Gå til innhold

Reaksjoner på prioritering av venninneferie fremfor felles ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er et par som har vært gift i mange år og ungene er flyttet ut.  Vi hadde startet planlegging av en ukes tur til et sør Europeisk land i ferien av type aktiv ferie, men turen var ikke bestilt. Plutselig skal ho reise på 1,5 ukes venninne tur til samme land istedenfor og en type aktiv ferie som begge liker og venninne turen ble bestilt ganske umiddelbart. Felles turen som var planlagt må derfor utgå siden det er begrenset med ferie å ta av og det ikke var mulighet til å reise på begge turene.  Vi er begge voksne individer og har egentlig rett til å bestemme selv hva vi vil bruke tiden vår på. Men hvordan hadde dere andre reagert på dette?   I utgangspunktet er utroskap ikke tema, men mer følelsen av å ha blitt sviktet i planlegging av felles utenlandstur og få mindre ferie i felles skap.

Endret av fjellfant
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det var? Her var det ikke helt lett og forstå hva du egentlig mente.

er det kona di som har bestemt og reise på venninnetur i 5 uker. Er det kona til venneparet som har valgt og reise på venninetur istedenfor?

Anonymkode: eea83...adb

• Liker 1
Skrevet

Er følelsen av svik et tilbakevendende problem, altså er det slik at du stadig opplever at forholdet nedprioriteres? 

Eller er dette første gang? Om man er en impulsiv person kan man bli rivd med i sosialt lag hvor man bestemmer og bestiller en tur i samme slengen. Uten at det er en bevisst nedprioritering av forholdet. 

Alternativt er jo kanskje også om partner opplever at planlegging av turer med deg renner ut i sanden, at det ikke blir noe av? 

Men jeg ville også reagert dersom partner ikke avklarte en slik tur med meg. Det er dårlig stil å bryte 'avtaler' og ville være naturlig å snakke om uansett før man kjøper turen synes jeg. 

Venneturer i seg selv synes jeg er uproblematisk, men det er vel ikke det som er problemet her... 

K45

Anonymkode: 2768d...e46

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Litt rart er det jo og bare velge og bestille 5 uker med venninner, uten og diskutere det med deg som jeg antar er mannen hennes. Eller i det minste si hei jeg har fått tilbud om og reise på venninne tur   samtidig som vi egentlig hadde tenkt og dra dit, kunne vi sett på når det passet for oss og dra. Er jo ikke snakk om og få tillatelse heller. Men er man et par er det for meg en helt naturlig ting og snakke om. For meg hadde det vært uaktuelt og bruke hele ferien min på venner, da kunne jeg like godt være singel. Om mannen min ikke ble prioritert overholde i noen av dem. Sånn er det med alle mine vennepar også. Vi drar på venninnetur i ferien vi, men det blir planlagt rundt ferien til mennene våre også. Så vi hat tid til og ha ferie med dem i tilegg. Og det er ihvertfall rart om dere snakket konkret om en tur dit sammen og nå skal hun dra med venninne sine i tilegg.

• Liker 1
Skrevet

Litt flisespikkeri: Er vel 1.5 ukers tur? Altså halvannen uke, ikke en fem ukers tur

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

At det var? Her var det ikke helt lett og forstå hva du egentlig mente.

er det kona di som har bestemt og reise på venninnetur i 5 uker. Er det kona til venneparet som har valgt og reise på venninetur istedenfor?

Hvor leser du dette? Kanskje vente med å svare til du er helt våken? Du er jo helt på bærtur. 😅

Anonymkode: e9eb5...9b2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt flisespikkeri: Er vel 1.5 ukers tur? Altså halvannen uke, ikke en fem ukers tur

Var det det det sto 1,5 ukes tur. Ser nemlig  ut som det står 1 tur altså med venninner i da 5 uker. Sånn jeg tolket det. Dem fleste har vel 4 ukers ferie. Da har man jo fortsatt en god del ferie igjen og planlegge med han. Om hun dro bort i 5 uker blir det jo litt verre…  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var det det det sto 1,5 ukes tur. Ser nemlig  ut som det står 1 tur altså med venninner i da 5 uker. Sånn jeg tolket det. Dem fleste har vel 4 ukers ferie. Da har man jo fortsatt en god del ferie igjen og planlegge med han. Om hun dro bort i 5 uker blir det jo litt verre…  

Herregud, det står «1,5 ukes venninnetur», ts har bare slengt på et par mellomrom ekstra.

Men hvis du FAKTISK leser hva ts skriver er det ikke varigheten på turen som er problemet. Det er at kona drar på samme type tur til samme land som de to hadde begynt å planlegge, samt at de da ikke har råd til å dra på parferie i tillegg. 

