AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #1 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg har nylig startet, men allerede takket nei til to middager borte da jeg føler jeg misser helt ut om jeg ikke får telt kaloriene. En middag hos noen andre kan jo inneholde hva som helst av kalorier. Når Jeg har kommet meg en del ned stresser jeg nok ikke like mye. Men nå ønsker jeg de første 10-20kg uten masse ting på siden som skal stoppe meg. Anonymkode: adc72...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #2 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg vet kaloriinnholdet i de fleste matvarer (kjøtt, fisk, de fleste grønnsaker mm) så jeg vet omtrent hva måltidet inneholder. Velger hva jeg bør spise, og velger bort det som har for mye kalorier. Synes gryteretter ofte er vanskelig, men forsyner meg da mindre. Anonymkode: ad0ac...124 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #3 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet kaloriinnholdet i de fleste matvarer (kjøtt, fisk, de fleste grønnsaker mm) så jeg vet omtrent hva måltidet inneholder. Velger hva jeg bør spise, og velger bort det som har for mye kalorier. Synes gryteretter ofte er vanskelig, men forsyner meg da mindre. Anonymkode: ad0ac...124 Men du får ikke veid det hos andre vell? Jeg føler jeg vet litt sånn kalori messig, men uten vekt er det ekstremt vanskelig. 50gram til og fra kan jo bety ekstremt mye på noen matvarer. Anonymkode: adc72...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 13. august 2023 #4 Del Skrevet 13. august 2023 Kan du ikke fylle opp tallerkenen med grønnsaker, og ha litt av det andre til? Hvis du skal ned 10-20kg uten å.kumne spise hos venner blir det veldig trasig 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #5 Del Skrevet 13. august 2023 Du må nesten bare estimere. Eller bare skrive ca 400 kcal. Det gjorde jeg når jeg gikk på Roede Anonymkode: 58fb4...253 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men du får ikke veid det hos andre vell? Jeg føler jeg vet litt sånn kalori messig, men uten vekt er det ekstremt vanskelig. 50gram til og fra kan jo bety ekstremt mye på noen matvarer. Anonymkode: adc72...677 Nei, jeg vet ca vekten av ulike varer, klarer å avgjøre det meste ved øyemål. Forsåvidt derfor gryteretter er mer utfordrende, f. eks hvor mye fløte er tilsatt. Anonymkode: ad0ac...124 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #7 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg vet ca vekten av ulike varer, klarer å avgjøre det meste ved øyemål. Forsåvidt derfor gryteretter er mer utfordrende, f. eks hvor mye fløte er tilsatt. Anonymkode: ad0ac...124 Ja artig med disse som må veie alt fortsatt på dag 20-40-60 osv...😶 Anonymkode: e7f8a...0c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Besserwisser Skrevet 14. august 2023 #8 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har nylig startet, men allerede takket nei til to middager borte da jeg føler jeg misser helt ut om jeg ikke får telt kaloriene. En middag hos noen andre kan jo inneholde hva som helst av kalorier. Når Jeg har kommet meg en del ned stresser jeg nok ikke like mye. Men nå ønsker jeg de første 10-20kg uten masse ting på siden som skal stoppe meg. Anonymkode: adc72...677 I begynnelsen er det lurt å veie det meste for å få en god og mest mulig nøyaktig oversikt. Men man kan ikke ha det samme tighte regimet i ett år. Du lærer deg fort næringsinnholdet i de fleste standardvarer, og estimert mengde/vekt. Det blir selvsagt ikke helt nøyaktig, men det er heller ikke nødvendig på lengre sikt. Lær deg basicen og fortsett gjerne med å forsøke å være nøyaktig på hjemmebane. Men jeg vil på det sterkeste anbefale å vende deg til å ha en viss følelse for næringsinnhold og tenke at det er bra nok i enkelte settinger. Å unngå hyggelige sosiale settinger fordi du ikke vet nøyaktig kaloriinnhold er en litt skummel vei å bevege seg nedover på.