Gå til innhold

Dere som skal være alene i julen - hva gjør dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble skilt for noen år siden og har barn i tenårene. Etter som årene har gått, er ikke tanken på å være alene fullt så skremmende. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet det. Var nok en av grunnene for at jeg var livredd for å bli skilt, ferier og helligdager alene. Jeg hadde et veldig godt forhold til min eks svigerfamilie og da vi ble skilt følte jeg at jeg mistet hele familien. Min familie er veldig liten og bor andre plasser i landet. 

Jeg er ikke spesielt opptatt av jul og alt jaget om det vellykkede familielivet og all materialismen. Julen kan for meg være den verste høytiden i året. Det er den mest ekskluderende høytiden i året hvis man ikke har nettverk. Jeg prøver å gjøre det hyggelig hjemme for meg og barna. Om jeg må være alene på julaften så tror jeg kanskje det blir tidlig i seng. 

Anonymkode: 06d11...b7b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbered deg godt på å gjøre dagen til en endeløs pampering-day av deg selv. 

Hva setter DU pris på? 

Forbered en deilig frokost dagen før, spis gjerne i senga. Se det du elsker i fred og ro på tv, ha klar de julefimene du liker, ikke begynn å lete etter dem på netflix på julekvelden. 

Lag ordentlig julemiddag, du kan feks fryse halve ribba. 

Tenn lys og røkelse, ha noe godt i glasset, ta et langt bad på formiddagen. Og kjøp gjerne noen ekstra pakker til deg selv, pakk inn og la det stå til. 

Anonymkode: 6b29d...f61

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir å feire jula alene i år også,  blir å være hjemme med kattene, koke fisk til dem å grandis til meg. Finne en god serie å se på, med alle gardiner trukket foran.

Anonymkode: f37d5...f34

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har ikke barn i år og synes det er meningsløst å feire jul uten. Blir annethvert år invitert hjem til en kjernefamilie og selv om jeg er glad på deres vegne så må jeg innrømmes det er litt trist å sitte og se på deres fine jul med hverandre. Har egentlig mest lyst til å være alene på julaften med Hedvig Montgomery har sagt at man bør gå i selskap for barnas skyld, da slipper de feire jul med en klump i magen for at en av foreldre er alene. Er det uhøflig å dra hjem tidlig, etter måltidet? Vet familien vil sitte i timesvis med gaver og det å bevitne dette er ekstra sårt når jeg kun har en, max to gaver medberegnet konfektesken fra jobb.

Anonymkode: 27b23...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser frem til å feire jul alene, jeg skal fortsatt ha alle tradisjonene med tv og kosen, maten og pakkene ❤️ og facetime med barn og barnebarn som feirer hos sin far og hans familie i år. Det å få julestemning og julefølelse er ikke ene og alene avhengig av andre, det kommer innenfra.

Anonymkode: a69da...120

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder har vel et arrangement for alle som ikke vil sitte alene? Til og med min lille bygd har det. Har hørt at det er kjempekoselig både å være i komiteen, eller å bare være gjest. Er Røde Kors som arrangerer her. Folk skryter veldig av det. Middag, kaffe og kaker.

Anonymkode: a05b1...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg hadde mulighet, så reiste jeg. Om jeg skulle være hjemme, så ete, drekke brennevin og se på Netflix.

Anonymkode: a02bf...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene i julen hadde vært digg. Ikke hvert år seff, men noen ganger. 

Kunne gjort akkurat som man ville, spise det man vil osv. Sett på det man vil. Og best av alt, ingen krangling. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen venner som også er alene? Så kanskje finne på noe med de? Hvis du har én singel venninne, så kanskje dere to kan reise til et stemningsfullt julete spahotell? Hvis det blir litt pricey, så inviter til julaften med overnatting hos deg og kos dere med film, god mat og gaver🎄❤️

Anonymkode: e7e14...44f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har ikke barn i år og synes det er meningsløst å feire jul uten. Blir annethvert år invitert hjem til en kjernefamilie og selv om jeg er glad på deres vegne så må jeg innrømmes det er litt trist å sitte og se på deres fine jul med hverandre. Har egentlig mest lyst til å være alene på julaften med Hedvig Montgomery har sagt at man bør gå i selskap for barnas skyld, da slipper de feire jul med en klump i magen for at en av foreldre er alene. Er det uhøflig å dra hjem tidlig, etter måltidet? Vet familien vil sitte i timesvis med gaver og det å bevitne dette er ekstra sårt når jeg kun har en, max to gaver medberegnet konfektesken fra jobb.

