Gå til innhold

Vurderer ganske sterkt å skaffe meg en innekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva burde jeg tenke på når jeg skaffer en pus som bare skal være inne? For å gi pusen et best mulig liv? Hva burde jeg vite om å eie katt? Stell, mat, forsikringer, veterinæravtaler osv?

Anbefaler dere meg å kjøpe fremfor å ta kontakt med de som gir bort? Hunn- eller hannkatt? 

Vil en pus som bare er innendørs slite med orm? Er det nødvendig med ormkur til en innekatt? 

Anonymkode: 2d535...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde først og fremst skaffe to. Innekattlivet er ensomt og kjedelig, og du vil ikke ha en katt med depresjon.

Anonymkode: c7314...cff

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Tenker rasekatt. Hentet en gatemix og tenkte den skulle være innekatt. Etter 2 år kom den seg ut ved uhell og etter det sto den å skrek døgnet rundt i måneder for å komme ut og igjen.

Bor heldigvis landlig til. Men skulle jeg velge en katt for innekatt igjen ville jeg fått for en rasekatt hvor man vet mer om hvilke egenskaper de har. Min jeger er kun fornøyd hvis han får jakte på mus desverre.

Anonymkode: c9d37...555

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Rase som egner seg til å være inne er lurt ja, men det er absolutt best med 2. Da er det jo også mye mer sannsynlig at de ikke føler de må ut.

• Liker 5
Skrevet

Absolutt to katter, gjerne fra samme kull. Gjerne en rase som er litt rolig og passer innendørs. Birma, ragdoll, britisk korthår, for eksempel.

Anonymkode: 9c612...e1d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Når det gjelder fysiske forhold: Katten må aktiviseres. Tenk gjerne i høyden, for eksempel høye klatrestativ og steder katten kan gjemme seg bort. Noen bygger hele leiligheten slik at den passer katten, med masse plass til å klatre og hoppe og ligge høyt.  

Anonymkode: 9c612...e1d

• Liker 5
Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg en utekatt. Da er den mest ute og jeg slipper å se trynet på'n. Hater katter. Kanskje jeg skulle kjøpt meg en gullfisk istedet.

Anonymkode: 8103b...cbe

Skrevet

Innekatter = dyreplageri.

kjøp deg heller en gullfisk ☺️

Anonymkode: b0d15...795

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 23.47):

Ja, det er selvsagt dyreplageri å forhindre påkjørsler, bittskader, sadistiske naboer osv. Jobber på dyreklinikk og ser ofte hva utekattene utsettes for... Men joda, de har det sikkert flott helt til de brått dør av en påkjørsel... 

Anonymkode: 5ddf4...ada

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fra boken Katten - adferd og velferd av Bjarne Braastad, professor på NMBU og Norges fremste ekspert på katter. 

20230816_165333.thumb.jpg.b66aeef06782cb2f336ed9ac57957fad.jpg

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gliffy skrev (52 minutter siden):

Fra boken Katten - adferd og velferd av Bjarne Braastad, professor på NMBU og Norges fremste ekspert på katter. 

20230816_165333.thumb.jpg.b66aeef06782cb2f336ed9ac57957fad.jpg

Så lenge de er vant til det fra fødselen. Innekatter har mer atferdsproblemer enn katter som også går ute

Anonymkode: 17391...a0c

• Liker 4
Skrevet

Undersøk om du eller noen du bor med/har ofte besøk av tåler katt. Jeg har mindre kontakt enn ønsket med noen jeg er glad i pga de har hunder og jeg er svært allergisk. Jeg har aldri fortalt hvor ille det er i frykt for at de skal kvitte seg med hundene pga meg. 

Mange ender med å kvitte seg med dyr pga allergi

Anonymkode: b3b78...69c

• Liker 1
Skrevet

Vil bare si at jeg er forvert i dyrebeskyttelsen. Har hatt over 100 fosterkatter. Nesten ingen har hatt problemer med å kun være inne :) har hatt én eneste katt som gikk litt på veggen, begynte å angripe de andre kattene, klorte opp møbler og maste hele dagen. Han fikk gå ut, i bånd :) resten av kattene gikk veldig bra å ha inne, spesielt de som hadde gått ute i X antall år. Mange av de vil ikke ut i nytt hjem heller, så de er frivillig innekatter :P 

Jeg hadde kontaktet min lokale dyrebeskyttelse og hørt. Som sagt; min erfaring er at de fleste katter trives fint inne. Kanskje du har en veranda eller noe de kan gå litt ut på? Eventuelt gå ute i bånd? 