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #9 Del Skrevet 14. august 2023 Nei, man vet ikke akkurat hvor mye det innebærer. Og ja, jeg legger fortsatt inn i Lifesum rett og slett fordi det er lettvint. Men ikke takk nei til middager pga dette! Spis heller litt mindre før på dagen, tilpass sånn at du får i deg proteiner uten for mye kalorier, også spiser du middag med venner men begrenser porsjonene! Man skal leve sosialt videre selv om man prøver å gå ned i vekt, man kan ikke bli helt fanatisk. Jeg har gått ned 14 kilo uten å ha komplett oversikt over alt jeg spiser (restauranter, besøk osv), så det går helt fint! Man må bare tenke helhet i løpet av en uke, ikke være fanatisk hver eneste dag! Anonymkode: dfadc...885 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #10 Del Skrevet 14. august 2023 Jeg takker aldri nei til middager, men spiser da litt mindre den dagen. Og er det kjøtt, grønnsaker, saus, poteter eller lignende, så tar jeg mest grønnsaker, og bare litt saus. Er det gryterett, lasagne osv, så tar jeg mindre porsjon. Samme med å gå ut å spise, jeg elsker indisk mat, og spiser det kanskje ute 4 ganger i året, da spiser jeg den middagsretten jeg vil ha, selv om det skulle være 1000 kalorier. Fordi jeg spiser det så sjelden. Anonymkode: 98035...da8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #11 Del Skrevet 14. august 2023 Less på med grønnsaker og protein (kjøtt). Litt karbo og evt saus. Drikk mest vann og stopp å spise når du er mett (ta en liten pause i spisingen, drikk vann og kjenn etter). Si nei takk jeg er forsynt når vertskapet vil få deg til å spise mer. Si at du sparer plass til desserten. Ta en liten porsjon dessert og si ja takk til påfyll av kaffe eller frukt. Spis som en slank person. Det er sånn de gjør det. Anonymkode: d8cba...359 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 14. august 2023 #12 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja artig med disse som må veie alt fortsatt på dag 20-40-60 osv...😶 Anonymkode: e7f8a...0c5 Noen av oss har svært dårlig øyemål. Så jeg veier alt jeg spiser hjemme og på jobb. Og bruker øyemål når jeg spiser ute/borte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #13 Del Skrevet 14. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Spis som en slank person. Det er sånn de gjør det. Venninna mi er slank og spiser som en hest. Så skal jeg spise som en hest da eller? dummeste jeg har lest.......... Anonymkode: 23b87...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #14 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har nylig startet, men allerede takket nei til to middager borte da jeg føler jeg misser helt ut om jeg ikke får telt kaloriene. En middag hos noen andre kan jo inneholde hva som helst av kalorier. Når Jeg har kommet meg en del ned stresser jeg nok ikke like mye. Men nå ønsker jeg de første 10-20kg uten masse ting på siden som skal stoppe meg. Anonymkode: adc72...677 Jeg legger inn ca. Feks lasagne. Vet jo ikke hvor mye kalorier det er, men det får bare gå. Kan jo la være å spise brød, og ha ekstra salat, og ikke drikke brus/vin. Orker ikke slutte å leve selv om jeg vil ned i vekt. Spiser heller mindre porsjon. Prøver værtfall Anonymkode: 7155b...4de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #15 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Venninna mi er slank og spiser som en hest. Så skal jeg spise som en hest da eller? dummeste jeg har lest.......... Anonymkode: 23b87...cae De fleste slanke spiser ikke som hester. Noen ytterst få, men ikke de fleste. Mine slanke venninner kan spise en del, men de velger sunne alternativer hele tiden. Og snacker aldri. Anonymkode: d494b...08e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #16 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Venninna mi er slank og spiser som en hest. Så skal jeg spise som en hest da eller? dummeste jeg har lest.......... Anonymkode: 23b87...cae Gjør som venninna di, da, spis "som en hest" sosialt, men spis som en mus ellers. Noe som er gjennomgående i slankes kosthold. Til spørsmål om middag hos venner/på restaurant. Jeg pleier å spise det jeg får servert, og kose meg med maten. Men begrenser alt utenom - tar ikke brød eller ostefat eller whatever de har framme, og tar noen biter av desserten. Hovedretten spiser jeg godt av om jeg liker den. Logger det vanligvis som 1000 kcal. Sikkert i overkant, men en hovedrett pleier ofte å være såpass når de ikke sparer på olje/smør/fløte. Å unngå å spise det som verten har lagt flid i, å pirke i maten, eller å ta med egen mat er ikke noe alternativ. Anonymkode: 24625...09d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #17 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Venninna mi er slank og spiser som en hest. Så skal jeg spise som en hest da eller? dummeste jeg har lest.......... Anonymkode: 23b87...cae Folk har hele mitt liv vært imponert over hvor mye jeg kan spise og fortsatt være tynn, faktisk ikke noe problem når man spiser 1-2 måltider pr dag, skjelden godter og drikker vann. Kan godt spise 4-5 måltider pr dag, Kake og dessert i selskap med andre, men til hverdags er jeg ikke opptatt av mat og assosieres ikke mat og kos. Mat er rett og slett noe jeg aldri har vært opptatt av og kroppen min regulerer selv. Gjør jeg lite så blir jeg ikke sulte, er jeg veldig aktiv så blir jeg mer sulten. Så jeg spiser når jeg er sulten og det jeg føler jeg har lyst på. Anonymkode: 52756...0e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #18 Del Skrevet 14. august 2023 Du kan ikke ha en tankegang om at du misser ut alt om du ikke får telt kalorier. Det er en skummel tankegang, spesielt kombinert med å droppe sosiale ting fordi du ikke har kontroll på kaloriene. Jeg dropper tellingen når jeg spiser hos andre eller ute. Jeg velger magert kjøtt når jeg kan, mest mulig grønnsaker, og er moderat på karbo og saus. Og aldri, absolutt aldri, forsyne meg to ganger. Og aldri fylle opp fatet helt fult! Anonymkode: 36a42...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #19 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Venninna mi er slank og spiser som en hest. Så skal jeg spise som en hest da eller? dummeste jeg har lest.......... Anonymkode: 23b87...cae Leste du det første jeg skrev? Overvektige (meg selv inkludert) har ofte manglende metthetsfølelse. Denne må trenes opp og det kan gjøres ved å spise på måten jeg beskrev. Dette er en bedre metode enn å telle kalorier, for det er noe man kan leve med for resten av livet. Slanke/normalvektige/tynne har ofte en velutviklet metthetsfølelse og spiser ikke mer enn de trenger. Om venninnen din spiser som en hest når hun er sammen med deg er det to årsaker. Enten har hun spist lite tidligere på dagen, eller så er hun ekstremt aktiv. Husk også at "aktiv" ikke behøver å være trening/fysisk. Rastløshet, stress, vandring, urolighet osv forbrenner mye mer enn oss dvaske late som har rumpa i sofaen. Anonymkode: d8cba...359 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 15. august 2023 #20 Del Skrevet 15. august 2023 Du kan estimere og ta godt i på estimatet samtidig som du begrenser mengden. Med mer erfaring blir det mye enklere å vurdere. Jeg spiser for eksempel lunsj i kantina hver dag. Vet jo ikke hvor mye kalorier det utgjør, men estimerer ca 500 og tilpasser porsjonen. Er det mye saus må jeg spise lite ris osv. Til middag estimerer jeg gjerne 800 kalorier. Men med for eksempel lasagne er ikke 800 kcal mye, så da tar jeg et lite stygge lasagne, masse salat (litt olje) og dropper brød. Skal jeg ha brød må jeg legge på mer. Tenk at du skal spise en samlet mindre porsjon enn du ville gjort til vanlig før du slanket deg. Da er det uansett fremskritt, uavhengig av kalorinivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå