Gå til innhold

Klær og utstyr til barn. Hvor mye??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er veldig individuelt. Dessuten er det mye økonomi inni bildet også. Er førstegangsmamma til en barnehagejente på halvannet år. Synes «alle» har dobbelt opp av alt. Kattnakken regntøy i barnehagen og hjemme for eksempel. Er dette normalen blant dere der ute? Har forresten helt vanlig økonomi, men synes bare at det virker så mye til en så liten person 😂

Anonymkode: c4396...1fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ingen av klærne fra før av? Liker hun ikke ute nå?

Anonymkode: 7ee93...dfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du ingen av klærne fra før av? Liker hun ikke ute nå?

Anonymkode: 7ee93...dfb

Jo, såklart jeg har klær fra før😊 Men jeg har bare ei jakke som jeg tar til og fra barnehagen. Et par regnvotter. Har ikke (enda) dobbelt opp både hjemme og i barnehagen. 

Skrevet

Har dobbelt av noe men ikke alt. En del ting «overlapper» jeg med. Feks regntøy, om vinteren har vi vinterregndress og dockboots i barnehagen og bruker todelt sett med ekstra ull under og vanlige gummistøvler hjemme. Tar hjem dockboots og vinterregndress når jeg vet vi skal være ute lenge og det er kaldt.

Samme med vinterdress. Den tynne parkdressen kan brukes mye lenger utover høsten/vinteren hjemme fordi vi er ute kortere tid og tar mer på under. Så tar jeg hjem vinterdressen når jeg vet vi skal ut i snøen feks.

Mellomlag har vi mange av feks fleecesett, ullsett, ulldress, hjemmestrikka gensere etc. Samme med luer, votter, halser etc her har vi mange både i bhg og hjemme slik at vi kan regulere etter temperatur. 

Anonymkode: 7bf32...20c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet at det er veldig individuelt. Dessuten er det mye økonomi inni bildet også. Er førstegangsmamma til en barnehagejente på halvannet år. Synes «alle» har dobbelt opp av alt. Kattnakken regntøy i barnehagen og hjemme for eksempel. Er dette normalen blant dere der ute? Har forresten helt vanlig økonomi, men synes bare at det virker så mye til en så liten person 😂

Jepp. Har et av alt i barnehagen, noe to og tre av også, og et av alt hjemme. Har en helårsdress og et vanlig regnsett f.eks. 

Bruker å ha 2 Vinterdresser. 2 par vintersko. Et par støvler og dockboots og et par cherrox. Flere par vintervotter, regnvotter. Masse skiftetøy,  to sett ulltrøy. Er stappfullt på plassen hennes 😂

Alenemamma, og uten jobb

Kjøper nesten alt brukt .

Synes det er kjekt for da vet jeg at hun har gode, varme og tørre klær gjennom dagen. Og skulle hun bli våt kan de ha på et nytt skift. Har selv jobbet i barnehage og ble så lei meg på enkelte unger sone vegne som ikke hadde gode nok - eller nok klær i barnehagen. Om de ble våte etter 20 min, så måtte de være inne hele dagen.  Slik skal ikke mitt barn ha det. Ingen begrensninger på utetid og utelek 

I tillegg slipper jeg å stresse med at klærne tørker til dagen etter eller å husle skiftetøy til dagen etter.

• Liker 2
Skrevet

Jo, såklart jeg har klær fra før😊 Men jeg har bare ei jakke som jeg tar til og fra barnehagen. Et par regnvotter. Har ikke (enda) dobbelt opp både hjemme og i barnehagen. 

Er dere ikke ute når det regner eller har regnet dere da? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dobbelt av alt. Orker ikke stresset med å ha for liten. Om vinteren har ungen 2 x Kattnakken vinterregndress og 2 x Kattnakken vinterdress. Ungen har minst 20 luer og  20 par votter. 

Anonymkode: 4fe2c...756

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har dobbelt av alt. Orker ikke stresset med å ha for liten. Om vinteren har ungen 2 x Kattnakken vinterregndress og 2 x Kattnakken vinterdress. Ungen har minst 20 luer og  20 par votter. 

Anonymkode: 4fe2c...756

20 luer og votter? 

Hvorfor? Ingen, ikke engang de største mote influenserne har behov for så mange luer. 

Blir litt oppgitt. Her spiser forbruker samfunnet opp samfunnets ressurser og det er tydeligvis luer og votter som prioriteres. Ikke sikkert dette gjelder deg altså, du kan jo ha arvet 18 av dem. 

Til ts. Vi har ikke to av alt nei. Mitt barn har kun en vinterdress og ett sett regntøy. Ett par vinter sko, et par støvler og ett par joggesko. En regntett lue og en vinterlue og 2 par votter. 

På fredagen tar vi det vi trenger hjem for å bruke i helgene. 