Åå, vennen. Jeg forstår deg så godt. Er forslag: kjøp gaver til deg selv fra julenissen. Selv om du vet hva som er inni, så har du noe å pakke opp❤️ Jeg er gift, men mannen min evner ikke å kjøpe gaver, så jeg ordner alt selv. Er ikke det spor spennende eller romantisk, men får iallfall noe jeg ønsker meg😉

Anonymkode: e7e14...44f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alene. Det er greit nok. Lager pinnekjøtt og riskrem.  Går på butikker til dem stenger. Pynter meg med fin rød kjole. Mye god vin også.

Anonymkode: 27137...750

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde aldri dradd til en annen familie og feiret jul, kun for at barna ikke skal føle synd på deg.

Vis heller barna at du gleder deg til jula alene, og legg vekt på alt det positive. På samme måte som du jo til barna snakker deres jul opp (da hos den andre foreldre), skal du snakke din jul opp. Fortell at du skal lage deg en god frokost, se på julemerker/filmer, lage deg en god middag, ringe barna å si god jul. Jul alene trenger ikke bety ensomhet og triste følelser. Det kan også bety å kose seg i eget selskap, og vite at barna har en super jul hos den andre foreldre. 

Anonymkode: 858f5...7af

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde aldri dradd til en annen familie og feiret jul, kun for at barna ikke skal føle synd på deg.

Vis heller barna at du gleder deg til jula alene, og legg vekt på alt det positive. På samme måte som du jo til barna snakker deres jul opp (da hos den andre foreldre), skal du snakke din jul opp. Fortell at du skal lage deg en god frokost, se på julemerker/filmer, lage deg en god middag, ringe barna å si god jul. Jul alene trenger ikke bety ensomhet og triste følelser. Det kan også bety å kose seg i eget selskap, og vite at barna har en super jul hos den andre foreldre. 

Anonymkode: 858f5...7af

Det er sant som du sier, man kan også kose seg i eget selskap. Mye tror jeg handler om forventningspress. Mange blir stresset og føler de må be en som blir alene på julaften. Men ingen blir stresset og føler seg presset til å invitere noen på en vanlig søndag. Jeg vil gjerne kose meg på julekvelden men med andre planer og forventninger enn det tradisjonelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år blir jeg alene på julaften for første gang, og tenker å kose meg selv om barna er hos far.

Jeg tenkte på å melde meg som frivillig på et arrangement, men kjenner at jeg bare vil slappe av. Har en hektisk periode med både jobb og studier, så gleder meg til noen dager med avslapping.

Mulig jeg drar i kirken for å høre barna spille med korpset.

Jeg skal iallfall lage meg god mat, tenne lys å se koselige ting på tv.

Når barna kommer til meg i romjulen tar vi en liten feiring sammen med julemiddag og noen gaver. Dette er noe barna ønsker selv, de vil gjerne spare gaver fra meg og kanskje min familie, og åpne hos meg.

Så skal vi kose oss sammen i romjula, med brettspill, god mat, godteri og tv. 

Selv om jeg aller helst vil feire med barna, må jeg dele denne dagen med far ( for min del kunne vi feiret sammen, men han ønsker ikke det), så da blir det annen hver julaften med barna.

Anonymkode: f03cf...207

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg kose meg alene på hytta. Reiser opp lillejulaften, setter opp juletre og finner fram litt julepynt. Julaften blir det ribbe og julemat. Pleier å ta en dusj og ta på en julekjole før Sølvguttene synger jula inn. Julekaker, vin og pakker. Første juledag blir det lang og rolig frokost før lang tur hvis været er bra. 

Slapper av, leser en bok, nyter noen dagers ferie før andre familiemedlemmer kommer i romjula. 

Anonymkode: 1d6e0...c67

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært alene de siste 12åra, tar det som en vanlig dag :) Bryr meg ikke om høytider lenger, lager meg en middag som vanlig. Nå er det jo på en søndag også, så blir jo som en "vanlig" søndag for min del 😅.

Setter pris på fri mandag og tirsdag pga røde dager :) 

Utrolig glad jeg er ute av tralten med 17.mai, jul og nyttår. Noen klikker jo helt fordi man ikke følger disse tradisjonene.

