Gå til innhold

16-åring og passasjer på lettmotorsykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 16 som har en kjæreste på 17 år. Han driver og tar lappen på lettmotorsykkel, og min datter mener da at hun da skal sitte på med han så fort han får lappen. Vi har sagt blankt nei til dette. Hun får ikke lov til å sitte på med en 17-åring som er helt fersk. Han har ingen erfaring med å ha passasjer bakpå, og vi har sagt at han må få erfaring som sjåfør først. I tillegg så kjenner vi ikke gutten. Han har vært her noen få turer, men hun har vært mest hos han, så vi vet ikke hva slags gutt han er fult ut. 
Hun er jo drittsur for dette, og jeg regner med det blir en kamp når han har fått lappen. Hva kan vi si til henne som gjør at hun forstår dette?

Anonymkode: 7377d...5cb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til, jeg har full sympati med dere! Om du når fram er en helt annen ting, all den tid dette er fullt lovlig… Dersom du finner et argument som virker, vær grei å del det med oss andre 😅

Anonymkode: 17814...d4d

• Liker 2
Skrevet

Hehe husker når jeg gikk på ungdomskolen og min daværende kjæreste fikk seg lettsykkel til konfirmasjon. Fikk streng beskjed fra faren min om at han måtte hverken få se eller høre at jeg hadde sittet bakpå sykkelen. Jeg syntes foreldrene mine var 100% overdramatisk.

Ville idag aldri i livet akseptert at min datter sitter på en annen tenåring på lettsykkel. Ingen gode råd, men min fulle sympati 🥲

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde akkurat det samme med min bonusdatter da hun var 16, rett og slett nektet henne. Mannen min bestemte at hun ikke fikk sitte bakpå lett mc med sin daværende kjæreste og han sa klart og tydelig blankt nei med begrunnelse hvor farlig det kan være. Han har for øvrig selv mye erfaring med å kjøre tung motorsykkel og har vært sensor på motorsykkel i sine yngre år, så hans datter har en viss tillit til han når det gjelder trafikk (selv om hun ikke innrømmer det, aldri 😄)  

Hun ble så klart dritsur, sint, rasende og syntes pappa var den mest idiotiske pappaen i hele verden. Det var mange diskusjoner. Men han sto på sitt med samme begrunnelse hele tiden, at han er alt for redd det skal skje noe med henne og at det å være passasjer på lett mc øker risikoen veldig nettopp for at noe skal skje. For hun argumenterte selvsagt med at det kan skje noe i alle andre situasjoner også, men han sto på sitt. Han bare begrunnet igjen og igjen at han regner denne risikoen som veldig mye høyere enn alle andre ting hun driver med. Og at dette får hun rett og slett ikke lov til. 

Han sa også at vi heller skulle kjøre og hente henne dersom det var selve transporten som var problemet. Å det ble derfor veldig mye kjøring i den perioden hun hadde denne kjæresten, men det var helt greit. Vi stilte opp «til alle døgnets tider» når hun ikke ville overnatte hos han og heller ville hjem til oss (det gikk ikke buss etter klokka halv elleve om kvelden). Så vi kom oss gjennom det, hun er nå 20 år og kjører bil. 

Anonymkode: d66df...2d4

Skrevet

Her har jeg sagt nei til datteren min på snart 16, til å sitte på med bestevenninnen som akkurat tok lappen på lettmotorsykkel. Av samme grunner som deg, og hun har selv fått med seg dødsulykkene som akkurat har vært med unge på hennes alder og moped. Så hun forstår og godtar det jeg sier, men synes på samme måte det er tungvint da venninnen og hun må komme seg fra a til b på ulike måter. Og det forstår jeg. Men prioriterer sikkerhet fremfor «lettvint». 

Anonymkode: 62135...76c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har jeg sagt nei til datteren min på snart 16, til å sitte på med bestevenninnen som akkurat tok lappen på lettmotorsykkel. Av samme grunner som deg, og hun har selv fått med seg dødsulykkene som akkurat har vært med unge på hennes alder og moped. Så hun forstår og godtar det jeg sier, men synes på samme måte det er tungvint da venninnen og hun må komme seg fra a til b på ulike måter. Og det forstår jeg. Men prioriterer sikkerhet fremfor «lettvint». 

