Gå til innhold

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

30 år gammel kvinne med bmi på 19,5

Litt bakgrunnsinfo: ble nesten overvektig når jeg fikk samboer,  så midt på normaler en lang periode. Så ble jeg syk og raste ned til bli 18. tror kanskje det trigget noe da

når jeg har episoder jeg er nedfor lager jeg mindre mat til meg selv og lar meg selv gå sulten lengre. Er ikke helt sikker hvorfor,  kanskje jeg føler meg «flink» og at jeg hvertfall har en slags selvbeherskelse når jeg ikke klarer noe annet. Svinger 3-4 kg mellom gode og dårlige perioder.

Tenker mye på mat og kalorier. Prøver å studere hvor stor jeg er når jeg går forbi butikkvinduer. Stiller meg ofte opp, og sjekker at jeg ser ut som jeg vil før jeg legger meg. Har nesten litt faste plasser i huset. Og når jeg ser bilder av meg selv blir jeg overrasket over hvor tynn jeg ser ut, selv om jeg føler meg fin irl

jeg kan spise noe usunt hver dag, men spiser stort sett sunt. Får veldig dårlig samvittighet når jeg har spist «for mye». Har prøvd å kaste opp, men er dårlig på det. Skammer meg skikkelig over det!! Er bare så redd for at vekta øker neste dag, og angrer så! Det er hovedårsaken til jeg kanskje har en spiseforstyrrelse.

jeg vet jeg er slank og godt trent, elsker å både løpe og trene styrke. Jeg er stort sett vektstabil, så tydeligvis spiser jeg en passelig mengde mat.

når jeg skriver dette virker jeg jo tålig forstyrret. Men når jeg leser om anoreksi eller bulimi så har jeg nesten ingen av symptomene. Jeg har en behandler jeg kunne ha tatt dette opp, men jeg vil ikke virke sykere enn jeg har vært (bipolar lidelse 2 og angst) er drittlei av å være stakkarslig og ha problemer. 

Anonymkode: af890...b77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når mat og følelser rundt mat styrer hverdagen, så har man en form for spiseforstyrrelse. Den er ikke alvorlig slik f.eks anoreksi er, men det er likevel greit å være obs på faresignalene og få hjelp slik at det ikke utvikler seg. 

Anonymkode: 69490...7a4

Skrevet

Det høres ut som du er på vei mot en spiseforstyrrelse? Jeg tolker av din psykiske helse at du har det i deg det som kan utvikle seg til en spiseforstyrrelse. Ikke gå mer ned i vekt det kan vippe deg utfor kanten dit at sykdommen får feste i deg. Vær god med deg selv. Denne sykdommen er farlig å leke med. 

Anonymkode: 684a7...677

Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...