Gå til innhold

Har elskeren eller elskerinnen virkeligen ingen skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråder om utroskap her på KG er det vanlig at folk skriver at elskeren eller elskerinnen ikke har noe ansvar ovenfor den som er bedratt.

I praktisk moralfilosofi er det vanlig å teste ut med eksempler som utfordrer slike utsagn. Fant en tråd på KG som gjør det. Tema for tråden er hvordan man vil forholde seg til hvis kjæresten er utro med en forelder.

På den tråden er det ingen som skriver at foreldreren ikke er relevant, og at barnet må overse sin foreldres rolle i utroskapen.

Da lurer jeg på, er det faktisk noen som ærlig mener at en elsker eller elskerinne ikke er ansvarlig over det den pådrar den bedratte?

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg mener det ærlig.

Anonymkode: 709f0...cae

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at mange i praksis oppriktig mener at elskeren / innen er uten skyld. Det er bare ansvarsfraskrivelse, eller teoretisk debatt. 

Anonymkode: 42705...098

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Jo de har ansvar for å holde seg vekke fra opptatte folk. Legger du deg etter gift, samboende eller kjærester så er du avskum. Håper karma biter de i ræva.

Anonymkode: e8a85...6f3

• Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet

Så lenge de er single så er de ikke utro mot noen. Ergo: ingen skyld! Men de kjønnsorganene som har lovet å være trofast med en partner, er skyldig. 

Anonymkode: 66b6e...772

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De har forskjellig ansvar. Den utro for utroskap, tredjeparten for å ikke respektere andres forhold.

Anonymkode: b4227...5f5

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Enig med siste taler. Den som er utro er utro, men tredjeparten bør ha vett nok til å holde seg unna selv om han/hun ikke er ansvarlig for selve utroskapen. 

Anonymkode: 66255...f0f

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes elskeren/innen har ansvar om de vet at den de har sex med er i et forhold. Og enda verre er det om det ikke bare er en gang men flere og/eller over tid.

Men, jeg har hatt sex med noen jeg ikke visste var i et forhold og da følte jeg meg lurt, og kan ikke ta på meg noe skam og skyld på grunn av det. 

Anonymkode: 6ab8a...c26

• Liker 8
Skrevet

Elskeren har absolutt ingen skyld. Folk må lære seg å ta ansvar for seg selv og de løftene han/hun har gitt. Ikke skyve ansvaret over på andre. 

Anonymkode: f97e7...22c

• Liker 11
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo de har ansvar for å holde seg vekke fra opptatte folk. Legger du deg etter gift, samboende eller kjærester så er du avskum. Håper karma biter de i ræva.

Anonymkode: e8a85...6f3

Ååå så sinna. 

Anonymkode: 4d2b0...dba

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så lenge de er single så er de ikke utro mot noen. Ergo: ingen skyld! Men de kjønnsorganene som har lovet å være trofast med en partner, er skyldig. 

Anonymkode: 66b6e...772

Så hvis din mor eller far hadde hatt sex med din kjæreste, så hadde du sagt "Mamma/pappa har ingen skyld, jeg har ingen grund å være sint på hen."?

• Nyttig 2
Skrevet

Når man blir bedratt så blir man selvsagt forbannet på elsker/elskerinnen, noe annet er absurd. Samtidig så er det ikke de som har sviktet deg. Det er partneren din. Den erkjennelsen kommer etter en stund, men man får neppe noen varme tanker for elsker/elskerinnen av den grunn. Så er det hva man gjør med det, og gå løs på den andre er neppe det riktige, selv om det kanskje er godt å legge skylden på noen andre enn partner.  Partner som er utro vet hva man gjør og hvilket kaos man utsetter den bedratte med. Hadde ikke partneren vært utro med den, så hadde det vært en annen. Så ansvaret er i mitt hode klart hos partner. 

Anonymkode: 58f4c...2f3

• Liker 4
Gjest Raptuss
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Så hvis din mor eller far hadde hatt sex med din kjæreste, så hadde du sagt "Mamma/pappa har ingen skyld, jeg har ingen grund å være sint på hen."?