Skrev en post om det her for ikke mange uker siden, og 99% av alle foreldrene svarte da (fikk mange svar) at de ville sagt nei. Så tenker vi ikke er urimelige.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lykke til, jeg har full sympati med dere! Om du når fram er en helt annen ting, all den tid dette er fullt lovlig… Dersom du finner et argument som virker, vær grei å del det med oss andre 😅

Anonymkode: 17814...d4d

Her forklarte jeg det utifra sikkerhet og erfaring, og jenta forsto det og godtok det. Hun ville nok gjerne sittet på hadde jeg sagt ja, men på samme måte så forstår hun konsekvensene hun evt må ta om det skulle skje noe. Og der gjorde nok at hun godtok avgjørelsen ganske greit. 

Skrevet

Husk at opplæringen på lettsykkel er veldig lang og nøye, det er på ingen måte som et mopedkurs. De tar like mange (eller flere) kjøretimer som på bilsertifikat. Veldig mange av timene sitter kjørelæreren bakpå sykkelen (ute i trafikken), så det er han godt vandt til. 
Men jeg ville selvsagt sett at gutten, om det var en jeg kunne stole på at kjørte fint, eller om han kunne finne på å tullkjøre (da hadde det vært helt uaktuelt). Skikkelig sikkerhetsutstyr er viktig.

Anonymkode: ebc65...937

• Liker 1
Skrevet

Det er godt over ti ganger større sjanse for å dø i en mc krasj enn i bil, og da er det kun snakk om dødsfall, og ikke alle alvorlige skader, amputasjon, hodeskader, paralyse etc. 

Om jeg hadde barn, hadde jeg nektet de å sitte på med noen, spesielt en tenåringsgutt. 

Anonymkode: 7f1cd...fd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk at opplæringen på lettsykkel er veldig lang og nøye, det er på ingen måte som et mopedkurs. De tar like mange (eller flere) kjøretimer som på bilsertifikat. Veldig mange av timene sitter kjørelæreren bakpå sykkelen (ute i trafikken), så det er han godt vandt til. 
Men jeg ville selvsagt sett at gutten, om det var en jeg kunne stole på at kjørte fint, eller om han kunne finne på å tullkjøre (da hadde det vært helt uaktuelt). Skikkelig sikkerhetsutstyr er viktig.

Selv om gutten er til å stole på, så vil de jo være ute på veiene med andre sjåfører som kanskje ikke er like flinke og ansvarsfulle.

Anonymkode: 7f1cd...fd7

Skrevet

Skjønner dere godt, hadde gjort mye for å unngå dette for egne barn også.

Men kan hun kanskje få ta mopedlappen og få moped/scooter? Da kan hun kjøre selv. Kjæresten må kjøre litt saktere da men det burde jo gå greit om alternativet er at han kjører og hun må ta kollektivt eller bli kjørt av dere. Og har hun egen moped som må med hjem kan hun ikke sitte bakpå så sjansen for at hun gjør det likevel blir mindre?

Litt avhengig av hvor dere bor så tenker jeg at det er tryggere å kjøre scooter enn det er å sitte bakpå en lettmotorsykkel (spesielt med en så ung sjåfør..)

Anonymkode: 2a789...f54

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har ei datter på 16 som har en kjæreste på 17 år. Han driver og tar lappen på lettmotorsykkel, og min datter mener da at hun da skal sitte på med han så fort han får lappen. Vi har sagt blankt nei til dette. Hun får ikke lov til å sitte på med en 17-åring som er helt fersk. Han har ingen erfaring med å ha passasjer bakpå, og vi har sagt at han må få erfaring som sjåfør først. I tillegg så kjenner vi ikke gutten. Han har vært her noen få turer, men hun har vært mest hos han, så vi vet ikke hva slags gutt han er fult ut. 
Hun er jo drittsur for dette, og jeg regner med det blir en kamp når han har fått lappen. Hva kan vi si til henne som gjør at hun forstår dette?