Anonymkode: 6a3a3...925

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er sibirkatter typiske jegere som ikke passer som innekatter?

Anonymkode: 9687d...e64

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 23.47):

Nei, noen katter skal ikke ut. Men man må selvsagt tilpasse huset til den.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge de er vant til det fra fødselen. Innekatter har mer atferdsproblemer enn katter som også går ute

Jeg har mye erfaring med kolonikatter, altså katter som er født ute og ikke vant til mennesker, og de skal i svært mange tilfeller være innekatter. Mange av dem vil ikke ut om de får sjansen en gang. 

Anonymkode: e7009...339

• Liker 1
Skrevet

Kjøp katt fra seriøs oppdretter eller fra dyrebeskyttelsen nær deg, da kan du også spesifikt be om katter som ikke har sterkt jaktinstinkt og må ut.

Mange klatremuligheter, hyller oppe på veggen til å gå mellom og ligge på, leker for å aktivisere de. Og ha 2 katter ikke en, og da må du vite at de går overens før du tar de hjem.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, fordi det krever mer av eieren, og dessverre finnes det folk som ikke gjør det som skal til. Tar man ansvaret som katteeier seriøst og gjør tilpasninger og sørger for stimuli for katten, så vil den leve godt inne. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vil bare si at jeg er forvert i dyrebeskyttelsen. Har hatt over 100 fosterkatter. Nesten ingen har hatt problemer med å kun være inne :) har hatt én eneste katt som gikk litt på veggen, begynte å angripe de andre kattene, klorte opp møbler og maste hele dagen. Han fikk gå ut, i bånd :) resten av kattene gikk veldig bra å ha inne, spesielt de som hadde gått ute i X antall år. Mange av de vil ikke ut i nytt hjem heller, så de er frivillig innekatter :P 

Jeg hadde kontaktet min lokale dyrebeskyttelse og hørt. Som sagt; min erfaring er at de fleste katter trives fint inne. Kanskje du har en veranda eller noe de kan gå litt ut på? Eventuelt gå ute i bånd? 

Anonymkode: 6a3a3...925

Takk for innlegget! Men samtidig så gjør dette meg bare enda mer frustrert av at nesten alt som kan krype og gå av katter fra ulike dyreorganisasjoner i Oslo krever at man må ha gode og trygge utemuligheter, og den typen omtale. Som i realiteten betyr at bare en forsvinnende liten del av befolkningen her har mulighet til å adoptere en innekatt fra dem. Man bør ha villa med privat hage eller slikt. Helt sykt synes jeg :(

Har også veldig lyst på innekatt, og ønsket å adoptere fra en organisasjon fordi de kattene trenger beskyttelse og et hjem, men har egentlig gitt opp hele greia. Har søkt flere ganger, men de gidder gjerne ikke svare en gang. Plutselig står det bare at katten er reservert eller fått seg et hjem.

Ser nå på finn i stedet, men får bismak i kjeften av å se prisene når de ikke har fått noe som helst stell i form av ormekur, vaksine, kastrering osv. "Dette må ny eier fikse [for vi gir faen i å bruke penger på kattene våre]".

Anonymkode: 0ee67...202

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for innlegget! Men samtidig så gjør dette meg bare enda mer frustrert av at nesten alt som kan krype og gå av katter fra ulike dyreorganisasjoner i Oslo krever at man må ha gode og trygge utemuligheter, og den typen omtale. Som i realiteten betyr at bare en forsvinnende liten del av befolkningen her har mulighet til å adoptere en innekatt fra dem. Man bør ha villa med privat hage eller slikt. Helt sykt synes jeg :(

Har også veldig lyst på innekatt, og ønsket å adoptere fra en organisasjon fordi de kattene trenger beskyttelse og et hjem, men har egentlig gitt opp hele greia. Har søkt flere ganger, men de gidder gjerne ikke svare en gang. Plutselig står det bare at katten er reservert eller fått seg et hjem.

Ser nå på finn i stedet, men får bismak i kjeften av å se prisene når de ikke har fått noe som helst stell i form av ormekur, vaksine, kastrering osv. "Dette må ny eier fikse [for vi gir faen i å bruke penger på kattene våre]".

Jeg lengre oppe, med kolonikatter, jeg er enig i at de ofte er for streng med hvem som får adoptere. Jeg forstår det egentlig, men samtidig er det ikke rart at det er overfylt hos dem..

Anonymkode: e7009...339

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

hvis du har mulighet til å hente, sjekk andre organisasjoner som omplasserer. For eksempel "postespor i hjertet", de holder til i Trøndelag tror jeg og har mange fler innekatter enn det dyrebeskyttelsen har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...