Gå til innhold

Huset er overfylt av ting. Hvor starter jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bodd i dette huset i snart 10 år, og i løpet av den tiden har vi fått barn og samlet opp ting og tang i årenes løp. Nå har jeg nettopp begynt å komme meg etter en dyp depresjon, der husarbeidet som før ble utført jevnlig har nå satt sine spor og jeg har fått øynene opp for hvor vanskelig det er å komme i gang med et større ryddeprosjekt når energien er lav og alle husets rom har noe i hvert hjørne som gjør at det er rotete uansett om et golv vaskes.

Så sitter jeg her da, overveldet av rotet og et helt hus som skal ryddes og vaskes fra topp til tå fremover.

Hva begynner jeg med? Jeg trenger hjelp av dere KG-medlemmer :)

Anonymkode: e4e8f...95f

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig målet? Kvitte seg med ting? Bare rydde det unna? Eller bare vaske? 

Var litt utydelig hva du ønsker å oppnå. 

Anonymkode: c85cc...bde

Skrevet

Start i rommet helt til venstre og i venstre hjørne. Så jobber du deg systematisk gjennom rom for rom til alt areal er dekket.

Anonymkode: ca0dd...910

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Begynn med ett rom. Sorter tingene i det rommet: kaste, gi vekk, beholde men oppbevare en annen plass, beholde og oppbevare i dette rommet. Alt i de første tre kategoriene kan du så flytte ut av rommet du rydder. Fortsett slik rom til rom.

ta ett rom hver dagz eller ett rom i uka, alt etter hva du har kapasitet til.

og hva med å bruke vaskehjelp denne ene gangen? Som en gulrot/belønning til når du er ferdig med ryddingen

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Bestill en konteiner og kvitt deg med søppelet.

Anonymkode: cca6b...c51

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Les Marie kondo og ta en kategori om gangen. Feks klær. Finn frem ALT du har av klær og velg ut hva du vil BEHOLDE, ikke hva du kan kvitte deg med. 

Se ryddeprogrammer på tv, feks rydderevolusjonen.

Se speed clean videoer på YouTube. 

Anonymkode: 8527b...60a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det viktigste er å ikke bli motløs. Ta en ting av gangen og sett pris på at du har klart det. Så jobber du deg videre ett skritt av gangen. Husk å legge inn små feiringer og gled deg over det du får gjort ❤️

Anonymkode: 74cc5...132

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du en nær person som du kunne fått hjelp av? 
Det er så mye enklere å få ting gjort når man har noen man kan gjøre det sammen med.

Ikke begynn å les bøker eller ser serier, det er for de som er kommet litt lengre enn deg.
Sett deg små mål, skryt av deg selv av hva du har gjort, men ikke bli skuffet de dagene du ikke får gjort noe.
Prøv å ta med deg minst en pose ut av huset med ting du vil bli kvitt hver dag. Søppel, klær å gi bort, papp osv. 
Husk at hver ting du har kastet er godt jobbet.
Det går tregere i starten, men når du har fått ut såpass mye at du begynner å se resultater, så blir det enklere og fortere.

Ting du har tenkt å selge eller gi til noen du kjenner, prøv å få det gjort med en gang, eller putt det i bilen og sett det på gjennvinninsstasjon. 

Anonymkode: 8e09a...abd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har tatt ett og ett rom av gangen. Kastet såå

mye junk og rot. Begynner å bli mer luftig rundt oss nå og det er så deilig. Vi ble inspirert av Rydderevolusjonen på Tv2play. 

Anonymkode: 59c8b...1d3

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke er det jevnlige renholdet du sliter med, men at det er en masse ubrukelige ting over alt, så gå inn på badet og start med badeskuffen! Eventuelt badeskapet dersom du ikke har skuff. Eventuelt begge om du orker, men vær fornøyd selv om det bare blir badeskuffen 😊 Mitt store problem og brems når det kommer til å få rydda er at jeg er så sentimental. De færreste har en masse minner liggende i badeskuffen, så der er det vanligvis kurant å starte, og da er man over kneika, det føles godt, og fortsettelsen kan gjerne bli lettere, selv om sakene man skal rydde gjennom kanskje er vanskeligere.

Anonymkode: 94912...7d8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Min metode har vært å samle ting i samme kategori i stedet for et rom av gangen. Så hvis du skal selge så kan du samle i pakker og lettere får solgt enn å ta en og en ting. Tar tid og huset vil være i kaos en stund men etterpå blir alt bedre. Er min mening. 

Anonymkode: d8429...2da

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg støtter absolutt de som peker på å begynne smått. Om det så er snakk om å starte med en kategori eller et hjørne, et rom, et skap eller en boks.

Ved å stykke det opp i mindre mål som du klarer å gjennomføre, virker ikke oppgaven så altoppslukende. 

Og en annen fordel er at man likevel har oppnådd mestring, selv om man skulle miste drivet underveis i ryddeprosjektet. Da er det også litt enklere å ta det opp igjen erter en stund.

Har en mor som har utsatt dette i mange mange år. Men det som er fint nå er at hun kan se på de tidligere "seierne" sine for motivasjon for å gå løs på nok et steg på veien. 

• Liker 5
Skrevet

Når jeg begynte å rydde i ting begynte jeg med en enkel liste på hva jeg skal kaste og hva jeg skal beholde.

I kjøkkenskuffene hadde jeg fullt av plastikk bokser og plastikk lokk, kastet alle som ikke "matchet" dvs. bokser som manglet lokk og lokk som ikke passet noen av boksene.

Kikket også gjennom alle "pynteting" ting jeg ikke brukte i hjemmet ble fjernet. Det som var ødelagt eller dårlig stand går i søpla. Det som var grei stand gikk til en gjenbruksbutikk. Samme med duker, gardiner, bøker som jeg ikke så noe poeng i å beholde og annet div.

Klær som jeg ikke brukte, men som var grei stand gikk enten til bekjente/familie som brukte samme str eller til fretex. 

Anonymkode: 17323...4e2

• Liker 4
Skrevet

Du sier du har barn. Jeg ville startet med barneting: alt av klær barna har vokst ut av og alle leker og utstyr som de har vokst fra. Start med kategori store ting for baby/småbarn. Tar stor plass og merker at det blir borte. Ta bilder og legg fortløpende ut på Finn. Legg deg litt lavere enn halv pris eller litt lavere enn andre i samme område for å bli kvitt det. Selg unna/gi bort stellebord, sprinkelseng, barnevogner, vippestoler osv. Ta så alt av klær de har vokst fra og få det vekk (salg/gi bort), alle skal bare ha klær som passer i skapet alt som er for lite skal bort. Da får du trolig bort bunker med klær som ofte samler seg opp utenfor skapet fordi skapet er fult av feil klær. 

Anonymkode: bbc2a...dfb

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Alle er jo forskjellig, ser noen skriver at de foretrekker å ta ett og ett rom eller kategori av ting de rydder. 

Når jeg har vår-rengjøring så går jeg gjennom HELE huset flere ganger, å første runde ser jeg etter ting jeg definitivt kan kaste, så stapper jeg det i sekker å kjører på fyllingen med en gang. 

så neste runde så er det alt som skal doneres bort, samler sammen og kjører det avgårde med en gang. 

Så en runde til hvor jeg legger ut ting for salg på finn, tar bilder å legger ut med en gang. 

så begynner jeg å rydde og organisere. Er så mye enklere for meg å planlegge i hue mitt når jeg er sikker på hvor mye plass jeg har, og hvor en oversikt over alle eiendelene og rotet. Når søpla er borte, og jeg har kvitta meg med en del allerede så er det så godt å se at det begynner å minke på rot allerede da, og da har jeg energi å giv til å fortsette med rydding. 

Anonymkode: 3d077...8ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

10 minutter.

Eller om så bare 5 minutter i starten.

Sett på timer eller kjøkkenklokke.

Det hjelper utrolig mye for å få meg i gang i hvert fall, når alt føles helt overveldende ut.

Men 5-10 minutters innsats, det er overkommelig. Det fikser jeg. Et par, tre, fire, fem ganger i løpet av dagen.

Og en får gjort mer enn en skulle tro på noen minutter.

Viktigste er at det får meg i gang :)

Anonymkode: f5e3f...bf5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har akkurat hatt en storopprydding selv og det er viktig å ikke gape over for mye med en gang. Har bodd i samme hus i mange år og jeg er helt overveldet over hvor mye drit man sparer på!

Jeg begynte i et rom og sorterte ting i beholde, hører til i et annet rom og kast. Kjøpte oppbevaringsesker osv som jeg satt inn i skap og hyller. Var nøye på å ikke rydde «litt her og litt der», da blir det bare kaos. Jeg brukte flyttekasser for tingene som lå på feil rom så jeg ikke bare slang dem inn på riktig rom og gjorde ryddejobben større der.

Spill høy musikk du liker og gjerne hjelp av en venn som er litt hardere på kastehånden enn du gjerne er selv 😁 Lei en henger og kjør den rett på søppela når den er full.

Etterhvert ble det nesten litt gøy når jeg så hvor fint det ble :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bestiller container når det har hopet seg opp. Så går du beserk! Kast, kast og kast. Det som er for fint/du får penger for, setter du på siden og selger. Men jeg foretrekker å kaste mye. Fordi; kommer du til å legge det ut? Blir det bare liggende?

Container gjør at du får ryddet og kastet skikkelig. Lukk ørene for de som piper om alt smått og sortering. Fuck off... det er ditt hjem. Lukk øynene og kast! DA får du ryddet skikkelig. Jeg tok en runde i garasjen i fjor, og det var MYE! Så tar jeg en ny runde i garasje og hus i år, og da forsvinner resten. 

Anonymkode: 548ef...885

Skrevet

Kjøp:

- en rull med gjennomsiktige søppelsekker til ting som skal kastes

- en rull med svarte søppelsekker til klær og utstyr som skal gies bort eller selges

- noen plastkasser til ting du skal lagre til annen sesong

Alt som ikke har vært i bruk siste tiden skal i en av disse tre aalternativene.ta et rom av gangen. Når rommet er ferdig flytter du over til neste rom. Fortsett til du er ferdig, litt etter litt. 

Er det noe du er i tvil om, la det ligge en bestemt plass i en uke, og ta en ny beslutning. 

Anonymkode: 1a030...d45

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du er lik meg, jeg drar frem ALT fra skap skuffer o.l så organiserer jeg det inn i skapet på nytt.

Se på motiverende organiserings-, rydde- videoer på youtube.

5 ting å ta til tanke:

* Kan være jeg for bruk for den senere - er en farlig tanke som gjør at vi ofte beholder ting som ikke hjelper oss.

* Bruksanvisninger (finner du lett på nett), pappbokser, kvitteringer (som ikke er dyre kjøp) er som regel aldri vits å ta vare på.

* Mange ting gjør ofte at du samler flere ting - En boks for å oppbevare boksen. En trenger ikke 10 penner. Det holder med 1 pr. hode. Går den tom kjøper du bare inn ny.

* Jo flere flater (dekor, gjenstander osv) fremme = flere flater støv havner på -> mer og lengre tid å vaske huset

* Er du usikker legg ting i boden i en pose, savner du den i løpet av 3 måneder så finn den fram igjen. Om ikke kast den. (gjelder selvfølgelig ikke sesongbaserte ting).

Anonymkode: 8acd3...871

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...