AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #1 Skrevet 13. august 2023 Min tidligere tråd ble slettet grunnet mangel på overskrift. Nå spør jeg direkte. Kan jeg det og tror dere han vil godta eller ikke?🙈🙈 Anonymkode: 4014b...f7f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #2 Skrevet 13. august 2023 Nei, ikke gjør det. Anonymkode: 4bcca...198 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #4 Skrevet 13. august 2023 Det blir kanskje både litt teit og kleint? Anonymkode: 753d8...677 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #5 Skrevet 13. august 2023 Med mindre dere er venner er det bare skikkelig kleint. Anonymkode: b4473...55d 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #6 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min tidligere tråd ble slettet grunnet mangel på overskrift. Nå spør jeg direkte. Kan jeg det og tror dere han vil godta eller ikke?🙈🙈 Anonymkode: 4014b...f7f Det er faktisk ikke lovlig fra tannlegen sin side. Anonymkode: c9b28...484
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #7 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er faktisk ikke lovlig fra tannlegen sin side. Anonymkode: c9b28...484 Okei, men da vet jeg at han ikke legger meg til tilbake. Ha kommer opp som eksempel på venneforslag på Facebook. Ikke lov å date tannlegen sin? Da nå jeg isåfall slutte hos han? Anonymkode: 4014b...f7f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #8 Skrevet 14. august 2023 Nei. Altså du kan jo spørre, men tannleger, leger, psykologer og annet helsepersonell må skille mellom rollen de har overfor deg i jobben sin, og som privatperson. Det har med deres fagetikk å gjøre, og håndheves nokså strengt. Det er derfor det slås ned på når det kommer frem at f.eks «psykiateren» i den kjente saken om overgrep/misbruk av fortrolighet og stilling, brukte en av klientene sine til å lufte hunden sin. Blant mye annet som har kommet frem. Det er en uakseptabel overgang mellom yrkesrolle og privatliv som ikke skal forekomme. Slike overtramp er etisk problematiske, det gjør det vanskelig for pasienten å vite hva som er terapi og hva som ikke er det, og terapeuten forstår ikke viktige prinsipper ved asymmetrien i maktforholdet i relasjonen. Slike, og liknende hendelser, kan gjøre at helsepersonell mister autorisasjonen. Tannlegen din mister ikke autorisasjonen ved å legge deg til på facebook, men du trenger ikke sette vedkommende i den situasjonen hvis du ikke har grunn til det utover at det er tannlegen din. Anonymkode: 006e1...310 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #9 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Okei, men da vet jeg at han ikke legger meg til tilbake. Ha kommer opp som eksempel på venneforslag på Facebook. Ikke lov å date tannlegen sin? Da nå jeg isåfall slutte hos han? Anonymkode: 4014b...f7f Herregud forslag på fb kommer alt mulig opp. jeg spiller pokemongo med tannlegen min 😂visste ikke at han spilte det før vi møttes på raid hour. Men de har vel lov å date hvem de vil de .? Anonymkode: 445af...54d 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #10 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Okei, men da vet jeg at han ikke legger meg til tilbake. Ha kommer opp som eksempel på venneforslag på Facebook. Ikke lov å date tannlegen sin? Da nå jeg isåfall slutte hos han? Anonymkode: 4014b...f7f Nei, altså du har lov til å date tannlegen, men tannlegen har ikke lov til å date deg. Han dukker opp som venneforslag fordi dere har vært i samme rom og bluetooth har vært på. Hvis dere da ikke har felles kjente. Anonymkode: 006e1...310 5 1
Frøkenfryden Skrevet 14. august 2023 #11 Skrevet 14. august 2023 Nei. Aldri legg til noen som er behandler i en eller annen forstand. 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #13 Skrevet 14. august 2023 Du kan følge hvis han har en side, men ikke bli venn. Dette er hovedregelen. Jeg er faktisk venn med massørene mine i sosiale medier, altså ikke bare fagprofilen men deres private. Men jeg føler vi har et litt nært forhold etter å ha møttes og delt mye privat i årevis (jeg vet alt om skilsmissen til han ene og sykdommen til kjæledyret til han andre). Og ingen av oss er det minste romantisk interessert. Hadde aldri lagt til en jeg var betatt av. Anonymkode: 444dc...12e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #14 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan følge hvis han har en side, men ikke bli venn. Dette er hovedregelen. Jeg er faktisk venn med massørene mine i sosiale medier, altså ikke bare fagprofilen men