Anonymkode: 46755...86f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 0.23):

Dette blir min første jul alene. Har ingen søsken. Foreldrene mine feirer ikke jul (de har feiret tidligere, men nå vil de heller slappe av og ikke stresse med baking, matlaging og diverse). Jeg er nyskilt så er alene i år. Min gamle svigerfamilie gjorde mye stas på julefeiringen. Hele familien reiste opp til Geilo og der var det fult kjør. Med tre nøtter til Askepott og grøt i pysjamasen. Julesokker med godteri til alle. Gode drinker, vin, mat, pynte seg i flotte kjoler and u name it. Trist jeg ikke får oppleve det og enda tristere at mine foreldre ikke er interessert i å ferie jul. Mamma og pappa har egentlig aldri likt jul og alltid klagd over at det bare enda en tradisjon som er skapt for å sløse penger på. De kommer gjerne i selskap hos andre om de blir invitert, men legger lite innsats i å gjøre noe ut av dagen. De liker det enkle livet. Være hjemme, spise nøtter og se på tv. Ikke så glad i å pynte seg, dra på besøk hos andre osv. og for å være helt ærlig, så syns jeg julen med dem bare blir trist. Ene juleaften dukket de opp i helt vanlige klær og bare satt å gjespet halve kvelden. Dette var da vi feiret jul i Oslo hos svigers. 

Lurer på hva dere single gjør på jul? Trenger litt inspirasjon 

Anonymkode: e6a8c...4a7

Skulle jeg ha feiret julen alene. Så har jeg et par ting jeg kunne ha gjort.

Invitert noen hjem til meg. Enten venner eller noen ukjente. Kunne vært spennde alternativ jul. Evnt meldt meg frivillig til juleservering for de med mindre enn de fleste. 

Søkt opp om det finnes julefeiring på et hotell ol. Og dratt dit alene. Eller leid en hytte et sted. 

Det er mange som er alene på julaften. Men jeg hadde gjort max ut av det, stått opp tatt på julepysjen, satt på julemusikk og laget julefrokost.  Osv. Ingen skal få ta fra meg julegleden min 

Anonymkode: 30419...b1b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hos min mamma i juledagene, men hos meg selv i romjul og nyttårsaften. I år blir det visst bare meg og mamma, og vi drar til til kirken som har vert et tradisjon i mange år for oss. Det blir den tradisjonelle julaften med god mat, en tur på besteforeldres grav med en krans og lykt, og julemiddag tidlig på kvelden. Nyttårsaften har jeg selv valgt å være alene, litt rart første gang, men storkoser meg nå. Finner på ett eller anna med å dra ut, gå en lang tur om været er fint, og spiser og koser meg gjennom kvelden til like over midnatt. Har ikke fyrverkeri, ikke hatt på over 20år så det savnes ikke. Men for din del, om ikke dine foreldre liker å feire jul, innviter de til deg, så er du ikke alene i allefall.

Hadde aldr klart å være med noen der det er mye folk, og leven selv om mange liker det også☺️

Anonymkode: 464e9...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 20.31):

Jeg har aldri hørt om noen som feirer jul alene. Virker som alle har søsken eller foreldre eller andre slektninger, hvis de ikke har mann og masse barn. Jeg har liten familie, og de få er spredt i landet. Blir nok singel etterhvert og.. Ser med skrekk på å skulle fortelle folk at jeg blir alene hvis de spør. 

Anonymkode: 10195...24f

Hvorfor må du fortelle om det?! Hadde ikke giddet. Jul alene kan bli super koselig, men å måtte overbevise folk som lever for andre mennesker er frustrerende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er hos min mamma i juledagene, men hos meg selv i romjul og nyttårsaften. I år blir det visst bare meg og mamma, og vi drar til til kirken som har vert et tradisjon i mange år for oss. Det blir den tradisjonelle julaften med god mat, en tur på besteforeldres grav med en krans og lykt, og julemiddag tidlig på kvelden. Nyttårsaften har jeg selv valgt å være alene, litt rart første gang, men storkoser meg nå. Finner på ett eller anna med å dra ut, gå en lang tur om været er fint, og spiser og koser meg gjennom kvelden til like over midnatt. Har ikke fyrverkeri, ikke hatt på over 20år så det savnes ikke. Men for din del, om ikke dine foreldre liker å feire jul, innviter de til deg, så er du ikke alene i allefall.

Hadde aldr klart å være med noen der det er mye folk, og leven selv om mange liker det også☺️

Anonymkode: 464e9...202

Dette er en tråd for oss som skal ha julaften alene. 

Det skal jo ikke du! Gni det inn for oss som faktisk må være alene. 

Anonymkode: 82140...d3e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...