Gå til innhold

Sykedag med barn 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min ble 12 år i vår. Hvor lenge kan jeg ta ut «hjemme med sykt barn» dager?

Anonymkode: f7192...117

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut kalenderåret barnet fyller 12 år. Enkelt å finne svar hos NAV

Anonymkode: 5a9b8...bdc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ut kalenderåret barnet fyller 12 år. Enkelt å finne svar hos NAV

Anonymkode: 5a9b8...bdc

Jeg synes dette er så rart. Mitt barn er først 30.12. Jeg får jo ett år mindre med mulighet til sykbarndager enn jeg hadde fått om hun var født to dager senere. 

Barnet er jo ikke noe større eller klarer seg mer med spysjuka uansett.. 

Anonymkode: c86b5...4fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes dette er så rart. Mitt barn er først 30.12. Jeg får jo ett år mindre med mulighet til sykbarndager enn jeg hadde fått om hun var født to dager senere. 

Da tar du ut en feriedag eller to, eller ev velferdspermisjon uten lønn. 

Anonymkode: 564b7...ffa

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barn burde ha lært å ta vare på seg selv når de er syke når de er passert 12 uansett.

Anonymkode: cfac5...a03

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Da må du ta ut feriedager, avspasering, ulønnet perm, hjemmekontor, forhøre om muligheten for å jobbe inn igjen. 

Men ved kraftig forkjølelse, feber o.l. kan barnet være hjemme uten deg. Så fremt det ikke er så dårlig at det bør være tilsyn hele tiden. Omgangssyke varierer jo. Noen ganger blir en kraftig slått ut og andre ganger er det «bare» løping på do. Så det må nesten vurderes i hvert enkelt tilfelle om det er nødvendig å være hjemme eller ikke. 
Det kan være lurt å øve på/prate om hva 12åringen kan gjøre selv som syk. Drikke godt, få i seg mat, ha en bøtte ved sengen/der barnet er dersom risiko for oppkast osv. Foreldre kan tilrettelegge en del ved sykdom før de går på jobb. Lage klar mat, sette frem drikke, sørge for at barnet får seg Paracet ved behov osv. Og ta noen telefoner i løpet av dagen for å høre hvordan det går. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er reglene. Jeg har omsorgsdager til min eldste er 18 pga hans diagnoser. 

Så lenge han bor hjemme blir jeg hjemme om han er syk, må da ta avspasering eller en feriedag.

Anonymkode: 97211...a13

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn burde ha lært å ta vare på seg selv når de er syke når de er passert 12 uansett.

For noe tull. Jeg hadde kyssesyken da jeg var 15. Var overhodet ikke i stand til å ta vare på meg selv. 

Anonymkode: fa20c...e6b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kommer jo helt an på hvor sykt barnet er. Jeg ble selv kjempedårlig med skyhøy feber som tenåring, da måtte mamma være hjemme. Kom meg ikke engang opp av senga for å gå på do uten hjelp. Og feberen måtte føles med på etter samråd med legevakt. 

Men er barnet vanlig forkjølet eller lignende bør det klare seg selv, ja. 

Anonymkode: 20162...d4e

• Liker 1
Skrevet

Ut kalenderåret. Jeg har opplevd at jeg har vært nøtt å være hjemme med både 13 og 16 åringen. Da har jeg fått velferdspermisjon. Arbeidsgiver har også ved anledning sagt at jeg bare kan ta sykt barn (har også barn under 12 år) og det er ingen som kontrollerer hvilket barn man er hjemme med. Dette var i desember og jeg hadde ikke brukt noen sykt barn dager det året. 

Anonymkode: cd8d3...e97

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det fordi det skal være likt i forhold til klassetrinn, alle har fram til jul i 7. klasse. Jeg syns også 12 år er for ungt å gå fra de dersom de er skikkelig dårlige, og har da spurt om fri uten lønn.. 

Anonymkode: d4aae...a5a

• Liker 1
Skrevet

For noe tull. Jeg hadde kyssesyken da jeg var 15. Var overhodet ikke i stand til å ta vare på meg selv. 

Anonymkode: fa20c...e6b

Hvordan klarte du ikke det som 15 åring?... Mange flytter jo ut når de er 16 så rart om en 15 åring ikke skal klare å ta vare på seg selv i noen timer alene hjemme mens de er dårlig....

Selv klarte jeg meg fint alene når jeg var syk som 12 åring. Sov jo mesteparten av tiden eller så på tv når jeg var syk, og fant meg litt drikke, paracet og mat når jeg orket det. Er ikke så vanskelig det for en 12 åring i 7-8 timer mens foreldre er på jobb....

Anonymkode: 1341e...5fe

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Lars1009
Skrevet

Skal vel en del til at man må være hjemme med 12-åring. For mange som utnytter dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan klarte du ikke det som 15 åring?... Mange flytter jo ut når de er 16 så rart om en 15 åring ikke skal klare å ta vare på seg selv i noen timer alene hjemme mens de er dårlig....

Selv klarte jeg meg fint alene når jeg var syk som 12 åring. Sov jo mesteparten av tiden eller så på tv når jeg var syk, og fant meg litt drikke, paracet og mat når jeg orket det. Er ikke så vanskelig det for en 12 åring i 7-8 timer mens foreldre er på jobb....

Jeg bodde på hybel da jeg hadde kyssesyken som 16-17 åring, men da måtte jeg hjem en uke til mamma 😅 Jeg var skikkelig syk altså, og helt i ørska. Så det er jo forskjell på å kaste opp litt og vare nær innleggelse… 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sønnen min lå i ekstrem høy feber og var helt på jordet da han hadde kyssesyke som femtenåring. 

Jeg dro hjem fra jobb etter jeg hadde snakket med ham på telefonen, var jo bare rør han kom med, jeg forstod øyeblikkelig at han trengte noen i huset. 

Tror ikke engang min voksne mann burde vært alene om han var i samme form. Men du har kanskje aldri vært alvorlig syk med høy feber, ikke så enkelt å sette seg inn i andres elendighet da. 

Anonymkode: 9e431...753

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sønnen min lå i ekstrem høy feber og var helt på jordet da han hadde kyssesyke som femtenåring. 

Jeg dro hjem fra jobb etter jeg hadde snakket med ham på telefonen, var jo bare rør han kom med, jeg forstod øyeblikkelig at han trengte noen i huset. 

Tror ikke engang min voksne mann burde vært alene om han var i samme form. Men du har kanskje aldri vært alvorlig syk med høy feber, ikke så enkelt å sette seg inn i andres elendighet da. 

Anonymkode: 9e431...753

Jeg har vært alvorlig syk, flere ganger. Hadde kyssesyken når jeg var i tenårene og klarte meg fint selv. Jeg fikk også en VELDIG aggressiv autoimmun sykdom når jeg var 16. Var så dårlig at jeg mistet over 20 kg på en mnd, og var konstant i smerter. Men klarte meg fortsatt selv. Så jo jeg vet hvordan det er å føle seg elendig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært alvorlig syk, flere ganger. Hadde kyssesyken når jeg var i tenårene og klarte meg fint selv. Jeg fikk også en VELDIG aggressiv autoimmun sykdom når jeg var 16. Var så dårlig at jeg mistet over 20 kg på en mnd, og var konstant i smerter. Men klarte meg fortsatt selv. Så jo jeg vet hvordan det er å føle seg elendig. 

Du er nok langt over gjennomsnittet tøff da.. De fleste av oss andre dødelige kan nok ikke leve opp til dette 😅 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Men er tenåringene så syke at dere vurderer de til å ikke være istand til å ta vare på seg selv så er dere vel hjemme uansett betalt eller ikke?  

Anonymkode: 605cf...f1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg klarte ikke ta vare på meg selv når jeg fikk kyssesyken som 16 åring. Hadde 300 i CRP og klarte ikke løfte hodet/nakken pga drit-hovne mandler. Tror jeg sov 23 timer i døgnet i et par uker… Skulle vel vært på sykehuset sikkert 🤔, men fastlegen sendte oss hjem. 

Anonymkode: 0af81...c88

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, cool Story 

Anonymkode: 0af81...c88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...