deres private. Men jeg føler vi har et litt nært forhold etter å ha møttes og delt mye privat i årevis (jeg vet alt om skilsmissen til han ene og sykdommen til kjæledyret til han andre). Og ingen av oss er det minste romantisk interessert. Hadde aldri lagt til en jeg var betatt av. Anonymkode: 444dc...12e Må si det er uprofesjonelt av massørene dine om du vet alt om skilsmissen til han ene eller alt om sykdommen til kjæledyret til han andre. Jeg jobber i et yrke der jeg har samtaler om diverse i livet til personer, og kan dele litt av mitt eget. Bare på et helt overflatisk plan, vi går ikke i dybden av mitt liv liksom. Jeg deler overhodet ikke alt av et problem jeg har, men kan feks si om jeg har vært utfor noe lignende som personen jeg prater med. Det kan bidra til å skape tillit. Så jeg kunne sagt at jeg hadde vært igjennom en skilsmisse eller at kjæledyret mitt var syk (om disse temaene hadde noe som helst relevans for samtalen), men kun delt det på et helt overflatisk plan i så fall. Og jeg kunne aldri godtatt noen av disse jeg prater med i noen av mine sosiale medier. Anonymkode: b1336...ef3 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #15 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Må si det er uprofesjonelt av massørene dine om du vet alt om skilsmissen til han ene eller alt om sykdommen til kjæledyret til han andre. Jeg jobber i et yrke der jeg har samtaler om diverse i livet til personer, og kan dele litt av mitt eget. Bare på et helt overflatisk plan, vi går ikke i dybden av mitt liv liksom. Jeg deler overhodet ikke alt av et problem jeg har, men kan feks si om jeg har vært utfor noe lignende som personen jeg prater med. Det kan bidra til å skape tillit. Så jeg kunne sagt at jeg hadde vært igjennom en skilsmisse eller at kjæledyret mitt var syk (om disse temaene hadde noe som helst relevans for samtalen), men kun delt det på et helt overflatisk plan i så fall. Anonymkode: b1336...ef3 Ja, det er litt spesielt at de vil dele mye. Men ikke uvanlig for meg egentlig, jeg er sosial og er vant til at folk åpner seg lett med meg. Men begge de to brukte lang tid før de delte mer personlige ting med meg. Jeg tror det bare gikk over til å bli en mer personlig relasjon. Anonymkode: 444dc...12e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #16 Skrevet 14. august 2023 Nå vet ikke jeg hvor mye du er hos tannlegen, men jeg tenker tannlegen ikke er «den verste» av helsepersonell du kan legge til. For meg er insta også mer åpent enn det å bli venner med folk på Facebook. Jeg får innimellom fysioterapeuten min opp som verneforslag på Facebook. Jeg har hatt han i over 15år ukentlig. Det hadde likevel blitt veldig rart å ha ham som venn på face. Jeg var borti at en sykepleier jeg har hatt tidligere (hadde henne som oppfølger i kommunens lavterskeltilbud) la meg til på insta. Nå deler jeg mye naturbilder, og kontoen er siktet inn på det, men veldig rart. Vet ikke om hun husker meg, kobler eller ikke, men jeg fulgte ikke igjen. Hun har masse med familien og annet jeg synes er rart å følge med på. Mener hun følger meg enda, men har ikke sjekket. En skal være forsiktig med og blande kortene med de en får hjelp av. Samme hvor godt forhold en har, så er det en maktskjevhet der. Tannlegen føler jeg igjen nok ikke er «den verste», og lett og velge annen tannlege om det ikke går. En skal likevel ta med at det er jobben til helsepersonell å være vennlige og interessert i pasientenes liv. Noen deler litt av eget liv, noen deler av og til også mye, men det betyr ikke at en er «venner» med dem. Jeg har et veldig tett forhold til enkelte av de rundt meg, og jeg har også hatt det oppigjennom. Hvilke interesser en har, og hvor stor plass en kommer av har også mye å si for hvor mye kontakt en får med helsepersonell. Det er likevel lurt som pasient å være forsiktig. Helsepersonell skal være nøye, men noen ganger så er de og litt korttenkte, og da er det lurt som pasient og passe på å ivareta seg selv. Jeg hadde selv fastlege som var leder i en stor fritidsaktivitet jeg gikk i i ungdommen. Det gikk helt fint. Dette var før Facebook og Instagram. Jeg hadde privatnummeret, men brukte det normalt ikke. Jeg var hjemme hos ham noen ganger pga denne aktiviteten, men aldri ellers. Det var glidende overganger, men også skille. Jeg kom fra en mellomstor by, og min mor hadde valgt lege til oss utifra hvem hun kjente fra ungdommen. Hun gikk ikke selv til samme legen da, det hadde blitt rart. Jeg får stadig opp min tidligere fastlege som forslag både på insta og face, men jeg bare ignorerer det. Det er mange