler jeg meg litt annenrangs, noe jeg faktisk ikke gidder. Så da går jeg igjen.

Det er ikke slik at man får et gebyr fra megler for ikke å møte på en visning du har satt deg opp på. Så meld deg på, bli hjemme og se hvor fantastisk det føles å lure den onde megleren. 

Ut over det synes jeg ordningen er ganske grei. Man får fordelt interessenter litt mer utover. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg går definitivt på færre visninger etter at det ble sånn at man må melde seg på. Jeg tror faktisk ikke jeg har vært på en eneste visning etter at denne ordningen ble innført (under covid 19-perioden).

Før likte jeg å bare "poppe innom" spontant om jeg så det var visning. Nå, med påmelding osv, blir det altfor formelt. Noe som er ganske unødvendig. 
Jeg foretrekker også å kunne gå rundt i boligen uten å ha noen "hengende" over meg (som f.eks. megler) og eneste kontakt med megler er om jeg lurer på noe. 

Anonymkode: 1791b...e8d

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte vår bolig etter en spontan "drop-in" på visning for en del år siden. Hadde ikke kommet til å kjøpe akkurat den om vi hadde måttet tråle annonser på finn og melde oss på visning. Vi fartet rundt i nabolag vi var interessert å bo i og kom altså da over et skilt om visning, gikk inn og forelsket oss i boligen.

Ved obligatorisk påmelding mister de oss som har denne  tilnærmingen til det å kjøpe bolig.

Anonymkode: e4827...d63

Skrevet

Glad jeg fikk kjøpt før de begynte med det. Jeg blir stresset av å ha selgere hengende over meg, og ender opp med å komme meg ut fortest mulig. Det er bedre når det er nok mennesker der til at jeg kan gå for meg selv og kikke i fred og ro. I tillegg pleide de å ha visninger på omtrent samme tid så jeg kunne finne flere steder i samme område og rekke innom alle i løpet av et par timer. Hvis man må ha påmelding og komme til et spesielt tidspunkt blir det knot.

Anonymkode: e68b1...a97

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Det er ikke slik at man får et gebyr fra megler for ikke å møte på en visning du har satt deg opp på. Så meld deg på, bli hjemme og se hvor fantastisk det føles å lure den onde megleren. 

Ut over det synes jeg ordningen er ganske grei. Man får fordelt interessenter litt mer utover. 

Jeg har to ganger meldt meg på og latt være å gå. Tenkt som så at det ikke er obligatorisk, men noe jeg melder min interesse om uten å måtte gjennomføre. Begge gangene ringte megler meg og var direkte sur for at jeg ikke kom. 

Så enten må man altså huske på å melde seg av, eller la være å melde seg på, men da risikere å nærmest få et anklagende "Har dere ikke meldt dere på" når man kommer. Jeg tror de eneste som vinner på dette er meglerne. Hvis det melder seg på "for mange" (hva er det 2, 3 , 4???), så kan megler tjene noen ekstra tusen på å si til selger at det må sette opp flere visninger/tiden må utvides. Er det ikke særlig mange som melder seg på, kan megler bruke det som begrunnelse for å få selger til å gå ned i pris. Meglerne tar såpass mye i provisjon at de tjener fett uansett.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg går definitivt på færre visninger etter at det ble sånn at man må melde seg på. Jeg tror faktisk ikke jeg har vært på en eneste visning etter at denne ordningen ble innført (under covid 19-perioden).

Før likte jeg å bare "poppe innom" spontant om jeg så det var visning. Nå, med påmelding osv, blir det altfor formelt. Noe som er ganske unødvendig. 
Jeg foretrekker også å kunne gå rundt i boligen uten å ha noen "hengende" over meg (som f.eks. megler) og eneste kontakt med megler er om jeg lurer på noe. 

Da er jo ikke du en øndelig kjøper uansett. Jeg vil ha kjøpere som er klare til å legge inn bud dagen etter, som har finansieringsbevis og alt på plass.

Er jækla styr å selge, og vil vite hvor mange som kommer på visning. Ikke vits å bruke lang tid på å tilrettelegge, vaske ned, stue vekk og sette dyra vekk for en visning det ikke kommer folk på. Vil også luke vekk folk som bare kommer fordi de er nysgjerrige. Solgt 9 boliger de siste 5 årene og har alltid valgt påmelding, og det har gått som smurt, og det er lettere for megler også.

Anonymkode: ef2f5...3a3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hater folk som melder seg på visning og ikke dukker opp. Hater også folk som dukker opp med for lav finansiering. 

Anonymkode: 308ef...726

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er jo ikke du en øndelig kjøper uansett. Jeg vil ha kjøpere som er klare til å legge inn bud dagen etter, som har finansieringsbevis og alt på plass.

Og hvis ikke du får inn et eller annet bud neste dag beholder du heller boligen? De fleste selgere vil heller ha en best mulig pris, og ikke alle kjøpere sliter med å finansiere et boligkjøp. Forskjellen mellom en og to budgivere kan fort utgjøre flere hundre tusen.

Anonymkode: e68b1...a97

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er ikke du en del av problemet? Megler bruker tid på tilfeldig passernde istedenfor dr som faktisk er interessert? Hvor mange boliger har du kjøpt på dette viset? 

Anonymkode: f1f0a...804

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...