Gå til innhold

Dere som skal være alene i julen - hva gjør dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette blir min første jul alene. Har ingen søsken. Foreldrene mine feirer ikke jul (de har feiret tidligere, men nå vil de heller slappe av og ikke stresse med baking, matlaging og diverse). Jeg er nyskilt så er alene i år. Min gamle svigerfamilie gjorde mye stas på julefeiringen. Hele familien reiste opp til Geilo og der var det fult kjør. Med tre nøtter til Askepott og grøt i pysjamasen. Julesokker med godteri til alle. Gode drinker, vin, mat, pynte seg i flotte kjoler and u name it. Trist jeg ikke får oppleve det og enda tristere at mine foreldre ikke er interessert i å ferie jul. Mamma og pappa har egentlig aldri likt jul og alltid klagd over at det bare enda en tradisjon som er skapt for å sløse penger på. De kommer gjerne i selskap hos andre om de blir invitert, men legger lite innsats i å gjøre noe ut av dagen. De liker det enkle livet. Være hjemme, spise nøtter og se på tv. Ikke så glad i å pynte seg, dra på besøk hos andre osv. og for å være helt ærlig, så syns jeg julen med dem bare blir trist. Ene juleaften dukket de opp i helt vanlige klær og bare satt å gjespet halve kvelden. Dette var da vi feiret jul i Oslo hos svigers. 

Lurer på hva dere single gjør på jul? Trenger litt inspirasjon 

Anonymkode: e6a8c...4a7

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville brukt tiden på å reise et sted som var lite likt norsk jul. Skulle ønske jeg kunne det.

Anonymkode: 9b318...30b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt alene, eller har du barn som skal feires med? Kanskje de er hos ekssvigers evt..?

Vel uansett. Etter jeg ble skilt så reiste jeg det første året etter skilsmissen med ene barnet til Disneyland Paris. Hvis ikke den julepyntede parken gir julestemning så er der ingenting som vil greie det.

Er du helt alene (altså uten barna) er kanskje ikke Disneyland stedet, men kanskje et annet land å reise bort til kunne vært fristende? Se hvordan et annet land feirer jul? Anbefaler gjerne Tyskland.

Anonymkode: da432...a9d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å være alene på julaften! Det er julepyntet hus, tre nøtter til askepott, disneyfilmene, snop, grøt, pysj dynen i sofaen, god men veldig enkel mat, noen gaver (får mest penger) og en veldig lat men fin dag/kveld til tross for at jeg er alene! 

Anonymkode: 606f1...22a

• Liker 8
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cisco1 skrev (9 minutter siden):

Hva med å arrangere jul selv? Inviter dine foreldre vel? 

Har du lest innlegget? Jul med dem er trist. De årene jeg og min eksmann feiret jul med de eller i det minste prøvde, så gjorde de alltid veldig lite ut av seg. De har egentlig aldri likt å feire jul og det skyldes nok at de ikke er kristne (heller ikke etnisk norske), så for den har jul vært mer påtvungen feiringen fordi det eneste barnet de har (meg) feiret jul. 

Jeg er uten barn og nyskilt (vi har ingen barn). Så julen blir alene i min leilighet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber, ser julefilmer, reiser bort, unner meg en god vin, sørger for fulladet vibrator... 

Anonymkode: 269db...ff1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig jeg skal være alene på julaften i år. 

Jeg kommer til å stå opp, spise en god frokost, gå en god, lang tur med hunden for å tenne lys på grav, komme hjem, ta en dusj, ta på deilig innetøy, lage middag, drikke vin, spise julegodter og se på tv.

Jeg er heldig for jeg er invitert flere steder, men jeg har valgt å takke nei for å prøve om julaften alene kan være så deilig som jeg forestiller meg at det kan.

Jeg tror det beste du kan gjøre, ts, er å fokusere på hva du kan gjøre julefeiringen til i stedet for å fokusere på at alt er trist. Det behøver jo ikke være det? Hvis det er viktig for deg å feire jul med mange, så kan du kanskje melde deg som frivillig hos Kirkens Bymisjon eller lignende? Tror det er populært, så du bør nok være tidlig ute.

Håper du får en fin julefeiring uansett!

Anonymkode: e539e...13f

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot å tilbringe annen hver julaften alene. Spiser det jeg har lyst på. Ser filmer, gjerne sånne romantiske julefilmer. Slapper av i sofaen og leser litt innimellom tv-tittingen. 

Jula er egentlig bare en vanlig kveld for meg. Har ingen sterke følelser for jul, og har krympet det ned til et minimum etter at sønnen min ble voksen. Han er heller ikke særlig opptatt av jul og vil gjøre minst mulig. Men i oppveksten hans var det full julepakke, pynting av juletre, pynting av oss, gaver under treet og juledekorasjoner i hele huset, bakte pepperkaker osv. Så han er oppvokst med tradisjonell feiring. Det var bare en lettelsens dag da jeg kunne droppe alt det styret.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle være alene i julen så hadde jeg hatt julaften helt alene ; gått i kirka og på gravene, laga meg full julemiddag selvsagt, sett maks antall julefilmer og åpna gaver for meg selv. 