Anonymkode: 7377d...5cb

Det er rimelig mye vanskeligere å kjøre sykkel med passasjer enn uten, spesielt om passasjeren ikke er god på å være passasjer. Jeg har bare gjort det på veldig tung og stor sykkel, og jeg antar at det blir en del vanskeligere på lettere sykkel, da passasjerene vekt blir en høyere % av totalen når sykkelen er lett. Bremsing blir annerledes, lening i svinger blir annerledes etc. Han trenger nok ikke årevis på å bli god nok, men hun bør ikke sette seg bakpå rett etter at han har tatt lappen. 

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en del vanskeligere å kjøre sykkel enn å kjøre bil, og en bil endrer ikke karakteristikk bare gordindu harnen passasjer, det gjør en sykkel. Og det er ingen selvfølge at han har hatt kjørelærer bakpå i løpet av opplæringen. Jeg hadde aldri det. 

Skrevet

Vi har sagt ja vi. Men visste hvem det var og at han er fornuftig. 

Anonymkode: dbaac...95c

Skrevet

For meg var dette en nobrainer. Jeg spanderte førerkort og kjøpte motorsykkel til min datter.

Jeg vedlikeholdte motorsykkelen, jeg stolte på HENNE som sjåfør.

Der vi bor går det ikke buss. Så enten hadde datteren min blitt sittende hjemme ungdomstiden mens hennes venner fartet land og strand rundt. Mor og far kan kjøre på kino, fest osv. Men når vennene reiser rundt på besøk, turer, stranda finner på ting så hadde hun blitt utelatt. 

Så jeg ga henne muligheten til bevegelsesfrihet som hun kunne benytte seg av. Hun koste seg masse i 2 år og venninner satt på med henne. Hunkjørte 8000km til skole, jobb, venninner, stranden, shopping osv.

Anonymkode: 859ca...40c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om dere ikke kan hindre henne, hjelp henne med skikkelige klær. Jeg ser daglig folk i lette sommerklær og små sneakers på motorsykkel i høy fart, livsfarlig. 

Jeg kjører mc selv og vet hva det vil si å skli med sykkel i bare 60km/t

Anonymkode: 95e66...c98

Skrevet

Dette hørtes kjent ut.. Da min datter var samme alder, tok hennes daværende kjæreste lappen på lettsykkel. Jeg likte det ikke, men hun satt nå på bakpå. Han hadde hatt lappen i en UKE da de endte i grøfta. Hun slapp heldigvis ekstremt godt unna, bare et brukket håndledd. Beskyttelsesutstyr hadde en del å si!

Men jeg fikk jo rett i at det ikke var spesielt lurt, og hun satt aldri bakpå mer... Så det ble dessverre en lekse lært den harde veien:/

Anonymkode: c0915...0e7

• Liker 1
Skrevet

Vi sier også NEI! Det er nettopp i den type ulykker unge jenter dør. Så NEI!

Anonymkode: c63cd...cbc

Skrevet

Min far har vært kjørelærer på bil og MC i hele sitt liv, og har mer enn 40 års erfaring. Han sier at han mye hellet vil at barnebarna skal kjøre lett MC enn moped, rett og slett fordi opplæringen på førstnevnte er så mye bedre. Støtter forslagene over her om å enten la henne ta lappen selv, eller i det minste kjøpe egnet bekledning til henne. Spørs om hun ikke kommer til å sitte på uansett, hvordan skal dere kunne stoppe henne i det? Ville heller ha snakket mye om å aldri sitte på med folk som kjører uansvarlig med tanke på fart/rus. 

Anonymkode: 88969...7ad

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har flere barn som har tatt lappen til lett MC, og regelen her hjemme, er at det ikke skal være passasjer 1. sesong. En av ungene var lett å presse (kompiser maste), så da tok vi bare av passasjer-setet...neppe noen som ville sitte på skjermen.

De bør helst vente lengst mulig før de eventuelt har passasjer på, og denne passasjeren skal ha fult utstyr.

Mitt barn hadde aldri fått lov til å sitte på MC, så fremt ikke sjåføren var minst 25 år, har hatt lappen (og kjørt mye) i minst 5 år.

Anonymkode: 9d3de...f03

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...