Anonymkode: 49e2c...562

• Liker 3
Skrevet
fjellfant skrev (45 minutter siden):

Vi er et par som har vært gift i mange år og ungene er flyttet ut.  Vi hadde startet planlegging av en ukes tur til et sør Europeisk land i ferien av type aktiv ferie, men turen var ikke bestilt. Plutselig skal ho reise på 1, 5 ukes venninne tur til samme land istedenfor og en type aktiv ferie som begge liker og venninne turen ble bestilt ganske umiddelbart. Felles turen som var planlagt må derfor utgå siden det er begrenset med ferie å ta av og det ikke var mulighet til å reise på begge turene.  Vi er begge voksne individer og har egentlig rett til å bestemme selv hva vi vil bruke tiden vår på. Men hvordan hadde dere andre reagert på dette?   I utgangspunktet er utroskap ikke tema, men mer følelsen av å ha blitt sviktet i planlegging av felles utenlandstur og få mindre ferie i felles skap.

Tipper du bare virka sånn passe interessert i ferien og ikke bidro så veldig med planlegging. Kona tror nok ikke du er interessert og valgte å dra med venninner. Hadde du vært veldig ivrig hadde turen deres vært bestilt allerede, kona klarte å bestille fort med noen andre. 

Anonymkode: 93518...00b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud, det står «1,5 ukes venninnetur», ts har bare slengt på et par mellomrom ekstra.

Men hvis du FAKTISK leser hva ts skriver er det ikke varigheten på turen som er problemet. Det er at kona drar på samme type tur til samme land som de to hadde begynt å planlegge, samt at de da ikke har råd til å dra på parferie i tillegg. 

Anonymkode: 49e2c...562

Det er en viss forskjell. Uansett om komma ble satt feil eller ikke. Jeg leste på nytt tolket det Akuratt på samme måte. 
Det kommer jo helt an på om dem aldri har vært på ferie sammen før pga økonomi? Om det er et sted dem har ønsket og reise til sammen lenge, og nå velger hun og dra med venninner istedenfor. Eller om dem to har reist på mange ferier sammen til forskjellige turer til utlandet, da er det kanskje ikke så rart igjen om hun denne gangen prioriterer venninnetur for engang skyld. Har dem felles økonomi bør det avklares, men er den seperat og mannen også kan gjøre noe annet ligende i ferien. Eller så får det være hans tur nestegang og dra på kompistur. Mye som spiller inn her før man kan svare på om det er feil eller ikke om hun prioriterte venninnetur.
Om jeg hadde sitte og planlagt denne turen konkret med min mann, så hadde jeg reist med han dit fremfor mine venniner. Eller i det minste avklart med han om hva han tenkte om man plutselig fikk et tilbud fra venniner om og kunne reise på tur. Hans tanker rundt det, og om vi eventuelt kunne utsatt det til neste år. Kan jo være den første vennineturen på flere år. Er det en årlig ting, da hadde mannen min denne gangen blitt pri 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde reagert veldig om en partner hadde bestilt en tur med noen andre til et sted vi hadde snakket om å reise til uten å avklare det med meg. I det heletatt så snakker man da med partneren og hører om det er ok før man bestiller turer med andre midt i den felles ferien man har. Såpass respekt må man jo ha for hverandre.

Anonymkode: 47b38...dce

• Liker 1
Skrevet

Det hadde ikke vært ok for meg. Hadde jeg og samboer snakket og planlagt en felles tur og det eneste som gjenstod var å bestille turen hvor hun så, uten å informere meg bestilte tur med venninner i stedet i samme tidsperiode så hadde jeg uten å nøle bestilt meg tur alene i 2 uker til en annen plass, enda mer eksotisk og lukseriøs. 

Zanzibar neste - ta med deg dykkemaske og snorkel. 

Anonymkode: 2dff3...9c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tipper du bare virka sånn passe interessert i ferien og ikke bidro så veldig med planlegging. Kona tror nok ikke du er interessert og valgte å dra med venninner. Hadde du vært veldig ivrig hadde turen deres vært bestilt allerede, kona klarte å bestille fort med noen andre. 

Anonymkode: 93518...00b

Samme inntrykket fikk jeg. Når det er sagt så hadde jeg ikke bestilt tur noe sted uten å snakke med mannen først. Ikke for å spør om lov, men det er slik kommunikasjon vi liker i vårt forhold.

Vi/jeg har venner som vil så gjerne reise hit og dit, men det koker alltid ut i kålen. Og når vi andre drar så er de nesten litt snurt. Saken er at det bare er prat med de, lite handling og bidrag.

Anonymkode: 0901c...937

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...