år siden vi hadde noe med hverandre å gjøre, så det hadde blitt rart bare pga det. Jeg kan likevel skjønne at det noen ganger kan bli litt mer kontakt mellom helsepersonell og pasient, men prøv å tenke på deg selv, og litt i det lengre løp. Anonymkode: ea1ad...515 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #17 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, altså du har lov til å date tannlegen, men tannlegen har ikke lov til å date deg. Han dukker opp som venneforslag fordi dere har vært i samme rom og bluetooth har vært på. Hvis dere da ikke har felles kjente. Anonymkode: 006e1...310 Bruker ikke blutooth. Vi har ingen felles venner. Det kan jo hende av nyskjerrighet at han er inne på siden min. De kan vel snoke de også😉 Anonymkode: 4014b...f7f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #18 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvor mye du er hos tannlegen, men jeg tenker tannlegen ikke er «den verste» av helsepersonell du kan legge til. For meg er insta også mer åpent enn det å bli venner med folk på Facebook. Jeg får innimellom fysioterapeuten min opp som verneforslag på Facebook. Jeg har hatt han i over 15år ukentlig. Det hadde likevel blitt veldig rart å ha ham som venn på face. Jeg var borti at en sykepleier jeg har hatt tidligere (hadde henne som oppfølger i kommunens lavterskeltilbud) la meg til på insta. Nå deler jeg mye naturbilder, og kontoen er siktet inn på det, men veldig rart. Vet ikke om hun husker meg, kobler eller ikke, men jeg fulgte ikke igjen. Hun har masse med familien og annet jeg synes er rart å følge med på. Mener hun følger meg enda, men har ikke sjekket. En skal være forsiktig med og blande kortene med de en får hjelp av. Samme hvor godt forhold en har, så er det en maktskjevhet der. Tannlegen føler jeg igjen nok ikke er «den verste», og lett og velge annen tannlege om det ikke går. En skal likevel ta med at det er jobben til helsepersonell å være vennlige og interessert i pasientenes liv. Noen deler litt av eget liv, noen deler av og til også mye, men det betyr ikke at en er «venner» med dem. Jeg har et veldig tett forhold til enkelte av de rundt meg, og jeg har også hatt det oppigjennom. Hvilke interesser en har, og hvor stor plass en kommer av har også mye å si for hvor mye kontakt en får med helsepersonell. Det er likevel lurt som pasient å være forsiktig. Helsepersonell skal være nøye, men noen ganger så er de og litt korttenkte, og da er det lurt som pasient og passe på å ivareta seg selv. Jeg hadde selv fastlege som var leder i en stor fritidsaktivitet jeg gikk i i ungdommen. Det gikk helt fint. Dette var før Facebook og Instagram. Jeg hadde privatnummeret, men brukte det normalt ikke. Jeg var hjemme hos ham noen ganger pga denne aktiviteten, men aldri ellers. Det var glidende overganger, men også skille. Jeg kom fra en mellomstor by, og min mor hadde valgt lege til oss utifra hvem hun kjente fra ungdommen. Hun gikk ikke selv til samme legen da, det hadde blitt rart. Jeg får stadig opp min tidligere fastlege som forslag både på insta og face, men jeg bare ignorerer det. Det er mange år siden vi hadde noe med hverandre å gjøre, så det hadde blitt rart bare pga det. Jeg kan likevel skjønne at det noen ganger kan bli litt mer kontakt mellom helsepersonell og pasient, men prøv å tenke på deg selv, og litt i det lengre løp. Anonymkode: ea1ad...515 Ts her, føler også at de etiske reglene ikke er like strenge rundt tannleger. De bærer nok på litt sensitiv informasjon, så kan være derfor. Men det er ikke forbudt å få romanse med en tannlege etter avsluttet opphold? Jeg traff denne tannlegen i sommer, han var god i formen og hilste og smilte skikkelig. Han ville sikkert ikke gjort det med hvem som helst. Vi er jevngamle... Anonymkode: 4014b...f7f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #19 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts her, føler også at de etiske reglene ikke er like strenge rundt tannleger. De bærer nok på litt sensitiv informasjon, så kan være derfor. Men det er ikke forbudt å få romanse med en tannlege etter avsluttet opphold? Jeg traff denne tannlegen i sommer, han var god i formen og hilste og smilte skikkelig. Han ville sikkert ikke gjort det med hvem som helst. Vi er jevngamle... Anonymkode: 4014b...f7f Selvfølgelig så hilser han på pasientene sine 🤣 Anonymkode: cc7a2...26c 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #20 Skrevet 14. august 2023 Ta en sjangs ts, koselig om det blir noe av det 😊 Anonymkode: 238a8...b0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå