AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Dette går veldig utover hverdagen min.. Familien min lever i en illusjon om at jeg har god råd. Jeg er enslig ( og dermed alene om alle utgifter ) og minsteufør. Før jeg ble ufør tok moren min det som selvfølge at jeg kom til å bli ung ufør og dermed skulle jeg også hatt en god etterbetaling etter årene på arbeidsavklaringspenger ( siden jeg ikke hadde hatt ung ufør tillegget, dette var før 2020 da de fjernet tillegget på arbeidsavklaringspenger ). Pga manglende dokumentasjon på problemene mine fra ung alder ( mor som bevisst ikke ville at fastlegen blant annet skulle oppdage selvskadingen min ) så ble jeg minsteufør. Da jeg først fikk avslag på ung ufør så ble moren min helt fra seg over hvordan jeg skulle klare meg og sa dette måtte jeg klage på. Da jeg nok en gang ikke fikk gjennomslag og hun innså at hun kunne være del av grunnen, så slo hun helt om og det samme gjorde resten av familien. Også en tante som først fleipet om at jeg kunne jo selge sex.. De har alle lullet seg inn i en boble om at jeg har det godt økonomisk og det går veldig hardt utover meg psykisk, siden dette med å ha dårlig råd går hardt utover hverdagen, så det å stå i deres vrangforestillinger til hvordan jeg økonomisk har det er ekstra slitsomt. Idag snakket jeg om at bursdagen til foreldrene mine med søsteren min. Hun er gift, begge er i god jobb og hun er topputdannet. Litt annet enn min situasjon. Hun kom med en ide om ikke vi skulle spandere en natt på hotell i Oslo. Greit nok dette var fordelt på 2, men mye penger for minsteuføre meg blir det uansett. Deretter presterer hun å foreslo om ikke vi også skal bli med og ha et eget hotellrom sammen vi også! Jeg blir helt paff og sier at det blir for dyrt for meg. Da er hun spørrende når hun sier om ikke jeg har råd til det, som om det er noe rart. Jeg tenker med grøss på jul nå og gruer meg allerede til alle utgiftene til presanger. Jeg har lyst til å si at i år har jeg ikke råd til presanger og ønsker derfor heller ikke å motta presanger. Helt ærlig, så ønsker jeg ikke å feire jul i år, jeg føler meg nedfor pga den harde økonomiske tiden vi er i og vil ikke sitte i selskap hvor jeg føler meg både stakkarslig og mistenkeliggjort siden de liksom skal ha det til at jeg klarer meg godt. Anonymkode: 71bf7...71b 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 Å prate åpent om økonomi er ubehagelig, men oppfordrer deg å være ærlig med dine nærmeste. SI det bare rett ut at du er alene med alle utgiftene og hva du sitter igjen med etter alt er betalt, og at alt er så mye dyrere nå at dette har du ikke råd til. Har selv en søster som er ufør, og hun er åpen om det, det er ikke flaut i det hele tatt. (Jeg ville dog aldri foreslått noe slikt da som din søster, men igjen det er jo fordi jeg vet om situasjonen.) Anonymkode: a6572...abf 1
Gjest ti10 Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Å prate åpent om økonomi er ubehagelig, men oppfordrer deg å være ærlig med dine nærmeste. SI det bare rett ut at du er alene med alle utgiftene og hva du sitter igjen med etter alt er betalt, og at alt er så mye dyrere nå at dette har du ikke råd til. Har selv en søster som er ufør, og hun er åpen om det, det er ikke flaut i det hele tatt. (Jeg ville dog aldri foreslått noe slikt da som din søster, men igjen det er jo fordi jeg vet om situasjonen.) Anonymkode: a6572...abf Jeg er enig med deg i at TS bør være åpen om situasjonen, men lurer også på hvordan i alle dager familien hennes kan gå rundt og tro at hun sitter så godt i det? Det må jo være snakk om en slags fortrenging av fakta?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 Har du ikke skrevet om dette 100 ganger før? Si nei til din søster, si du ønsker å ordne gave selv. Ferdig. Problem løst. Anonymkode: 14975...001 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 Du må bare være ærlig om situasjonen. De fleste skjønner at man ikke har så mye til overs som ufør, virker som familien din prøver å fornekte situasjonen. Min svigerinne er i lignende situasjon som deg. Hun gir ofte selvlagde gaver eller ting hun har kjøpt på salg/brukt osv, og gir bare gaver til barna. Jeg synes det er helt topp, vil ikke at hun skal blakke seg på gaver til oss som har råd til å kjøpe alt vi trenger. Finn heller på noe du kan gi selv, og si til din søster at du ikke har råd til hotell. Det er en ganske dyr gave, også om man har god råd. Anonymkode: f45a0...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 Okei… Da sier du til søsteren din at du ikke har mulighet til det og skaffer en annen gave. Når det kommer til gaver og jul, ikke se for deg det værste. Husk at gaver er symbolsk og ikke avhengig av summen. Er fks din mor glad i te så kan du kjøpe litt ulike tesorter. Er tantebarna glad i bøker, er gaven egentid med dag på Deichman i Oslo (ta med matpakke). Er søster glad i trening, kjøp treningsstrikker til 50,-. Tenk utenfor boksen og gaver som er tilpasset den du gir til☺️ Anonymkode: 73fae...e04 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå