Gå til innhold

Når lærer barn å si ja/nei eller svare på andre spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3 åring som har vært sein i språket. Han har begynt å snakke i setninger nå, men sier aldri ja/nei eller lignende. Hvis jeg spør: vil du ha juice, så svaret han juice. Hvis jeg sier "værsågod" svarer han "værsågod". Barnehagen har tidligere vært bekymret for autisme pga sent språk og tågange. Men språket har kommet de siste månedene. Er dette med ja/nei et tegn på autisme?

Anonymkode: 9aabf...58b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mangel på samhandling er et autismetegn, og det å ikke svare på spørsmål er jo sånn sett mangel på samspill. De fleste barn lærer vel å svare ja/nei på spørsmål eller å riste på hodet/nikke innen de er to.

Hvordan reagerer han når du spør han om noe, da? Overser han det, føler du at du får kontakt med ham?

Anonymkode: 2ac22...2b8

• Liker 1
Skrevet

Min på 18 måneder svarer med nikking og risting på hodet og lyder som minner om ja og nei i noen tilfeller. Men svaret er helt lotto, hun sier som regel nei til det meste også når hun mener ja. Ellers svarer hun ikke på noen spørsmål, hun babler masse men om vi spør om noe stirrer hun ofte bare tilbake. Aner ikke hva som er vanlig 😄 

Kanskje du kan forsøke at hver gang du spør om juice og han sier "juice!" så sier du "ja takk, juice" osv? Altså hver eneste gang du spør ja/nei og han svarer noe annet så gjentar du ja/nei og det han sa. Jeg forsøker iallfall det med min for de lærer jo av det vi sier men når de ikke selv har språk og spør om ting så sier vi jo lite ja til dem og nei er mest når de gjør noe galt og har jo da en annen betydning. Vet ikke om dette er korrekt tilnærming men tenker det skader ikke iallfall. 

Anonymkode: 7f9cf...1a7

Skrevet

1.  Når barn lærer det? Min var vel 1 år når den svarte tydelig ja og nei. Men svarte ja og nei tidligere med nikking osv.

2. Tegn på autisme, vet ikke. Det må du ta opp med fastlegen☺️

Anonymkode: 1ca89...b0e

• Nyttig 1
Skrevet

Sent språk er jo ett av tegnene på autisme, men det er veldig langt fra det samme som at de som er sent ute med språk har autisme. Og barnet har jo et samspill med deg når det svarer på spørsmålene dine selv om det ikke sier ja eller nei. (Hva svarer han hvis du spør andre ja/nei-spørsmål? F.eks. hvis du spør Er du en gutt? Heter du X? Er mamma en katt?) Tågange er for øvrig en relativt vanlig "uvane" hos små barn. Så jeg tenker at det nok er lurt å be om en utredning, men også huske på at de fleste som har disse tegnene ikke har autisme. :) 

Skrevet

Litt over året her.

Anonymkode: a032b...260

Skrevet

Ja, det å ikke svare ja og nei på spørsmål KAN være tegn på autisme. Også det å gjenta det du sier. Hvorfor har ikke barnehagen henvist han videre, eller benyttet seg av pedagogisk støtte/ressursteam når de er bekymret? 

Anonymkode: 6922e...5e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det å ikke svare ja og nei på spørsmål KAN være tegn på autisme. Også det å gjenta det du sier. Hvorfor har ikke barnehagen henvist han videre, eller benyttet seg av pedagogisk støtte/ressursteam når de er bekymret? 

Anonymkode: 6922e...5e1

Fordi de har villet se det an litt da de har sett fremgang i språket den siste tiden. 