Anonymkode: f341c...16e

• Nyttig 1
Skrevet

I bhg bør hun ha to sett av dress, regntøy, sko og luer/hansker. Rett og slett ha et sett i reserve når det andre er på vask.
Og beste rådet mitt er å kjøpe brukt. Det er fullt mulig å få nesten ubrukte klær til halve prisen. Hos oss handler vi nesten alt på Finn.no☺️

Anonymkode: fb32e...c0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I bhg bør hun ha to sett av dress, regntøy, sko og luer/hansker. Rett og slett ha et sett i reserve når det andre er på vask.
Og beste rådet mitt er å kjøpe brukt. Det er fullt mulig å få nesten ubrukte klær til halve prisen. Hos oss handler vi nesten alt på Finn.no☺️

Vi bare vasker og henger opp til dagen etter. Unødvendig å ha dobbelt opp av grunnen du nevner. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dobbelt opp i bhg og ett sett hjemme, vi er ute hver dag etter bhg 

Anonymkode: 9f6b4...6fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

20 luer og votter? 

Hvorfor? Ingen, ikke engang de største mote influenserne har behov for så mange luer. 

Blir litt oppgitt. Her spiser forbruker samfunnet opp samfunnets ressurser og det er tydeligvis luer og votter som prioriteres. Ikke sikkert dette gjelder deg altså, du kan jo ha arvet 18 av dem. 

Til ts. Vi har ikke to av alt nei. Mitt barn har kun en vinterdress og ett sett regntøy. Ett par vinter sko, et par støvler og ett par joggesko. En regntett lue og en vinterlue og 2 par votter. 

På fredagen tar vi det vi trenger hjem for å bruke i helgene. 

Hadde aldri fungert  her

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi bare vasker og henger opp til dagen etter. Unødvendig å ha dobbelt opp av grunnen du nevner. 

Nope, du vet noen er ute etter bhg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dersom en har trommel kanskje..Men vi har ikke det og erfarte nok ganger at vinterdressen eller det forte regntøyet ikke var tørt morgenen etter. Da gjerne fordi vi har vært sene hjem med de skitne klærne og har måttet prioritere mat fremfor klesvask inn dørene.

Reservedress  kjøpt for 100 kr på Finn er da GULL i en travel småbarnshverdag☺️

Skrevet

Den lille personen får vel komme fritt ned på bakken, rulle i sanden, leke i sølepyttene, grave i blomsterbedet og klatre på stokk og stein? Eller er det en liten person som pent sitter i vogna og kun får leke på teppet i parken? Selv de minste personene som ikke kan gå trenger gode klær når de leker og utfolder seg.

Vi har også mye klær med overlappende funksjon, både for å kunne velge det som er praktisk for vær og vind og gjøremål, og fordi lille villmann er ute før lunsj, etter lunsj, og gjerne en time eller to etter barnehagen. Det kan være tre årstider på den tiden, og mange dype søledammer.

Anonymkode: 6ff79...f77

Skrevet

Jeg orker ikke stresset med å måtte tørke dress på en dag om den blir skitten. Derfor mye enklere å ha to😅men har bare sett regntøy ( er ikke så mye regn her vi bor), har også bare ett par vintersko som regel, men skotørker. Dress v

Anonymkode: 302af...fd4

Skrevet

Vi har dobbelt opp. Da slipper vi å stresse så mye med vask, som folk sier. På vinteren har vi kattnakken vinterregndress, et todelt regnsett med fleece (glad i Didrikson der), en vinterdress og et todelt sett (vinterjakke/vinterbukse med seler). Har typisk fire mellomlagssett, 5-7 luer/balaclava, 5-7 sett votter, i varierende tykkelse. To par vintersko, to par cherrox/støvler med for. Føler vi er greit dekka :) Trål Finn.no eller FB-grupper og kjøp brukt! :D 

Anonymkode: 2a468...8f8

Skrevet

Vi har hatt dobbelt opp av noe, ofte er det da et sett som er arvet som er såpass brukt at vi har tenkt at det holder ikke til barnehagebruk hver dag, men det er bedre enn ingenting å ha i reserve. Ellers er det to plagg som kan dekke noe av samme behov. F.eks har ikke eldste parkdress, men todelt skallsett. Dette er ikke like vanntett som regntøyet, men kan brukes hvis regntøyet er vått. Vi har også hatt en del vinterdresser vi har arva som ikke er like vanntette lenger, men gode og varme, som vi har i tillegg. 
Yngste på nettopp 2 år har to regnbukser i barnehagen fordi hun slutta med bleier rett før sommeren og kan ha uhell(selv om hun foreløpig har vært tørr i barnehagen)  

luer og votter har vi alltid minst to sett liggende i barnehagen  

Men så er det nok ulikt. I vår barnehage går de bare ut en gang i løpet av dagen hvis det er veldig vått, og vi rekker stort sett ikke å være ute etter barnehagen

Anonymkode: b06fc...0b1

Skrevet

Og må bare legge til: vi kommer nok til å kjøpe et ekstra par støvler til eldste. For første gang har han flere ganger blitt klissvåt oppi støvlene, og støvler tar tid å tørke

Anonymkode: b06fc...0b1

Skrevet

Jeg har gjerne klær med overlappende funksjoner, f.eks en parkdress og en utebukse + jakke. Da kan jeg bruke det om en annen selv om vi hovedsakelig bruker dressen, da har vi fortsatt noe om den er våt. Har ett foret regntøy og ett uforet regntøy, da kan vi eventuelt ha noe under om det blir ett problem. Og sånn fortsetter det, kjøper ikke to like kattnakken dresser osv. 

Anonymkode: 5c75d...40c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...