Gå til innhold

Kan en coach behandle psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en coach behandle psykisk sykdommer? Har hørt så mye om coacher som behandler traumer/ptsd og andre psykiske sykdommer etter 1/2 - 2 års utdanning. Og mener at det er mer effektivt enn psykolog. Noen med erfaring? Jeg synes det høres veldig etisk feil ut og trodde en coach var noe helt annet. 

Anonymkode: da8b5...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har ikke en coach lov til. 

Anonymkode: ce1ca...ab5

• Liker 2
Skrevet

Nei. En Coach kan ikke det, og har heller ikke kompetanse til det.

Anonymkode: 79ce1...dc4

• Liker 2
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 0cfcc...fff

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner til ihvertfall 4 coacher som mener de kan behandle psykisk sykdom. Og mer effektivt enn en psykolog fordi de forstår mer og behandler det på en annen måte.

De kan behandle depresjon, angst, ptsd/traumer mm. 

Jeg tenker at dette i grunn er ganske farlig område å bevege seg inni og derfor har man psykologer med lang utdanning. Og selv psykologer kan trå feil. 

Er det ingen som regulerer dette/følger med? 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner til ihvertfall 4 coacher som mener de kan behandle psykisk sykdom. Og mer effektivt enn en psykolog fordi de forstår mer og behandler det på en annen måte.

Jeg tenker at dette i grunn er ganske farlig område å bevege seg inni og derfor har man psykologer med lang utdanning. Og selv psykologer kan trå feil. 

Ts

Disse coachene kan meldes til statsforvalter. De har ikke lov å behandle psykiske lidelser. De er ikke helsepersonell / jobber ikke i en helsetjeneste. Coach er ingen beskyttet tittel, alle kan kalle seg coacher. Dette er kvakksalvervirksomhet, og kan være uforsvarlig. Men nei, ingen kan følge med på hva som bedrives i lukkede kontorer. Derfor må det meldes fra.  

Anonymkode: ce1ca...ab5

• Liker 2
Skrevet

Alle kan innhente kunnskap som gjør de kan hjelpe. Det kan man også gjøre selv. Så utdanning er ikke en nødvendighet, men en sikkerhet for at de innehar kompetansen.

Anonymkode: b1ce5...555

Skrevet

En coach behandler ingenting, men gir verktøy som personen jobber med. Verktøyene kan være alt fra lære seg å være "her og nå" (ofte er meditasjon involvert i dette), til mer kognitivt som å jobbe med fokus. Skrive ned alt som var bra med dagen, osv. 

Anonymkode: acddf...58c

Skrevet

Nei, da bryter de norsk lov. Det er gode grunner til at det kun er psykologer og leger som skal behandle psykiske lidelser.

Men klart det hjelper å prate med en entusiastisk og hjelpsom person som kun er fokusert på DEG, det liker vi vel alle, det får oss til å føle oss bedre. Men det er ikke behandling.

De fire coachene du henviser til bør anmeldes til helsetilsynet. En som er godt utdannet og har lang erfaring med behandling av psykiske lidelser, ville aldri sagt noe i retning av «at man behandler noe mer effektivt og skjønner mer enn andre fagpersoner», da ydmykhet og respekt for ulikhet og menneskeverd er noe av det fagetiske grunnlaget. 

Coach er en lettvekter-tittel for folk som ikke gidder eller evner å gjøre en virkelig jobb med å f.eks bli psykolog. Styr unna.

Anonymkode: 659c9...a81

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Dessverre formulerer de seg ofte såpass svakt at de ikke bryter noen lover, men det er så absolutt uetisk og forkastelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 11.10):

Nei, da bryter de norsk lov. Det er gode grunner til at det kun er psykologer og leger som skal behandle psykiske lidelser.

Men klart det hjelper å prate med en entusiastisk og hjelpsom person som kun er fokusert på DEG, det liker vi vel alle, det får oss til å føle oss bedre. Men det er ikke behandling.

De fire coachene du henviser til bør anmeldes til helsetilsynet. En som er godt utdannet og har lang erfaring med behandling av psykiske lidelser, ville aldri sagt noe i retning av «at man behandler noe mer effektivt og skjønner mer enn andre fagpersoner», da ydmykhet og respekt for ulikhet og menneskeverd er noe av det fagetiske grunnlaget. 

Coach er en lettvekter-tittel for folk som ikke gidder eller evner å gjøre en virkelig jobb med å f.eks bli psykolog. Styr unna.

Anonymkode: 659c9...a81

Helt enig.

Hvis jeg anmelder disse, får de da vite at det er jeg som har gjort det? 

AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 12.39):

Dessverre formulerer de seg ofte såpass svakt at de ikke bryter noen lover, men det er så absolutt uetisk og forkastelig. 

Ja, det sa den ene coachen. At de kunne ikke direkte si at de behandlet psykisk sykdom, men at det var mer skjult 🙄 

Synes også det er svært uetisk og forkastelig. 

Ts 

Skrevet

Hva om en av pasientene til coachen skulle ende livet sitt?  Coachen vil vel slite da både moralsk og juridisk?

Anonymkode: ae660...a1e

Skrevet

Det er vanskelig å bli psykolog, der de fleste psykologer er relativt intelligente mennesker. Jeg tror det er stor fordel at en behandler er like intelligent eller aller helst smartere enn pasienten. Det tror jeg er oftere casen med en psykolog enn en coach. Men jeg tror ingen av delene er noen garanti for for suksess og at alt kan være verdt ett forsøk om man har midler og muligheter og står fast.

Anonymkode: 268e7...971

Skrevet

Det var ikke psykologene som hjalp meg, de som hjalp mest var en gruppe mennesker som forstod seg på å søke seg selv og finne ro. 

Tror alle kan hjelpe noe, selv om de kanskje ikke bør bruke ordet "behandle". 

Jeg får for tiden mest hjelp med yoga, meditasjon, vennskap, thai chi. Og når jeg får råd til det blir det å forsøke psykolog igjen, men mest fordi jeg vil prøve en gang til -det blir litt sånn "bedre lykke neste gang", jeg ble skikkelig dårlig behandlet av det norske systemet, så får håpe de er flinkere i landet jeg er i nå. 

Anonymkode: cb59c...424

Gjest theTitanic
Skrevet

Coach er ikke en beskyttet tittel. Teknisk sett så kan både du og jeg kan åpne coach praksis i morgen. 

Skrevet (endret)

Alle kan kalle seg coacher, og ingen trenger noe erfaring eller kunnskap for å gjøre det. 

Coach-praksis har fått et altfor stort marked i Norge, og noen balanserer i eller over grenseland for hva som er lovlig markedsføring, fordi spesialisthelsetjenesten og psykologi ikke er tilfredsstillende. 

Coachene tar en uforskammet overpris for sine tjenester, men folk er så desperate at de prøver likevel. 

Det verste er at mange blir både psykisk og fysisk dårligere av "coachingen", men det legges det totalt lokk på. Ingen tar ansvar for dette. Hverken det offentlige og iallfall ikke coachen selv. 

Det er en skandale at ikke dette er bedre regulert. 

Imellomtiden har det vokst fram såkalte "teknikker" og "mentale treningsprogram" osv som er helt latterlig og har null vitenskap bak seg. Mickey program, Lightning Process, Rewire, Gupta, MindBody, TRT osv. Noen av disse koster over 20 000,- for å delta på! Og flere av disse reklamerer som kur for fysisk og psykisk sykdom, selvfølgelig uten å være det. Det er ren kvakksalveri.

Jeg blir forbanna på hele bransjen og politikerne som ikke tar tak i dette! 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Slike terapeuter jobber ikke med fortiden. De er her og nå og fremover. Gir deg gode råd for å få mer energi, og balanse 

Anonymkode: c7ed9...be3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Slike terapeuter jobber ikke med fortiden. De er her og nå og fremover. Gir deg gode råd for å få mer energi, og balanse 

Anonymkode: c7ed9...be3

Om rådene man får kun er å se fremover og at det ikke hjelper å angre over fortiden så kan man jo like gjerne droppe terapitimene. Alle vet jo at det ikke hjelper å gråte over spilt melk. Det vanskelige er å håndtere det i praksis. Har ungen din druknet i badekaret fordi du ikke fulgte godt nok med så skal man være rimelig kald for ikke bruke mye tid på å angre. 

Anonymkode: ae660...a1e

Skrevet

Mennesker kan hjelpe mennesker som er motiverte for å gjøre grep i livet for å få det bedre. En coach kan hjelpe med å sette mål for fremtiden og gi verktøy som kan være nyttig for å jobbe med seg selv. Men de kan ikke si at de behandler psykiske lidelser. Det er de ikke kvalifisert for og det har de ikke lov å reklamere med. 

Skrevet

Uavhengig av diagnose kan en coach være god hjelp for å komme seg ut av en negativ tilstand. Jeg har vært både utbrent og deprimert, og  leger og antidepressiva hjalp meg ikke en dritt. Det var coacher som fikk meg ut av sykdomsbobla og ga meg verktøy for å komme meg ut på den andre siden.

Anonymkode: 6f3e7...871

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...