Gå til innhold

Flytte til Spania med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg er en alenemor på uføre som har blitt anbefalt av leger å flytte til en varmere land. Spania står høyest på lista. 
Ønsker å søke mitt barn på en norsk skole i Malaga. Det som er min utfordring er alt av papirer man må ha med seg. Finne bolig med en agent, en gestor til papirmølla osv. Er det noen som har vært gjennom denne prosessen som kan komme med råd og veiledning som ikke virker så krevende. Hvor mye koster det å leie en agent og gestor. Ev pris på leilighet med 2 sov rom, hva er vanlig å ta i depositum osv. Jeg blir seriøst frustrert av lover og regler og hva man må ha med seg før avreise.  Begrenset hvor mye man får spart på uføre, pluss at skolen koster endel. 

Anonymkode: 920f1...654

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor norsk skole? Hva er galt med spansk skole? 

Det er lettere for barnet å integrere seg om det går i vanlig skole sammen med de lokale. 

Spania er en del av EU/EØS. Det er i all hovedsak de samme reglene der som her hjemme. Ikke noe å gruble for mye over. Bare hiv deg ut i det og ta detaljene etter hvert som de dukker opp. 

Anonymkode: 5d9d0...0b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor norsk skole? Hva er galt med spansk skole? 

Det er lettere for barnet å integrere seg om det går i vanlig skole sammen med de lokale. 

Spania er en del av EU/EØS. Det er i all hovedsak de samme reglene der som her hjemme. Ikke noe å gruble for mye over. Bare hiv deg ut i det og ta detaljene etter hvert som de dukker opp. 

Anonymkode: 5d9d0...0b9

Mitt barn er 11 og det er ikke anbefalt når de er så store å begynne rett på spansk dessverre.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn er 11 og det er ikke anbefalt når de er så store å begynne rett på spansk dessverre.  

Men hva skal barnet gjøre da det begynner på videregående? Kjenner noen som har gjort det du har planer om, men de må flytte tilbake til Norge, da barnet skal begynne på videregående. For det er alt for få linjer på norsk videregående. Og uansett om barnet bare går på norsk skole, så har jo ikke barnet noe framtid i Spania. 

Så kanskje det er bedre å bli i Norge, så kan heller du flytte da barnet blir eldre. Eller barnet kan bo hos far.

Anonymkode: 99fbb...d62

Skrevet

Angående papirmølla så trenger du en gestor, de kan hjelpe deg med å sette opp visninger, sende folk som går på visning for deg og orientere deg om alle ekstra avgifter og utgifter i forbindelse med flytting. Nå kjenner ikke jeg til den norske skolen i malaga, men i Benidorm har vi fått hjelp via skolen til dette. 

Nå kan jeg kun snakke for Benidorm, men der er det et boligmarked som spesialiserer seg på nordmenn. Du må gjerne litt, men ikke veldig, opp i pris i de norske områdene, men det er fordi det er en del tilrettelegging inkludert i prisen, blant annet at de samarbeider med gestorene som er spesialisert mot det norske markedet. 

Det du bør tenke på er lokasjon i forhold til skole og tjenester. Hvis du ikke skal ha bil der nede kan det bli veldig tungvindt å bo feil. Spanske hus er også mye kaldere på vinteren enn norske, selv nybygde leiligheter som ser velbygd ut kan bli utfordrende i vinterhalvåret. 

Anonymkode: 2149e...700

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...