Senere i julen hadde jeg bedt besøk til meg noen dager, gjerne folk som også sitter alene men også andre. Ellers er lange morgninger med frokost og kaffe på senga, gull! Ingen å ta hensyn til, bare kose meg hundre prosent på min måte :)

Anonymkode: 8fde8...7c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis på hotell. Mange hotell som har stemningsfulle feiringer. Eller meld deg frivillig 

Anonymkode: c0436...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pyntet litt til jul, men droppet juletreet siden det ikke var viktig for meg. Lagde full julemiddag og hadde kjøpt inn ekstra pålegg som jeg ville ha. Godteri og kaker, men kun det som jeg virkelig ville ha. Hadde nytt garn å strikke, kjøpte meg en bok jeg ville lese og et spill til Playstation. Altså ting og mat som ga meg glede. Hadde en veldig fin jul. 

Må innrømme at jeg har hatt julaftener som har vært pyton. Mest av alt fordi jeg hverken har ordnet julemiddag og andre ting som gir meg glede. Min "feil".

Anonymkode: 82140...d3e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på juleprogrammer, spiser grøt til lunsj og pizza til kvelds 😁 masse kaker og julegodis innimellom. Så åpner jeg mine få pakker akkurat når det passer meg. Slipper å vente på at noen skal ta oppvasken først. :) 

Anonymkode: dd279...12e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser til syden :)

I fjor satt jeg på Gran Canaria på all inclusive, så tre nøtter til askepott mens jeg sola meg naken på balkogen med cava i glasset. Var julemiddag på hotellet. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri feirer jul alene, men har feirer nyttår mange år alene.

Det blir det du legger opp til. Om du er lei deg, sitter å gråter, og bare er trist, ja da blir det en trist kveld. Det har jeg selv erfart.

Kvelden og dagen blir det du vil den skal være. Du trenger ikke å finne ut av hva det skal være akkurat nå, men tenk litt på hva du ønsker å få ut av dagen.

Ønsker du å kose deg alene, med god mat og kos. Eller ønsker du å invitere andre hjem til deg? Dine foreldre, eller å gjøre det mange har i flere år nå; invitert fremmede hjem til seg på jul, andre som også sitter alene.

Se om du ikke kan klare å lage deg en plan.

Og bare for å ha nevnt det; det er absolutt fullstendig lov å sitte å gråte å være trist og lei, om det er det du føler for 💙 Første gang kan være tøff 💙

Anonymkode: d636e...df9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har aldri hørt om noen som feirer jul alene. Virker som alle har søsken eller foreldre eller andre slektninger, hvis de ikke har mann og masse barn. Jeg har liten familie, og de få er spredt i landet. Blir nok singel etterhvert og.. Ser med skrekk på å skulle fortelle folk at jeg blir alene hvis de spør. 

Anonymkode: 10195...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke noen gode venner du kan bli invitert til? 

Skulle jeg feiret helt alene, ville jeg reist bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 0.23):

Dette blir min første jul alene. Har ingen søsken. Foreldrene mine feirer ikke jul (de har feiret tidligere, men nå vil de heller slappe av og ikke stresse med baking, matlaging og diverse). Jeg er nyskilt så er alene i år. Min gamle svigerfamilie gjorde mye stas på julefeiringen. Hele familien reiste opp til Geilo og der var det fult kjør. Med tre nøtter til Askepott og grøt i pysjamasen. Julesokker med godteri til alle. Gode drinker, vin, mat, pynte seg i flotte kjoler and u name it. Trist jeg ikke får oppleve det og enda tristere at mine foreldre ikke er interessert i å ferie jul. Mamma og pappa har egentlig aldri likt jul og alltid klagd over at det bare enda en tradisjon som er skapt for å sløse penger på. De kommer gjerne i selskap hos andre om de blir invitert, men legger lite innsats i å gjøre noe ut av dagen. De liker det enkle livet. Være hjemme, spise nøtter og se på tv. Ikke så glad i å pynte seg, dra på besøk hos andre osv. og for å være helt ærlig, så syns jeg julen med dem bare blir trist. Ene juleaften dukket de opp i helt vanlige klær og bare satt å gjespet halve kvelden. Dette var da vi feiret jul i Oslo hos svigers. 

Lurer på hva dere single gjør på jul? Trenger litt inspirasjon 

Personlig pleier jeg å be om å få jobbe de årene jeg er alene på julaften, men det er jo ikke alle som har mulighet til det eller ønsker det. 

Du har ikke noen venner eller noe som også feirer jul alene? Såfall kunne du invitert de? Evt bekjente eller fremmede.  Ellers har jeg alltid hatt lyst å melde meg som frivillig til jul for alle, men er litt for pysete

Anonymkode: 374ee...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb frivillig på feks sykehjem, barnehjem/institusjoner, eller andre ulike organisasjoner som hjelper de som har minst feks? 

Anonymkode: 858f5...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært alene i jula så skulle jeg laget all den gode maten til meg selv, se alle julefilmer, sove lenge og så hadde jeg invitert noen andre som var alene en av dagene. 

Anonymkode: 8fde8...7c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...