Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #1 Del Skrevet 18. januar 2006 Hei! Må bestemme meg for et særemne i norsk, men hjernen min er helt blank.. Noen som har noe forslag til noe litt orginalt å skrive om? Eller har lyst å fortelle hva dere har skrevet om, og gjerne hvilken karakter dere fikk og? Det hadde vært kjempesnilt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 18. januar 2006 #2 Del Skrevet 18. januar 2006 Søk på særemne her inne, det har vært utallige tråder med tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. januar 2006 #3 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg skrev om Anne Holt og fikk 4 eller 5. Husker ikke helt, for det er en del år siden. Nå tar jeg opp igjen en del fag, og de som tar opp norsk på skolen min skal i hovedsak skrive om Ibsen. Tror Ibsen eller andre klassiske forfattere kan være et lurt valg, da nesten ingen på vanlig vgs. velger dem. (Årsak: De synes det virker kjedelig, har ikke guts til å satse på en fra den perioden, ingen andre velger den type forfatter osv.) Så å velge en forfatter fra den perioden kan du faktisk tjene litt på, forutsatt at du har planer om å jobbe godt med særemnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 18. januar 2006 #4 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg skrev om Anne Cath. Vestlys barnebøker (Ole Aleksander-, Aurora- og Guro- bøkene), kvinnene i dem og om Vestly som en foregangsfigur for norsk feminisme. Det fikk jeg faktisk en sekser for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snagglepusnos Skrevet 18. januar 2006 #5 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg skrev om lars saaby christensen.og fikk 5+ på skriftlig heldags prøve Leste beatles og to eller tre bøker til, og sammenlinet de og fant fellestrekk og lignende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #6 Del Skrevet 18. januar 2006 Skriv om dialekten i heimbygda/byen din! Samle inn ord/uttrykk/spesielle grammatiske elementer, knytta til ein ting så det ikkje blir for mykje. For eksempel: dialektord om dyr/dyrestell, eller om handel/butikk/kjøp og salg, el.l. Slike oppgåver trengst, og på universitetet der eg jobbar har vi arkiv med elev- og studentoppgåver frå vgs og universitet som vi nyttar som kjelder. Dette har stor verdi! Og er litt annleis enn det mange andre gjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #7 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg tok for meg Ellings utvikling i Elling-bøkene. Skrev det kvelden før, fikk en firer, så var egentlig godt fornøyd med den ettersom jeg gjorde minimalt arbeid. (Likevel kjipt at folk som lånte fra venner på andre skoler og derfor ikke gjorde en dritt fikk bedre karakter enn meg da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marthepia Skrevet 18. januar 2006 #8 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Jeg skal ha særemne om barnelitteratur nå snart. Kjærest hadde særemnet før jul. da valgte han et forfatterstudium om Erlend Loe. Grunnen til at han valgte han er at han er en moderne forfatter og tekstene hans er forståelige! Iforhold til hamsun, ibsen m.m. Han leste 3 bøker av han. Problemstillinga hans var: Hvordan hovedpersonene i bøkene forandret seg gjennom boka. I konklusjonen hadde han også sammenlignet de 3 forskjellige hovedpersonene. de hadde mange likhetstrekk. Endret 18. januar 2006 av marthepia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pepita Skrevet 18. januar 2006 #9 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg hadde særemne om Ingvar Ambjørnsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #10 Del Skrevet 18. januar 2006 Eg skreiv om Kristianiabohemen og fekk 6. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 18. januar 2006 #11 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg skrev om Sverre Asmervik (velgte bort hans mest kjente bok, og tok for meg 3 andre istedenfor). Fikk en 6'er for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rioja Skrevet 18. januar 2006 #12 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Jeg har opplevd at det å skrive om forfattere og bøker som gjør at læreren faktisk må lese bøkene, for å evaluere særemnet, trekker karakteren opp! Endret 18. januar 2006 av Rioja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 18. januar 2006 #13 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Jeg har opplevd at det å skrive om forfattere og bøker som gjør at læreren faktisk må lese bøkene, for å evaluere særemnet, trekker karakteren opp! ← Ja, det lønner seg å velge noe litt utradisjonelt, og noe litt annet enn det læreren har lest alle de 10 siste årene. Men husk også at du må velge noe du selv liker og ønsker å fordype deg i! Endret 18. januar 2006 av Tjorven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Within my guitar Skrevet 18. januar 2006 #14 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg tror det er viktig å velge noe man liker rett og slett. Så enkelt som det. Istedet for å skrive om en gammel og kjedelig forfatter man ikke helt forstår (som alle andre i klassen min gjorde), valgte jeg Erlend Loe, fordi jeg liker skrivemåten hans, og fordi jeg har et personlig forhold til det han skriver. Da er det mye lettere å vise hva man er god for også. Man er mye friere til å skrive hva man føler, og blir ikke så bundet til de gamle og uforståelige ordene som mange gamle forfattere har. Jeg fikk forresten en 6- er for Erlend Loe- særoppgaven Lykke til! Følg hjertet ditt. Det tror jeg er viktigst. Hvis man ikke føler noe, merkes det i ordene også. B. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 18. januar 2006 #15 Del Skrevet 18. januar 2006 Eg hadde om Amalie Skram og Hellemyrsfolket. Fekk 5. Hadde eg skulle gjort det igjen ville eg hatt om dialekten frå der eg er frå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #16 Del Skrevet 18. januar 2006 Skriv om dialekten i heimbygda/byen din! Samle inn ord/uttrykk/spesielle grammatiske elementer, knytta til ein ting så det ikkje blir for mykje. For eksempel: dialektord om dyr/dyrestell, eller om handel/butikk/kjøp og salg, el.l. Slike oppgåver trengst, og på universitetet der eg jobbar har vi arkiv med elev- og studentoppgåver frå vgs og universitet som vi nyttar som kjelder. Dette har stor verdi! Og er litt annleis enn det mange andre gjer. ← Vi gjorde noe lignende - vi skrev om dialekter i fylket mitt. Først var vi i kontakt med en språkforsker på universitetet og fikk masse informasjon og tips av han. Etter det dro vi rundt til til flere steder i fylket - steder som hadde særlig utpreget dialekt. Der intervjuet vi både barneskoleelever og gamle folk (tok kontakt med eldresenter o.l. De synes det var kjempegøy å få besøk). På den måten fikk vi sammenlignet forskjellige dialekter, og også dialektenes utvikling på samme sted. Vi hadde mye moro med særemnet, og det ble tatt veldig godt imot av lærerene. Vi fikk 6 på særemnet. Mye fordi vi gjorde et godt arbeid, men samtidig tror jeg nok vi fikk litt gratis fordi vi valgte noe litt utenom det vanlige som også lærerene synes var litt spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Tone- Skrevet 18. januar 2006 #17 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg skrev om Amalie Skram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #18 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg skrev om Knut Hamsun. Valgte Pan, Sult og Markens grøde. Fikk 5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 18. januar 2006 #19 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg hadde som problemstilling om vandrehistorier (Urban legends) er vår tids sagn. Gjenga noen sagn og kjente vandrehistorier og sammenlignet dem. Fikk en femmer, men hos oss var det ingen som fikk seks. (Sær lærer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 18. januar 2006 #20 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg skrev om hvordan skolen ble fremstilt i norsk skjønnlitteratur. Tok for meg 2 bøker fra 1880-tallet og to fra den litt mer moderne tid. Hadde blant annet med gift og jonas. Fikk 5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå