Gå til innhold

Blir kleptomane fanget opp av helsevesenet og får behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller blir de bare kastet i kasjotten en periode, så løslatt - rinse and repeat. 

De som lider av kleptomani klarer ikke å stoppe å stjele på egenhånd uten behandling. Får de slik behandling?

Anonymkode: 18948...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Behandling for kleptomani? Finnes det? De har jo garantert visst hele livet at det er galt å stjele, så hva nytt skal de egentlig få vite? 

Anonymkode: 485fa...f26

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Behandling for kleptomani? Finnes det? De har jo garantert visst hele livet at det er galt å stjele, så hva nytt skal de egentlig få vite? 

Behandling handler ikke om å lære moral.

Anonymkode: b93c5...091

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Behandling handler ikke om å lære moral.

Hva lærer de da, som de ikke visste fra før? 

Jeg synes det er en ganske misforstått greie, det å dikte opp "en behandling" for alt galt folk gjør. 

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

https://sml.snl.no/kleptomani

Det har ikke noe med moral å gjøre, men er en psykisk lidelse.  Tyveriet handler ikke om å berike seg selv.

Endret av Adobyen
Skrevet

Jeg antar de kan henvises behandling om de ønsker, men det fordrer jo et ønske om endring. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er en ganske misforstått greie, det å dikte opp "en behandling" for alt galt folk gjør. 

Å identifisere hvorfor de har et behov for å stjele, hva som skjer inni dem når før de gjør det og hva som skjer imens de gjør det og etterpå. Bearbeide eventuelle traumer, lærer alternative strategier, lærer å stoppe seg selv før det skjer, evt. rusbehandling eller behandling for andre psykiske lidelser.

Hvorfor synes du det er en ganske misforstått greie? Hva slags bakgrunn har du som gir deg kompetanse på området? Hva tenker du er den beste løsningen?

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ønsker hjelp, så må de be om hjelp. Sånn som alle andre.

Anonymkode: 08aac...cdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du burde egentlig lese deg opp. For dine kommentarer viser bare at du ikke vet hva du snakker om. 

Kjenner klepromane som aldri har stjele på butikker, og aldri har tatt noe av verdi. 

Om du ikke tror det er en psykisk lidelse og stjele en boks mais eller 4 flak fra en dorull hver gang man er hos venner så bør du ikke uttale deg egentlig.  

Anonymkode: 2bb93...da3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...