Det ville i såfall være ett svik fra begge kanter? Samme med venninner og annen familie. 

Å såre barnet ditt eller venninnen din med overlegg, som utroskap med kjæresten vil være er jo også ett svik. 

Når elskeren/elskerinnen ikke har en relasjon til den bedratte så blir sviket veldig lite, for man har ingen relasjon. Det betyr ikke at det ikke er en dust ting å gjøre.. men der stopper det etter min mening. 

Det er den som sviker, bryter løfter og går bak ryggen som har ansvaret 100%

Skrevet
Raptuss skrev (Akkurat nå):

Det ville i såfall være ett svik fra begge kanter? Samme med venninner og annen familie. 

Å såre barnet ditt eller venninnen din med overlegg, som utroskap med kjæresten vil være er jo også ett svik. 

Når elskeren/elskerinnen ikke har en relasjon til den bedratte så blir sviket veldig lite, for man har ingen relasjon. Det betyr ikke at det ikke er en dust ting å gjøre.. men der stopper det etter min mening. 

Det er den som sviker, bryter løfter og går bak ryggen som har ansvaret 100%

Som betyr at man ikke har et moralsk ansvar ovenfor mennesker som man ikke har en "relasjon" til?

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Så klart har en/ei som kjenner til at den personen de har sex med er i et fast forhold et moralsk ansvar.

Men det vil alltid være den som faktisk er utro som er den med mest skyld. 

Om din partner er utro mot deg med din forelder/ venn/ venninne så vil jeg så absolutt ikke forvente at denne forelder/venn/venninne vil kunne bli tilgitt lett, og jeg ville absolutt ikke påstått at denne personen er skyldfri på noe vis. Men jeg ville heller aldri kunne klart å forstå at en i et slikt tilfelle kunne klart å tilgi partner men ikke den andre som var med på utroskapen.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig har de skyld! Kan ikke tenke meg noe mer nedverdigende enn at jeg skulle lagt meg etter en opptatt mann. Snakk om å ha null moral eller respekt for en selv og andre mennesker. 

Her i bygda er det ikke de utro mennene som blir stemplet og hatet, men de damene som har lagt seg etter opptatte menn. Det er en stakkars lærer her som hadde sex med en gift far i klassen for flere år siden. Hun lever enda med at hele bygda snakker om henne. Og det med rette. Hun skulle aldri rørt en opptatt mann, like fullt som mannen aldri skulle rørt en annen dame. Spiller ingen rolle om dama er singel, hun er like ansvarlig!

Anonymkode: 09d1e...345

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvfølgelig har de det. Man skal holde seg unna så lenge man vet den andre er opptatt. Har opplevd det en gang og da ble kjerringa fort dumpa og "elskeren" fikk rimelig vondt i kroppen. Vel fortjent.

Anonymkode: 2cffb...8ec

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at elsker/elskerinne har en del av ansvaret dersom de vet at personen de involverer seg med er i et forhold.

Man kan si "nei" man kan si "ja" til  forholdet, ergo man har et valg. Har man et valg har man også et ansvar, dvs man kunne ha valgt annerledes.

Noen kan vel si at den som er i et forhold da kunne ha gått videre til andre, det kan godt være, men det er ikke sikkert. Det er vel ikke alle som er i forhold og som er utro som kunne gå til sengs med hvem som helst.

• Liker 4
Gjest Raptuss
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Som betyr at man ikke har et moralsk ansvar ovenfor mennesker som man ikke har en "relasjon" til?

Jo det synes jeg.. så lenge man vet at den andre er i ett forhold i det minste.. 

men jeg synes det går fra en annen konto om du vil.. for jeg mener fortsatt den som er utro har all skyld.. 

Så får elskerinne og elsker være ansvarlig for sin egen dårlige moral og dømmekraft, ikke selve utroskapen. 

Skrevet

Så lenge de er klar over at personen er i et forhold så syntes jeg de kan holdes moralsk ansvarlig. Det er kanskje personen som er utro som har begått det største sviket, men personen som med viten og vilje gikk inn i en relasjon med den opptatte er absolutt ikke uten skyld.

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...