Gå til innhold

særemne i norsk

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok for meg Ellings utvikling i Elling-bøkene. Skrev det kvelden før, fikk en firer, så var egentlig godt fornøyd med den ettersom jeg gjorde minimalt arbeid. (Likevel kjipt at folk som lånte fra venner på andre skoler og derfor ikke gjorde en dritt fikk bedre karakter enn meg da).

Minnar litt om det eg skreiv om, eg skreiv om Elling, korleis han utvikla seg i bøkene kontra filmane. Fekk 5. Las bøkene, såg filmane og skreiv i to netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarteren

Må man virkelig bruke 3-4 bøker for å skrive et særemne? Det var mye.. :S

Det er kanskje smart å velge noe utradisjonelt, men jeg orker virkelig ikke å fordype meg i Ibsen eller noe sånn.. Jeg har lyst å skrive om Ari Behn har jeg kommet frem til.. Men han har jo bare to bøker? Holder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To bøker tror jeg holder ja :) Og i Ari Behns tilfelle, har du jo ikke flere bøker å ta av.

Men sjekk med læreren din da vet du. Spør om det er nok. Og det er vel ikke så viktig hvor MANGE bøker man leser, men heller hva man bruker det til, og hva man gjør med det.

Vi måtte bare lese en bok. I tillegg til at vi måtte ha litt generelt om forfatteren, og vite sånn cirka hva ellers de skrev om. Men det er sikkert forskjellig fra skole til skole. Skader ikke å spørre.

Syns det virker som du har et bra utgangspunkt jeg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man virkelig bruke 3-4 bøker for å skrive et særemne? Det var mye.. :S

Det er kanskje smart å velge noe utradisjonelt, men jeg orker virkelig ikke å fordype meg i Ibsen eller noe sånn.. Jeg har lyst å skrive om Ari Behn har jeg kommet frem til.. Men han har jo bare to bøker? Holder det?

Antall bøker avnhenger av kravene i oppgaven. Sjekk med læreren/lærinnen, de vet dette. Mulig du må fordype deg bedre i begge bøkene, men det er jo bare moro. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en gruppe som hadde som oppgave å sette opp et av Ibsens stykker. Dette var svært lærerrikt, interessant og ikke minst gøy. Vi fikk god karakter og slapp unna å skrive side opp og side ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om fattigdom, tok utgangspunkt i tre bøker fra realismen/naturalismen.

Ganske kjedelig egentlig, men det var hvertfall en oppgave som ingen andre hadde skrevet om :ler:

Fikk fem, hvis jeg ikke husker feil :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om Garborg, med Fred som hovedbok og fikk 5/6. Vi måtte ha tre bøker, en hovedbok som vi skulle legge mest vekt på og to andre som vi skulle trekke tråder til. Utrolig spennende å fordype seg i Fred!

Tror det er viktig at du velger noe du liker jeg, som det samtidig er mulig å finne en grei mengde pålitelig info om.

Og ett tips; gå til læreren din og fortell hvordan du har tenkt å legge opp oppgaven/vinklinger/hvilke bøker du har valgt. Hun/han vil helt sikkert kunne si om de synes ideen er god og gi råd. Dette kan du tjene mye på!

Endret av Sohoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av læreren vår fikk vi beskjed om at vi kunne skrive om akkurat hva vi ville, så lenge det var litt relevant.. Vi kunne skrive om historie, forfattere, kjente personer plusspluss, men vi måtte ha en problemstilling å jobbe ut fra.. Jeg hadde egentlig lyst å skrive om Hitler, men jeg tror ikke jeg tør det når jeg ser hva andre har skrevet om, hehe, så dermed ble det Ari Behn.. Jeg satser på det jeg.. :) Tusen takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...