Skrevet
Arkana skrev (6 timer siden):

Sent språk er jo ett av tegnene på autisme, men det er veldig langt fra det samme som at de som er sent ute med språk har autisme. Og barnet har jo et samspill med deg når det svarer på spørsmålene dine selv om det ikke sier ja eller nei. (Hva svarer han hvis du spør andre ja/nei-spørsmål? F.eks. hvis du spør Er du en gutt? Heter du X? Er mamma en katt?) Tågange er for øvrig en relativt vanlig "uvane" hos små barn. Så jeg tenker at det nok er lurt å be om en utredning, men også huske på at de fleste som har disse tegnene ikke har autisme. :) 

Hvis jeg spør " er du en gutt?"  svarer han enten gutt eller ingenting. Han går på tærne absolutt hele tiden, har aldri sett andre barn gjøre det... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mangel på samhandling er et autismetegn, og det å ikke svare på spørsmål er jo sånn sett mangel på samspill. De fleste barn lærer vel å svare ja/nei på spørsmål eller å riste på hodet/nikke innen de er to.

Hvordan reagerer han når du spør han om noe, da? Overser han det, føler du at du får kontakt med ham?

Anonymkode: 2ac22...2b8

Jeg føler at jeg får kontakt med han, han er god på blikkontakt, søker til meg osv, men han klarer ikke å svare på spørsmål. Han bare gjentar ting han hører eller ser. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det kalles ekkolali og er mer vanlig hos autister, som jeg har forstått. 
Mitt barn snakket på samme måte i den alderen, og fikk senere en autismediagnose.  
Det trenger ikke bety at det må være autisme, men hvis barnet ditt har andre tegn også, ville jeg absolutt sjekket det ut videre. 

Anonymkode: fc4d9...934

Skrevet

Rundt 2-3 år regner jeg med. Min 3 åring svarer ja/nei, sier takk og værsågod. Og kan snakke/fortelle ganske mye, prater i fulle setninger og vil ha bekreftelse på at vi hører og forstår hva han sier. Men samtidig så er barn veldig forskjellig, jeg ville ikke overanalysere alt og tenkt autisme, kanskje han er kjempeflink å snakke om 3 mnd for alt du vet, utviklingen går ekstremt fort i den alderen. 

Anonymkode: 1fc8e...7e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg spør " er du en gutt?"  svarer han enten gutt eller ingenting. Han går på tærne absolutt hele tiden, har aldri sett andre barn gjøre det... 

Jeg kjenner en håndfull barn som gjorde det da de var små og alle er normale og friske barn over 10 år senere. Hvis du googler tågange ser du også at det ikke er uvanlig. Uansett kan jo ikke vi på KG vite om barnet ditt er normalt eller ikke. Det du beskriver kan være symptom på noe, men det er er også ting som finnes hos normale barn. Det kan som sagt være lurt å snakke med legen om det bør utredes videre (om ikke annet for å utelukke ting), men prøv å ikke bekymre deg for mye over om det kan være noe galt (selv om jeg vet det er lettere sagt enn gjort). 

Skrevet

Min jente begynte med ja/nei/takk rundt 1,5 år

Anonymkode: 514d5...f7c

Skrevet

Min var vel 13-14 mnd når han begynte å si nei på spørsmål 

Anonymkode: 56d92...ff7

Skrevet

Du må sette litt krav til språkutviklingen . Feks hvis barnet vil ha juice , kan du si: vil du ha juice ja eller nei? . Det at barnet ditt hermer er bare positivt . Lek gjerne hermelek med barnet hvor dere bruker ja og nei. 

Skrevet

Ts her

Barnehagen tok meg til side i dag og sa at de har opplevd at han gjør noen bevegelser med hånda som de mente var bekymringsverdig. Jeg kjenner at jeg friker ut litt her. Søte, lille gutten min 😭 Jeg har sett de bevegelsene, men har ikke tenkt at det er noe unormalt, barn gjør jo mye rart. De kalte det stimming og sa at han ikke gjorde det før ferien. Jeg har egentlig ikke lagt merke til det, men når de sier det så ser jeg det.... Han lager også noen skrik innimellom som bhg reagerte på. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis du oppriktig er bekymret så er legen rette stedet å henvende seg. Og uansett om han er helt frisk eller får en diagnose så vil han jo alltid være den herlige gutten din. ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...