Gå til innhold

Hva bør prioriteres i et hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si at du kjøper en bolig som ikke har vært pusset opp siden år 2000, og du begynner helt på bar bakke - altså ingen møbler, ingenting. Du har et tomt hus, og that's it. Ingen alvorlige mangler på det byggtekniske - alt som bør gjøres, bør gjøres på innsiden. 

I hvilken rekkefølge ville du startet? Hva kjøper du først? Hva kan man vente med? 

Anonymkode: 95cf3...adc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gulv! Alltid gulv først! 

Anonymkode: c74db...f4f

• Liker 1
Skrevet

Seng er det første jeg ville kjøpt hvis jeg manglet alt.

• Liker 1
Skrevet

Legg gulv og mal det som skal males før du flytter inn. 

Du kan finne mye bra brukt på Finn og bruktbutikker. 

Skrevet

Jeg starter på toppen og jobber meg nedover. Malinggsøl er ikke en bekymring da.

Fjerner alt av lister, tapet, panel etc. Maler så tak, fikser veggene og legger gulv til slutt.

Trenger ikke seng så lenge man har madrass. En sofa er greit da.

Anonymkode: a3766...042

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Her ville jeg ha startet med kjøkkenet eller badet, så lenge det elektriske og rør var i orden.

Anonymkode: 59042...7d0

Skrevet

Jeg ville tatt vegger og tak først, slik at jeg ikke måtte beskytte evnt nytt gulv for malingssøl. 

Når det kommer til de store rommene ville jeg prioritert kjøkken og bad først, deretter oppholdsrommene. Livet som oppussings-rotte er bare så utrolig mye bedre når kjøkkenet er et fristed og en oase som bare fungerer, med en liten sittekrok og alt annet på plass. 

Anonymkode: 10203...ede

• Hjerte 1
Skrevet

Det er vel ikke så stor krise om det ble pussa opp i 2000? Jeg bor i et hus fra 70-tallet og selv om det har oppussingspotensiale er det helt beboelig. 

Jeg hadde begynt med å kjøpe en stol og en kaffetrakter, da kommer jeg langt. Skifte vinduer er en prioritet. 

Anonymkode: cc11c...33e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville begynt med gulv, vegger, lister, dører, vinduer osv. Vurdert om noe må gjøres med det. Her ville jeg også inkludert oppvarming, isolering og det elektriske.

Så ville jeg sørget for st alt det funksjonelle var i orden. Varmtvann, varmepumpe osv. 

Deretter ville jeg prioritert å få i stand i hvert fall 1 bad og kjøkken. Det er rom jeg ikke liker langvarige oppussingsprosjekter. Deretter vikle jeg sørget for å få istand stua, og sørget for å ha et større område dom er "ferdig". Da er det lettere å leve med at det er noen rom som ikke er ordnet ennå.

Deretter ville jeg ordnet soverommet (seng ville jeg selvsagt ordnet tidligere).

Til slutt ville jeg prioritert ett og ett rom til jeg var ferdig. Mulig jeg har glemt noe her altså. Dette var bare det jeg spontant tenkte på.

• Nyttig 1
Skrevet

Er alt i orden på kjøkken og bad? Ville startet der i så fall. Satt inn evt ovn, kjøleskap, dusj. Så man kan lage mat, gå på do og vaske. Så hadde jeg ordnet seng/madrass og et sted å sitte med et bord. Kanskje en tv. Lystette gardiner til soverom. Vaskemaskin etterhvert når behovet dukker opp. Så hadde jeg gått løs på vegger og gulv. Interiør med skap og møbler til slutt.

Er det noe med det elektriske, varmtvann og sånn som må gjøres hadde jeg så klart tatt det tidlig i prosessen. Men greit å ha et sted å sove, hvile, gå på do og kunne lage mat mens man holder på.

Skrevet

Det er bare utseende? Jeg ville tenkt hva er viktigst for deg. Rett og slett noe slik:

Er det utseende/atmosfære som er viktigst for deg? Da kan mye gjøres med maling, male veggene.

Er du glad i å lage mat og tilbringer mye tid på kjøkkenet? Da det åpenbart kjøkkenet du må ta først, for du kommer til å savne fasiliteter og komfort i det daglige. 

Er det rengjøring som er viktigst for deg? Da er det nok gulv du må bytte. Gammelt, rippet gulv ser alltid skittent ut, uansett hvor mye du støvsuger og vasker, og det kommer til å drive deg til vannvidd.  Akkurat denne snakker jeg av erfaring. 😬

og, er du glad i organisering og sortering, veldig glad i klær eller har generelt mye TING, invester først og fremst i skap, lagringsplass. En god og stor og oversiktlig PAX fra ikea er jo investering i seg selv. 

Anonymkode: 3e009...a1e

Skrevet

Er du nødt til å pusse opp absolutt alt da?

Jeg ville møblert stue og soverom, og så bodd der en god stund før jeg endret noe. Da har du god tid til å kjenne hvor skoen trykker. Gjorde akkurat dette selv, og skal snart begynne på badet fra 1980-tallet.

Anonymkode: 98904...ee2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...