Gå til innhold

Har du slitt psykisk.... hva er ditt beste råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare si det med en gang: tror ikke på terapi hos psykolog eller psykiater. Men nå spør jeg åpent, fungerer det? 

Har du slitt psykisk? Hva er ditt beste råd i hva som hjelper?

Jeg tror mer på behandling igjennom å være på tur og være aktiv. Med dyr og hyggelige mennesker...

Men hva er ditt beste råd?

Anonymkode: f4230...4d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg må bare si det med en gang: tror ikke på terapi hos psykolog eller psykiater. Men nå spør jeg åpent, fungerer det? 

Har du slitt psykisk? Hva er ditt beste råd i hva som hjelper?

Jeg tror mer på behandling igjennom å være på tur og være aktiv. Med dyr og hyggelige mennesker...

Men hva er ditt beste råd?

Kommer an på hva du sliter med. Jeg har ihvertfall fått enorm god hjelp av psykolog, men det krever jo mye arbeid fra en selv. 

Anonymkode: d9d9e...80c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Distrahere deg selv, dersom du klarer. Gi deg selv mål og mening.

Anonymkode: effe1...ab2

• Liker 1
Skrevet

Verdens kjedeligste råd er også det beste - nemlig å trene.

Som du jo er inne på, være aktiv, bruke kroppen, få litt frisk luft.

Det hjelper for meg, veldig merkbart og med en gang omtrent, fra første treningsøkt (uansett hvor dårlig form jeg er i).

Anonymkode: 9274d...022

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Medisiner 

Anonymkode: 1f952...79b

Skrevet

Har slitt en del med angst. Det som har hjulpet mest er metakognitiv terapi og ACT (acceptance and commitment therapy) blandet med eksponering.

Selve «cluet» for meg var å akseptere at angsten er der, selv om jeg får helt ekstreme fysiske symptomer så er jeg ikke redd for angsten i seg selv lenger. Forsøker å tenke at angsten er en hund som bjeffer, eller en unge i trassalderen. Veldig distraherende ja, men man må bare ignorere den.

Er likevel livredd for at andre skal se det på meg. Så den sosiale angsten sliter jeg fortsatt mye med. 

Tror at det er en forskjellig «nøkkel» som kan fungere for ulike mennesker. Må en del prøving av ulike psykologer, terapier, og evnt. medisiner til, men har troen på at det er stor mulighet for å bli mye bedre! Det har jeg selv opplevd 😊

Anonymkode: f7019...5c8

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Verdens kjedeligste råd er også det beste - nemlig å trene.

Som du jo er inne på, være aktiv, bruke kroppen, få litt frisk luft.

Det hjelper for meg, veldig merkbart og med en gang omtrent, fra første treningsøkt (uansett hvor dårlig form jeg er i).

Anonymkode: 9274d...022

Tusen takk for svar 🌼

Har slitt lenge, men litt redd for å si høyt hva. Ønsker ikke at noen setter diagnose på meg.

Kjenner stor tristhet og behov for å høre til. Har ikke sovet ordetlig de siste årene. Kjenner på mye vondt inne meg, men som er vanskelig å sette ord på.

Trening hjelper det merker jeg godt. Takk for gode råd. 

Hva gjør egentlig en psykolog?

• Hjerte 4
Skrevet

Spørs helt klart hva man sliter med. for min egen del som sliter periodevis med både depresjon og angst på grunn av traumer,så må jeg si kombinasjonen av å være aktiv og samtaler med psykolog virkelig har hjulpet. Før var det nemlig konstant og ikke bare i perioder jeg hadde det jævlig. 

Anonymkode: f6350...529

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg, som sliter med tungsinn og bitterhet merker at trening er beste medisin. Alle varianter. 

• Nyttig 1
Skrevet

En veldig bra tråd om teamet (denne tråden er en av de bedre som har vært he inne om psykologer og rimer og hva de hjelper med).

For mange fungerer psykolog. Det fungerer om du har en psykolog du har kjemien med som hjelper deg på rett vei, men en må også gjøre en egeninnsats.

Jeg har hatt 3 psykologer, 2 veldig gode som har hjulpet meg masse, og en som jeg like gjerne kunne snakket med en gråstein istedenfor. De to gode derimot ser jeg i ettertid at har forandret livskvaliteten min veldig og har ikke vært opptatt av diagnoser. Evig takknemlig for disse to.

Men også å gå tur i naturen har hjulpet meg, tid med dyr, skriving, (kreative hobbyer), trening, gode Instagram kontoer, ted talks, en god podcast med en traume psykolog som heter dr gabor mate, gode podcaster ellers, gode bøker som hjelper meg å forstå reaksjoner jeg har og hvordan en kan hjelpe mentale tankebaner til å snu. 

Anonymkode: da793...eed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg holder meg gående med trening, turer i skogen. Har slitt psykisk i mange år men får ikke timer hos psykolog. Er ikke dårlig nok. 

Anonymkode: 81b8e...5d2

Skrevet (endret)

Edit, feilpost.

Endret av Jegern Puahate
Skrevet

Jeg begynte med å trene. Fryktelig tungt i starten,  måtte tvinge meg selv. Sa til meg selv at det var det eller å gi opp livet. Etter regelmessig trening en stund løsnet det gradvis.

Jeg tok også antidepressiva, men hadde brukt det lenge uten bedring. Hjalp sikkert likevel det også. 

Jeg var blitt bedre da jeg gikk til psykolog, men var redd for tilbakefall. Prøvde vanlig samtaleterapi først. Hatet det. Orket ikke grave i dritten.  Gjorde meg verre. Så begynte jeg på en terapi som handlet mer om å akseptere og gå videre. Funket som bare det. Ingen graving i dritten. Mer å tenke over hvilke mestringsstrategier man hadde brukt til da, hvorfor de ikke fungerte godt, og finne nye. Var riktig terapi for meg. 

Anonymkode: 3fba5...5e3

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg begynte med å trene. Fryktelig tungt i starten,  måtte tvinge meg selv. Sa til meg selv at det var det eller å gi opp livet. Etter regelmessig trening en stund løsnet det gradvis.

Jeg tok også antidepressiva, men hadde brukt det lenge uten bedring. Hjalp sikkert likevel det også. 

Jeg var blitt bedre da jeg gikk til psykolog, men var redd for tilbakefall. Prøvde vanlig samtaleterapi først. Hatet det. Orket ikke grave i dritten.  Gjorde meg verre. Så begynte jeg på en terapi som handlet mer om å akseptere og gå videre. Funket som bare det. Ingen graving i dritten. Mer å tenke over hvilke mestringsstrategier man hadde brukt til da, hvorfor de ikke fungerte godt, og finne nye. Var riktig terapi for meg. 

Tusen takk for godt innspill 🧡

• Hjerte 1
Skrevet

Skriv en liste over hva som gjør deg lykkelig. Eller hva som tidligere gjorde deg lykkelig. Hvis du er deprimert. 

Prøv å gjøre minst 2 ting av de hver dag.

Det trenger ikke være store ting.

Min liste ser litt sånn ut:

Klapp et dyr.

Kjøp deg blomster

Plant noen frø.

Sykle en tur.

Ring en venn.

Gå på besøk til noen du er glad i. 

Ta et fotbad

Gå på spinning

Onaner (masse)

Prøv noe nytt.

Les en bok

Se en teit film.

Lag god mat

Sett på gøy musikk

Whatever makes u happy.

Anonymkode: 734fc...a8d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det noe navn på den terapien som hjalp for deg?

Anonymkode: a4009...d7e

Skrevet

Jeg har schizofreni. Dersom man er alvorlig psykisk syk er det sjeldent det holder med tur og aktiv livsstil, det holder ikke. Må ha medisiner, fast jobb og mye hvile. 

Anonymkode: 4b175...85e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Trening og finne ut av hva som gjør seg lykkelig. Kan være lurt p holde seg Anna dating f eks

Anonymkode: fce87...00f

Skrevet

Jeg sliter med depresjon og angst.. Merker at situasjonen hos meg blir verre etter stressperioder på jobb. I mindre stressende perioder føler jeg meg bedre.

Skal begynne hos psykolog neste uke, som jeg ser frem til. Bare å få slippet ut tankene og fortelle noen hvordan jeg virkelig har det.

Anonymkode: 1eedb...506

• Liker 1
Skrevet

Trening :)

Trenger ikke være noen store prestasjoner. Tusle i skogen eller marka, alt hjelper. Det er vel rimelig godt dokumentert også! Jeg slet selv mye psykisk på barne- og ungdomsskolen. Begynte å trene i tiende klasse og kom meg veldig. Og jeg har merket stor forskjell i de periodene jeg har falt ut av vanene. Nå har jeg trent minst tre dager i uka de siste fem årene, og har aldri før følt meg så stabil og fornøyd med livet. Jeg er ikke en sånn som kjenner noe endorfiner og lykkefølelse, men det er vel ingen som ikke er drit fornøyd etter en hard økt. Bare fordi det er over liksom.

Det fine er at det bare er positive effekter utenom psyken også. Sirkulasjon, balanse, kondisjon, muskelkraft, fordøyelse, lunger, konsentrasjon, søvn, forbrenning, selvbilde+++, ALT i kroppen har godt av trening og generell bevegelse. Eneste ulempen er at det aldri frister ;)

Anonymkode: a5ead...ddc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...